Welk onderstel zou je nemen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Welk onderstel zou je nemen

Bericht door Shakes » 25 mar 2006, 19:11

H&R of Billstein, en waarom?

Zie ik een ander merk over het hoofd?

N.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 25 mar 2006, 19:15

Wat is je doel met het onderstel, voor welke auto, en wat is je budget. Zijn toch parameters die van belang zijn.

Michel

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 25 mar 2006, 19:35

M3

Doel straatgebruik en heel af en toe een rondje Ring in toeristentempo.

Budget. H&R en Billstein zijn haalbaar :wink:

N.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 25 mar 2006, 19:44

Zo'n set die Andre onder de einser laat zetten is qua prijs denk ik goed, en ook lekker qua straat en circuit gebruik. FF meerijden dus en rondvragen op de diverse fora wie het onder een e36 m3 heeft.

MIchel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 mar 2006, 19:44

kw ?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 mar 2006, 19:48

Standaard onderstel is toch perfect voor een M3? Waarom geen nieuw standaardspul?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 25 mar 2006, 19:48

Voor straatgebruik onder een M3 en zo heel af en toe een rustig rondje Ring?

Standaard. Mankeert niets aan.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 25 mar 2006, 19:49

Scheisse, je was me net voor Knot :-)

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 25 mar 2006, 20:12

Is aftermarket niet goedkoper dan origineel?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 mar 2006, 20:13

Hielke schreef:Scheisse, je was me net voor Knot :-)
Dat is ook standaard ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2006, 11:52

Waarom een ander onderstel? Met die km-stand is je onderstel nog nagelnieuw waarschijnlijk.
Er zitten toch al Bilsteins standaard onder? Echt helemaal niks mis mee, je kan er alleen maar op achteruit gaan qua allround capaciteiten.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 27 mar 2006, 18:44

kijk een m onderstel kan dan wel een sport onderstel zijn, maar als nandor toch aan iets anders denkt, moet je niet bij het orgineel zijn.

het orgineel kan dan mischien wel uit de bilstein fabriek komen maar denk nou niet dat je een pss9 setje standaard onder je m3 hebt

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 27 mar 2006, 20:13

Als je een optimaal compromie nastreeft kun je waarschijnlijk niet om AC Schnitzer heen. Is afgesteld op de Nordschleife maar met straat gebruik in het achterhoofd.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 27 mar 2006, 22:24

euh jah en die prijzen kun je ook niet omheen

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 27 mar 2006, 23:27

Standaard dempers onder een M3 zijn geen Bilstein, maar Boge dempers. Wil je dit verbeteren, dan levert een upgrade naar bv. Bilstein B6 i.c.m. (niet al te harde) H&R of Eibach veren een mooie combinatie op! De set hoeft dan niet al te hard te worden, en is dan stevig genoeg voor het betere stuurwerk, maar zeker niet te hard voor de openbare weg.


Voor jouw gebruik is een dergelijk setje zeker bruikbaar (en een stukje liefhebberij, maar ratio is niet uitgevonden voor de BMW M3) maar een standaard set voldoet al absoluut.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 mar 2006, 23:30

Hoe weet je trouwens of je dempers en/of veren aan het einde van hun dienstperiode zitten te komen?

Wanneer ze stuk zijn weet ik het wel maar hoe begint het voordat je niet meer gedempt wordt en door blijft golven, de dempers althans, want veren houden het veel langer uit lijkt me.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 mar 2006, 23:37

Knot een garagebedrijf kan het gewoon testen op een bank.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 mar 2006, 23:42

Dat weet ik, maar voor de eerste indruk bij een proefrit bedoel ik. Wanneer de auto niet of nauwelijks meer dempt merk je dat wel, maar als het er net aan begint te komen is dat moeilijk voelen soms.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 mar 2006, 00:16

Lastig idd ik denk dat je schrikt als je de auto zou vergelijken met een nieuwe.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 28 mar 2006, 01:54

Ik heb iig wat km's achter de rug met een E36 op schnitzer veren, beviel goed. Op de grens minder snappy dan M-technik. H&R cupkit is te stug, auto stuitert letterlijk over minder mooi asfalt kompleet van z'n lijn.
Op m'n E46 zit een kompleet AC-Schnitzer onderstel. Bevalt erg goed. Minder op onderstuur afgestemd dan M-technik en toch mooier en makkelijker op de grens te controleren. Dick had het vooraf al voorspeld en ja, superneutraal, absoluut een aanrader.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 28 mar 2006, 09:09

Dick Hoekendijk schreef:Als je een optimaal compromie nastreeft kun je waarschijnlijk niet om AC Schnitzer heen. Is afgesteld op de Nordschleife maar met straat gebruik in het achterhoofd.
Alleen de prijs is natuurlijk fors. Denk zelf echter ook gezien de diverse testverslagen dat dit top onderstellen zijn.

Michel

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 28 mar 2006, 12:54

Knot schreef:Dat weet ik, maar voor de eerste indruk bij een proefrit bedoel ik. Wanneer de auto niet of nauwelijks meer dempt merk je dat wel, maar als het er net aan begint te komen is dat moeilijk voelen soms.
Toen mijn standaarddempers op hun einde liepen, kon ik elk steentje op een klinkerweg voelen en werden grote klappen niet opgevangen - dat was gewoon 'bam!'. Bij mij raakte tegelijk de uitgaande slag los, wat zich uitte in een overdreven zwiep ná het raken van de hobbel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Enzo, Geertmans, Google [Bot] en 4 gasten