Impreza goes hatch!

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Impreza goes hatch!

Bericht door Peter Tunissen » 22 feb 2006, 01:56

Even een apart topic voor maken.
In 2007 is het definitief over voor de Impreza zoals we die nu kennen en komt er een hatchback variant.
Kleiner dus nimbler (is daar ook een Nederlands woord voor?), 2.0 turbo blijft, euh, komt terug, maar dan met 300pk en een DCCD zou ook standaard worden.

http://www.autoexpress.co.uk/news/55824 ... n_way.html
Impreza Hot Hatch On Way

Auto Express can exclusively reveal the Japanese firm has outrageous plans for the next Impreza. Altering a formula which has proved a success for the past 12 years is a bold move, but the introduction of an Impreza hatch follows Mitsubishi's plans to radically alter its Evo line-up.

The decision confirms comments made by Impreza chief engineer, Hiroshi Mori, who told Auto Express that the next-generation car "might take a new design direction, and could be smaller". So why have designers turned their back on saloons? The new car will be smaller, lighter and cheaper to produce than the four-door, and should have better handling, thanks to its short wheelbase and stiffer body.

Led by ex-Alfa Romeo and SEAT designer Andreas Zapatinas, Subaru's styling department has not only opted for a squared-off finish at the rear, but a long nose as well - bringing the new model into line with the look of many European hatches. The front overhang will house the turbo motor's intercooler, which will be moved from its current position at the top of the engine bay.

With the new car not due until 2007, Subaru has a facelifted Impreza saloon already waiting in the wings. Exclusively revealed by Auto Express in Issue 838, it will be launched at the end of this year, before going on sale early in 2006.

The Impreza hatch will sit on a shortened Legacy chassis. The plan is to introduce basic 1.5 and 2.0-litre variants, with flagship models coming with a 2.0-litre 300bhp turbo motor. Five and six-speed manual gearboxes will be available, along with a five-speed auto.

Despite the extra versatility provided by the five-door body shape, engineers won't compromise the Impreza's handling for practicality. Unlike the Legacy, which has compact rear suspension to maximise boot space, the Impreza will use a layout that will optimise driving dynamics.

To enhance the cornering potential even more, engineers and test drivers will also develop an advanced version of the current Driver Controlled Centre Differential (DCCD). This allows more torque to be channelled to the rear wheels for sharper turn-in.

No matter how good the handling, it remains to be seen whether loyal fans will warm to the idea of an Impreza hatchback.
Dit wordt voor mij dus echt een droomauto. Met wat kleine tweaks aan ophanging en remmen (ok vooruit, en een chip en open uitlaat voor het vermogen) kun je hier dus echt een bommetje op wielen van maken.
En alsof dat nog niet goed genoeg was, moet hij omdat hij kleiner en lichter wordt ook nog goedkoper kunnen worden dan de STi van nu (die met €52k zijn doel toch wel een beetje voorbij schiet, daarmee ga ik zonder sponsorcontract niet door de blubber raggen).

2007 wordt dus het jaar van dé keuze: Impreza hot hatch style of M2 (CSL).
Can't wait.... (en ben er nu eigenlijk al zeker van dat dan een van die twee dan hier voor de deur komt te staan, beetje kansloos na al het afgeven op nieuwe auto's van de laatste tijd :))

Edit:
Dit zou een eerste hint naar de styling van de nieuwe hatch moeten zijn (is een concept car van Subaru):
[img:234:155]http://www.autocarmag.com/Car/Subaru/B9 ... 322101.jpg[/img]
Na ja, laten we het positief zien, ze hebben nog ruim een jaar om daar wat aan te verbeteren. :?

En edit #2:
Dit zou een impressie van de M2 moeten zijn?
[img:400:269]http://www.wheels24.co.za/Images/Photos ... 46M2_1.jpg[/img]

Looks: BMW 1 - Subaru 0

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 22 feb 2006, 09:49

Looks buitenkant: BMW - Subaru 1-0
Looks binnenkant: BMW - Subaru 1-0
Buildquality: BMW - Subaru 0-1
Prijs prestatieverhouding: BMW - Subaru 0-1
Status: BMW - Subaru 1-0
Rijplezier BMW - Subaru 1-1
Tuningsmogelijkheden: BMW - Subaru 0-1

Dit kunnen wel eens grote concurenten worden van elkaar!

Michel

Tom
Berichten: 22338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Impreza goes hatch!

Bericht door Tom » 22 feb 2006, 09:50

Peter Tunissen schreef: In 2007 is het definitief over voor de Impreza zoals we die nu kennen en komt er een hatchback variant.
Eehm, huh? hoezo dat?

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: Impreza goes hatch!

Bericht door Dutch » 22 feb 2006, 11:28

Peter Tunissen schreef:Kleiner dus nimbler (is daar ook een Nederlands woord voor?), 2.0 turbo blijft, euh, komt terug, maar dan met 300pk en een DCCD zou ook standaard worden.

[...]

Dit wordt voor mij dus echt een droomauto. Met wat kleine tweaks aan ophanging en remmen (ok vooruit, en een chip en open uitlaat voor het vermogen) kun je hier dus echt een bommetje op wielen van maken.
En alsof dat nog niet goed genoeg was, moet hij omdat hij kleiner en lichter wordt ook nog goedkoper kunnen worden dan de STi van nu (die met €52k zijn doel toch wel een beetje voorbij schiet, daarmee ga ik zonder sponsorcontract niet door de blubber raggen).
Denk je niet dat die 300pk en DCCD de prijs weer hard naar die 50k zullen doen schieten?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: Impreza goes hatch!

Bericht door Peter Tunissen » 22 feb 2006, 11:34

Tom, ik denk vooral om de strijd met de 307, Xsara en Focus in het WRC aan te kunnen?
Daar is toch al een tijdje de trend kleiner = sneller, Mitsubishi is afgehaakt met de grote EVO's, Octavia speelde ook niks klaar en de Impreza hangt aan een elastiek erachter, maar is ook allang niet meer de snelste auto van het veld.
Dutch schreef:Denk je niet dat die 300pk en DCCD de prijs weer hard naar die 50k zullen doen schieten?
Nee, ik zit op een roze wolk. :wink:
Ik hoop op rond de €45k, net wat boven de 'gewone' hatches (GTA, 130i, R32 etc.), maar onder auto's als een RX8 en 350Z.
Een hatch van €50k is er volgens mij nog niet op het moment. :?:
En Subaru lijkt me niet een merk dat als eerste door zo'n prijsbarrière kan gaan als ze ook nog auto's willen verkopen.
*zet roze zonnebril weer op en begint Always look on the bright side of life te neuriën* :wink:

Tom
Berichten: 22338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 22 feb 2006, 11:36

Clio V6 was 50k

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 feb 2006, 12:37

Die verkoop liep ook niet, auto was ook geen hothatch in mijn ogen, maar sportwagen in te groot hatch jasje. Wat niet weg neemt dat ik het een hele gave wagen vind.

Ik zie die Sub wel zitten, in het concept zie ik toch vrijveel lijnen van de huidige pimpreza.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 feb 2006, 17:28

Die foto van die concept vind ik 78x niks.

Kweenie of ik op een hatch zit te wachten. Subaru is voor mij GTT/WRX/STI/SPEC B/Koikarpers.

En geen hatch.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 22 feb 2006, 18:33

Ik vind hatches en coupe's in de regel de mooiste body vorm. Als ze een dikke auto qua uiterlijk neerzetten met de wielen op de hoeken van de auto word het misschien wel wat. De studie zuigt zelfs 79x :wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 04 jan 2007, 02:14


Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jan 2007, 11:44

Ziet er snel uit. Niet mooi, wel gaaf.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 08 jan 2007, 11:52

Is dit een officiele foto een een photoshop van hoe het ongeveer gaat worden ?

Erg gave ontwikkeling dit ! Vooral ook omdat ze (EINDELIJK) het interieur onderhanden schijnen te hebben genomen (te lezen in het artikel). Dat heb ik altijd het grootste minpunt gevonden bij Japanse auto's: oer en oer lelijke (plastic any-one) interieurs... als dat minpunt verdwijnt toch nog maar even naar de Subaru dealer voor een proefrit :lol:
Als ze ook de stuurbekrachtiging onderhanden hebben genomen (veel te sterk bekrachtigd op de WRX/STi naar mijn smaak) dan wordt het echt wat :D

Gebruikersavatar
Gijzer
Berichten: 1339
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
Locatie: Elke bocht is een uitdaging.

Bericht door Gijzer » 08 jan 2007, 11:52

Peter Tunissen schreef:Mooi ding!

[img:468:258]http://www.scoobyblog.com/wp-content/up ... 008_01.jpg[/img]
In rally uitmonstering is zelfs de skoda fabia mooi...... :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast