Vorige week reed ik tijdens de spits Groningen uit met vrouw en kindjes, we reden de A7 op vanaf het julianaplein en vlak na afslag Hoogkerk rij in in een file, kon net niet meer op tijd afslaan. Ongebruikelijke plek voor een file omdat je de stad uitrijd. Politiemotormuis stond al te gebaren dat men de file in zou rijden. Een file op de A7 vanuit Groningen betekend of wegwerkzaamheden of een ongeluk. Bij het laatste kun je wel eens dikke pech hebben. Tussen de afrit en oprit stond het al muurvast. ik stond op het viaduct en de oudste (Esmee) zegt papa ik moet plassen. Ze is zindelijk en draagt geen luier en ze kan vrij lang haar plas ophouden maar als ze moet dan gaan gelijk de sluizen open. Nouja zeg ik tegen haar even ophouden straks zijn we thuis en anders moet ik maar even stoppen op de vluchtstrook dacht ik. We tokelen verder en op de radio, hoorde ik dat er 10 kilometer file stond voor Leek vanwege een ongeluk. We sloten dus net aan

Papa ik moet echt nodig.. Ik kijk naar links en vraag me af of ik de auto op de vluchtstrook moet neerzetten.. Ondertussen raast iedereen met een redelijke snelheid de oprit op om ook in de file tot stilstand te komen, het invoegen word een beetje een chaos en ik durf niet mijn auto op die plek op de vluchtstrook te zetten, bang dat iemand op het laatste moment de file niet ziet en uitwijkt over de vluchtstrook en eventueel achterop de M3 ramt met mij daarvoor met een peuter in de plashouding

Papa ik kan echt niet meer...
Even volhouden meisje zeg ik.. En ik besluit een moment af te wachten dat er niemand aankomt.. Ik keer op de (snelweg)weg

Op de veilige parallelweg in de groenstrook gestopt en daar de kleine wiedeweerga uit de auto en laten plassen.. een grote opluchting voor haatr want ze weet dat ze niet in de broek mag plassen.
Kortom een hachelijke situatie opgelost.
Wat zouden julie doen ? In de basis vind ik het zelf hartstikke not done om tegengesteld de snelweg af te rijden om een file te omzeilen, maar dit was ook niet de bedoeling. Nood brak wet vond ik.