Welke banden gebruiken jullie op trackdays (vs dagelijks)?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Welke banden gebruiken jullie op trackdays (vs dagelijks)?

Bericht door Bort » 02 nov 2007, 11:25

De vraag lijkt me duidelijk.

Ik zit een beetje met een luxeprobleem. Ik rij nu met goodyear F1 Eagle op mijn M3. Banden die helemaal niet versleten zijn (iets ouder dan 6 maanden) en voor dagelijks gebruik MEER dan goed genoeg zijn. Zowel zomer als winter puike prestaties. De M3 komt tegenwoordig 1 à 2 keer buiten per twee weken.

Nu ik toch meer en meer op de 'Ring ga rijden (vanaf de ~lente volgend jaar), wil ik ook betere banden.

Nu dacht ik aan de volgende mogelijkheden.
1. De goodyears als "winter"banden gebruiken hoewel het geen winterbanden zijn en Michelin PS2 als zomerband gebruiken, Ook voor trackdays dus.
2. De goodyears als winter- en zomerband gebruiken en semi-slicks kopen voor trackdays.

Punt 1 was mijn originele plan. Aan punt 2 begin ik meer en meer te denken. Waarom? Een apart "race"setje en gewone banden om er "dagelijks" mee te rijden. PS2's vind ik eigenlijk een beetje overkill voor mij (als dagelijks gebruik) en ik vind het een beetje dwaas om PS2's te slijten voor nix. Komt er nog eens bij dat ik een all-around band als winterband ga gebruiken. De PS2's en een setje echte winterbanden aankopen terwijl de goodyears daar dan maar gewoon liggen, vind ik ook een beetje verspilling :)

Wat denken jullie? 't Is misschien een beetje wazig opgesteld, I know...

Graag jullie input :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9429
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 nov 2007, 11:35

Goodyear voor dagelijks en semi's voor trackdays.

Volle slicks is nog beter maar die mogen niet op de Ring, en die moet je apart meezeulen (dus terwijl je rijd moet je je gewone banden ergens op slaan) terwijl je met semi's ook over de weg mag, die kan je er dus thuis onder zetten.

PS2 als trackdayband en Goodyears in de winter heeft geen nut, zoveel verschillen die 2 niet van elkaar. Bovendien rij je die PS2's en Goodyears beiden zo aan flarden op trackdays :lol:

Eagle F1 kan wel goed zijn als je een trackday op nat rijd ipv semi's met heel weinig profiel. Met een M3 met 300 PK kan je toch wel snelheden bereiken dat aquaplaning een realitisch gevaar is, hele natte omstandigheden zijn die banden niet echt voor geschikt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 nov 2007, 11:42

Ik heb zo goed als geen ervaring met semi slicks maar reed onlangs mee in David Yu's Z06 met 575pk en die had er Toyo R888? onder tjonge dat ging hard :shock: en niks nergens een piepje van de banden, very impressive...en schijnen niet "duur" te zijn.... :roll:

BelgianRally
Berichten: 93
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:33
Locatie: Kortemark, Belgium

Bericht door BelgianRally » 02 nov 2007, 12:59

semi's voor trackdays/ring; goodyears voor dagelijks gebruik :D

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 02 nov 2007, 13:00

Zijn er nog nadelen verbonden aan semi-slicks? Buiten dan een plotseling stortvloed :)

Meer slijtage aan de wagen? Remmen? Lagers?
Merk je snel genoeg dat de limiet van zo'n banden bereikt is?

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 02 nov 2007, 13:02

Ik had wel verwacht dat het richting goodyear/semi-slicks uit ging, maar ik had toch nog een duwtje nodig :)

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 02 nov 2007, 13:34

Bort schreef:Zijn er nog nadelen verbonden aan semi-slicks? Buiten dan een plotseling stortvloed :)

Meer slijtage aan de wagen? Remmen? Lagers?
Merk je snel genoeg dat de limiet van zo'n banden bereikt is?
Regen kunnen die semislicks wel tegen hoor... alleen de plasjes water op de weg moet je mee uitkijken.

Ik heb de limiet van mijn semislicks nog niet bereikt.. Ze plakken zo goed dat het lijkt alsof de auto niet uit de bocht te krijgen is. Je moet ze echter wel eerst goed opwarmen.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 02 nov 2007, 14:00

VLA schreef:Ze plakken zo goed dat het lijkt alsof de auto niet uit de bocht te krijgen is.
Een potentieel probleem dus :P
't Is maar dat er wel iets van waarschuwing komt en niet ineens wakker wordt in 't ziekenhuis ;)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9429
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 nov 2007, 16:52

Ze waarschuwen wel minder ja. In plaats van langzaam glijden zet je auto ineens een stap op zij.

Tsja onderstel meer belasten doe je altijd natuurlijk als je meer grip hebt en harder door de bocht gaat.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 02 nov 2007, 17:54

Bedankt Bert :)

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 03 nov 2007, 00:06

Ander nadeel is dat semi's veel harder slijten dan straatbanden.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 03 nov 2007, 00:16

Wat is sneller?
Vergelijk: ik rij de ring nu af in 9:30, per keer 4 rondjes :)
Kan je daar iets van slijtage opplakken?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 03 nov 2007, 00:25

Tegen de tijd dat je met de M3 <btg8.15 rijdt moet je rekening houden dat je de semi's tot slicks hebt omgewerkt na 20 to 25 ronden en met btg9.30 gaan ze wel het tienvoudige mee

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6878
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 03 nov 2007, 01:06

Het ligt er ook aan welke semi's....de R888's die ik nu heb slijten echt vrij rap. :?
Linksvoor was op CPZ na ongeveer 40 min. voor de helft weg. :?

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 03 nov 2007, 03:07

Kan het alleen grof inschatten omdat ik paar keer tussendoor van banden (en auto) ben veranderd en het nooit echt goed heb geteld, maar denk dat ik met semi's (toyo r888/ kumho v70a) een rondje of 60 rijd, met straatbanden (bridgestone s03) ongeveer het dubbele (<8,15btg met semi's ;))

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1222
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 03 nov 2007, 10:59

Opa schreef:Het ligt er ook aan welke semi's....de R888's die ik nu heb slijten echt vrij rap. :?
Linksvoor was op CPZ na ongeveer 40 min. voor de helft weg. :?
Da's niet helemaal de schuld van de r888 maar meer van de AWD , op de m3 gaan de toyo's voor erg lang mee. Op de Evo zijn ze voor idd binnen 2 uur versleten tot op het canvas , en zijn ze achter dan nog ca 70% .

(Dit geld natuurlijk alleen voor volle polle rijden op het grove asfalt van Zandvoort)

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6878
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 03 nov 2007, 17:33

Een Evo is is toch minder onderstuurd dan een Sub, dus zou je verwachten dat de voorkant daar wat minder zou slijten?

En zijn 't bij een BMW dan niet de achterbanden die veel harder slijten dan voor?

Zou DCCD op de Sub helpen om de slijtage van de linker voorband wat te minderen?

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 03 nov 2007, 17:36

Zou minder sliphoek helpen om de slijtage te verminderen?

Ik zou eens een andere uitlijning overwegen als ik jou was.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6878
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 03 nov 2007, 17:57

Met een andere uitlijning wordt 't alleen maar erger, of ik zou 'm nog extremer moeten zetten, maar dan is 't op de openbare weg niet leuk meer....camber staat nu op -1,4 graden voor. :wink:

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 03 nov 2007, 18:18

Daar bestaan camberplates voor. Ik heb natuurlijk alleen verstand van tanks maar misschien werkt het ook op subaru's?

Als je op zowel circuit als openbare weg wilt rijden zit je altijd aan een compromis gebonden. Tijd voor een dynamische afstelling dus.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9429
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 03 nov 2007, 18:36

Probleem die je met camberplates hebt als je het echt goed wil doen is toespoor en uitspoor.

Op het moment dat je een andere camberstand kiest veranderd bij de meeste auto's de sporing ook. En dat is lastiger 'trackside' te stellen als camber.

Iets van -2'30 negatief op de weg is trouwens geen probleem. Je moet gewoon hard genoeg rijden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 03 nov 2007, 20:09

de R888's die ik nu heb slijten echt vrij rap.
Linksvoor was op CPZ na ongeveer 40 min. voor de helft weg.
In de zomer af en toe van je lijn af gaan en je heb er zo weer een paar millimeter erbij :lol:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 03 nov 2007, 20:21

Nu gebruik ik de M3 niet dagelijks, maar heb deze week normale straatbanden besteld (rij normaal met semi's) en wel Uniroyal Rainsport.
Ik heb bewust voor die band gekozen, want mocht het regenen op een trackday (zoals afgelopen maandag, op semi's is het op een zeer nat Spa niet leuk rijden), dan kan ik mooi die er onder steken.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5468
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 04 nov 2007, 15:38

Opa schreef:Een Evo is is toch minder onderstuurd dan een Sub, dus zou je verwachten dat de voorkant daar wat minder zou slijten?

En zijn 't bij een BMW dan niet de achterbanden die veel harder slijten dan voor?

Zou DCCD op de Sub helpen om de slijtage van de linker voorband wat te minderen?
Ja, dat zou zeker helpen, door de verdeling van middendiff en evt wijzinging in voor+achter diff zorgen ervoor dat deze veel minder op het buitenste voorwiel 'leunt'.

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 04 nov 2007, 21:01

Heren,

Heeft 1 van jullie ervaring met de FEDERAL RS 595?
Heb begrepen via een duitse website dat deze wat harder is dan de Toyo R888 en dus wat minder slijtagegevoelig zijn. Zolang ze goed grip hebben is het mij om het even, want warmrijden is op de ring geen probleem. Draai meestal 3 rondjes achter elkaar.
Bijkomend voordeel is dat de Federal een paar tientjes per band in dezelfde maat goedkoper is.

Ik overweeg voor trackdays om van 215-40-17 naar 205-40-17 te gaan omdat deze maat goed verkrijgbaar is in SS.

Ook overweeg ik om op originele Subaru 16inch velgen 205 45 16 te zetten zodat de omtrek kleiner word. (meer trekkracht en meer toeren)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sabberjoch en 4 gasten