slechtste ervaring ooit!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Fabian

slechtste ervaring ooit!

Bericht door Fabian » 24 mei 2007, 20:50

ik heb in mn auto leven al ongeveer 4000 verschillende auto's gereden. Heb een aardig referentie-kader opgebouwd. Maar gisteren sloeg alles voor wat betreft slechte auto. Ik heb het niet over smaak, maar gewoon een toppunt van slechtheid.

Een Smart Roadster :( Huilen met de pet op!

interieur: Het begint al met alles plastic, alles wat je vastpakt lijkt meteen af te breken. Interieurdelen die inelkaar geklikt zijn, maar waarvan de plugjes gewoon uitsteken in het interieur (raamstijlen bijvoorbeeld). Bergruimte? In de kofferbak past 1 jas. Voorin past 1 helm. Meer meenemen is niet mogelijk.

Ergonomie: Zitpositie is gewoon RUK. Ik, en de collega die met me meereed, hadden gewoon na 30 minuten al last van ons rug en benen. Er is gewoon geen beenruimte, benen strekken is onmogelijk. Als rijder kun je je linkervoet niet kwijt, met je rechterknie zit je tegen een scherpe hoek van de middenconsole aan. De stoelen zal ik maar helemaal niet over beginnen :(

Sja, die versnellingsbak...moeten we het daar nog over hebben?

Motorisch is het al helemaal niets. Ik heb getimed: 100 naar 120 vanuit de 4e versnelling 9 seconde!! Daarna de timer maar weggelegd....met moeite 150 gehaald in zn 5 (toerenbegrenzer). 1x 160 gehaald bergaf, ik schakel op naar 6(dat duurt dus een seconde of 3) en was 10 km/h kwijt, reed dus nog 150. Dat trok hij niet, dus zakte verder terug naar 145. Schakel terug naar 4 (duurt weer 3 seconde) en reed weer 140....om moe van te worden. Zuipen doet ie dan dus ook nog.

Windgeruis: wist niet dat het mogelijk was om met een dicht dak nog doof te worden in een auto. Op de motor rijdt ik zonder oordoppen. Soms boven de 250km/h wordt het wel eens irritant, net een iets te scherp geluid. Met deze Roadster werd ik bij 120km/h al schreeuwend gek.

Stuureigenschappen: zijn die er? Het was onmogelijk om een beetje te testen, aangezien er geen snelheid te behalen was om een bochtje goed te kunnen nemen. Kon je dan eens een bocht nemen, geef je gas, is er geen respons van de motor, gewoonweg omdat er geen vermogen of koppel aanwezig is. Wel SUPER windgevoelig. Bijna net zo erg als een ForTwo.....Op snelheid (140km/h) springt hij van links naar rechts over hobbels op de snelweg. Lijp gewoon.

Pfff, ik vergeet de helft nog waarschijnlijk. Kon er gewoon niet van slapen vannacht :(

Gelukkig op de terugweg gisteravond laat onze Lotus 111R weer opgepikt bij Hessing die zijn 3e nw koppeling had in 60K km. Dat was tenminste weer leuk 8) (maar ook geen daily-driver hoor, echt alleen leuk voor het circuit)
Laatst gewijzigd door Fabian op 24 mei 2007, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 mei 2007, 21:15

MG TF :?

Best leuk ding om te zien, middenmotor erin dus dat ziet er op papier leuk uit maarre wat een domper zo'n ding 8) Geen power en een wapperdeklapper dakkie.....nee die komt er bij mij niet in!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 24 mei 2007, 21:35

Uhm...OK :roll:

Ga hier voorlopig even niet op in. Eens kijken of je mening een beetje verandert als de zwarte straks klaar is ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2007, 21:52

Op een paar punten ben ik het met je eens Fabian, ik heb ook een aantal keren met de Roadster gereden, maar toch zou ik het dagelijks in die auto kunnen uithouden. Een aantal punten mogen van mij anders:
- betere semi automaat, óf een handbak
- dashboard (vind ik er echt niet uitzien, maar ik haaaaat plastic, vandaar)
- Stuur: gewoon simpel sportstuurtje erin, dat verdient die auto.

Verder kan ik er, afgezien van het gebrek aan pure power, niet veel over klagen. Ik heb er echt hele leuke dagen mee gehad. Veel lopen stunten met die auto en dat gaat allemaal perfect.

GF vindt windgeruis ook niets en als je Stéphane aan de lijn hebt met dak open versta je die ook niet :lol: maar dat hebben diverse klassieke Engelse Roadsters ook. En daar vergelijk ik deze Smarts mee. Niet met Lotus Elises ofzo.

Stoelen vond ik prima.

Slechtste auto blijft voor mij de C3 Pluriel.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 24 mei 2007, 22:42

Opel Astra 1,3 CDTI .

Het zou werkelijk verboden moeten worden om een auto zo te motoriseren. De enige manier waarop zo'n ding nog een beetje tijden kan scoren is in een vrije val.

Verder geen ervaringen met een Smart, danwel -Roadster. Die met een blok voorin en een blok achterin als marketingstunt leek me wel een leuke.

Rebel

Bericht door Rebel » 24 mei 2007, 22:49

@ Fabian. Heb er nooit in gereden, maar ik weet dat jij al in de meest uiteenlopende auto's hebt gereden die je maar kunt bedenken dus ik neem deze ervaring wel van je aan.
Wat mij stoort aan de Roadster (aan iedere Smart) is de goedkope looks en afwerking. Auto lijkt zo uit een Playmobieldoosje te komen.
Verder ben ik er wel eens een paar keer eentje tegengekomen op de snelweg, maar ik kreeg niet de indruk dat je met een Roadster potten kan breken tov anderen.
Het is meer een auto voor de fun erbij, zoals Stephan gedaan heeft, lijkt me.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 24 mei 2007, 23:28

Ik ben het met Rob eens dat ik de ervaring van Fabian wel aan neem. Wat dat betreft ben ik het ook best wel met een aantal dingen eens.

Het interieur is niet van superkwaliteit, in ieder geval niet hoe het er uit ziet. Daar heb ik met Marnix wel eens wat over gesproken toen hij nog bij de leverancier van de interieurs werkte. Smart moest alles zo goedkoop mogelijk hebben en dat zie je ook gewoon. Van de andere kant is het ook een auto van 760kg, dus dat moet ook ergens vandaan komen. Als je kijkt naar Mercedes, Audi of BMW is het verschil duidelijk te zien.

Wat betreft de zitpositie, dit had ik zelf ook al geconstateerd tijdens de proefritten met de roadster. Daarom was ik destijds ook bij van Roosendaal autostoelen langsgeweest om een andere stoel uit te zoeken:
http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=2&i=7716&t=7664

Toen ik later de Brabus ben gaan rijden bleek dat die stoelen gewoon beter zijn dan de standaardstoelen en dus ook geen vervanging nodig hadden. Inmiddels bijna 70kkm ermee gereden en geen klachten.

Windgeruis klopt gewoon. Zowel bij de hardtop als de softtop merk je dit. Zelf heb ik er geen problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat als je wat anders gewend bent dat je het minder vindt.

Met de versnellingsbak is mijn ervaring dat dit ook deels een kwestie van gewenning is. De Brabus schakelt naar mijn idee snel genoeg en mijn ervaringen ermee zijn eigenlijk ook prima.

Gezien de tijden die Fabian noemt vrees ik dat hij met de 61pk versie heeft gereden. Dit was mijn zwarte ook toen ik hem bij de dealer ophaalde en ik ben het helemaal met Fabian eens dat dit gewoon veel te weinig is. Met 100pk schiet het allemaal wat beter op en dan kun je gewoon prima vooruit komen. En mijn gemiddelde verbruik is 5,6l/100km voor die 70kkm die ik ermee gereden heb, dus met dat zuipen valt het ook wel mee. Wel heb ik de ervaring dat mijn andere wel wat meer verbruikt omdat hij er harder voor moet werken om een beetje de gang er in te houden.

De stuureigenschappen zijn in mijn ervaring dan juist weer iets waar ik wel prima over te spreken ben. Overigens is het standaard onderstel behoorlijk hard gedempt, dus misschien dat dat het heen en weer springen kan verklaren.

Nou goed, dat zijn mijn ervaringen met deze auto. Wat dat betreft respecteer ik de ervaringen van Fabian gewoon. Wellicht dat een rondje over de Ring met de zwarte zijn mening nog iets kan bijstellen, maar in feite is dat voor mijzelf niet zo belangrijk. Ik ben gewoon tevreden met de auto's en ik heb er dagelijks ook gewoon plezier van. En dat is waar het mij om gaat ;)

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2007, 23:43

Hielke geeft straks wel even tegengas :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 25 mei 2007, 09:41

Jazeker, ik ben me al aan het opwarmen! :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 25 mei 2007, 09:55

Hielke schreef:Jazeker, ik ben me al aan het opwarmen! :wink:
Voor gloeien heet dat :lol:

Als een oude diesel :lol:

Michel

Hielke

Bericht door Hielke » 25 mei 2007, 13:04

Als entertainer kan een Smart Roadster niet helemaal aan een Elise of Speedster tippen. De besturing is te indirect en door het geringe vermogen is er geen mogelijkheid om met het gas te sturen.

Maar wat is het voor de rest toch een pareltje van een auto. Tov de Lotus een bijzonder gemakkelijke instap. De zitpositie en de stoel zijn prima. De gerobotiseerde bak schakelt langzaam maar niet veel langzamer dan dat je het zelf zou kunnen. Het comfort is goed, het windgeruis vind ik erg meevallen en het gevoel van "open" rijden is geweldig. Dat je al rijdend het dakje kunt openen (zolang de zijstijlen geplaatst zijn) en sluiten is een grote bonus. Tot 120 km/h is de acceleratie prima en voelt de auto bijzonder lichtvoetig aan. Zo tussen de 20 en 100 km/h is het precies de snelheid voor het fijne toeren op de friese provinciale en binnendoor wegen.

Dat Fabian in de auto teleurgesteld is kan ik begrijpen. Als je referentiekader een Lotus is en je verwachtingspatroon daarop afgesteld is, dan ja, dan biedt een Roadster minder.

RVV

Bericht door RVV » 25 mei 2007, 13:15

Hielke schreef:n Zo tussen de 20 en 100 km/h is het precies de snelheid voor het fijne toeren op de friese provinciale en binnendoor wegen.

.

Hielke@puch maxi :lol:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 25 mei 2007, 13:19

Ervaringen van Fabian slaan nergens op die jongen kan alleen maar brommerrijden :twisted:

RVV

Bericht door RVV » 25 mei 2007, 13:23

Duif wat zijn jou ervaringen met de auto ?

Ik vind het wel grappig om deze tegenstrijdige verhalen te lezen.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 25 mei 2007, 13:26

Om eerlijk te zijn, heb er nog nooit in gereden *(pas er misschien ook wel niet in :-)

RVV

Bericht door RVV » 25 mei 2007, 13:38

MEGALOL

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 mei 2007, 13:39

Dat lukt wel ;) Dick heeft ook een paar keer in mijn auto gereden en die is ook best lang.

Fabian

Bericht door Fabian » 25 mei 2007, 18:26

Hielke schreef:
Dat Fabian in de auto teleurgesteld is kan ik begrijpen. Als je referentiekader een Lotus is en je verwachtingspatroon daarop afgesteld is, dan ja, dan biedt een Roadster minder.
Hielke, heb ik ergens gezegd dat mijn referentiekader een Lotus is?

ik schreef dat mijn referentie-kader een kleine 4000 auto's zijn uit alle mogelijke verschillende klasses. Maar idd, dan nog heeft ieder zijn eigen mening over wat een goede of slechte auto is.

En jij moet, zo te lezen, vooral blijven genieten van je Fiat. Want als jij van de Roadter al warm wordt, dan is die Fiat het mekka op aarde inderdaad :lol: :wink:

@Ste: het was geen aanval richting jou hoor :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 mei 2007, 20:03

@Fabian: Thanks. Geen probleem, hoor. Dat had ik al begrepen ;)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 25 mei 2007, 22:06

Al eens in lada's gereden?
Nieuwe model viel uitelkaar op de autorai toen ze de achterklep dicht deden... :lol:

RVV

Bericht door RVV » 26 mei 2007, 00:57

hehehe @ verloop draadje.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 26 mei 2007, 18:05

Mijn slechtste ervaring ooit:

Dodge Ram Srt-10 V10

Wat een brok ellende is dat om in te rijden. Alleen het geluid en vermogen is leuk. Voor de rest is het een Zeecontainer die alle kanten op kanteld bij het wisselen van een baan. Dan heb ik het nog niet gehad over een bocht nemen....

Het interieur is vol plastic en als je volgas overschakeld van 1 naar 2 voorkomen alleen de gordels dat je niet met je harses tegen de voorruit klapt.

Bagger!

Macboy

Bericht door Macboy » 27 mei 2007, 21:10

hahaa

Cupra R

Bericht door Cupra R » 28 mei 2007, 00:55

Fiat Panda 900cc een rode uit 1987 met van die campingstoeltjes met juten zakken eromheen. Geloof me slechter bestaat niet. Zelfs een Lada rijd beter en daar kun je nog zeer gemakkelijk mee driften (spreek uit ervaring).
Mijn vrouw heeft dat ding een half jaar gehad echt een regelrechte ramp.

Luxe 0
Zitten 0
Vering 0
Eigenlijk bijna alles een 0 enigste plus was dat je het gehele interieur in no time eruit had liggen :lol:

P.s. 80-120 klokken moet je niet aan beginnen want dan zijn de batterijen allang leeg.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 28 mei 2007, 08:51

Mijn slechtste ervaring ooit was de Peugeot 407 coupe 3.0 24v; ding woog 3500kg en was nauwlijks gang in te krijgen. Interieur was best mooi en daar hield echt alles mee op.
Motor was echt een ramp, nergens 'echt' kracht en er was geen 'leven' in te krijgen.

Plaats reactie