Ophangingsrubbers

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Ophangingsrubbers

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2006, 14:39

Binnenkort wil ik de rubbers van de stabi's, ophanging etc. vervangen. Wat is wijsheid. Ik rijd dagelijks met de auto, dus comfort is me wel wat waard. Daarnaast rijd ik ook graag op circuits, maar dat is niet heel vaak met deze auto. Wel rijd ik af en toe graag een stukje sportief en dan met name de bochten. Ik wil het sowieso vervangen, maar ik twijfel tussen origineel BMW rubber via de dealer, of aftermarket spullen zoals powerflex.

Powerflex staat bekend om de duurzaamheid, maar ook om de hardheid. Echter vraag ik me af of de auto er echt veel stugger door wordt, zoveel dat het oncomfortabel is. En met oncomfortabel bedoel ik: er zitten gele Koni's onder de auto en die zijn voor mij net acceptabel qua hardheid/stugheid.

Prijsaspect is echter ook wel van invloed. Mocht Powerflex nu veel goedkoper dan origineel zijn én is het 'ietje' stugger dan normaal, dan kies ik graag daar voor.

Wie heeft goede tips en adviezen, ik hoor ze graag?!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2006, 17:56

Wakker worden! :)

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 26 feb 2006, 00:54

He Dennis

Ik heb de paarse Powerflex onder de Touring zitten. Voor de M5 heb ik de zwarte in bestelling. Ik heb geen idee wat de originele kosten. Een kompleet set van powerflex kost circa 278Euro incl de grote bussen voor de achteras.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 feb 2006, 03:33

Waarom geen Powerflex man? Het is geen Citroën.... ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2006, 11:45

Hoi Dick,

Wat houden die kleuren in? En hoe bevalt dat paarse op de 540? Jij houdt doorgaans wat meer van 'stugheid' dan ik, zou je het mij aanraden?


Ik heb het idee dat Powerflex net zo duur is als origineel trouwens. Vandaar mijn vraag Knot, en ik vind (oude) Citroens prima rijden, heb je de Xantia nooit voorbij zien schuiven? :lol:

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 26 feb 2006, 12:38

De paarse zijn circa 55% stugger dan origineel, de zwarte circa 90% stugger. Ik heb koni geel dempers op de vooras en een automatische niveauregeling achter. In combinatie met de paarse Powerflex vind ik het verre van stug. Toevallig reed Jeroen vd Berg gisteravond nog mee en hem viel ook al op dat deze auto's niks onderdoen voor de huidige modellen.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 26 feb 2006, 12:59

Heb hier ook de paarse liggen voor de e30 M3, met Bilstein Sport hard genoeg, zonder dat de auto uit elkaar zal rammelen.

Michel

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 26 feb 2006, 14:24

Ik heb de paarse op de Audi en die zijn stug genoeg, maar niet te stug in combinatie met het Weitec onderstel. In vergelijking met de originele af-fabriek rubbers van 15 jaar oud in ieder geval een forse verbetering.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 26 feb 2006, 14:33

Hoe zit het eigenlijk met monteren van die dingen? :?:
Zelf te doen met tien linkervingers of niet?
En hoeveel uur werk ongeveer als je het laat doen?

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 26 feb 2006, 15:18

Wij zijn met 2 man een uurtje of 2 bezig geweest.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 26 feb 2006, 15:26

Ok, dat valt nog wel mee, thnx!
Eerst de laatste delen van de e30 maar eens bij elkaar sprokkelen en dan weet ik de weg wel te vinden, volg gewoon de roestsporen van de buurman. :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2006, 16:49

Peter, ik neem aan dat die rubbers bij jouw auto allang vervangen zijn.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 26 feb 2006, 17:07

Yep, maar wel gewoon door standaard e30-rubbers volgens mij.

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 26 feb 2006, 17:28

Maar parkeer daar niet te dicht bij he Peter. Het kan zo overslaan met al die roest in de straat :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2006, 17:28

:lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2006, 23:32

Zo we zijn eruit, het worden paarse Powerflex rubbers.
Weten we weer waarvoor we sparen. Zal nog even duren tot ze eronder komen. Tnx voor de tips en info.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 24 mar 2007, 12:07

Iets interessants voor de technici hier. Het een van m'n oude posts op een ander forum, aangevuld met nieuwe info:

Misschien nog een interessant weetje over polyurethaan in relatie tot de sterkte van ophangingsbussen. Polyurethaan (Thermoplastisch Poly Urethaan - (TPU)) en dan met name de hardheid wordt uitgedrukt in een schaal die oploopt van Shore A naar Shore D. Hoe hoger, het getal, des te harder het materiaal. Daarbij is Shore D dus harder als Shore A. De Shore A schaal wordt met name gebruikt voor andere soort thermoplastisch rubber, bijvoorbeeld in rubber voor je ruitenwissers, ashoezen, of waar je deuren in liggen. De Shore D schaal begint bij ca. 28D en loopt op naar maximaal 70 - 80D. Dit materiaal is dan bij 80D bijna niet meer met goed fatsoen rubber te noemen en is echt keihard.

De meeste autofabrikanten gebruiken vaak gevulkaniseerd thermoplastisch rubber (TPV) als bussen, omdat dit goedkoper is, maar ook zachter (gemiddeld 80-90 Shore A). En door de grote krachten slijt dat natuurlijk harder. Polyurethaan is van zichzelf veel slijtvaster en daardoor beter bestand tegen stevig rijden.

De truc van Powerflex is dat ze dus polyurethaan nemen in verschillende Shore D hardheden, voor verschillend gebruik. In de basis zijn alle materialen wit, maar men gooit er een kleurstof bij om er onderscheid te maken (voor de hardheid in relatie tot het assortiment).

Powerflex Zwart: 80 Shore D & 95 Shore D (bedankt Dick !). Is het hardste dat te krijgen is op de markt. Is gemaakt van materiaal genaamd "Vulkolan" van Bayer. Is een massief basismateriaal waaraan een weekmaker wordt toegevoegd om het te kunnen gieten. Daardoor worden zulke hoge hardheden gehaald. Dat is dan ook wel een beetje de limiet. Wil je nog harder, moet je richting staal.........

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 03 feb 2008, 19:21

...iemand enig idee hoeveel tijd het installeren van (powerflex) PE bussen op de e39 M5 in beslag zou nemen ?...bedoel dan gelijk alle bussen die maar te vervangen zijn, vervangen ?

thx !

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 03 feb 2008, 22:15

Zijn er in totaal slechts 8. Uurtje of 4 denk ik.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 03 feb 2008, 23:54

Dick Hoekendijk schreef:Zijn er in totaal slechts 8. Uurtje of 4 denk ik.
heb je daar geen speciale machine's voor nodig om de rubbers erin te persen en of eruit te persen?? kun je dat zomaar thuis in je garage?
maar alles moet eronder weg? draagarmen en stabistangen enz enz... :roll:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 feb 2008, 08:33

Kan in je garage thuis maar het is voor jezelf wel makkelijker als je een brug en een flinke lading tool hebt natuurlijk.

Stabi moet je gewoon even die houder losmaken, nieuwe er in en klaar. Mooiste is wel als je de auto of met 2 wielen op de grond hebt of met 2 wielen los zodat je geen druk op je stabi hebt.

Draagarmrubber zit meestal in een soort houder die ook los kan. Draai je die los, buig je de draagarm iets naar beneden en kijken of die er af kan. Anders moet je hele draagarm er af. Enige keer dat ik het gedaan hebt moest ook de draagarm er af voor iets anders dus niet gekeken of het ook kan als je alleen de achterkant los haalt.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 16 feb 2008, 20:31

Ik heb weer sterke trillingen voor. Ik zag dat Biesheuvel ze levert voor een e38. De vorige reactiearmen heb ik nog in de schuur liggen. Zet Biesheuvel ze er ook in? Anders even maandag bellen. Het ligt niet ver van de route van mijn werk zag ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten