BPM verlaging

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Leen

BPM verlaging

Bericht door Leen » 11 sep 2007, 12:00

Is het al zeker van de bpm verlaging 6,5% bij aanschaf nieuwe auto's wanneer die ingaat? 01.01.2008?

moeten dealers hier al rekening mee houden ? of is een afspraak van nu bindend voor een in januari af te leveren auto?

is weliswaar niet schokkend , maar zou toch ca. 1300 euro schelen in mijn geval.

trouwens , geld dan die verhoging van de wegenbelasting alleen voor die nieuwe 2008 auto's of voor iedereen?
BPM-verlaging van 6,5% in 2008 is onvoldoende"

Volgens het Financieel Dagblad (FD) melden Haagse bronnen dat de aanschafbelasting op nieuwe auto's (BPM) in 2008 met 6,5% wordt verlaagd als opmaat naar de invoering van kilometerbeprijzing. BOVAG-voorzitter Jan Ploeg noemt die eerste 6,5% BPM-verlaging te gering.

Minister Eurlings van Verkeer wil de eerste stap richting kilometerbeprijzing zetten, waarbij de verlaging van de BPM in 2008 wordt gecompenseerd met een stijging van de wegenbelasting. Aan het eind van de kabinetsperiode zou de BPM dan met 25% zijn gereduceerd. De kilometerbeprijzing moet voor de gemiddelde automobilist kostenneutraal uitpakken. Met het nagenoeg afschaffen van de BPM in combinatie met verhoging van de wegenbelasting is het eenvoudiger om in één keer over te stappen op kilometerbeprijzing.

Waardedaling
“We zijn blij met een eerste stap, maar de BPM moet naar 0 en niet worden gereduceerd met 25%. Dat komt neer op jaarlijks 12,5% gedurende acht jaar, ingaande 2008”, aldus Ploeg. Zodoende wordt voorkomen dat de waarde van auto’s in te korte tijd te snel daalt. Naast de mogelijke verlaging zou het kabinet van plan zijn om de BPM te differentiëren naar CO2- en fijnstof-uitstoot. “Als je beide maatregelen op macroniveau beschouwt, dan zou de BPM-opbrengst per saldo wel eens gelijk kunnen blijven en is er feitelijk geen sprake van afbouw. Tenzij veel automobilisten hun aankoopgedrag inderdaad laten afhangen van de BPM-differentiatie, maar dat is niet te voorspellen.”

Datum: 07-09-2007

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 sep 2007, 12:12

Het zal me niks vebazen als ze die 6.5% gaan verlagen verdeeld over 2008. Zulke dingen in een keer zou slecht zijn voor de autoverkopen vanaf dit moment. Ik zou het bij de belastingdienst gaan vragen maar het zal allemaal nog wel niet bekend zijn :wink:

Andre

Bericht door Andre » 11 sep 2007, 12:30

Mooie reacties van een ander forum.

Leen Hutmacher 7-9-2007 10:18:25
Het maakt niet uit of je door de hond of de kat wordt gebeten. De consument is toch de gebeten hond (of kat).

Verhoging van belasting op 6 miljoen auto's levert veel meer op dan verlaging van BPM op 500.000 nieuwe auto's. Of zie ik dat nu vekeerd?

--------------------------------------------------------------------------------

Roel Hindriks (Lease Consult) 7-9-2007 10:40:15
6,5% BPM verlaging betekent ca. 200 miljoen Euro op jaarbasis. Dat zou kunnen betekenen dat per auto de motorrijtuigenbelasting met 25 Euro per jaar omhoog gaat, tenzij diesel en autogas eens vrijgesteld worden omdat daarvoor de heffing toch als zo onredelijk afwijkt van die voor benzine. Wel lijkt duidelijk dat deze verlaging van de bpm geen merkbaar effect op de restwaarde van rijdende of nieuw aan te schaffen
auto's zal hebben. De 1,4% verlaging van de consumentenprijs die gemeld wordt wordt immers ook al grotendeels teniet gedaan door de verhoging van de BTW van 19% naar 20%.

--------------------------------------------------------------------------------

Chr. C.Akse (Akse Automotive Advies b.v.) 7-9-2007 12:40:49
Verlaging BPM en verhoging BTW, duurdere auto's goedkoper en goedkopere auto's ,iets, duurder, bijtelling zakelijke auto weer naar 25 % en de houderschapsbelasting gemiddeld 25 Euro omhoog, accijnsverhoging op benzine. Het zou mij niet verbazen indien de houderschapsbelasting wordt verhoogd dat dit gaat gelden voor het totale, inmiddels rijdende wagenpark in Nederland en niet alleen voor de registraties die met 6,5 % lagere BPM in 2008 op de weg komen.
Wat inmiddels is uitgelekt uit de komende miljoennenota die de 3e dinsdag in september door het kabinet wordt geprensenteerd beloofd niet veel goeds voor de auto bezitter / gebruiker, waar blijft de reactie en of actie bereidheid uit de branche, het is zo 18 september !!!

Leen Hutmacher 7-9-2007 17:17:19
De opmerking van de heer Chr. C.Akse - quote: "Het zou mij niet verbazen indien de houderschapsbelasting wordt verhoogd dat dit gaat gelden voor het totale, inmiddels rijdende wagenpark in Nederland en niet alleen voor de registraties die met 6,5 % lagere BPM in 2008 op de weg komen." - is nu precies wat ik bedoel. De heer Akse kon het niet beter verwoorden. En het is inderdaad zo 18 september.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 sep 2007, 12:40

er loopt al een draadje omtrent de BPM BTW hiero :wink:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... highlight=

Plaats reactie