Ophangingsrubbers
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ophangingsrubbers
Binnenkort wil ik de rubbers van de stabi's, ophanging etc. vervangen. Wat is wijsheid. Ik rijd dagelijks met de auto, dus comfort is me wel wat waard. Daarnaast rijd ik ook graag op circuits, maar dat is niet heel vaak met deze auto. Wel rijd ik af en toe graag een stukje sportief en dan met name de bochten. Ik wil het sowieso vervangen, maar ik twijfel tussen origineel BMW rubber via de dealer, of aftermarket spullen zoals powerflex.
Powerflex staat bekend om de duurzaamheid, maar ook om de hardheid. Echter vraag ik me af of de auto er echt veel stugger door wordt, zoveel dat het oncomfortabel is. En met oncomfortabel bedoel ik: er zitten gele Koni's onder de auto en die zijn voor mij net acceptabel qua hardheid/stugheid.
Prijsaspect is echter ook wel van invloed. Mocht Powerflex nu veel goedkoper dan origineel zijn én is het 'ietje' stugger dan normaal, dan kies ik graag daar voor.
Wie heeft goede tips en adviezen, ik hoor ze graag?!
Powerflex staat bekend om de duurzaamheid, maar ook om de hardheid. Echter vraag ik me af of de auto er echt veel stugger door wordt, zoveel dat het oncomfortabel is. En met oncomfortabel bedoel ik: er zitten gele Koni's onder de auto en die zijn voor mij net acceptabel qua hardheid/stugheid.
Prijsaspect is echter ook wel van invloed. Mocht Powerflex nu veel goedkoper dan origineel zijn én is het 'ietje' stugger dan normaal, dan kies ik graag daar voor.
Wie heeft goede tips en adviezen, ik hoor ze graag?!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Hoi Dick,
Wat houden die kleuren in? En hoe bevalt dat paarse op de 540? Jij houdt doorgaans wat meer van 'stugheid' dan ik, zou je het mij aanraden?
Ik heb het idee dat Powerflex net zo duur is als origineel trouwens. Vandaar mijn vraag Knot, en ik vind (oude) Citroens prima rijden, heb je de Xantia nooit voorbij zien schuiven?
Wat houden die kleuren in? En hoe bevalt dat paarse op de 540? Jij houdt doorgaans wat meer van 'stugheid' dan ik, zou je het mij aanraden?
Ik heb het idee dat Powerflex net zo duur is als origineel trouwens. Vandaar mijn vraag Knot, en ik vind (oude) Citroens prima rijden, heb je de Xantia nooit voorbij zien schuiven?

-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
De paarse zijn circa 55% stugger dan origineel, de zwarte circa 90% stugger. Ik heb koni geel dempers op de vooras en een automatische niveauregeling achter. In combinatie met de paarse Powerflex vind ik het verre van stug. Toevallig reed Jeroen vd Berg gisteravond nog mee en hem viel ook al op dat deze auto's niks onderdoen voor de huidige modellen.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Ti-Tourist (Erik)
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
- Locatie: 0348
Iets interessants voor de technici hier. Het een van m'n oude posts op een ander forum, aangevuld met nieuwe info:
Misschien nog een interessant weetje over polyurethaan in relatie tot de sterkte van ophangingsbussen. Polyurethaan (Thermoplastisch Poly Urethaan - (TPU)) en dan met name de hardheid wordt uitgedrukt in een schaal die oploopt van Shore A naar Shore D. Hoe hoger, het getal, des te harder het materiaal. Daarbij is Shore D dus harder als Shore A. De Shore A schaal wordt met name gebruikt voor andere soort thermoplastisch rubber, bijvoorbeeld in rubber voor je ruitenwissers, ashoezen, of waar je deuren in liggen. De Shore D schaal begint bij ca. 28D en loopt op naar maximaal 70 - 80D. Dit materiaal is dan bij 80D bijna niet meer met goed fatsoen rubber te noemen en is echt keihard.
De meeste autofabrikanten gebruiken vaak gevulkaniseerd thermoplastisch rubber (TPV) als bussen, omdat dit goedkoper is, maar ook zachter (gemiddeld 80-90 Shore A). En door de grote krachten slijt dat natuurlijk harder. Polyurethaan is van zichzelf veel slijtvaster en daardoor beter bestand tegen stevig rijden.
De truc van Powerflex is dat ze dus polyurethaan nemen in verschillende Shore D hardheden, voor verschillend gebruik. In de basis zijn alle materialen wit, maar men gooit er een kleurstof bij om er onderscheid te maken (voor de hardheid in relatie tot het assortiment).
Powerflex Zwart: 80 Shore D & 95 Shore D (bedankt Dick !). Is het hardste dat te krijgen is op de markt. Is gemaakt van materiaal genaamd "Vulkolan" van Bayer. Is een massief basismateriaal waaraan een weekmaker wordt toegevoegd om het te kunnen gieten. Daardoor worden zulke hoge hardheden gehaald. Dat is dan ook wel een beetje de limiet. Wil je nog harder, moet je richting staal.........
Misschien nog een interessant weetje over polyurethaan in relatie tot de sterkte van ophangingsbussen. Polyurethaan (Thermoplastisch Poly Urethaan - (TPU)) en dan met name de hardheid wordt uitgedrukt in een schaal die oploopt van Shore A naar Shore D. Hoe hoger, het getal, des te harder het materiaal. Daarbij is Shore D dus harder als Shore A. De Shore A schaal wordt met name gebruikt voor andere soort thermoplastisch rubber, bijvoorbeeld in rubber voor je ruitenwissers, ashoezen, of waar je deuren in liggen. De Shore D schaal begint bij ca. 28D en loopt op naar maximaal 70 - 80D. Dit materiaal is dan bij 80D bijna niet meer met goed fatsoen rubber te noemen en is echt keihard.
De meeste autofabrikanten gebruiken vaak gevulkaniseerd thermoplastisch rubber (TPV) als bussen, omdat dit goedkoper is, maar ook zachter (gemiddeld 80-90 Shore A). En door de grote krachten slijt dat natuurlijk harder. Polyurethaan is van zichzelf veel slijtvaster en daardoor beter bestand tegen stevig rijden.
De truc van Powerflex is dat ze dus polyurethaan nemen in verschillende Shore D hardheden, voor verschillend gebruik. In de basis zijn alle materialen wit, maar men gooit er een kleurstof bij om er onderscheid te maken (voor de hardheid in relatie tot het assortiment).
Powerflex Zwart: 80 Shore D & 95 Shore D (bedankt Dick !). Is het hardste dat te krijgen is op de markt. Is gemaakt van materiaal genaamd "Vulkolan" van Bayer. Is een massief basismateriaal waaraan een weekmaker wordt toegevoegd om het te kunnen gieten. Daardoor worden zulke hoge hardheden gehaald. Dat is dan ook wel een beetje de limiet. Wil je nog harder, moet je richting staal.........
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Kan in je garage thuis maar het is voor jezelf wel makkelijker als je een brug en een flinke lading tool hebt natuurlijk.
Stabi moet je gewoon even die houder losmaken, nieuwe er in en klaar. Mooiste is wel als je de auto of met 2 wielen op de grond hebt of met 2 wielen los zodat je geen druk op je stabi hebt.
Draagarmrubber zit meestal in een soort houder die ook los kan. Draai je die los, buig je de draagarm iets naar beneden en kijken of die er af kan. Anders moet je hele draagarm er af. Enige keer dat ik het gedaan hebt moest ook de draagarm er af voor iets anders dus niet gekeken of het ook kan als je alleen de achterkant los haalt.
Stabi moet je gewoon even die houder losmaken, nieuwe er in en klaar. Mooiste is wel als je de auto of met 2 wielen op de grond hebt of met 2 wielen los zodat je geen druk op je stabi hebt.
Draagarmrubber zit meestal in een soort houder die ook los kan. Draai je die los, buig je de draagarm iets naar beneden en kijken of die er af kan. Anders moet je hele draagarm er af. Enige keer dat ik het gedaan hebt moest ook de draagarm er af voor iets anders dus niet gekeken of het ook kan als je alleen de achterkant los haalt.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i, Google [Bot] en 11 gasten