Ik heb dus momenteel de volgende auto. Een Fiat Grande Punto 1.4 T-JET Sport. Da's een hele mond vol.
In eerste instantie had ik in juni jl. een Grande Punto 1.4 16V besteld maar deze werd verkeerd geleverd (verkeerde editie/opties). In eerste instantie balen maar achteraf een geluk bij een ongeluk. Vlak nadat ik de 1.4 16V had besteld kwam de T-JET beschikbaar. Daar baalde ik toen nogal van, zeker omdat het prijsverschil maar klein was, maar nu kwam de T-JET alsnog in beeld. Mede dankzij de uitermate coöperatieve houding van de dealer (Jelle Talsma) kon ik (en m'n collega die dezelfde had besteld waarbij ook de verkeerde was geleverd) alsnog de T-JET bestellen.
In de 1.4 16V heb ik zo'n 11.000 km gemaakt waarna hij werd omgeruild voor de 1.4 T-JET. Op dat moment blij toe want de 95 PK 1.4 16V was toch wel heel erg suf, daar begon ik me na 2 maand al aan te irriteren.

Ik heb gekozen voor een relatief goedkope wat kleinere auto en die helemaal aan te kleden. Ik had ook wel een iets grotere auto (bijv. Fiat Bravo) kunnen leasen maar dan had ik een kale basisuitvoering gehad. Persoonlijk heb ik veeeeeeel liever een klein bommetje dat helemaal naar mijn smaak is aangekleed. Bovendien hou ik niet zo van grote auto's. Geef mij maar iets wat licht en behendig is, ook nog eens handig bij parkeren. Ook heeft het model me vanaf het begin aangesproken. Één van de mooiere designs van Giugaro. 8)
Velgen maken of breken een auto, ik wou dus minimaal 17" onder mijn Grande Punto. Dat vult de wielkasten mooi op. Ik heb gekozen voor de 15-spaaks variant. Dit type velgen met veel spaken spreekt me altijd aan, daarom vind ik BMW Alpina velgen meestal ook erg mooi. De auto staat standaard op Bridgestone Potenza RE050 banden en deze bevallen me heel goed. In de regen best goeie grip en op droog onovertroffen. Je moet het wel heel bont maken om de grip te verbreken. Meestal heeft de ESP in dat geval al reeds ingegrepen, waarbij we gelijk op 1 van de, naar mijn mening, nadelen van de auto uitkomen. Deze ESP kan niet worden uitgeschakeld. Ik heb toch wel regelmatig dat het systeem even ingrijpt. Zo zat ik onlangs nog achter een BMW aan die aardig de sokken erin had. Halverwege de snelle bocht, op droog wegdek, vond de ESP het ineens welletjes en remde duidelijk de binnenste wielen af. Overdreven naar mijn mening, ik zat qua grip nog niet op de limiet. Het zal ongetwijfeld nuttig zijn om prutsers en beginnende weggebruikers tegen zichzelf te beschermen maar ik vind het jammer dat het niet uit kan, voor het betere sportieve stuurwerk.
Om gelijk nog een minpunt te noemen (dan hebben we de grootste wel gehad

Verder bevalt de auto me heel goed. De wegligging is mooi strak hoewel ik het idee heb (en Hielke heeft dat ook al eens opgemerkt begreep ik) dat de T-JET Sport een klein tandje minder 'scherp' is dan de vorige 1.4 16V Sport. Deze was qua onderstel nog net een tikje gemener, het huidige onderstel dempt naar mijn idee net iets meer. Het kan een gevoelskwestie zijn want volgens de dealer zijn ze identiek maar het viel me wel op. Sommigen vinden het huidige onderstel al stuiterig maar ik hou er wel van, mocht om mij zelfs nog wel een tikje strakker. Het bedrijf Novitec levert wat stuggere veren die het onderstel helemaal perfect zouden maken. Dit zal de leasemaatschappij echter vast niet goed vinden dus dat laten we waarschijnlijk maar achterwege.

De prestaties zijn voor zo'n kleine auto dik in orde. Met 120 PK en 206 Nm uit het 1368cc kleine blokje wil de auto die niet veel meer dan 1100 kg weegt (hoewel sommige bronnen spreken over 1030 kg) goed vooruit. In zo'n 9 sec. naar de 100 en een top van 195 km/u is voor Nederland eigenlijk genoeg. Vooral het koppel vanaf 2000 toeren, dankzij de turbo, is lekker. Je kunt dan ook vrij schakellui rijden en da's wel gemakkelijk in het verkeer. Het vermogen zit tussen de 2000 en 5000 toeren, daarboven zakt het hard in. Dat is één van de minpuntjes aan de T-JET. Om echt sportief te zijn zou het mooi zijn als het blok nog een iets langere adem zou hebben maar zo is er altijd wel wat. Dat is denk ik ook de kracht van het .35i blok van BMW: dat combineert de goede kanten van beide werelden. Het koppel van de turbo en de toeren van de atmo. Echter, niets went zo snel als vermogen en ik ben al aan het rondkijken naar chiptuners.

De ruimte in de Grande Punto is voldoende. Het is een auto uit het B-segment en natuurlijk zijn die niet superruim maar het ding is groter dan mijn Golf 3! Langer, breder en hoger. Wederom een bewijs dat auto's steeds groter worden, de Golf was destijds een C-klasse auto. Mijn Grande Punto is voorzien van sportief getinte stoelen met enige kuipvorm erin. Zit uitstekend, vrij stevig en ik hou het er urenlang op uit. Iets meer zijdelingse steun was wel welkom geweest maar dat kan ook aan mijn rijstijl liggen.

Het brandstofverbruik is wel vrij slecht. Zo'n moderne 1.4 met turbo zou toch vrij zuinig moeten kunnen zijn maar momenteel scoor ik amper beter dan 1 op 11 en vaak ook eronder. Men zegt echter dat het na verloop van tijd (boven de 8 of 10.000 km) beter gaat worden. Dat wachten we dus af.
Lang verhaal al. Ik ben vrij kritisch richting auto's (heb onlangs in de duurdere Bravo gereden en vond het ding ronduit zwaar tegenvallen, matig onderstel en de besturing was erg kunstmatig en gevoelloos) maar mijn Grande Punto bevalt me echt goed. Heb er elke dag veel plezier in en dat voor zo'n 19.000 euro.

Anyway, geen topic zonder plaatjes. Ik ben geen geweldige fotograaf

Verder heb ik vandaag een nieuwe Fiat Fiorino besteld voor de zaak. Een 1.3 Multijet diesel met de meeste opties en luxe wel aan boord. Deze komt in februari/maart is de planning. Heb de auto nog niet in het echt gezien maar op de plaatjes vinden we hem geslaagd. Uit de 'folder' (zelfs die is er nog niet) besteld dus. Onze werknemer gaat er straks in rondrijden.
Zoals deze maar dan in het zwart:
Mijn voorgaande auto's zijn niet bepaald spannend te noemen.

Dat was het vooraleerst. Als we eens wat geld overhouden uit de zaak wil ik nog graag eens iets echt sportiefs erbij. Ik denk dan aan een Lotus Elise, Opel Speedster of iets in die richting. Iets wat je ook open kunt rijden zodat je het beste uit beide werelden kunt combineren.