Volvo V60 PIH

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Volvo V60 PIH

Bericht door Wouter81 » 11 dec 2007, 21:53

Ik lees en post hier alweer een tijdje en bedacht me vandaag dat ik niet eens een eigen auto-topic hier heb. :) Niet dat ik zo'n geweldig exclusief racemonster heb in vergelijking met het speelgoed wat hier soms voorbij komt maar toch vermaak ik me er uitstekend mee. 8)

Ik heb dus momenteel de volgende auto. Een Fiat Grande Punto 1.4 T-JET Sport. Da's een hele mond vol.

In eerste instantie had ik in juni jl. een Grande Punto 1.4 16V besteld maar deze werd verkeerd geleverd (verkeerde editie/opties). In eerste instantie balen maar achteraf een geluk bij een ongeluk. Vlak nadat ik de 1.4 16V had besteld kwam de T-JET beschikbaar. Daar baalde ik toen nogal van, zeker omdat het prijsverschil maar klein was, maar nu kwam de T-JET alsnog in beeld. Mede dankzij de uitermate coöperatieve houding van de dealer (Jelle Talsma) kon ik (en m'n collega die dezelfde had besteld waarbij ook de verkeerde was geleverd) alsnog de T-JET bestellen.

In de 1.4 16V heb ik zo'n 11.000 km gemaakt waarna hij werd omgeruild voor de 1.4 T-JET. Op dat moment blij toe want de 95 PK 1.4 16V was toch wel heel erg suf, daar begon ik me na 2 maand al aan te irriteren. :) In de T-JET rij ik nu een goeie 2 maand en ben inmiddels zo'n 4500 km verder. Tezamen met de 11.000 km van mijn vorige Grande Punto heb ik inmiddels een goed beeld over de auto.

Ik heb gekozen voor een relatief goedkope wat kleinere auto en die helemaal aan te kleden. Ik had ook wel een iets grotere auto (bijv. Fiat Bravo) kunnen leasen maar dan had ik een kale basisuitvoering gehad. Persoonlijk heb ik veeeeeeel liever een klein bommetje dat helemaal naar mijn smaak is aangekleed. Bovendien hou ik niet zo van grote auto's. Geef mij maar iets wat licht en behendig is, ook nog eens handig bij parkeren. Ook heeft het model me vanaf het begin aangesproken. Één van de mooiere designs van Giugaro. 8)

Velgen maken of breken een auto, ik wou dus minimaal 17" onder mijn Grande Punto. Dat vult de wielkasten mooi op. Ik heb gekozen voor de 15-spaaks variant. Dit type velgen met veel spaken spreekt me altijd aan, daarom vind ik BMW Alpina velgen meestal ook erg mooi. De auto staat standaard op Bridgestone Potenza RE050 banden en deze bevallen me heel goed. In de regen best goeie grip en op droog onovertroffen. Je moet het wel heel bont maken om de grip te verbreken. Meestal heeft de ESP in dat geval al reeds ingegrepen, waarbij we gelijk op 1 van de, naar mijn mening, nadelen van de auto uitkomen. Deze ESP kan niet worden uitgeschakeld. Ik heb toch wel regelmatig dat het systeem even ingrijpt. Zo zat ik onlangs nog achter een BMW aan die aardig de sokken erin had. Halverwege de snelle bocht, op droog wegdek, vond de ESP het ineens welletjes en remde duidelijk de binnenste wielen af. Overdreven naar mijn mening, ik zat qua grip nog niet op de limiet. Het zal ongetwijfeld nuttig zijn om prutsers en beginnende weggebruikers tegen zichzelf te beschermen maar ik vind het jammer dat het niet uit kan, voor het betere sportieve stuurwerk.

Om gelijk nog een minpunt te noemen (dan hebben we de grootste wel gehad :) ): de vlakke voorruit is designtechnisch mooi en is ook onderdeel van het gehele ontwerp maar heeft als gevolg dat er 2 kleine driehoekige zijruitjes ontstaan voor de voorportieren. Leuk die ruitjes maar je ziet er geen zak door, vooral niet aan de bestuurderskant. Dit zorgt voor een erg grote dode hoek waar zomaar een fietser in 'verdwijnt'. Goed opletten dus.

Verder bevalt de auto me heel goed. De wegligging is mooi strak hoewel ik het idee heb (en Hielke heeft dat ook al eens opgemerkt begreep ik) dat de T-JET Sport een klein tandje minder 'scherp' is dan de vorige 1.4 16V Sport. Deze was qua onderstel nog net een tikje gemener, het huidige onderstel dempt naar mijn idee net iets meer. Het kan een gevoelskwestie zijn want volgens de dealer zijn ze identiek maar het viel me wel op. Sommigen vinden het huidige onderstel al stuiterig maar ik hou er wel van, mocht om mij zelfs nog wel een tikje strakker. Het bedrijf Novitec levert wat stuggere veren die het onderstel helemaal perfect zouden maken. Dit zal de leasemaatschappij echter vast niet goed vinden dus dat laten we waarschijnlijk maar achterwege. :)

De prestaties zijn voor zo'n kleine auto dik in orde. Met 120 PK en 206 Nm uit het 1368cc kleine blokje wil de auto die niet veel meer dan 1100 kg weegt (hoewel sommige bronnen spreken over 1030 kg) goed vooruit. In zo'n 9 sec. naar de 100 en een top van 195 km/u is voor Nederland eigenlijk genoeg. Vooral het koppel vanaf 2000 toeren, dankzij de turbo, is lekker. Je kunt dan ook vrij schakellui rijden en da's wel gemakkelijk in het verkeer. Het vermogen zit tussen de 2000 en 5000 toeren, daarboven zakt het hard in. Dat is één van de minpuntjes aan de T-JET. Om echt sportief te zijn zou het mooi zijn als het blok nog een iets langere adem zou hebben maar zo is er altijd wel wat. Dat is denk ik ook de kracht van het .35i blok van BMW: dat combineert de goede kanten van beide werelden. Het koppel van de turbo en de toeren van de atmo. Echter, niets went zo snel als vermogen en ik ben al aan het rondkijken naar chiptuners. :roll: :P Het is een nieuw motorblok maar er beginnen al mogelijkheden te komen. Dan kom je uit op 155 PK en 265 Nm, dan heb je echt een lekker bommetje. 8) Exact evenveel PK's als de Abarth uitvoering maar meer koppel. Dat lijkt Wouter uiteraard wel wat. :twisted:

De ruimte in de Grande Punto is voldoende. Het is een auto uit het B-segment en natuurlijk zijn die niet superruim maar het ding is groter dan mijn Golf 3! Langer, breder en hoger. Wederom een bewijs dat auto's steeds groter worden, de Golf was destijds een C-klasse auto. Mijn Grande Punto is voorzien van sportief getinte stoelen met enige kuipvorm erin. Zit uitstekend, vrij stevig en ik hou het er urenlang op uit. Iets meer zijdelingse steun was wel welkom geweest maar dat kan ook aan mijn rijstijl liggen. :) Mijn Fiat is voorzien van gescheiden climate control, Blue and Me (Bluetooth handsfree en MP3, overigens geen uitgekristalliseerd topsysteem, zitten wel wat bugs in), cruise control (ideaal), middenarmsteun, deelbare achterbank met ISOFIX (baby = op komst) en is zwart metallic. Helaas geen xenon, niet leverbaar op de Grande Punto jammer genoeg. Denk dat ik er nog eens andere lampjes inzet, Philips Bluevision bijvoorbeeld. Het met leer beklede sportstuur ligt perfect in de hand: lekker dik, inkepingen op de goeie positie zodat je je duimen er goed in kunt klemmen en het stuur is mooi ver naar je toe te halen zodat een optimale zitpositie goed realiseerbaar is. Ik heb vrij lange benen en in veel auto's staat het stuur te ver weg voor me. De stoel kan ook lekker laag worden gezet dus perfect voor het betere stuurwerk.

Het brandstofverbruik is wel vrij slecht. Zo'n moderne 1.4 met turbo zou toch vrij zuinig moeten kunnen zijn maar momenteel scoor ik amper beter dan 1 op 11 en vaak ook eronder. Men zegt echter dat het na verloop van tijd (boven de 8 of 10.000 km) beter gaat worden. Dat wachten we dus af.

Lang verhaal al. Ik ben vrij kritisch richting auto's (heb onlangs in de duurdere Bravo gereden en vond het ding ronduit zwaar tegenvallen, matig onderstel en de besturing was erg kunstmatig en gevoelloos) maar mijn Grande Punto bevalt me echt goed. Heb er elke dag veel plezier in en dat voor zo'n 19.000 euro. :P 8) Ook leuk voor de bijtelling!

Anyway, geen topic zonder plaatjes. Ik ben geen geweldige fotograaf :) maar hierbij wat piccies van de eerste Grande Punto. Qua uiterlijk is mijn huidige T-JET identiek (zelfde kleur, velgen, interieur) behalve dan het inmiddels vernieuwde rode Fiat logo en de handmatige airco die inmiddels een volautomatische gescheiden climate control is. Ik heb Mark Nauta al gevraagd om over een tijdje eens mooie plaatjes van mijn auto te maken dus dat gaat wel goedkomen. :wink:

Verder heb ik vandaag een nieuwe Fiat Fiorino besteld voor de zaak. Een 1.3 Multijet diesel met de meeste opties en luxe wel aan boord. Deze komt in februari/maart is de planning. Heb de auto nog niet in het echt gezien maar op de plaatjes vinden we hem geslaagd. Uit de 'folder' (zelfs die is er nog niet) besteld dus. Onze werknemer gaat er straks in rondrijden.

Zoals deze maar dan in het zwart:

Mijn voorgaande auto's zijn niet bepaald spannend te noemen. :lol: Heb nu bijna 9 jaar m'n rijbewijs en achtereenvolgens het volgende gehad: Opel Astra 1.7 diesel (toenmalige werk, verschrikkelijke kötauto), Opel Astra 2.0 DI Station (ook werk van toen, nog wel veel lol mee gehad), Opel Vectra 2.2 DTI van 2001 (ook werk, zware slecht sturende kötbak). Verder privé nog een ouwe Renault Trafic bus gehad (in de tijd dat ik aan wegrace deed, voor het vervoer van m'n racemotor) en tot juli dit jaar een '94 VW Golf 3 diesel met 60 PK. Ook een ramphok maar hij heeft me nooit laten staan en was bedoeld was goedkoop vervoer en da's gelukt. :)

Dat was het vooraleerst. Als we eens wat geld overhouden uit de zaak wil ik nog graag eens iets echt sportiefs erbij. Ik denk dan aan een Lotus Elise, Opel Speedster of iets in die richting. Iets wat je ook open kunt rijden zodat je het beste uit beide werelden kunt combineren.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 07 feb 2017, 21:48, 10 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 dec 2007, 21:57

Oef, Hielke mag wel oppassen voor zijn positie als UberDF bak met zijn Brava :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 11 dec 2007, 22:07

Erg fraaie auto! 8)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 11 dec 2007, 22:14

Leuke wagen die Punto, en trekt als een lier! (voor zo'n auto ;-))

Metchu

Bericht door Metchu » 11 dec 2007, 22:24

ik dacht dat het harry potter verhaal lang was :lol:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 11 dec 2007, 22:36

Compleet boek wat je hier ff neerknalt.. maarre.. leuk wagentje, ik heb laatst ook even met de Bravo T-jet 150pk mogen sturen en dat viel zeker niet tegen ze zijn goed bezig bij Fiat en ik denk als je starks idd 155pk heb in dat ding, dat het best een hoop DF geeft!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 dec 2007, 23:00

Mooi karretje! Lekker interieur en goede uitvoering 8)

Tom

Bericht door Tom » 11 dec 2007, 23:05

Hans GP1630 schreef:Compleet boek wat je hier ff neerknalt.. maarre.. leuk wagentje, ik heb laatst ook even met de Bravo T-jet 150pk mogen sturen en dat viel zeker niet tegen ze zijn goed bezig bij Fiat en ik denk als je starks idd 155pk heb in dat ding, dat het best een hoop DF geeft!
Ik heb vorige week met de 120pk (zelfde als Wouter) gereden en die motor is dikke prima. Goede zet geweest van Fiat om zo'n blok te ontwikkelen en dat in de GP te plaatsen. Auto is op cruise-snelheid (snelweg) lekker stil, klinkt bij doortrekken prima en je kunt lekker vlot ermee door het verkeer.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 11 dec 2007, 23:11

Leuk ding :D

GTRene

Bericht door GTRene » 11 dec 2007, 23:29

de punto strak en mooi interieur, maar die fiat fiorino is ook best dik zeg 8) voor een bestelbak erg stoer, helemaal in zwart lijkt me...netjes 8)

skinnybmw

Bericht door skinnybmw » 11 dec 2007, 23:37

Ho ho, Grande Punto! Zier er goed uit, zeg! Ook leuk interieur!

René130i

Bericht door René130i » 11 dec 2007, 23:40

Toen hij uit kwam viel de auto mij al op. Mooi vorm gegeven! Interieur is ook erg mooi en origineel.

skinnybmw

Bericht door skinnybmw » 11 dec 2007, 23:43

Ja, deze auto's geven net dat beetje extra (misschien niet in kwaliteit al is dat de laatste jaren prima in orde bij de italianen) i.v.m. bijvoorbeeld 't duitse/franse spul in deze klasse. Volgend jaar ook een Punto voor mij er bij waarschijnlijk (2de type)!

Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan » 13 dec 2007, 20:31

Mooie auto! Ik zou er geen Philips lampen in zetten maar aftermarket Xenon, ziet er mooier uit en kost geen drol meer.

RVV

Bericht door RVV » 13 dec 2007, 20:36

hulde voor het verslag ! leuke auto, zou ook op mijn short list staan.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 13 dec 2007, 20:53

leuke Punto.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 jan 2008, 15:50

Weinig te melden maar toch ff een update. :) Had een klein beetje bumperschade (collega reed ertegenaan een tijdje terug) maar da's weer vakkundig gefixed. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om van die mooie luxe kentekenplaten (met opgelegde letters) te bestellen, staat nu een stuk mooier. 8) :P

Verder Philips Power2Night GT150 lampjes in zitten, een stuk beter (veel witter licht), ook mooier al is het natuurlijk nog geen xenon. Verder kan ik melden dat de Fiat 208 km/u op de teller wil. :)

Over een tijdje hoop ik ook mooie foto's te hebben, ga dan verhuizen naar Franeker en dan gelijk eens een photoshoot plannen met Mark.

En vanochtend samen met m'n vader een andere auto gekocht. Hij heeft zijn Volvo V40 ingeruild op een Saab 9-3 Sport Sedan Vector. Echt een mooie auto, een 2 liter turbo met 175 pk en full options (xenon, wit leer erin en verder zo ongeveer alles wat je maar kunt bedenken). Over anderhalve week halen we die op. Zal dan gelijk kijken of 'ie de 225 km/u haalt 'ie zou moeten kunnen. :lol:

[img:640:480]http://img205.imageshack.us/img205/8169/62216645lc1.jpg[/img]

[img:640:480]http://img136.imageshack.us/img136/9213/94084589ab9.jpg[/img]

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 jan 2008, 16:46

Mooi ding :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 jan 2008, 17:09

Idd, nice.

Maurice Hoekstra

Bericht door Maurice Hoekstra » 26 jan 2008, 17:15

Die Saab is een superbak, gaat je vader veel plezier aan beleven. Ik heb er zelf net zo een alleen dan 1 modeljaar jonger. De 2.0 turbomotor is bullet-proof, de airco in de zomer zeer goed dankzij een variable compressor en is de auto zuinig (hij loopt 'super' op BP Ultimate) en goedkoop in onderhoud.

Bij een MY03 (het eerste modeljaar, die je vader heeft) moet je op het volgende letten:

-Het Secundair Air Intake systeem wil nog wel eens vol komen de staan met water --> check engine. Dealer wil voor een nieuwe pomp met installatie +- 500 euro maar het systeem is makkelijk zelf te reviseren voor nop. Vanaf MY04 is Saab afgestapt van dit systeem.

- Radio die aanblijft nadat de sleutel uit het contact is. (Even de zekering eruit halen voor een reset en klaar.)

- Of de slechte af-fabriek Exide accu al is vervangen. Deze wil de electroninca nog wel eens in de war schoppen. (voorkeuren uit BC weg, electronisch stuurslot vast en andere vreemde foutmeldingen)

En mocht hij bij aflevering een beurtje krijgen, zorg er dan altijd voor dat er een vol-synteeth met GM-LL specificering wordt gebruikt.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 26 jan 2008, 17:22

Hee bedankt Maurice! Dat zijn de betere tips. :) Ik zal het doorgeven. Wordt over anderhalve week afgeleverd en krijgt eerst nog een grote beurt ja.

Maurice Hoekstra

Bericht door Maurice Hoekstra » 26 jan 2008, 19:03

Geen dank! :wink:

Bij een 9-3 mag je trouwens ook nooit gebruik maken van startkabels bij een lege accu (wat bij de Exide nog wel eens wil gebeuren). In het instructieboekje staat dat het wel kan als je bepaalde zekeringen verwijderd maar er zijn genoeg verhalen dat er alsnog voor duizenden euro's aan elektronica gefrituurd is. (ECU, Can-bus elementen)

Als je nog vragen hebt hoor ik die graag!

taaffert

Bericht door taaffert » 27 jan 2008, 20:04

Mooie combinatie!

Stijlvol zwart.
Heeft de Fiat ook een turbodrukmeter? Zou het geheel wel afmaken.

Macboy

Bericht door Macboy » 28 jan 2008, 10:29

Mooie auto Wouter die Punto ! Mooi constrast, super stuurtje ook !

Style

Bericht door Style » 28 jan 2008, 21:14

mini Maserati 8)

Plaats reactie