Merkbeleving
-
- Berichten: 22209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Merkbeleving
Ik heb verschillende merken auto's gehad; Honda, Alfa Romeo, BMW en Porsche. Het zijn allemaal merken met een mooie historie. Honda en Alfa Romeo hebben een F1 historie. BMW en Porsche hebben een rijk motorsport verleden. De sportieve en bijzondere modellen worden gekocht door liefhebbers. Hoewel ik auto's voornamelijk om hun uiterlijk, specs en rijgedrag koop, speelt merkbeleving ook mee.
Maar wat merken met die historie en merkbeleving doen verschilt nogal.
- De Honda S2000 heb ik gekocht bij de eigenaar van een Honda-dealer, die sprak mij aan toen ik de showroom in kwam. Hij was heel enthousiast over het merk, had zelf diverse S2000's en NSX-en gehad en kon er leuk over vertellen. Voor hem waarschijnlijk ook leuk dat een liefhebber binnenstapt en niet de zoveelste burgerlijke Honda waar het om de afmetingen van de kofferbak gaat. Maar na de aankoop was het stil vanuit het merk.
- Bij Alfa Romeo was het een beetje hetzelfde als Honda. De mannen bij de verkoop waren allemaal enthousiast over de 4C. Er zat ook een mooie doos bij met USB-stick, een boekje, foto's tijdens de fabrikage van je auto etc. Maar na de aankoop was het stil. Eén keer post om iets te winnen om bij de F1 van Zandvoort te zijn (namens het AR F1 team), maar dat was het wel.
- Bij de BMW's was dat al anders. De verkoop was iets minder enthousiast, een beetje zakelijk. Na de aankoop nog wel eens post en uitnodigingen ontvangen voor bijv. nieuwe modellen, om te proefrijden. Ook clubs kunnen voor toerritten terecht bij dealers, bijvoorbeeld als begin- of eindpunt. Dan wordt je daar ook fijn ontvangen en doen ze moeite om er wat leuks van te maken, je krijgt iets van een goodiebag etc. Ik vind dat toch leuk. Volgens mij heeft BMW ook rijtrainingen die allemaal goed geregeld zijn.
- Porsche doet ook veel. Ze hebben een app met allemaal routes, je kunt met punten sparen (via gereden km's) gratis toegang krijgen tot het museum in Stuttgart, er is een magazine dat 4 keer per jaar verschijnt, in die app staan voor komend jaar ~20 meetings (toerritten, rondleidingen), ze organiseren eigen circuitdagen etc.
Welke merken hebben dat stuk nog meer op orde?
Maar wat merken met die historie en merkbeleving doen verschilt nogal.
- De Honda S2000 heb ik gekocht bij de eigenaar van een Honda-dealer, die sprak mij aan toen ik de showroom in kwam. Hij was heel enthousiast over het merk, had zelf diverse S2000's en NSX-en gehad en kon er leuk over vertellen. Voor hem waarschijnlijk ook leuk dat een liefhebber binnenstapt en niet de zoveelste burgerlijke Honda waar het om de afmetingen van de kofferbak gaat. Maar na de aankoop was het stil vanuit het merk.
- Bij Alfa Romeo was het een beetje hetzelfde als Honda. De mannen bij de verkoop waren allemaal enthousiast over de 4C. Er zat ook een mooie doos bij met USB-stick, een boekje, foto's tijdens de fabrikage van je auto etc. Maar na de aankoop was het stil. Eén keer post om iets te winnen om bij de F1 van Zandvoort te zijn (namens het AR F1 team), maar dat was het wel.
- Bij de BMW's was dat al anders. De verkoop was iets minder enthousiast, een beetje zakelijk. Na de aankoop nog wel eens post en uitnodigingen ontvangen voor bijv. nieuwe modellen, om te proefrijden. Ook clubs kunnen voor toerritten terecht bij dealers, bijvoorbeeld als begin- of eindpunt. Dan wordt je daar ook fijn ontvangen en doen ze moeite om er wat leuks van te maken, je krijgt iets van een goodiebag etc. Ik vind dat toch leuk. Volgens mij heeft BMW ook rijtrainingen die allemaal goed geregeld zijn.
- Porsche doet ook veel. Ze hebben een app met allemaal routes, je kunt met punten sparen (via gereden km's) gratis toegang krijgen tot het museum in Stuttgart, er is een magazine dat 4 keer per jaar verschijnt, in die app staan voor komend jaar ~20 meetings (toerritten, rondleidingen), ze organiseren eigen circuitdagen etc.
Welke merken hebben dat stuk nog meer op orde?
-
- Berichten: 54756
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Merkbeleving
Tesla!


- JP
- Berichten: 33956
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Merkbeleving
Hoezo? Hebben die ook een museum of organiseren ze trackdays? De enige meeting die Tesla heeft is het "3 uur paalzitten"..... 

-
- Berichten: 22209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Merkbeleving
Whehe inderdaad, een Tesla museum.
BMW en Porsche ben ik geweest, laatste meerdere keren. Beide gaaf!
Alfa Romeo museum moet ik nog wel heen, schijnt ook mooi te zijn
BMW en Porsche ben ik geweest, laatste meerdere keren. Beide gaaf!
Alfa Romeo museum moet ik nog wel heen, schijnt ook mooi te zijn

- Luco
- Berichten: 29291
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Merkbeleving
Renault doet ook nog wel redelijk wat, maar tegenwoordig heel erg commercieel.
Zijn meer sommige dealers die leuke dingen organiseren samen met evt clubs.
Zijn meer sommige dealers die leuke dingen organiseren samen met evt clubs.
-
OnlineBram
- Berichten: 16538
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Merkbeleving
Ik krijg vaak mail van Skoda, of ik een nieuwe wil kopen 

- Sabberjoch
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: Merkbeleving
Ik krijg nog altijd mail van Toyota of ik een nieuwe wil private leasen.
Oh, en die hebben een trouwe ambassadeur in Fryslan die dagelijks harder schreeuwt dan de visboer dat GR's de parels zijn, en iedereen uitnodigt in de showroom.
Oh, en die hebben een trouwe ambassadeur in Fryslan die dagelijks harder schreeuwt dan de visboer dat GR's de parels zijn, en iedereen uitnodigt in de showroom.
-
- Berichten: 54756
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Merkbeleving
Ik denk dat die merkbeleving voor iedereen anders is, maar wij hier op DF hebben wel 'n gemene deler: Motorsport/autosport en aanverwante(denk ik), dus van antislipcursusen, trackdays', mee(zelf)rijden met op xxx baantje, vaak gelinked aan de race/rallyhistorie van een merk.
Tom heeft al een paar genoemd, maar als ik naar een prima HTK merk als Ford kijk, met een zéér rijke racehistorie, weet ik niet of ik als DF figuur nou zo blij word van de actieve importeurs motorsport merkbeleving--->een ieder met 'n sportieve ST Ford weetikveel, wél die beleving? Neemt niet weg dat IK die nooit een Ford heeft gehad wél een merkbeleving heb bij Ford, maar dan meer race/rally historisch.
En als bijna grootste Lancia fan op DF (denk ik?) : Vergane glorie helaas. Maar de beleving.....
Tom heeft al een paar genoemd, maar als ik naar een prima HTK merk als Ford kijk, met een zéér rijke racehistorie, weet ik niet of ik als DF figuur nou zo blij word van de actieve importeurs motorsport merkbeleving--->een ieder met 'n sportieve ST Ford weetikveel, wél die beleving? Neemt niet weg dat IK die nooit een Ford heeft gehad wél een merkbeleving heb bij Ford, maar dan meer race/rally historisch.
En als bijna grootste Lancia fan op DF (denk ik?) : Vergane glorie helaas. Maar de beleving.....
- veejay
- Berichten: 1992
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Merkbeleving
Ik heb Peugeot al tig keer aangegeven een 208 hybride te willen (voor mdv), maar ze blijven me maar bestoken met e-208 aanbiedingen 
Verder 0 merkbeleving vanuit de importeur/dealers ondanks de mooie merkgeschiedenis die ze hebben.
Ik zag de nieuwe mini jcw op autotop van de week, nou dat Mini concept is ook om zeep geholpen als het om beleving moet gaan.
Ik heb mooie ervaringen met M modellen gehad bij Slotemakers op het circuit Zandvoort, alleen kost een beetje M model je tegenwoordig meer dan een nier.

Verder 0 merkbeleving vanuit de importeur/dealers ondanks de mooie merkgeschiedenis die ze hebben.
Ik zag de nieuwe mini jcw op autotop van de week, nou dat Mini concept is ook om zeep geholpen als het om beleving moet gaan.
Ik heb mooie ervaringen met M modellen gehad bij Slotemakers op het circuit Zandvoort, alleen kost een beetje M model je tegenwoordig meer dan een nier.
- Arthur
- Berichten: 42758
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Merkbeleving
Geen idee welke merken dat (kunnen) hebben. Ik heb nl zelf totaal geen merkbeleving. Historie, musea, goodies etc boeien mij eigenlijk niet. Ik koop om de zoveel tijd wat anders en waar ik op dat moment net zin aan heb. Enige merk, of eigenlijk model, wat me altijd geboeid heeft is de Porsche 911.
-
Online
- Berichten: 4300
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Merkbeleving
Uhuh...:viewtopic.php?p=1683276#p1683276Tom schreef: ↑07 mar 2025, 11:19 - Porsche doet ook veel. Ze hebben een app met allemaal routes, je kunt met punten sparen (via gereden km's) gratis toegang krijgen tot het museum in Stuttgart, er is een magazine dat 4 keer per jaar verschijnt, in die app staan voor komend jaar ~20 meetings (toerritten, rondleidingen), ze organiseren eigen circuitdagen etc.

Da's inderdaad de betere beleving!

-
OnlineFabian
- Berichten: 7227
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Merkbeleving
Alpine heeft het ook goed voorelkaar wat dat betreft.
- Eeuwe
- Berichten: 4966
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Merkbeleving
De Toyotadealer in Heerenveen (nee niet die hier op DF, maar de echte
) ben ik nu 1,5 jaar klant van en moet zeggen dat ik ook met hun iets beleefd heb wat ik nog nooit eerder beleefd heb. Namelijk een persoonlijke band. Altijd als ik ze op bel (en dat is vaak want met mijn kilometrage moet ik 4 tot 5 keer per jaar naar binnen voor onderhoud) herkennen ze mij meteen. Ook vinden ze de banden- en remblokkenslijtage van bij bijzonder. Maar dat zegt niets over mij, maar vooral meer over het feit dat ik voor hun de meest a-typische Toyotarijder ben. Man, heb ook wel eens een halfuur in de showroom moeten wachten tussen al hun mede-wachtende klanten; zelfs met de ogen dicht kon ik ruiken dat het allemaal 70+ers waren.

-
OnlineThomasss
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
- Auto: Bakfiets!
- Locatie: Naast Amersfoort
Re: Merkbeleving
In jouw geval is de persoonlijke band een prima bijkomstigheid. Dat ze je naam weten omdat jouw auto elke 6 weken een nieuwe storing heeft is wat minder gezellig.Eeuwe schreef: ↑07 mar 2025, 15:31 De Toyotadealer in Heerenveen (nee niet die hier op DF, maar de echte) ben ik nu 1,5 jaar klant van en moet zeggen dat ik ook met hun iets beleefd heb wat ik nog nooit eerder beleefd heb. Namelijk een persoonlijke band. Altijd als ik ze op bel (en dat is vaak want met mijn kilometrage moet ik 4 tot 5 keer per jaar naar binnen voor onderhoud) herkennen ze mij meteen. Ook vinden ze de banden- en remblokkenslijtage van bij bijzonder. Maar dat zegt niets over mij, maar vooral meer over het feit dat ik voor hun de meest a-typische Toyotarijder ben. Man, heb ook wel eens een halfuur in de showroom moeten wachten tussen al hun mede-wachtende klanten; zelfs met de ogen dicht kon ik ruiken dat het allemaal 70+ers waren.
De merkbeleving verschilt nogal per dealer, minder per importeur. Als bijvoorbeeld MB zijn jaarlijkse golftoernooi heeft, is de dealer aan zet om klanten mee te nemen. En als ze dan even net niet aan je denken, voel je je overgeslagen.
-
- Berichten: 54756
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Merkbeleving
Vooral dat laatste Thomas, maar het zij zo. Wij komen al een paar jaar tig keer per week 's ochtends uur of 9:00 met de hondjes koffiedrinken bij een prima tent hier(Beste terras van Nederland 2017 dacht ik), het kindaanhuis idee. Ik ken ongeveer elke medewerker inclusief de schoonmaaksters:)
En tóch 'vergeten' ze ons (onbewust) wel eens, ik snap dat in hun drukte en stress etc wel, maar dan voel je je wel eens overgeslagen. Ik (met zelf 'n winkeltje) analyseer dat dan wel weer de goede kant op en maak daar geen punt van, maar zo gaat dat in elke branche wel naar mijn idee.
En tóch 'vergeten' ze ons (onbewust) wel eens, ik snap dat in hun drukte en stress etc wel, maar dan voel je je wel eens overgeslagen. Ik (met zelf 'n winkeltje) analyseer dat dan wel weer de goede kant op en maak daar geen punt van, maar zo gaat dat in elke branche wel naar mijn idee.
-
- Berichten: 8525
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Merkbeleving
Lotus doet het best goed, die hadden bij het 40 jarig jubileum de fabriek in Hethel opengesteld voor publiek, kon je echt overal komen van de ontwerpafdeling (waar ze voor kinderen de mogelijkheid hadden om zelf te kleien) tot de gehele productielijn. Ritje meerijden op het circuit etc. Dat was heel leuk opgezet destijds.
Daarnaast organiseert Van Der Kooi ook regelmatig wat voor de Lotus rijders.
Bij Audi heb ik, heel lang geleden, eens een trip door de fabriek gehad. Mijn ouders reden destijds Audi en kregen de uitnodiging. Vanaf Rotterdam met een klein privé vliegtuigje met 9 andere genodigden naar Duitsland gevlogen, was ook een absolute topdag.
Daarnaast organiseert Van Der Kooi ook regelmatig wat voor de Lotus rijders.
Bij Audi heb ik, heel lang geleden, eens een trip door de fabriek gehad. Mijn ouders reden destijds Audi en kregen de uitnodiging. Vanaf Rotterdam met een klein privé vliegtuigje met 9 andere genodigden naar Duitsland gevlogen, was ook een absolute topdag.
- JP
- Berichten: 33956
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Merkbeleving
Welke beleving verwacht je van 'je' merk? In het algemeen merk je dat de beleving in het auto kopen en rijden wel een beetje snel aan het verdwijnen is. Handgeschakeld levert beleving op, maar dat verdwijnt ook sneller dat het ijs op de Noordpool. Beetje krachtige benzine-motor mag geen geluid meer maken, onder het mom van uitstoot verminderen. De enige motorbeleving kom je uit een speaker tegemoet.
De ver-elektrocutering van het wagenpark, ook dat voelt weer queer aan. Dus auto's worden saai, dan kun je bij de dealers ook niet veel meer beleving verwachten dan een linksdraaiende haver-latte-macchiato. Thuis doen we er toch ook aan mee? Huisje, boompje, laadpaal? De auto is altijd de gebeten hond, dus geniet maar van je gezinsuitjes in je Kadjar.
Dat TS-Tom nog een puristen--auto koopt, maakt hem tot de minderheid
De ver-elektrocutering van het wagenpark, ook dat voelt weer queer aan. Dus auto's worden saai, dan kun je bij de dealers ook niet veel meer beleving verwachten dan een linksdraaiende haver-latte-macchiato. Thuis doen we er toch ook aan mee? Huisje, boompje, laadpaal? De auto is altijd de gebeten hond, dus geniet maar van je gezinsuitjes in je Kadjar.
Dat TS-Tom nog een puristen--auto koopt, maakt hem tot de minderheid

-
- Berichten: 22209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Merkbeleving
Het gaat mij niet om de auto zelf JP, maar om het merk en wat het merk/importeurs/dealers ermee doen.
Eeuwe noemde Toyota. Zij hebben de GR Yaris maar hier bij de lokale dealer staat er geen, is toch een gemiste kans voor zoiets bijzonders. Ook al verkoop je ze zelden, zoiets moet je trots vooraan in je showroom hebben staan als eye-catcher. Toyota doet ook mee in de LMP klasse. Ik keek vanochtend de video van Harry Metcalfe over Dakar waar 15 Hilux-en meededen, ook fabrieksteams. Laat zo'n dakarauto een dag voor de deur bij de dealer staan en/of organiseer er iets omheen. Ik zou dat vet vinden en wel even gaan kijken als ik in de gelegenheid ben
Genoeg merken die wel met een raceklasse meedoen, F1, DTM, 24u races, rally, dakar, historische events etc.
In het geval van Toyota, Ford etc. denk ik dat het juist de gezinnetjes aantrekt met een normale Focus Wagon of Corrola die je zo enthousiast maakt voor je merk.
Eeuwe noemde Toyota. Zij hebben de GR Yaris maar hier bij de lokale dealer staat er geen, is toch een gemiste kans voor zoiets bijzonders. Ook al verkoop je ze zelden, zoiets moet je trots vooraan in je showroom hebben staan als eye-catcher. Toyota doet ook mee in de LMP klasse. Ik keek vanochtend de video van Harry Metcalfe over Dakar waar 15 Hilux-en meededen, ook fabrieksteams. Laat zo'n dakarauto een dag voor de deur bij de dealer staan en/of organiseer er iets omheen. Ik zou dat vet vinden en wel even gaan kijken als ik in de gelegenheid ben

Genoeg merken die wel met een raceklasse meedoen, F1, DTM, 24u races, rally, dakar, historische events etc.
In het geval van Toyota, Ford etc. denk ik dat het juist de gezinnetjes aantrekt met een normale Focus Wagon of Corrola die je zo enthousiast maakt voor je merk.
- JP
- Berichten: 33956
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Merkbeleving
Dat bedoel ik, wij zijn uitstervend, de autoliefhebber. De tijd van je sleutel op de bar gooien tijdens je bff's genderreveal is voorbij. Doe normaal, dan doe je al gek genoeg. Vandaar ook de brood en boter-modellen in de Vinex-wijk.
Loop eens een dealer binnen en ga voor het topmodel. Een YGR die te lang staat, kost ze geld. Opa en oma hebben liever een Yaris Cross.
Bij Ford zul je geen ST zo maar in het wild tegenkomen, zelfde voor de gemiddelde Golf R bij het Vag-paleis. Schrijft teveel af, en de echte liefhebber die koopt misschien 'met de kop eraf''.
Loop eens een dealer binnen en ga voor het topmodel. Een YGR die te lang staat, kost ze geld. Opa en oma hebben liever een Yaris Cross.
Bij Ford zul je geen ST zo maar in het wild tegenkomen, zelfde voor de gemiddelde Golf R bij het Vag-paleis. Schrijft teveel af, en de echte liefhebber die koopt misschien 'met de kop eraf''.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: Merkbeleving
Alfa Romeo is compleet kansloos.
Ik moest een COC hebben om de Giulia Qv te importeren vanuit Denemarken. 2x een uur in de wacht gestaan bij het dealer telefoonnummer, waarna automatisch de verbinding verbroken werd. Laat maar zitten dus, uiteindelijk was het via Wim Prins in 3 minuten geregeld.
Deze week moest ik een offerte hebben voor een nieuwe voorruit voor de verzekering. Dealer gebeld, 10 minuten van hot naar her doorverbonden, uiteindelijk een antwoord "nee, sorry, dat doen we niet, dat hebben we allemaal uitbesteed, maar ik verbind u door naar een schadebedrijf". Doorverbonden, krijg een schadebedrijf aan de lijn, "oh, maar meneer, wij doen alleen maar plaatwerkschades, geen voorruiten, daarvoor moet u bij de dealer zijn".
Laat maar, een andere specialist gebeld en de ochtend erna had ik een offerte in mijn mail.
Verder is het niet je vraag, maar qua merkbeleving kwam ik er tot mijn verrassing achter dat ik dat met Ferrari wel nog heb.
Begin dit jaar een F430 Challenge gekocht voor de verhuur, zelf opgehaald in Londen en vanaf het moment dat het geld overgeschreven werd, contract getekend en die auto de kar in ging, was ik weer even een 18-jarig gumpie die superenthousiast werd van een auto. Bij andere auto's die ik heb gekocht, was het vooral enthousiasme over het rijden (Radical SR3 of Westfield Cup) of over de looks (911 GT3 of M3 CSL bijv.), maar het verliefde gevoel was er echt niet meer.
Ik had me er eigenlijk al wel bij neergelegd dat als je dagelijks op bedrijfsmatige wijze met auto's bezig bent, dat het kinderlijke enthousiasme dan weggaat en ook niet meer terug komt, maar het is echt leuk om mee te maken dat dat dus niet het geval is.

Ik moest een COC hebben om de Giulia Qv te importeren vanuit Denemarken. 2x een uur in de wacht gestaan bij het dealer telefoonnummer, waarna automatisch de verbinding verbroken werd. Laat maar zitten dus, uiteindelijk was het via Wim Prins in 3 minuten geregeld.
Deze week moest ik een offerte hebben voor een nieuwe voorruit voor de verzekering. Dealer gebeld, 10 minuten van hot naar her doorverbonden, uiteindelijk een antwoord "nee, sorry, dat doen we niet, dat hebben we allemaal uitbesteed, maar ik verbind u door naar een schadebedrijf". Doorverbonden, krijg een schadebedrijf aan de lijn, "oh, maar meneer, wij doen alleen maar plaatwerkschades, geen voorruiten, daarvoor moet u bij de dealer zijn".
Laat maar, een andere specialist gebeld en de ochtend erna had ik een offerte in mijn mail.
Verder is het niet je vraag, maar qua merkbeleving kwam ik er tot mijn verrassing achter dat ik dat met Ferrari wel nog heb.
Begin dit jaar een F430 Challenge gekocht voor de verhuur, zelf opgehaald in Londen en vanaf het moment dat het geld overgeschreven werd, contract getekend en die auto de kar in ging, was ik weer even een 18-jarig gumpie die superenthousiast werd van een auto. Bij andere auto's die ik heb gekocht, was het vooral enthousiasme over het rijden (Radical SR3 of Westfield Cup) of over de looks (911 GT3 of M3 CSL bijv.), maar het verliefde gevoel was er echt niet meer.
Ik had me er eigenlijk al wel bij neergelegd dat als je dagelijks op bedrijfsmatige wijze met auto's bezig bent, dat het kinderlijke enthousiasme dan weggaat en ook niet meer terug komt, maar het is echt leuk om mee te maken dat dat dus niet het geval is.


- sitechris
- Berichten: 4845
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 (G87)
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Merkbeleving
Merkbeleving heb ik bij dealers nooit echt gehad. Ze lijken allemaal erg op elkaar. En qua specifieke kennis valt het vaak ook wat tegen. Veel verkopers kennen hun producten onvoldoende en kunnen je eigenlijk nauwelijks een configuratie-advies geven. Voorbeeldje: wat is effect van geluidswerende zijruiten op een 3-serie. Etc etc
Dit staat los van de tevredenheid over service en verkooptraject bij BMW (inruil, proefrit etc). Dat is vaak prima op orde en dat is toch wel heel erg belangrijk. Ik vind het ook tof dat de meeste BMW dealers niet moeilijk doen als ik een keer een autootje wil lenen voor mijn blog. Dat siert ze ook.
Maar hebben wij een Tony Lewis in NL?
https://youtu.be/2hmk6bkVWhE?si=Ej3y0l3toPxZSPpZ
Dit staat los van de tevredenheid over service en verkooptraject bij BMW (inruil, proefrit etc). Dat is vaak prima op orde en dat is toch wel heel erg belangrijk. Ik vind het ook tof dat de meeste BMW dealers niet moeilijk doen als ik een keer een autootje wil lenen voor mijn blog. Dat siert ze ook.
Maar hebben wij een Tony Lewis in NL?
https://youtu.be/2hmk6bkVWhE?si=Ej3y0l3toPxZSPpZ
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Merkbeleving
Bij de Skoda, Seat, VW en Audi dealer heb ik niet veel merkbeleving gevonden......... bij de Alfa Romeo dealer kom ik niet, de Abarth dealer ook niet. De Alfa Romeo specialisten waar ik kom is een ander verhaal. Daar heb je nog wel het idee dat je geen nummer bent. Doen ook Abarth dus dat bevalt me prima.
Gr Ron
Gr Ron
- Arthur
- Berichten: 42758
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Merkbeleving
Mss dat dat wel helpt, als er eentje in de showroom staat. Tijdje terug ('98-'99Tom schreef: ↑09 mar 2025, 12:22 Het gaat mij niet om de auto zelf JP, maar om het merk en wat het merk/importeurs/dealers ermee doen.
Eeuwe noemde Toyota. Zij hebben de GR Yaris maar hier bij de lokale dealer staat er geen, is toch een gemiste kans voor zoiets bijzonders. Ook al verkoop je ze zelden, zoiets moet je trots vooraan in je showroom hebben staan als eye-catcher.

Nu is het wel zo, zoals JP schetst, de kopers veranderen ook. En wat wij nog mooi vinden, zo zijn er niet meer heel veel van.
-
OnlineBram
- Berichten: 16538
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Merkbeleving
Subaru. Pfoehee, die deden er helemaal niks aan kan ik me herinneren.
Ik was 26 en ging bij Subaru in Vught kijken of ik een blokkie om kon in de nieuwe Impreza STI. Nou, die stond er niet en een proefrit regelen ging niet gebeuren. Ik kon folders krijgen en dat was het.
Naar Utrecht gegaan, proefrit gemaakt, auto besteld. Paar maanden later had ik reserverlampjes nodig, die ben ik toen met de Impreza even gaan kopen in Vught. En warempel, diezelfde knakker stond er weer. Dat gezicht, die bijna verdwaasde blik toen hij mij herkende vergeet ik nooit meer, sukkel
Maar goed, een Impreza STI was destijds wel het neusje van de zalm binnen Subaru, maar nooit iets van uitnodigingen of andere dingen gehad, dus merkbeleving vanuit dealer/importeur, was nul. Zonde.
Ik was 26 en ging bij Subaru in Vught kijken of ik een blokkie om kon in de nieuwe Impreza STI. Nou, die stond er niet en een proefrit regelen ging niet gebeuren. Ik kon folders krijgen en dat was het.
Naar Utrecht gegaan, proefrit gemaakt, auto besteld. Paar maanden later had ik reserverlampjes nodig, die ben ik toen met de Impreza even gaan kopen in Vught. En warempel, diezelfde knakker stond er weer. Dat gezicht, die bijna verdwaasde blik toen hij mij herkende vergeet ik nooit meer, sukkel

Maar goed, een Impreza STI was destijds wel het neusje van de zalm binnen Subaru, maar nooit iets van uitnodigingen of andere dingen gehad, dus merkbeleving vanuit dealer/importeur, was nul. Zonde.
- Philipoo
- Berichten: 4939
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Merkbeleving
Merkbeleving nooit gehad, misschien ook omdat ik nog nooit een auto nieuw heb gekocht. De mazda dealer in Hoyerswerda bood in ieder geval de beleving die je van een oost Duits oord kan verwachten..
Meer heb ik met de beleving die ik vind bij groepen enthousiastelingen aan de achterkant. Al zijn het altijd wel typische figuren! De bmw M rijders zijn vaak meer stoer aan het doen dat ze een M rijden dan dat ze echt met hun M rijden. De mx5 fanboys zijn over het algemeen 18-25 jarigen die denken dat hun NA'tje net zo snel is als een GT3 als het circuit maar krap genoeg is. De alfa-liefhebbers zijn vaak oude mannen die alles prachtig vinden als het glimt. Bij de Mercedes club heb ik om redenen nooit mee gegluurd..
Nou moet ik wel zeggen dat er ook in al die groepen prachtige mensen zitten! Ik heb er veel vrienden aan over gehouden die ik nog bijna dagelijks spreek.
Meer heb ik met de beleving die ik vind bij groepen enthousiastelingen aan de achterkant. Al zijn het altijd wel typische figuren! De bmw M rijders zijn vaak meer stoer aan het doen dat ze een M rijden dan dat ze echt met hun M rijden. De mx5 fanboys zijn over het algemeen 18-25 jarigen die denken dat hun NA'tje net zo snel is als een GT3 als het circuit maar krap genoeg is. De alfa-liefhebbers zijn vaak oude mannen die alles prachtig vinden als het glimt. Bij de Mercedes club heb ik om redenen nooit mee gegluurd..
Nou moet ik wel zeggen dat er ook in al die groepen prachtige mensen zitten! Ik heb er veel vrienden aan over gehouden die ik nog bijna dagelijks spreek.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten