E36 koelprobleem
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
E36 koelprobleem
Visco/ thermostaat tijdje terug vervangen. Probleem is 3000 km weggebleven.
Na een tijdje stationair lopen begint de koelwatertemperatuur op te lopen. Het maakt niet uit of de auto stil staat of dat ik bij 160 km/u en veel rijwind de koppeling intrap en de auto zo laat rollen op stationair toerental. Als ik stilsta en het toerental verhoog naar pakweg 2500-3000 toeren daalt de temperatuur weer tot de normale waarde.
Op de 1 of andere manier verdenk ik de flow door de radiateur. Waar zouden jullie op gokken, de waterpomp of de radiateur ?
Na een tijdje stationair lopen begint de koelwatertemperatuur op te lopen. Het maakt niet uit of de auto stil staat of dat ik bij 160 km/u en veel rijwind de koppeling intrap en de auto zo laat rollen op stationair toerental. Als ik stilsta en het toerental verhoog naar pakweg 2500-3000 toeren daalt de temperatuur weer tot de normale waarde.
Op de 1 of andere manier verdenk ik de flow door de radiateur. Waar zouden jullie op gokken, de waterpomp of de radiateur ?
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
e36 staan bekend om dat er problemen komen met de waterpomp, die schijnt los te gaan zitten van de as, misschien dat hij het daarom wel doet als je meer toeren maakt?
http://jackassofalltrades.com/water-pump.html
ik moest laatst een nieuwe thermostaat op mijn 328i en heb toen de waterpomp direct mee laten vervangen omdat het koelsysteem toch leeg moest
mijn BMW specialist raadde me aan geen originele BMW pomp te nemen [terwijl hij anders alleen maar BMW onderdelen wil], maar een aftermarket pomp met een metalen propeller
als je wilt kan ik vragen welk merk pomp hij heeft gemonteerd, stuur me dan even een PB
frank
http://jackassofalltrades.com/water-pump.html
ik moest laatst een nieuwe thermostaat op mijn 328i en heb toen de waterpomp direct mee laten vervangen omdat het koelsysteem toch leeg moest
mijn BMW specialist raadde me aan geen originele BMW pomp te nemen [terwijl hij anders alleen maar BMW onderdelen wil], maar een aftermarket pomp met een metalen propeller
als je wilt kan ik vragen welk merk pomp hij heeft gemonteerd, stuur me dan even een PB
frank
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Als de thermostaat kapot is komt de motor meestal niet op temperatuur. Bij mij zat de thermostaat los in de behuizing waardoor deze niet goed afsloot. Op snelheid liep de temperatuur terugGTRene schreef:voor de zekerheid toch alles ff chekken, ook bv of je de thermostaat-klep? wel goed om erin hebt zitten en op tijd open gaaten natuurlijk ff op lucht chekken verwarming ook aan en ontluchten, you never know 8)

Lucht in het systeem zorgt meestal voor een oplopende temperatuur op de meest vreemde momenten.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
gokje was ook de waterpomp.
Thermostaat hebben we pas geleden uit voorzorg al vervangen voor een nieuwe in Joy z'n wagen.
Waterpomp is dan het volgende hoofdstuk
Je hebt waterpompen met de rode plastic impellor die altijd stuk gaat, de metalen versie waarvan de impeller heel blijft, maar de lagers gewoon stuk gaan en de nieuwere composiet versies, die zouden heel moeten blijven.
Who knows... just swap it
Thermostaat hebben we pas geleden uit voorzorg al vervangen voor een nieuwe in Joy z'n wagen.
Waterpomp is dan het volgende hoofdstuk

Who knows... just swap it

- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
En weet je wat het nou blijkt te zijn ? Tussen het inlaatspruitstuk en de gasklep zit een dikke ring waar koelvloeistof door stroomt om je gasklephuis te verwarmen tegen bevriezing. Op het ingaande nippeltje zit speling waar dus al heel lang koelvloeistof heeft gelekt. Dat ie na het vervangen van de thermostaat 3000 km koest was, kwam door de simpele reden dat we toen koelvloeistof hebben aangevuld.
Was weer echt zo een probleempje waar je pas nu achter komt. Heerlijk
Zaterdag bij Bas maar eens een andere ring ertussen en een nieuwe radiateur met fan. Ben het nu zat.
Was weer echt zo een probleempje waar je pas nu achter komt. Heerlijk

Zaterdag bij Bas maar eens een andere ring ertussen en een nieuwe radiateur met fan. Ben het nu zat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Peter-Paul en 8 gasten