De Volvo EX60 is veel meer dan een kleinere EX90.Sterker nog: op alle vlakken gaat deze SUV veel verder dan zijn grotere broer.
Highlights Volvo EX60
Voor het eerst nieuw SPA 3-platform: moderner dan EX90
Meer dan 800 kilometer actieradius door 117-kWh accu
Ook Cross Country variant die hoger op de poter staat
Concurreert met sterke nieuwe Duitsers
Het afgelopen autojaar eindigde met twee zeer belangrijke en innovatieve elektrische auto’s: de BMW iX3 en de Mercedes GLC. Maar de maand januari is nog niet eens voorbij en de twee Duitse fabrikanten moeten angstvallig naar het noorden kijken, want Volvo slaat terug met de EX60. Die kan, afgaand op zijn specificaties, vrij eenvoudig het technologische geweld uit Duitsland van repliek dienen.
De nieuwe Volvo staat zoals altijd van de 60-lijn een maatje onder de EX90, maar opvallend genoeg oogt hij minder als een SUV dan de XC60. De EX60 vervangt de XC60 niet, want die blijft voorlopig leverbaar met benzinemotoren. De nieuwe EV heeft een wat langere wielbasis en gevoelsmatig een lagere daklijn. Dat stijlelement zagen we al eerder bij de nieuwe BMW iX3. Het is een tendens in autoland die alles te maken heeft met luchtweerstand en de daarmee samenhangende vraag naar efficiëntie bij elektrische auto’s. Actieradius is immers nog altijd het toverwoord. Overigens valt het mee als we de cijfers erbij pakken: de EX60 is slechts 10 tot 15 mm lager dan de XC60.. De EX60 is eveneens de eerste Volvo die middels megacasting wordt geproduceerd. Dat betekent dus dat een groot deel van de basis van de auto uit één groot gegoten stuk bestaat. Volgens Volvo bespaart deze productietechniek zo'n 200 kilo wagengewicht.
De rest is hier te lezen:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... tere-ex90/
En hier te bestellen:
https://www.volvocars.com/nl/cars/ex60-electric/
Zelf had ik 'm bijna durven te bestellen als super fijne daily.
Totdat de EX60, net als de IX3, alleen maar een glasdak blijkt te hebben en geen open/schuif/panorama dak.
Zo zonde, dus geen EX60 voor mij.
Is er nog een vergelijkbare volbloed chinees wat daar wel in voorziet...?
De Volvo EX60
-
JeroenT
De Volvo EX60
- Bijlagen
-
- IMG_6112.jpeg (354.82 KiB) 325 keer bekeken
-
OnlineKadett
Re: De Volvo EX60
Leuk die mega/giga casting technology maar een auto is daarmee ook weer een stuk rapper afgeschreven omdat bij schade de kosten veel hoger zullen uitvallen.
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
117kwh, dat schiet mooi op. Had ook 800v toch?
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Mooi ding en die 800km ook prima. Dat 680pk model P12 van 73k. Zoiets als de dikste iX3. En die onnozele 180kmh begrenzer eraf, kan dat überhaupt?
- Martijn_bmw
Denk het niet maar bij EV ook zinloos.
Je gaat geen uren 180+ rijden met een EV dan sta je veel te vaak aan de paal…
Ik zou zelf voor de iX3 gaan sowieso sinds Volvo chinees is voor mij geen Volvo interesse meer.
Je gaat geen uren 180+ rijden met een EV dan sta je veel te vaak aan de paal…
Ik zou zelf voor de iX3 gaan sowieso sinds Volvo chinees is voor mij geen Volvo interesse meer.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ja hier in NL snap ik dat ook wel. Ik vind het nepveiligheid van Volvo. Moet je bedenken op de Oberhausen Straight waar ik eind sept nog minuten en minutenlang 160- 210 reed. Met de Mini. Voor de leuk en omdat het daar altijd al 'eeuwen' kan en nog steeds kan....
En dan tetter je met zo'n Mini op een gegeven moment zo'n 680pk ding voorbij. Het zal wel even duren:)
En Koe Loe Yuk is ook Chinees en dat vreet ik ook nog steeds:)
En dan tetter je met zo'n Mini op een gegeven moment zo'n 680pk ding voorbij. Het zal wel even duren:)
En Koe Loe Yuk is ook Chinees en dat vreet ik ook nog steeds:)