E36 koelprobleem

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

E36 koelprobleem

Bericht door Joy » 26 aug 2007, 20:58

Visco/ thermostaat tijdje terug vervangen. Probleem is 3000 km weggebleven.
Na een tijdje stationair lopen begint de koelwatertemperatuur op te lopen. Het maakt niet uit of de auto stil staat of dat ik bij 160 km/u en veel rijwind de koppeling intrap en de auto zo laat rollen op stationair toerental. Als ik stilsta en het toerental verhoog naar pakweg 2500-3000 toeren daalt de temperatuur weer tot de normale waarde.
Op de 1 of andere manier verdenk ik de flow door de radiateur. Waar zouden jullie op gokken, de waterpomp of de radiateur ?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 26 aug 2007, 21:50

Het lijkt me een probleem dat toerental afhankelijk is en vanuit dat oogpunt zeg ik waterpomp.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 26 aug 2007, 21:57

waterpomp 60 euro en elektrische fan conversie met radiateur.. 250 euro aftikken en niet zeuren joy :)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 26 aug 2007, 21:58

Niels schreef:Het lijkt me een probleem dat toerental afhankelijk is en vanuit dat oogpunt zeg ik waterpomp.
ik denk het ook.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 26 aug 2007, 22:02

voor de zekerheid toch alles ff chekken, ook bv of je de thermostaat-klep? wel goed om erin hebt zitten en op tijd open gaat :roll: en natuurlijk ff op lucht chekken verwarming ook aan en ontluchten, you never know 8)

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 26 aug 2007, 22:13

e36 staan bekend om dat er problemen komen met de waterpomp, die schijnt los te gaan zitten van de as, misschien dat hij het daarom wel doet als je meer toeren maakt?

http://jackassofalltrades.com/water-pump.html

ik moest laatst een nieuwe thermostaat op mijn 328i en heb toen de waterpomp direct mee laten vervangen omdat het koelsysteem toch leeg moest

mijn BMW specialist raadde me aan geen originele BMW pomp te nemen [terwijl hij anders alleen maar BMW onderdelen wil], maar een aftermarket pomp met een metalen propeller

als je wilt kan ik vragen welk merk pomp hij heeft gemonteerd, stuur me dan even een PB

frank

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 26 aug 2007, 22:19

GTRene schreef:voor de zekerheid toch alles ff chekken, ook bv of je de thermostaat-klep? wel goed om erin hebt zitten en op tijd open gaat :roll: en natuurlijk ff op lucht chekken verwarming ook aan en ontluchten, you never know 8)
Als de thermostaat kapot is komt de motor meestal niet op temperatuur. Bij mij zat de thermostaat los in de behuizing waardoor deze niet goed afsloot. Op snelheid liep de temperatuur terug :wink:

Lucht in het systeem zorgt meestal voor een oplopende temperatuur op de meest vreemde momenten.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 26 aug 2007, 22:43

gokje was ook de waterpomp.

Thermostaat hebben we pas geleden uit voorzorg al vervangen voor een nieuwe in Joy z'n wagen.
Waterpomp is dan het volgende hoofdstuk :) Je hebt waterpompen met de rode plastic impellor die altijd stuk gaat, de metalen versie waarvan de impeller heel blijft, maar de lagers gewoon stuk gaan en de nieuwere composiet versies, die zouden heel moeten blijven.
Who knows... just swap it :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 27 aug 2007, 21:50

Het gekke is dat het 3000 km weg is geweest na vervanging van de thermostaat.

Maar zaterdag ga ik naar Bas Roos en dan laat ik direct een nieuwe waterpomp + radiateur + electrische fan monteren. Weg met die visco :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 30 aug 2007, 14:26

En weet je wat het nou blijkt te zijn ? Tussen het inlaatspruitstuk en de gasklep zit een dikke ring waar koelvloeistof door stroomt om je gasklephuis te verwarmen tegen bevriezing. Op het ingaande nippeltje zit speling waar dus al heel lang koelvloeistof heeft gelekt. Dat ie na het vervangen van de thermostaat 3000 km koest was, kwam door de simpele reden dat we toen koelvloeistof hebben aangevuld.
Was weer echt zo een probleempje waar je pas nu achter komt. Heerlijk :mrgreen:
Zaterdag bij Bas maar eens een andere ring ertussen en een nieuwe radiateur met fan. Ben het nu zat.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 30 aug 2007, 17:24

eh ja die lekkage hadden we wel gezien, maar dat er zoooo veel uit gelopen zou zijn? Had je ook echt te weinig vloeistof aan boord?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 30 aug 2007, 17:36

Tommy schreef:eh ja die lekkage hadden we wel gezien, maar dat er zoooo veel uit gelopen zou zijn? Had je ook echt te weinig vloeistof aan boord?
Ja, 3.5 liter bijgevuld. Het heeft al gelekt voor afgelopen zaterdag.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 30 aug 2007, 19:43

Vreemd dat je t niet eerder gemerkt hebt. Ik schrik me altijd lam als de auto koelvloeistof mist. Dacht bij mijn E30 ook een keer dat de koppakking lek was, bleek gelukkig de kachelradiateur.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Hans44, maurizio en 2 gasten