en volgens autovisie moet het iets moois zijn...beter en anders dan een sper...veilig en snel de bocht door zo te lezen...
Dynamic Performance Control
Het door BMW en ZF ontwikkelde systeem zorgt ervoor dat het aandrijfkoppel tussen het linker en rechter achterwiel verdeeld kan worden. Dat is belangrijk in situaties, waarbij zich een verschil in grip voordoet tussen linker en rechter achterwiel. DPC stuurt dan het juiste koppel naar elk afzonderlijk wiel. Daardoor hoeft het DSC (Dynamic Stability Program, BMW’s naam voor ESP) geen remingrepen te doen of de motor te smoren.
Een achteras voorzien van dit DPC-differentieel, helpt mee bij het sturen van de auto. Dit sturende effect kan vergeleken worden met het sturen van een rupsvoertuig. Daarbij wordt een bocht gemaakt door een van de rupsen te versnellen, de rups aan de andere kant te vertragen of een combinatie hiervan. Bij een BMW uitgerust met het DPC-diff gebeurt dit ook, alleen zijn er geen rupsen maar achterwielen. Bij een bocht naar rechts zal het linkerachterwiel, afhankelijk van de stuuruitslag, een groter aandrijfmoment leveren waardoor de auto als het ware de bocht in wordt gedrukt. Bij een snelle acceleratie na het uitkomen van een bocht, is duidelijk te voelen dat er meer kracht gaat naar het achterwiel aan de buitenkant van de bocht.
voor meer info:Het komt erop neer dat de voertuigreacties, zowel op lage als hoge snelheid, op een actieve manier verder worden beïnvloed. DPC is een elektromechanische voorziening in de achteras, waarmee gericht méér of minder aandrijfkracht naar het ene of het andere achterwiel kan worden gestuurd. Honda heeft iets dergelijks eerder dit jaar bij de Legend geïntroduceerd, maar daarbij gaat het om een aandrijfkrachtafhankelijk systeem. BMW's systeem werkt echter ook wanneer er géén gas wordt gegeven (remmen op de motor) of wanneer er zelfs volledig ontkoppeld wordt uitgerold. Het is ook iets ánders dan een sperdifferentieel, waarmee alleen doorslippen van een wiel wordt beperkt. DPC zorgt voor een soort 'uitwisseling' van krachten links en rechts, met verschillen die tot zo'n 1800 Nm kracht kunnen oplopen. Met hulp van twee tandwielstelsels en elektronisch aangestuurde lamellenremmen wordt het systeem actief. In de praktijk is het zowel bij lagere als hogere snelheden en ook op nat of droog wegdek goed voelbaar. Eigenlijk nog het duidelijkst wanneer je heel rustig, maar wel net op de tractiegrens, op een natte weg een krappe bocht door wilt gaan. Zware voertuigen hebben dan snel de neiging om met de neus naar de buitenkant van de bocht (onderstuur) te glijden. Het systeem stuurt in dat geval extra aandrijving naar het buitenste achterwiel, dat daarmee de koets terug de bocht induwt. Een en ander wordt gekoppeld aan het xDrive 4x4-systeem van de auto, terwijl ook DSC (stabiliteitscontrole) en Active Frontwheel Steering via het elektronische managementsysteem met DPC communiceren. Wie in een lange bocht, bij 180 km/u, abrupt van het gas afgaat, kan normaal met wat uitbreken van de achterkant (overstuur) worden geconfronteerd. Het systeem vangt ook dat effect moeiteloos op en zorgt voor een duidelijk betere stabiliteit. Het is technisch bezien meesterlijk hoe BMW erin geslaagd is om de rijdynamiek van een meer dan twee ton wegende auto een niveau hoger te krijgen, ook al zou de X6 zónder DPC niet 'zielig' zijn
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/2 ... MW_X6.html
en hier
http://www.amt.nl/web/show/id=47279/contentid=10321
[img:500:331]http://grafika.redakcja.pl/ArtykulyFoto ... 457645.jpg[/img]
[img:432:315]http://bmwmania.altervista.org/immagini ... ontrol.jpg[/img]
GTRene