youngtimer voor de mevrouw
-
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
- Locatie: ZO Brabant
youngtimer voor de mevrouw
Mijn vriendin heeft een eigen bedrijf en dat gaat eigenlijk steeds beter lopen. Kortweg: er moeten eigenlijk wat kosten gemaakt worden op de zaak. Nou zoeken we voor het gezin (2 kids en 1 hond) nog een beetje een ruimte gezinsbak ook voor op vakanties etc.
Ze is zelf (helaas?) meer van het moderne spul dus het wordt goed kijken naar iets wat aansluit bij de wensen en toch een klein beetje modern is. Alles qua houten dashboards en dat soort zaken is gelijk al afkeur.
Iemand tips voor een model dat wel youngtimer is maar ook een moderne uitstraling heeft?
Minimale opties:
Stoelverwarming (bij voorkeur ook stuurverwarming)
Climate Control
Bij voorkeur:
Panodak
Trekhaak
Sowieso kan ik op zoek gaan naar F10/F11 van de eerste jaren want die vallen nu ook al in de YT categorie.
Ze is zelf (helaas?) meer van het moderne spul dus het wordt goed kijken naar iets wat aansluit bij de wensen en toch een klein beetje modern is. Alles qua houten dashboards en dat soort zaken is gelijk al afkeur.
Iemand tips voor een model dat wel youngtimer is maar ook een moderne uitstraling heeft?
Minimale opties:
Stoelverwarming (bij voorkeur ook stuurverwarming)
Climate Control
Bij voorkeur:
Panodak
Trekhaak
Sowieso kan ik op zoek gaan naar F10/F11 van de eerste jaren want die vallen nu ook al in de YT categorie.
- jos_br
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: youngtimer voor de mevrouw
A6? Zijn er ook zonder hout.........
Jos.

Jos.
-
- Berichten: 5050
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: youngtimer voor de mevrouw
Panoramisch dak met die leeftijden is vragen om lekkages en storingen met dak/rol mechanisme.
- HJ2
- Berichten: 3679
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: youngtimer voor de mevrouw
GS450h gen 3
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: youngtimer voor de mevrouw
reken maar eens goed uit of het echt zoveel goedkoper is. privé rijden, 0,23ct/km terugvragen en daarnaast btw over het zakelijk gebruik terug vragen tikt ook best aardig aan.
ik ben in ieder geval weer terug naar privé. maar zoveel mensen, zoveel situaties
ik ben in ieder geval weer terug naar privé. maar zoveel mensen, zoveel situaties
- EvdP
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
- MartijnGizmo
- Berichten: 12975
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: youngtimer voor de mevrouw
Opties voor een moderne youngtimer met luxe:
- BMW 5-serie (F10/F11, 2010-2016) – Sportief, luxe, ruim, Touring met luchtvering checken.
- Volvo V70 III (2007-2016) – Strak design, super praktisch, comfortabele stoelen.
- Mercedes E-Klasse (W212, 2009-2016) – Luxe, ruim, na facelift (2013) modernste uitstraling.
- Audi A6 C7 (2011-2018) – High-tech, quattro-opties, S-line oogt sportief.
- Lexus GS (2012-2018) – Zeer betrouwbaar, luxe, hybridemogelijkheden.
- BMW 5-serie (F10/F11, 2010-2016) – Sportief, luxe, ruim, Touring met luchtvering checken.
- Volvo V70 III (2007-2016) – Strak design, super praktisch, comfortabele stoelen.
- Mercedes E-Klasse (W212, 2009-2016) – Luxe, ruim, na facelift (2013) modernste uitstraling.
- Audi A6 C7 (2011-2018) – High-tech, quattro-opties, S-line oogt sportief.
- Lexus GS (2012-2018) – Zeer betrouwbaar, luxe, hybridemogelijkheden.
- Philipoo
- Berichten: 4939
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: youngtimer voor de mevrouw
15 jaar + is pas youngtimer, de helft van je rijtje valt al af manMartijnGizmo schreef: ↑10 mar 2025, 11:20 Opties voor een moderne youngtimer met luxe:
- BMW 5-serie (F10/F11, 2010-2016) – Sportief, luxe, ruim, Touring met luchtvering checken.
- Volvo V70 III (2007-2016) – Strak design, super praktisch, comfortabele stoelen.
- Mercedes E-Klasse (W212, 2009-2016) – Luxe, ruim, na facelift (2013) modernste uitstraling.
- Audi A6 C7 (2011-2018) – High-tech, quattro-opties, S-line oogt sportief.
- Lexus GS (2012-2018) – Zeer betrouwbaar, luxe, hybridemogelijkheden.

- MartijnGizmo
- Berichten: 12975
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: youngtimer voor de mevrouw
Tijdig kopen en dan eerst privé en constructies laten uitleggen door vester86 en de fiscalist!!!11
-
OnlineDe fiscalist
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: youngtimer voor de mevrouw
Kopen voordat ie 15 jaar is, werkt niet zo goed,…dan zit je of met een hoge bijtelling tot ie 15 is, of met een privé auto…
Je kunt niet zo maar wisselen van zakelijk naar privé wanneer je daar zin in hebt.
Kopen bij een youngtimer handelaar werkt ook niet zo goed. Dan is de koopsom te hoog en daarmee de grondslag voor de 35% bijtelling.
Beste koop je dus een oud barrel voor weinig;)
Je kunt niet zo maar wisselen van zakelijk naar privé wanneer je daar zin in hebt.
Kopen bij een youngtimer handelaar werkt ook niet zo goed. Dan is de koopsom te hoog en daarmee de grondslag voor de 35% bijtelling.
Beste koop je dus een oud barrel voor weinig;)
- EvdP
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: youngtimer voor de mevrouw
Hoe ver gaan ze met het controleren van de autohistorie? Stel een familielid "koopt" de auto als hij 14,5 jaar is en mevrouw123 koopt hem als de auto 15 is voor zakelijk, krijg je dan gezeik?
Hypothetisch uiteraard....
Hypothetisch uiteraard....
- Luco
- Berichten: 29291
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: youngtimer voor de mevrouw
Ik kon gewoon wisselen hoor, van prive naar zakelijk en dan reele waarde (voorzover wat reeel is) uit de zaak halen.De fiscalist schreef: ↑10 mar 2025, 20:06 Kopen voordat ie 15 jaar is, werkt niet zo goed,…dan zit je of met een hoge bijtelling tot ie 15 is, of met een privé auto…
Je kunt niet zo maar wisselen van zakelijk naar privé wanneer je daar zin in hebt.
Kopen bij een youngtimer handelaar werkt ook niet zo goed. Dan is de koopsom te hoog en daarmee de grondslag voor de 35% bijtelling.
Beste koop je dus een oud barrel voor weinig;)
en andersom was ook geen punt, wel weer de reele waarde weer inbrengen in de zaak.
Je kunt alleen niks met de btw.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: youngtimer voor de mevrouw
BV? anders heb je "geluk" gehad want het is niet volgens de regels van de Belastingdienst.Luco schreef: ↑10 mar 2025, 21:20Ik kon gewoon wisselen hoor, van prive naar zakelijk en dan reele waarde (voorzover wat reeel is) uit de zaak halen.De fiscalist schreef: ↑10 mar 2025, 20:06 Kopen voordat ie 15 jaar is, werkt niet zo goed,…dan zit je of met een hoge bijtelling tot ie 15 is, of met een privé auto…
Je kunt niet zo maar wisselen van zakelijk naar privé wanneer je daar zin in hebt.
Kopen bij een youngtimer handelaar werkt ook niet zo goed. Dan is de koopsom te hoog en daarmee de grondslag voor de 35% bijtelling.
Beste koop je dus een oud barrel voor weinig;)
en andersom was ook geen punt, wel weer de reele waarde weer inbrengen in de zaak.
Je kunt alleen niks met de btw.
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: youngtimer voor de mevrouw
Je kan wel een 14 jaar oude 100% zakelijk rijden (geen bijtelling) en dan als ie 15 + is, wisselen naar ook prive (per 1 januari) (wel lage bijtelling)?De fiscalist schreef: ↑10 mar 2025, 20:06 Kopen voordat ie 15 jaar is, werkt niet zo goed,…dan zit je of met een hoge bijtelling tot ie 15 is, of met een privé auto…
Je kunt niet zo maar wisselen van zakelijk naar privé wanneer je daar zin in hebt.
- Bjeffindividual
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Re: youngtimer voor de mevrouw
Dat kan.
-
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: youngtimer voor de mevrouw
Zoiets:
https://www.autotrack.nl/a/mercedes-ben ... =2&image=0
https://www.autotrack.nl/a/mercedes-ben ... =2&image=0
https://www.autowereld.nl/mercedes-benz ... -694867362
Zou mijn youngtimer keuze zijn adhv de eisen.
Trekhaak is eenvoudig te retrofitten.
https://www.autotrack.nl/a/mercedes-ben ... =2&image=0
https://www.autotrack.nl/a/mercedes-ben ... =2&image=0
https://www.autowereld.nl/mercedes-benz ... -694867362
Zou mijn youngtimer keuze zijn adhv de eisen.
Trekhaak is eenvoudig te retrofitten.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: youngtimer voor de mevrouw
dat kan inderdaad, maar ik meen dat je alleen mag wisselen per januari van het jaar. dus hoe praktisch dat in de praktijk uitpakt hangt wel heel erg af van het (beoogde) gebruik + het moment waarop de auto 15 wordtBombadil schreef: ↑10 mar 2025, 22:39Je kan wel een 14 jaar oude 100% zakelijk rijden (geen bijtelling) en dan als ie 15 + is, wisselen naar ook prive (per 1 januari) (wel lage bijtelling)?De fiscalist schreef: ↑10 mar 2025, 20:06 Kopen voordat ie 15 jaar is, werkt niet zo goed,…dan zit je of met een hoge bijtelling tot ie 15 is, of met een privé auto…
Je kunt niet zo maar wisselen van zakelijk naar privé wanneer je daar zin in hebt.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28375
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: youngtimer voor de mevrouw
klopt wisselen van wel/niet bijtellen kan alleen per 1-jan of op moment van autowissel.vester86 schreef: ↑11 mar 2025, 08:17dat kan inderdaad, maar ik meen dat je alleen mag wisselen per januari van het jaar. dus hoe praktisch dat in de praktijk uitpakt hangt wel heel erg af van het (beoogde) gebruik + het moment waarop de auto 15 wordtBombadil schreef: ↑10 mar 2025, 22:39Je kan wel een 14 jaar oude 100% zakelijk rijden (geen bijtelling) en dan als ie 15 + is, wisselen naar ook prive (per 1 januari) (wel lage bijtelling)?De fiscalist schreef: ↑10 mar 2025, 20:06 Kopen voordat ie 15 jaar is, werkt niet zo goed,…dan zit je of met een hoge bijtelling tot ie 15 is, of met een privé auto…
Je kunt niet zo maar wisselen van zakelijk naar privé wanneer je daar zin in hebt.
- Wout309t
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: youngtimer voor de mevrouw
Dit heeft toch geen invloed? Gaat toch om taxatie naar dagwaarde? Vriend van mij heeft X5 V8 gekocht voor iets van 35k, ding staat in de boeken voor ~10k.De fiscalist schreef: ↑10 mar 2025, 20:06
Kopen bij een youngtimer handelaar werkt ook niet zo goed. Dan is de koopsom te hoog en daarmee de grondslag voor de 35% bijtelling.
-
- Berichten: 5432
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: youngtimer voor de mevrouw
Das een mooie gok...... Ik zou hem niet doen.Wout309t schreef: ↑11 mar 2025, 08:31Dit heeft toch geen invloed? Gaat toch om taxatie naar dagwaarde? Vriend van mij heeft X5 V8 gekocht voor iets van 35k, ding staat in de boeken voor ~10k.De fiscalist schreef: ↑10 mar 2025, 20:06
Kopen bij een youngtimer handelaar werkt ook niet zo goed. Dan is de koopsom te hoog en daarmee de grondslag voor de 35% bijtelling.
- Luco
- Berichten: 29291
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: youngtimer voor de mevrouw
Nee, eenmanszaak.vester86 schreef: ↑10 mar 2025, 22:28BV? anders heb je "geluk" gehad want het is niet volgens de regels van de Belastingdienst.Luco schreef: ↑10 mar 2025, 21:20Ik kon gewoon wisselen hoor, van prive naar zakelijk en dan reele waarde (voorzover wat reeel is) uit de zaak halen.De fiscalist schreef: ↑10 mar 2025, 20:06 Kopen voordat ie 15 jaar is, werkt niet zo goed,…dan zit je of met een hoge bijtelling tot ie 15 is, of met een privé auto…
Je kunt niet zo maar wisselen van zakelijk naar privé wanneer je daar zin in hebt.
Kopen bij een youngtimer handelaar werkt ook niet zo goed. Dan is de koopsom te hoog en daarmee de grondslag voor de 35% bijtelling.
Beste koop je dus een oud barrel voor weinig;)
en andersom was ook geen punt, wel weer de reele waarde weer inbrengen in de zaak.
Je kunt alleen niks met de btw.
-
OnlineDe fiscalist
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: youngtimer voor de mevrouw
Dat klopt dus niet met de wetgeving. De auto die deels zakelijk en deels prive wordt gebruikt is fiscaal zogenaamd keuzevermogen. Dat betekent dat je mag kiezen of je de auto op de balans zet (zakelijk) of niet (prive). Een eenmaal gemaakte keuze kan niet worden herzien, behoudens bijzondere omstandigheden.
gebruik je de zakelijke auto in een kalenderjaar > 500 km prive, dan moet je voor het hele jaar (alle zakelijke auto’s) bijtellen. Dus tot nov een auto volledige zakelijk rijden, in nov wisselen van auto en de nieuwe ook prive gebruiken is het hele jaar bijtellen, ook voor de oude auto t/m november.
Fiscale taxatie is meestal oplichting. Je moet de youngtimer bijtellen op basis van de waarde in het economische verkeer. Dat is de hoogste prijs die een goed geïnformeerde koper betaalt. Als je zelf net 35k hebt betaald voor de auto dan is ie ook ongeveer dat waard, je was immers zelf de hoogst biedende koper. Je kunt een afslag doen, omdat een auto bij verkoop nu eenmaal minder oplevert dan de koopsom, maar zo groot als het verschil wat hier wordt genoemd (35k naar 10k) is niet reëel, tenzij jij die ene sukkel bent die veel meer heeft betaald voor de auto dan ie waard is, waardoor die koopsom niet relevant is.
Handelaars en taxateurs die je anders vertellen moet je vooral vragen om het risico te dragen van de navordering die je krijgt bij controle. De waarde in het economische verkeer is een min of meer objectief begrip, die overigens ook wordt gebruikt door de taxateur om de vervangingswaarde voor de verzekering vast te stellen als je de auto op taxatiewaarde laat verzekeren (en dan komt er ineens een heel ander getal uit….ra ra hoe zou dat toch komen)
gebruik je de zakelijke auto in een kalenderjaar > 500 km prive, dan moet je voor het hele jaar (alle zakelijke auto’s) bijtellen. Dus tot nov een auto volledige zakelijk rijden, in nov wisselen van auto en de nieuwe ook prive gebruiken is het hele jaar bijtellen, ook voor de oude auto t/m november.
Fiscale taxatie is meestal oplichting. Je moet de youngtimer bijtellen op basis van de waarde in het economische verkeer. Dat is de hoogste prijs die een goed geïnformeerde koper betaalt. Als je zelf net 35k hebt betaald voor de auto dan is ie ook ongeveer dat waard, je was immers zelf de hoogst biedende koper. Je kunt een afslag doen, omdat een auto bij verkoop nu eenmaal minder oplevert dan de koopsom, maar zo groot als het verschil wat hier wordt genoemd (35k naar 10k) is niet reëel, tenzij jij die ene sukkel bent die veel meer heeft betaald voor de auto dan ie waard is, waardoor die koopsom niet relevant is.
Handelaars en taxateurs die je anders vertellen moet je vooral vragen om het risico te dragen van de navordering die je krijgt bij controle. De waarde in het economische verkeer is een min of meer objectief begrip, die overigens ook wordt gebruikt door de taxateur om de vervangingswaarde voor de verzekering vast te stellen als je de auto op taxatiewaarde laat verzekeren (en dan komt er ineens een heel ander getal uit….ra ra hoe zou dat toch komen)
- Luco
- Berichten: 29291
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: youngtimer voor de mevrouw
In mijn geval had ik een auto prive gekocht en later ingebracht in de zaak, dat kan gewoon. de fiscale gevolgen zijn iets heel anders.
Maar je kan een auto gewoon inbrengen en er ook weer uithalen, als je dan ook maar aan de fiscale verplichtingen voldoet.
In mijn geval zijn die er niet aangezien ik met een auto die op de zaak staat niet prive rij.
De E53 reed ik wel prive mee en dan betaalde ik gewoon de bijtelling over het hele jaar (lachertje natuurlijk) want economisch weinig waard.
Maar je kan een auto gewoon inbrengen en er ook weer uithalen, als je dan ook maar aan de fiscale verplichtingen voldoet.
In mijn geval zijn die er niet aangezien ik met een auto die op de zaak staat niet prive rij.
De E53 reed ik wel prive mee en dan betaalde ik gewoon de bijtelling over het hele jaar (lachertje natuurlijk) want economisch weinig waard.
-
OnlineDe fiscalist
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: youngtimer voor de mevrouw
Beste Luco, dat kan dus niet.
Tenzij je het feitelijke gebruik van de auto wijzigt zodanig dat de auto geen keuzevermogen meer is (maar dan dus verplicht privé vermogen os verplicht ondernemingsvermogen wordt).
De fiscale wetgeving biedt geen mogelijkheid om een eenmaal gemaakte keuze te wijzigen. Er zijn genoeg mensen die dat hebben geprobeerd, met bijvoorbeeld een pand waar na 20 jaren toch een flinke (belaste) meerwaarde in bleek te zitten. Er is heel veel rechtspraak over.
Laat ik het wat nuanceren:
Het kan blijkbaar wel, jij hebt het immers gedaan. Maar het is fiscaal gezien onjuist.
(Sorry voor de onjuiste naam, net aangepast)
Tenzij je het feitelijke gebruik van de auto wijzigt zodanig dat de auto geen keuzevermogen meer is (maar dan dus verplicht privé vermogen os verplicht ondernemingsvermogen wordt).
De fiscale wetgeving biedt geen mogelijkheid om een eenmaal gemaakte keuze te wijzigen. Er zijn genoeg mensen die dat hebben geprobeerd, met bijvoorbeeld een pand waar na 20 jaren toch een flinke (belaste) meerwaarde in bleek te zitten. Er is heel veel rechtspraak over.
Laat ik het wat nuanceren:
Het kan blijkbaar wel, jij hebt het immers gedaan. Maar het is fiscaal gezien onjuist.
(Sorry voor de onjuiste naam, net aangepast)
Laatst gewijzigd door De fiscalist op 12 mar 2025, 07:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten