BMW e30 320i voor circuit.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

BMW e30 320i voor circuit.

Bericht door peer » 24 jan 2008, 16:13

Eindelijk is het zoveer. Ik heb een e30 aangeschaft om klaar te maken voor het circuit. Voor nu heb ik vooral kleine ingrepen in de planning maar als ik eenmaal wat ervaren ben op het circuit dan wil ik er een v8 inbouwen die ik nog over heb van eerdere restauraties.

De plannen voor nu:
- Strippen en de auto zo ligt mogelijk maken.
- Goeie remmen monteren
- Rolkooi inlassen
- kuipstoelen en 4punt gordels.
- De huidige motor eens goed bekijken.


Als iemand tips heeft dan kan ik die natuurlijk goed gebruiken. Met name de remmen. Achter zijn het nog trommel remmen en waarschijnlijk is een conversie naar schijfremmen aan te raden. Maar ik kan hier geen (betaalbare) conversie kit's van vinden.

Ook zoek ik nog een extra set velgen met bandjes om als reserve bij te hebben, maar die worden op marktplaats veel aangeboden. Dus dat zal wel goed komen.

Zodra het ophoudt met regenen dan zal ik wat foto's maken...

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 24 jan 2008, 16:15

Ben benieuwd naar de foto's, voor BMW info moet je niet bij mij zijn maar dat wist je al ;) Wat voor kleur ie?

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Bericht door peer » 24 jan 2008, 16:19

Uhh op het moment heeft hij nog 3 kleuren :oops:

Hij heeft in het verleden wat schade gehad waardoor er een nieuwe bumper op zit (ongespoten grijs) een nieuwe motorkap en linker voorspatbord (donker rood), nieuwe grill en de rest van de auto is gewoon rood. De schade is niet heel erg geweest want de auto is gewoon recht en onder de motorkap zie je niks van de schade.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 24 jan 2008, 16:32

Naar de V8 inbouw ben ik wel erg benieuwd.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 24 jan 2008, 16:53

peer schreef:Uhh op het moment heeft hij nog 3 kleuren :oops:
Maak er een Benetton BSRT '90 versie van 8) :lol:

[img:648:432]http://home.wxs.nl/~nijdame/90-8.jpg[/img]

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 24 jan 2008, 18:01

Leuk project, waarom specifiek een 320i genomen en niet een 325i? Ik zou je onderstel niet vergeten trouwens, die mis ik nog in het rijtje.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 jan 2008, 18:39

V8 in een E30 grote plannen :)

Als je met een V8 gaat rijden met mega PK's dan zal je toch wel aan een 5 gaats conversie raken denk ik. Weet niet hoeveel je in gedachte hebt maar als dat 400 PK oid is dan red je het gewoon niet met de standaard E30 spulletjes. 5 gaats conversie kan je via een E30 M3 of een E36 onderstel doen.

Reden daarvoor is dat je voor grote remmen al 17 inch wielen moet hebben neem ik aan, en die zijn gewoon beter te krijgen in 5 gaats.

E30 M3 is duurder qua onderdelen ivm bijvoorbeeld de aluminium draargamern maar past wel beter bij een E30, bij een E36 conversie lever je qua sturen weer iets in. E30 M3 en E36 zijn dezelfde typen voorschokbrekers wel voor te krijgen en ook kan je voor beiden wel 4 pots aftermarket remmen rond de 330mm krijgen dat maakt op zich niet veel uit.

Achterremmen zou ik via de Z3M route doen. Dan komt er een Z3M achteras onder met 5 gaats conversie. Dan heb je wel ineens 20mm dik geventileerd. E30 M3 schijven en het andere spul vond ik zelf wat aan de krappe kant, 280x10mm.

Waarom dat wel lekker is is dat je dan meteen ook dikkere aandrijfassen enzovoort hebt als een 320i, is allemaal wat meer op PK's gebouwd zeg maar.

Andere manier is via deze spullen, dan kan je wel 4 gaats houden:
http://www.massivebrakes.com/kits.html

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Bericht door peer » 24 jan 2008, 19:00

De 320 is een keuze geworden omdat deze voor een mooi prijsje te koop stond. Voor mij maakt het voorlopig nog niet uit of er veel vermogen in ligt of niet. Eerst moet ik leren rijden op het circuit.

Het onderstel, eerst eens kijken wat de auto nu doet. Straks met de v8 conversie zal er weinig overblijven van de 320 zoals hij nu is en dan wordt inderdaad echt alles aangepast. Voor nu lijkt me het nog niet echt nodig. (Of is het toch wel verstandig? )

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 jan 2008, 19:05

Standaard kan je wel af met alleen goede remblokken en olie op een 320i. En dat zijn de kosten ook niet echt :)

Maar als je al gaat sleutelen, andere schokbrekers enzovoort dan kan je het beter meteen goed doen zodat die V8 er zo in kan zou ik zeggen :)

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Bericht door peer » 24 jan 2008, 19:53

hmm daar heb je gelijk in.

is het ook verstandig om een steunbalk onder de auto te maken. Een om de auto stugger te maken en het chassis te verstevigen (dit wordt veel gebruikt voor mustang's vandaar).

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 24 jan 2008, 19:53

Lijkt me de beste route. Eerst leren rijden, dan progressief de auto verbeteren. ( Onderstel, remmen, power ) En ondertussen veel leren. De Massive Brakes voor het 4gats onderstel liggen klaar dus wanneer ik er iets van weet zal ik dat wel laten weten.

Leuk om te volgen topic weer 8) .

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 25 jan 2008, 08:40

Een 320i is een ideale auto om echt GOED te leren rijden, driften etc.
Niet teveel power, waardoor het niet een hele makkelijke auto is (ook niet extreem moeilijk, maar het vergt wel wat van de beginnende circuit rijder). Goeie keuze.

En de auto ontwikkelt zich mee met de rijder (mits je snel kunt sleutelen, hehe).

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 25 jan 2008, 09:19

Waar blijven de foto's!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40200
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 jan 2008, 10:17

Wat Dennis zeg, het gaat niet vanzelf dus je moet de trucjes toe leren passen, flicken, shiftlocken, juiste manieren van onbalans opwekken.

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Bericht door peer » 25 jan 2008, 11:01

Dat is ook de opzet... eerst leren... en vervolgen de auto met de tijd mee verbouwen. Ik zou hem nu ook meteen kunnen verbouwen naar de V8 plannen maar dan weet ik zeker dat ik zo in de vangrail ga hangen. En dat is ook niet de bedoeling.

Speciaal voor Rob even naar buiten gegaan in de kou om de foto's te nemen:

Het is nog geen super model maar dat komt vanzelf :wink:

(De achterbumper is gewoon vuil, niet verkleurd) Ik denk dat de vorige eigenaar de auto nog 1 laatste keer door het zandpad heen gehaald had.

[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00672.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00673.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00674.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00675.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00676.JPG[/img]
[img:375:500]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00677.JPG[/img]

Op de laatste foto zie je de geweldige lucht filter.... de aanzuigbuis is met 3 stukken regenpijp aan elkaar geplakt met tape :cry:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 25 jan 2008, 11:04

Die luchtverfrisser doet het hem ook wel :wink:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 25 jan 2008, 12:13

En vergeet het Veluwswortelnotenhoutenstuur niet :)

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Bericht door peer » 26 jan 2008, 17:46

Vandaag begonnen met de demontage:

[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00681.JPG[/img]

[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00693.JPG[/img]

[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00695.JPG[/img]

Alleen nu wil de auto niet meer starten. Er zit een alarm met start onderbreker op. Deze zit de boel nu te verzieken :( maar daar kom ik hoop ik wel uit.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 26 jan 2008, 19:04

Adding lightness :)

De BMW is bij jou in de juiste handen, denk dat dit wel wat moois gaat worden 8)

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 26 jan 2008, 19:18

Leuk project :D Doe mij ook maar zo'n leuk huis met bijbehorende hobbyschuur.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 13 gasten