De Volvo EX60
-
JeroenT
- Berichten: 2292
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
De Volvo EX60
De Volvo EX60 is veel meer dan een kleinere EX90.Sterker nog: op alle vlakken gaat deze SUV veel verder dan zijn grotere broer.
Highlights Volvo EX60
Voor het eerst nieuw SPA 3-platform: moderner dan EX90
Meer dan 800 kilometer actieradius door 117-kWh accu
Ook Cross Country variant die hoger op de poter staat
Concurreert met sterke nieuwe Duitsers
Het afgelopen autojaar eindigde met twee zeer belangrijke en innovatieve elektrische auto’s: de BMW iX3 en de Mercedes GLC. Maar de maand januari is nog niet eens voorbij en de twee Duitse fabrikanten moeten angstvallig naar het noorden kijken, want Volvo slaat terug met de EX60. Die kan, afgaand op zijn specificaties, vrij eenvoudig het technologische geweld uit Duitsland van repliek dienen.
De nieuwe Volvo staat zoals altijd van de 60-lijn een maatje onder de EX90, maar opvallend genoeg oogt hij minder als een SUV dan de XC60. De EX60 vervangt de XC60 niet, want die blijft voorlopig leverbaar met benzinemotoren. De nieuwe EV heeft een wat langere wielbasis en gevoelsmatig een lagere daklijn. Dat stijlelement zagen we al eerder bij de nieuwe BMW iX3. Het is een tendens in autoland die alles te maken heeft met luchtweerstand en de daarmee samenhangende vraag naar efficiëntie bij elektrische auto’s. Actieradius is immers nog altijd het toverwoord. Overigens valt het mee als we de cijfers erbij pakken: de EX60 is slechts 10 tot 15 mm lager dan de XC60.. De EX60 is eveneens de eerste Volvo die middels megacasting wordt geproduceerd. Dat betekent dus dat een groot deel van de basis van de auto uit één groot gegoten stuk bestaat. Volgens Volvo bespaart deze productietechniek zo'n 200 kilo wagengewicht.
De rest is hier te lezen:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... tere-ex90/
En hier te bestellen:
https://www.volvocars.com/nl/cars/ex60-electric/
Zelf had ik 'm bijna durven te bestellen als super fijne daily.
Totdat de EX60, net als de IX3, alleen maar een glasdak blijkt te hebben en geen open/schuif/panorama dak.
Zo zonde, dus geen EX60 voor mij.
Is er nog een vergelijkbare volbloed chinees wat daar wel in voorziet...?
Highlights Volvo EX60
Voor het eerst nieuw SPA 3-platform: moderner dan EX90
Meer dan 800 kilometer actieradius door 117-kWh accu
Ook Cross Country variant die hoger op de poter staat
Concurreert met sterke nieuwe Duitsers
Het afgelopen autojaar eindigde met twee zeer belangrijke en innovatieve elektrische auto’s: de BMW iX3 en de Mercedes GLC. Maar de maand januari is nog niet eens voorbij en de twee Duitse fabrikanten moeten angstvallig naar het noorden kijken, want Volvo slaat terug met de EX60. Die kan, afgaand op zijn specificaties, vrij eenvoudig het technologische geweld uit Duitsland van repliek dienen.
De nieuwe Volvo staat zoals altijd van de 60-lijn een maatje onder de EX90, maar opvallend genoeg oogt hij minder als een SUV dan de XC60. De EX60 vervangt de XC60 niet, want die blijft voorlopig leverbaar met benzinemotoren. De nieuwe EV heeft een wat langere wielbasis en gevoelsmatig een lagere daklijn. Dat stijlelement zagen we al eerder bij de nieuwe BMW iX3. Het is een tendens in autoland die alles te maken heeft met luchtweerstand en de daarmee samenhangende vraag naar efficiëntie bij elektrische auto’s. Actieradius is immers nog altijd het toverwoord. Overigens valt het mee als we de cijfers erbij pakken: de EX60 is slechts 10 tot 15 mm lager dan de XC60.. De EX60 is eveneens de eerste Volvo die middels megacasting wordt geproduceerd. Dat betekent dus dat een groot deel van de basis van de auto uit één groot gegoten stuk bestaat. Volgens Volvo bespaart deze productietechniek zo'n 200 kilo wagengewicht.
De rest is hier te lezen:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... tere-ex90/
En hier te bestellen:
https://www.volvocars.com/nl/cars/ex60-electric/
Zelf had ik 'm bijna durven te bestellen als super fijne daily.
Totdat de EX60, net als de IX3, alleen maar een glasdak blijkt te hebben en geen open/schuif/panorama dak.
Zo zonde, dus geen EX60 voor mij.
Is er nog een vergelijkbare volbloed chinees wat daar wel in voorziet...?
- Bijlagen
-
- IMG_6112.jpeg (354.82 KiB) 12290 keer bekeken
-
OnlineKadett
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: De Volvo EX60
Leuk die mega/giga casting technology maar een auto is daarmee ook weer een stuk rapper afgeschreven omdat bij schade de kosten veel hoger zullen uitvallen.
- Eeuwe
- Berichten: 5064
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: De Volvo EX60
117kwh, dat schiet mooi op. Had ook 800v toch?
-
Robin
- Berichten: 57870
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Ten zuiden van Stavanger
Re: De Volvo EX60
Mooi ding en die 800km ook prima. Dat 680pk model P12 van 73k. Zoiets als de dikste iX3. En die onnozele 180kmh begrenzer eraf, kan dat überhaupt?
- Martijn_bmw
- Berichten: 29917
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: De Volvo EX60
Denk het niet maar bij EV ook zinloos.
Je gaat geen uren 180+ rijden met een EV dan sta je veel te vaak aan de paal…
Ik zou zelf voor de iX3 gaan sowieso sinds Volvo chinees is voor mij geen Volvo interesse meer.
Je gaat geen uren 180+ rijden met een EV dan sta je veel te vaak aan de paal…
Ik zou zelf voor de iX3 gaan sowieso sinds Volvo chinees is voor mij geen Volvo interesse meer.
-
Robin
- Berichten: 57870
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Ten zuiden van Stavanger
Re: De Volvo EX60
Ja hier in NL snap ik dat ook wel. Ik vind het nepveiligheid van Volvo. Moet je bedenken op de Oberhausen Straight waar ik eind sept nog minuten en minutenlang 160- 210 reed. Met de Mini. Voor de leuk en omdat het daar altijd al 'eeuwen' kan en nog steeds kan....
En dan tetter je met zo'n Mini op een gegeven moment zo'n 680pk ding voorbij. Het zal wel even duren:)
En Koe Loe Yuk is ook Chinees en dat vreet ik ook nog steeds:)
En dan tetter je met zo'n Mini op een gegeven moment zo'n 680pk ding voorbij. Het zal wel even duren:)
En Koe Loe Yuk is ook Chinees en dat vreet ik ook nog steeds:)
-
Rnd
- Berichten: 2365
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: De Volvo EX60
Mooie auto, maar ik zou toch eerder voor de nieuwe iX3 gaan. Al ontlopen ze elkaar niet veel. Als ik de reviews mag geloven, dan zijn de rijeigenschappen van de iX3 een klasse apart. Dat doet BMW toch nog steeds beter dan de meeste concurrenten.
-
CRZ
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20
Re: De Volvo EX60
In de lease is de Volvo wel flink duurder, scheelt meer dan 10% bij ons. Dat drijft bij ons op kantoor veel mensen richting de iX3.Robin schreef: 23 jan 2026, 07:03 Mooi ding en die 800km ook prima. Dat 680pk model P12 van 73k. Zoiets als de dikste iX3. En die onnozele 180kmh begrenzer eraf, kan dat überhaupt?
- Martijn_bmw
- Berichten: 29917
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: De Volvo EX60
Enige goede uit China
- sitechris
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: De Volvo EX60
Eens, 680 pk is ook niet echt veilig als zoontje van papa bij het stoplicht staat op de Coolsingel en het wil opnemen tegen een petje in een Golf R. De helft is ook meer dan genoeg (340 pk) voor veilig inhalen. Wees dan consequent.Robin schreef: 23 jan 2026, 07:33 Ja hier in NL snap ik dat ook wel. Ik vind het nepveiligheid van Volvo. Moet je bedenken op de Oberhausen Straight waar ik eind sept nog minuten en minutenlang 160- 210 reed. Met de Mini. Voor de leuk en omdat het daar altijd al 'eeuwen' kan en nog steeds kan....
En dan tetter je met zo'n Mini op een gegeven moment zo'n 680pk ding voorbij. Het zal wel even duren:)
En Koe Loe Yuk is ook Chinees en dat vreet ik ook nog steeds:)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten
