BMW 's DPC in samenwerking met ZF

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
GTRene

BMW 's DPC in samenwerking met ZF

Bericht door GTRene » 07 dec 2007, 16:19

DPC staat voor 'Dynamic Performance Control', een achterasdifferentieel dat voor 'actieve' rijeigenschappen zorgt.

en volgens autovisie moet het iets moois zijn...beter en anders dan een sper...veilig en snel de bocht door zo te lezen...
Dynamic Performance Control
Het door BMW en ZF ontwikkelde systeem zorgt ervoor dat het aandrijfkoppel tussen het linker en rechter achterwiel verdeeld kan worden. Dat is belangrijk in situaties, waarbij zich een verschil in grip voordoet tussen linker en rechter achterwiel. DPC stuurt dan het juiste koppel naar elk afzonderlijk wiel. Daardoor hoeft het DSC (Dynamic Stability Program, BMW’s naam voor ESP) geen remingrepen te doen of de motor te smoren.
Een achteras voorzien van dit DPC-differentieel, helpt mee bij het sturen van de auto. Dit sturende effect kan vergeleken worden met het sturen van een rupsvoertuig. Daarbij wordt een bocht gemaakt door een van de rupsen te versnellen, de rups aan de andere kant te vertragen of een combinatie hiervan. Bij een BMW uitgerust met het DPC-diff gebeurt dit ook, alleen zijn er geen rupsen maar achterwielen. Bij een bocht naar rechts zal het linkerachterwiel, afhankelijk van de stuuruitslag, een groter aandrijfmoment leveren waardoor de auto als het ware de bocht in wordt gedrukt. Bij een snelle acceleratie na het uitkomen van een bocht, is duidelijk te voelen dat er meer kracht gaat naar het achterwiel aan de buitenkant van de bocht.
Het komt erop neer dat de voertuigreacties, zowel op lage als hoge snelheid, op een actieve manier verder worden beïnvloed. DPC is een elektromechanische voorziening in de achteras, waarmee gericht méér of minder aandrijfkracht naar het ene of het andere achterwiel kan worden gestuurd. Honda heeft iets dergelijks eerder dit jaar bij de Legend geïntroduceerd, maar daarbij gaat het om een aandrijfkrachtafhankelijk systeem. BMW's systeem werkt echter ook wanneer er géén gas wordt gegeven (remmen op de motor) of wanneer er zelfs volledig ontkoppeld wordt uitgerold. Het is ook iets ánders dan een sperdifferentieel, waarmee alleen doorslippen van een wiel wordt beperkt. DPC zorgt voor een soort 'uitwisseling' van krachten links en rechts, met verschillen die tot zo'n 1800 Nm kracht kunnen oplopen. Met hulp van twee tandwielstelsels en elektronisch aangestuurde lamellenremmen wordt het systeem actief. In de praktijk is het zowel bij lagere als hogere snelheden en ook op nat of droog wegdek goed voelbaar. Eigenlijk nog het duidelijkst wanneer je heel rustig, maar wel net op de tractiegrens, op een natte weg een krappe bocht door wilt gaan. Zware voertuigen hebben dan snel de neiging om met de neus naar de buitenkant van de bocht (onderstuur) te glijden. Het systeem stuurt in dat geval extra aandrijving naar het buitenste achterwiel, dat daarmee de koets terug de bocht induwt. Een en ander wordt gekoppeld aan het xDrive 4x4-systeem van de auto, terwijl ook DSC (stabiliteitscontrole) en Active Frontwheel Steering via het elektronische managementsysteem met DPC communiceren. Wie in een lange bocht, bij 180 km/u, abrupt van het gas afgaat, kan normaal met wat uitbreken van de achterkant (overstuur) worden geconfronteerd. Het systeem vangt ook dat effect moeiteloos op en zorgt voor een duidelijk betere stabiliteit. Het is technisch bezien meesterlijk hoe BMW erin geslaagd is om de rijdynamiek van een meer dan twee ton wegende auto een niveau hoger te krijgen, ook al zou de X6 zónder DPC niet 'zielig' zijn
voor meer info:

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/2 ... MW_X6.html

en hier

http://www.amt.nl/web/show/id=47279/contentid=10321

[img:500:331]http://grafika.redakcja.pl/ArtykulyFoto ... 457645.jpg[/img]

[img:432:315]http://bmwmania.altervista.org/immagini ... ontrol.jpg[/img]

GTRene

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 07 dec 2007, 16:21

DPC is toch al leverbaar op de 135i? :?

GTRene

Bericht door GTRene » 07 dec 2007, 16:23

Hendrik Kinderman schreef:DPC is toch al leverbaar op de 135i? :?
denk dat dat DSC is :wink:

heel belangrijk bij de DPC is de letter P die staat voor Performance dus sneller de bocht door en niet zoals bij DSC rem ingrepen e.d. net weer anders, klinkt erg mooi...

frankv

Bericht door frankv » 07 dec 2007, 16:41

ziet er gecompliceerd uit

enig idee wat die platen bij de ingang doen? en die tandwielsets die wel op een versnellingsbak lijken? iets voor een interne oliepomp ofzo?

aan de achterkant hangt ook nogal wat regelelarij zo te zien

frank

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 dec 2007, 16:46

GTRene

Bericht door GTRene » 07 dec 2007, 16:54

[img:640:480]http://www.autowereld.com/imagesDB/640/ ... 540_bm.jpg[/img]

hier ook wat duidelijker:

http://www.autowereld.com/techniek/deta ... tikel=4675

het schijnt eerst voor de 4wd systemen ingezet te worden, daar komt ie ook het beste tot z'n recht.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 dec 2007, 16:58

frankv schreef:ziet er gecompliceerd uit

enig idee wat die platen bij de ingang doen? en die tandwielsets die wel op een versnellingsbak lijken? iets voor een interne oliepomp ofzo?

aan de achterkant hangt ook nogal wat regelelarij zo te zien

frank
daarover kun je hier het verhaal uithalen, nb dit is de 4wd opstelling:

Dynamic Performance Control
Rijplezier staat bij BMW hoog in het vaandel. Om dat rijplezier, maar ook de veiligheid naar een nog hoger plan te tillen werkt BMW momenteel aan de ontwikkeling van Dynamic Performance Control. Met Dynamic Performance Control worden (onafhankelijk van het motorvermogen) de aandrijfkrachten namelijk variabel en traploos over het linker en rechter wiel verdeeld. Dit wordt bereikt door de eindoverbrenging te combineren met twee extra tandwielstelsels en twee elektronisch gestuurde lamellenkoppelingen. De normaliter tijdens rechtuit rijden gelijkmatige verdeling van de aandrijfkrachten, kan hierdoor volledig variabel worden afgestemd op de betreffende situatie. Daarbij zal het DSC (BMW´s variant op ESP) minder snel aan het werk worden gezet. Vooral op natte en gladde ondergronden zal DPC zijn werk doen.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 07 dec 2007, 17:30

GTRene schreef:
Hendrik Kinderman schreef:DPC is toch al leverbaar op de 135i? :?
denk dat dat DSC is :wink:

heel belangrijk bij de DPC is de letter P die staat voor Performance dus sneller de bocht door en niet zoals bij DSC rem ingrepen e.d. net weer anders, klinkt erg mooi...
Ik weet dat DSC allang leverbaar is, en dat dat stabiliteitscontrole is. Je hebt ook een LSD differentieel, en dat zorgt voor nauwelijks of geen slip. En ik kan wel lezen!

Maar ik meende dat dat DPC al op de 135i leverbaar was, heb er nog iets over gelezen. Het is volgens mij vanaf de 130i leverbaar bij de vernieuwde 1-serie

GTRene

Bericht door GTRene » 07 dec 2007, 17:45

Hendrik Kinderman schreef:Maar ik meende dat dat DPC al op de 135i leverbaar was, heb er nog iets over gelezen. Het is volgens mij vanaf de 130i leverbaar bij de vernieuwde 1-serie
misschien heb je PDC gelezen :roll:
Park Distance Control ...(ik kom ook helemaal in de war met die afkortingen)

of ASC :roll: feit is op de 135i en de nwe 130i zit/komt ook een nieuw diff maar die remt het wiel wat af en schijnt weer anders te zijn, maar wel een aardig systeem als je het 135i coupe filmpje van Andre/Hielke 8)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 dec 2007, 17:47

ASC DPC DSC PDC enz enz laat ze die troep er gewoon lekker af laten :? Tegenwoordig zitten er zo veel afkortingen op nieuwe auto's je zou werkelijk waar geen idee hebben wat het nou eigenlijk is.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 07 dec 2007, 18:15

Zo'n systeem is niks nieuws en bestaat al jaren........

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 07 dec 2007, 19:24

GTRene schreef:
Hendrik Kinderman schreef:Maar ik meende dat dat DPC al op de 135i leverbaar was, heb er nog iets over gelezen. Het is volgens mij vanaf de 130i leverbaar bij de vernieuwde 1-serie

of ASC :roll: feit is op de 135i en de nwe 130i zit/komt ook een nieuw diff maar die remt het wiel wat af en schijnt weer anders te zijn, maar wel een aardig systeem als je het 135i coupe filmpje van Andre/Hielke 8)
Ik denk dat je onderschat wat ik van auto's weet :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 dec 2007, 19:54

Hendrik Kinderman schreef:
GTRene schreef:

Ik denk dat je onderschat wat ik van auto's weet :wink:
nee hoor, kerel als je dat zo hebt begrepen is dat helemaal verkeerd bij je overgekomen :shock: ik weet toch niet wat jij weet, ik schrijf alleen wat ik tot nu toe weet of nog herinner en als ik kan "helpen" met vinden van antwoorden doe ik dat verder niet, dus trek het je niet aan ik heb toch niks direct gezegd?? ik zou niet durven en niet willen :P

Niall

Bericht door Niall » 07 dec 2007, 20:16

Werken al jaren met elkaar samen, maar dat zal wel in de toekomst minder zijn heb ik begrepen :?

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 07 dec 2007, 20:18

@ rene

geeft niet hoor, trek het je niet aan. Maar ik had in dat artikel gelezen wat hierboven staat, met allerlei differentieeltechnieken, en ze hadden het onder andere over DPC, maar ook over DSC, en wat voor een sprong die technieken de laatste jaren hebben gemaakt.

wjn

Bericht door wjn » 10 dec 2007, 22:20

Dit zelfde systeem komt ook in de nieuwe audi's uit (de quattro's uiteraard).

GTRene

Bericht door GTRene » 15 dec 2007, 11:33

ZF-achteras ondersteunt sturen
donderdag 28 juni 2007

Vector Drive heet het actieve achterasdifferentieel dat ZF heeft ontwikkeld in samenwerking met BMW. Het helpt zowel achter- als vierwielaangedreven auto’s aan meer stabiliteit en beter instuurgedrag. Het geheim is ongelijke aandrijfverdeling.

ZF Vector Drive actief achterasdifferentieel.We hoorden autotechnici bij een ander Duits merk vorig jaar al fluisteren dat BMW aan vierwielbesturing zou werken. Misschien ging het toen al over dit ZF-systeem. Zowel bij trekkende motor als gas-los kan het Vector Drive-differentieel de koppelverdeling tussen linker en rechter (achter)wiel regelen, en dat levert een stuureffect.

Elektronica troef
Mechanisch gezien draait het om een gewoon differentieel, waar aan weerszijden planetaire tandwielsets tegenaan gebouwd zijn. Daaraan zitten weer platenkoppelingen vast, die in de differentieelolie lopen.
Door openen en sluiten kunnen die koppelingen op één van beide aandrijfassen koppel opnemen. De bediening van die koppelingen gebeurt elektrisch, uiteraard gestuurd door elektronica.
Dat is op zich fail-safe, valt de elektronica uit dan houdt alleen de helpende werking van Vector Drive op. Blijft het feit dat de bestuurder dan opeens weer merkt hoe het is om helemaal zelf te moeten sturen.

Extra stuureffect
Wat doet namelijk Vector Drive? Daartoe elektronisch aangezet versnelt het in bochten het buitenste achterwiel, door daar extra koppel naartoe te sturen. Hiermee krijgt de auto een extra stuurimpuls, hij stuurt williger en makkelijker de bocht in.
Ook mogelijk is om een onvrijwillig ingezette bocht (slip) te corrigeren door juist het binnenste wiel extra koppel te geven. Als ondersteuning van een ESP-stabilisatiesysteem, dat dan minder met remingrepen een tegenstuureffect hoeft op te roepen.
Evenzo kunnen ASR-systemen tegen aandrijfslip geholpen worden, die behalve dempen van het motorvermogen om doorslippen te voorkomen ook remingrepen kunnen uitvoeren als één aangedreven wiel slipt.
Mooi is dat het eveneens werkt bij niet trekkende motor, dan kan met hetzelfde systeem de motorremwerking over beide achterwielen verdeeld worden, wat evenzo een stuureffect oproept.

Weinig onzuiniger
De beide platenkoppelingen in Vector Drive staan normaal (rechtuit rijdend) open. De planetaire stelsels draaien dan als geheel rond, er zijn geen (extra) mechanische verliezen in die stelsels doordat hun tandwielen om elkaar draaien. Ook de open koppelingen geven nauwelijks mechanisch verlies.
Pas in bochten of bij slipsituaties verandert dat allemaal, dan gaat er wel energie en dus brandstof verloren door de Vector Drive-werking. Maar gemiddeld genomen zal dit ZF-differentieel het brandstofverbruik weinig opjagen.
Voor de kenners: inderdaad, het lijkt best veel op SH-AWD van de Honda Legend (zie onze test in AMT 11/2006) . Maar het is simpeler van opbouw en compacter. Voor onze abonnees belichten we onze praktijkervaringen met deze ZF/BMW-constructie in het juli/augustusnummer van Auto & Motor TECHNIEK.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
Lijkt me echt een goed doordacht systeem, en ben benieuwd wat dat met sommige auto's kan doen qua bochtsnelheden, die japanse rakkers hebben toch ook van dat soort difs onder hun 4wd waarmee ze soms enorm hard de bocht door kunnen? alhoewel dit ZF systeem denk ik veel beter is en minder onderstuur heeft :roll:

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 15 dec 2007, 12:45

Active Yaw Control (AYC) op de Mits Evo's zeker. ik weet niet meer wat dat nu precies doet, maar het verdeelt het koppel ook beter.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 dec 2007, 14:16

Hendrik Kinderman schreef:Active Yaw Control (AYC) op de Mits Evo's zeker. ik weet niet meer wat dat nu precies doet, maar het verdeelt het koppel ook beter.
ja klopt 8) die bedoelde ik...weet ook niet precies hoe dat werkt maar schijnt ook net zo'n effect te hebben...voor 4wd auto's bijna een must wil je ook snel op een circuit gaan, lijkt me dat alleen RWD auto's het iets moeilijker wordt, immers de achterwielen werken dan wel goed mee, maar dan wil die gaan schuiven over de voorwielen omdat die dat systeem niet heeft...daar zou dan wel een soort rem ingrepen op gedaan moeten worden om hem toch te helpen, en zeer veel grip op de voorwielen...

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 15 dec 2007, 14:55

Vanaf modeljaar 2009 komt DPC ook beschikbaar voor andere modellen van het merk. Het systeem is ontworpen om tot 1.800 Nm aan aandrijfkrachten te kunnen verwerken. Aangezien de meest koppelrijke BMW (de 745d) momenteel op 750 Nm zit, kan BMW dus nog even vooruit. De Beierse fabrikant heeft dus niet de primeur met variabele vermogentoekenning, maar zegt dat zijn PDC duidelijk superieur is aan Honda’s SH-AWD.
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=5290

Plaats reactie