moeten dealers hier al rekening mee houden ? of is een afspraak van nu bindend voor een in januari af te leveren auto?
is weliswaar niet schokkend , maar zou toch ca. 1300 euro schelen in mijn geval.
trouwens , geld dan die verhoging van de wegenbelasting alleen voor die nieuwe 2008 auto's of voor iedereen?
BPM-verlaging van 6,5% in 2008 is onvoldoende"
Volgens het Financieel Dagblad (FD) melden Haagse bronnen dat de aanschafbelasting op nieuwe auto's (BPM) in 2008 met 6,5% wordt verlaagd als opmaat naar de invoering van kilometerbeprijzing. BOVAG-voorzitter Jan Ploeg noemt die eerste 6,5% BPM-verlaging te gering.
Minister Eurlings van Verkeer wil de eerste stap richting kilometerbeprijzing zetten, waarbij de verlaging van de BPM in 2008 wordt gecompenseerd met een stijging van de wegenbelasting. Aan het eind van de kabinetsperiode zou de BPM dan met 25% zijn gereduceerd. De kilometerbeprijzing moet voor de gemiddelde automobilist kostenneutraal uitpakken. Met het nagenoeg afschaffen van de BPM in combinatie met verhoging van de wegenbelasting is het eenvoudiger om in één keer over te stappen op kilometerbeprijzing.
Waardedaling
“We zijn blij met een eerste stap, maar de BPM moet naar 0 en niet worden gereduceerd met 25%. Dat komt neer op jaarlijks 12,5% gedurende acht jaar, ingaande 2008”, aldus Ploeg. Zodoende wordt voorkomen dat de waarde van auto’s in te korte tijd te snel daalt. Naast de mogelijke verlaging zou het kabinet van plan zijn om de BPM te differentiëren naar CO2- en fijnstof-uitstoot. “Als je beide maatregelen op macroniveau beschouwt, dan zou de BPM-opbrengst per saldo wel eens gelijk kunnen blijven en is er feitelijk geen sprake van afbouw. Tenzij veel automobilisten hun aankoopgedrag inderdaad laten afhangen van de BPM-differentiatie, maar dat is niet te voorspellen.”
Datum: 07-09-2007