Lex-seat ibiza tracktool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Lex70V

Lex-seat ibiza tracktool

Bericht door Lex70V » 28 apr 2024, 15:12

Afbeelding
Tijdje geleden deze ibiza gekocht..zie voorsteltopic.
De vorige eigenaar was er zeker netjes op geweest maar was meer een 'low and show'auto terwijl ik er toch echt een tracktool van wou maken.
Als eerste de set imitatie(?)bbs velgen eraf gehaald en de Ats dtm velgen gemonteerd met 205/45-17 nankang semi slicks wat niet bleek te passen.Wou wat meer wang hebben voor op het circuit maar dat liep dus ongeveer overal aan,dus 205/40-17 nankang gemonteerd en dat past helemaal lekker.
De goedkope schroefset een flink stuk omhoog gedaan en staat nu nog iets te laag maar het is wel ok,nog ff een keertje op zandvoort testen denk ik.
Recentelijk het halve interieur er uit gesloopt vanwege een tripje naar de nurnburgring.
1 rondje kunnen doen op een natte baan en zoals verwacht was dat een hele ervaring met een auto die redelijk stijf is en ik ook nog niet heel gewend aan dat ding ben.
Genoeg plannen nog is alleen ff kijken waar ik zin in heb :D ben een mooi weer 'sleutelaar'.
4 punts kooi en kuipjes komen er nog zeker in,remmen kunnen ook wel beter al zitten er al brembo klauwen op.
Het blijft een oudere auto dus er zijn zeker ook dingen die gemaakt moeten worden of aangepast moeten worden.
Chip past niet bij de mods die aan de motor zijn gebeurd dus echt super rijd hij niet.
Zit nu weer met een obd storing dus moet ik effe naar kijken..
Radio is er mee gestopt,boeit mij niet het jammere is alleen dat het een hele unit is met de verwarming en fan en airco erin.
Moet ik ook fff tijd insteken,kan zoiets zijn als een zekering terwijl er wel spanning op dat ding staat volgens mij.
Dus ja schijnen typische ibiza kwalen te zijn en ik heb er dus ook zo 1.
Het blijft een 2de auto,dus als ik hem een beetje zat ben of zin in een kachel of airco is pak ik de volvo.
Laatst gewijzigd door Lex70V op 28 jul 2024, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Nivek
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Re: Lex-seat ibiza tracktool..het begin is er

Bericht door Nivek » 28 apr 2024, 22:13

Ik heb er nooit goed mee gereden, maar ik heb wel atijd gehoord dat dit net een kart is.

Ik weet nog wat leuke mods trouwens:
intercooler van een 1P Leon (diesel). Heb ik ook bij mijn caddy (met cupra neus) gedaan. Tip van een oud collega. Persoonlijk vind ik wat je nu hebt geen gezicht maar de intercooler van de leon is net zo groot als de radiateur. (wel wat aanpassingen vereist om hem te kunnen monteren).

En als het voor onderstel het zelfde is (dacht het wel) kun je met golf 3 "wide track" draagarmen een grotere spoorbreedte krijgen en extra camber. Ik weet even niet uit mijn hoofd wat je allemaal nodig hebt naast andere aandrijfassen. Volgens mij ook andere fusee's maar niks wat je niet gebruikt kunt vinden. Als je er dan nieuwe wiellagers in zet kun je de 4x100 naven over zetten (dat is wat ik op de caddy gedaan heb iig).

Radio scherm was volgens mij een bekende kwaal maar de hele unit kan ik me niet herinneren.

328Ti

Bericht door 328Ti » 29 apr 2024, 01:58

Cool, ga ik volgen.

1.8t20v als basis? Benieuwd wat je motorisch gaat doen

Lex70V

Bericht door Lex70V » 01 mei 2024, 22:15

Oh voorlopig blijft het bij redelijk standaard mods hoor..
Uitlijnen of een sportievere afstelling van de wielen kan zeker geen kwaad

Zijn al wat mods aan de motor gedaan,ook redelijk standaard dingetjes zeg maar.
k03s turbo,r8 bobines,open downpijp en 2,5 inch uitlaat,mischien dat er nog andere injectoren in komen maar dat was niet direct nodig begreep ik.
Als ik rond de 220/230pk uit zou komen dan ben ik best tevreden,rest zien we dan wel weer.
Heb wel het plan om het gewicht verder omlaag te brengen want meen dat ze standaard al richting de 1100 kg gaan wat ik op zich best zwaar vind.
Dus lexan ruitjes mischien,hemeltje en andere rotzooi er uit,al zal ik nooit het halve dashboard er uit zagen.
...mischien airco eruit.. :hmmm:

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 02 mei 2024, 09:16

Leuk project, hou ons op de hoogte van de build!

Lex70V

Bericht door Lex70V » 15 jun 2024, 18:45

Weinig met de auto bezig geweest eigenlijk,weinig tijd en weinig zin denk ik.
4 punts rolkooi zo goed als besteld..
Chip ben ik nog effe mee bezig maar zit er nu wel achteraan want straks kan ik de hele zomer het circuit niet op.
Chip die er in zit..tja..het rijd..maar..kan zo veel beter..
Moet eigenlijk de schroefset voor nog iets omhoog zetten want loopt nog een klein beetje aan bij vol in sturen.
Luchtinlaat voor de motorkap besteld en al ontvangen
Afbeelding
Kijken of ik die eens een keer netjes kan monteren.

Lex70V

Bericht door Lex70V » 16 jun 2024, 13:23

4 punts laskooi word gemonteerd in augustus als het goed is en dan ook meteen frames voor de kuipjes en lasogen voor de 5 of 6 punts gordels.
Kuipjes moet ik dan nog achteraan,voor mij wel een volledige kuip en voor de bijrijder mischien iets meer simpel maar waar wel de gordels goed op gemonteerd kunnen worden.
Uitlijnen nog..oliewissel ook niet vergeten..

Radio is gemaakt intussen,bleek gewoon aan de zekering te liggen.
Dat de kachel en airco het weer doen vind ik wel weer lekker maar radio boeit me nog steeds weinig.
Speakers voorin heb ik nog zitten dus mischien nog ff uitzoeken of ik de muziek ook naar voren kan zetten al zitten er niet heel veel opties aan dat ding.
Cd wisselaar en speakers achterin zijn er dus al uit en mischien daardoor dat de rest van de unit nu weinig doet? :blink: speelt zelfs geen ruis af..

Lex70V

Bericht door Lex70V » 23 jul 2024, 17:21

Kuipjes ondertussen gescoord-2x sparco sprint geworden.
Ook 4 punts gordels al op zolder liggen;4 punts gekozen omdat het dan makkelijker is voor bijrijders om snel vast te zitten.Sluit niet uit dat ik zelf voor de bestuurder nog 6 punts ga monteren..
Afbeelding
Opnieuw gechipt worden is ook gedeeltelijk gelukt;word vervolgd.
Om te beginnen waren er verkeerde injectoren geplaatst(met zelfs minder opbrengst als origineel!!)dus dan word goed afstellen ook een stuk moeilijker.Na injectoren gewisseld te hebben en nog een paar droge vacuum slangen vervangen te hebben toch van start gegaan.
Lang verhaal korter..bij hoge toeren loopt hij te arm omdat de benzinepomp te zwak is.Vorige week een nieuwe(vast imitatie)pomp en nieuw filter gemonteerd en blijkt de pomp dus minder sterk te zijn als een originele pomp.
Dus sterkere pomp besteld;word daarna nog een ritje op de dyno en wat kleine aanpassingen aan de chip gedaan.
Tot nu toe>

206pk/384nm

Zal mischien nog iets veranderen maar niet heel veel denk ik.
Bewust een beetje tam gehouden ivm circuit gebruik

Nivek
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Bericht door Nivek » 23 jul 2024, 21:37

voor straat gebruik zijn de 6-punts wel makkelijk. Ik gooi die lap-straps altijd opzij en gebruik ik enkel de shoulder-straps. Lekker makkelijk haha.

En op circuit de hele set natuurlijk. Word tijd dat dat weer gaat gebeuren trouwens..

Lex70V

Re: Lex-seat ibiza tracktool

Bericht door Lex70V » 18 aug 2024, 13:10

en weer tot stilstand gekomen.
Waarschijnlijk door de garage een verkeerde(of verkeerd geleverde)pomp/huis gemonteerd van een 1.4 waarschijnlijk.
Nu past de upgrade pomp dus niet in de behuizing van een 1.4 dus weer op zoek naar een grotere behuizing gegaan want niet alles schijnt te passen.
Die uiteindelijk gevonden..weer verder met het chippen..en weer kunnen stoppen :(
Vanaf ongeveer 4000 omw/min gaat de motor te arm lopen en dat is dus niet opgelost door een sterkere pomp te monteren.
Ook al andere lambasonde en benzinedrukregelaar geprobeerd maar dat maakte ook geen verschil.
Zit zelf te denken om de sportcat weer te monteren en 2de lambda(is weggeschreven)in de hoop dat de ecu het weer iets bij regeld?
Of de motor weer zover terug schroeven dat het weer veiliger word?..geen idee eigenlijk.
Ff overleggen met de chipper maar en anders het hok maar weer mee naar huis nemen en dan de herfst/winter maar gaan brainstormen hoe of wat ik nog kan doen.
Heb weinig aan een auto waarmee ik eigenlijk het circuit niet mee op kan..aan de andere kant..vorige eigenaar heeft lang rondgereden zonder de chip aan te laten passen en geloof best dat hij het gaspedaal ook wist te vinden en het hok is nog steeds heel.
Dus ja iemand advies?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 aug 2024, 13:20

Bij welke tuner kom je? Als er tuning kennis is betreffende een motorblok dan moet het wel voor de 20VT zijn. Persoonlijk zou ik alles bij langslopen en eventueel terug bouwen naar origineel. Vanuit daar beginnen met modden anders wordt het één grote speurtocht. Of je brengt em naar een tuner die er al honderden heeft gedaan om een standaard register open te trekken van te gebruiken brandstofpomp, fuel pressure rail, injectoren en K04. Beetje TT hardware en 250pk moet volgens mij op z’n sloffen mogelijk zijn.

Wel leuk zo’n Ibiza, er zijn er nog maar weinig van over volgens mij!

Lex70V

Bericht door Lex70V » 18 aug 2024, 14:14

Ik kom bij een tuner die voornamelijk alleen maar 20vt blokken doet.
Hij heeft mij echt wel goed geholpen tot nu toe en al diverse dingen aangepast ,hij had mij bij wijze van ook naar huis kunnen sturen en mijzelf storingen laten lopen zoeken.
Zoals gezegd;moet ff overleggen met hem,mag er gerust ook een redelijk standaard chip in gaan stoppen zolang die AFR's maar omhoog gaan.

Ja je ziet ze eigenlijk niet meer deze ibiza's,zelfs het model na deze zie je weinig.
Voelt ..klein aan..en niet heel stabiel maar dat ligt natuurlijk een groot deel aan je schroefset en rubbers en zo.
Zelfs met de chip die er nu een klein tijdje in zat rijd hij best goed,bij lage toeren al een berg koppel beschikbaar.
Maar te vergelijken met moderne auto's is het natuurlijk niet.

Lex70V

Bericht door Lex70V » 24 aug 2024, 17:58

Auto weer terug in mijn bezit na een tijd gelogeerd te hebben bij de tuner,ik heb hem gewoon weer nodig.
Op mijn eigen verzoek de motor weer gedowntuned naar veiligere waardes en ga de komende tijd wel zelf spoorzoeken naar wat er mis kan zijn,waarschijnlijk iets electrisch gerelateerd.
Ga zelf dingen vervangen zover ik kan en dan maar een tijd met een obd reader rijden en logs maken en kijken of het iets verandert.
Ga nu meer richting relais/bedrading zoeken want weet nu ondertussen wel wat het niet is :?

Ook de kooibouwer gaat niet door,in het begin gewoon goede afspraken met die man kunnen maken en op het laatste moment weer moeilijk doen.Het is wat het is..kooi staat nu toch al op een laag pitje en dat komt wel weer een x.

Lex70V

Bericht door Lex70V » 07 sep 2024, 19:31

Ff kijken hoe het loopt verder,druk bezig met andere dingen en niet met auto's.
Wij gaan mischien emigreren naar Belgie vlakbij circuit Zolder en dan is het ook mischien handig om er een'full race'wagen van te maken zonder kenteken.BE rijbewijs heb ik al en een aanhanger zal dan tegen die tjd ook makkelijk realiseerbaar zijn.
Dan is het wel de sportcat eronder en helaas dan de wat duurdere trackdays mee pakken.

jos_br

Bericht door jos_br » 07 sep 2024, 20:20

Schaf in ieder geval een illegale VCDS aan, kun je de auto tenminste fatsoenlijk uitlezen.

Jos.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 sep 2024, 11:02

Illegaal is verboden Jos, je bedoelt een minder officiële versie :mrgreen:

Lex70V

Bericht door Lex70V » 20 okt 2024, 15:19

Nog steeds weinig met de auto bezig,andere dingen hebben prioriteit helaas.
Auto rijd echt niet slecht met de (bijna)originele chip erin,niet normaal hoe laat je met de grote brembo klauwen kan remmen..
Hang er nog een beetje tussenin om hem te houden of toch weer te verkopen,mede doordat verhuizen naar belgie toch echt door gaat.
Zit wel een kans in dat er dan een beter trackday auto komt,dus deze verkopen of ook houden is nog de vraag.
Zowiezo gaat het kenteken eraf en ook de apk waar hij toch niet doorheen komt met de downpijp.
Ook maakt hij waarschijnlijk teveel geluid om toegelaten te worden op circuit Zolder,dus mischien een tdi achtige einddemper monteren?
Heb ik ruimte om dat gebakje te stallen in Belgie?..zeker weten..

Lex70V

Bericht door Lex70V » 23 nov 2024, 14:21

Auto staat intussen gestald,apk is verlopen en verzekering gaat eraf.Ik heb nog minstens een half jaar de tijd om uit te zoeken of ik de auto meeneem naar Belgie of hier laatMijn voorkeur gaat nu uit om hem mee te nemen,daar langzaam in de garage uit elkaar te halen en dingen te vernieuwen of netjes maken.Dan ook echt zoveel mogelijk er uit te halen incl.bijna hele dashboard en zo..maar als iemand interesse in de ibiza heeft mag je altijd berichtje sturen.

Lex70V

Bericht door Lex70V » 15 mar 2025, 14:54

Ga waarschijnlijk toch proberen er weer apk op te krijgen en weer rijdbaar te maken.
Staat nu al maanden stil,1x in de paar weken even langs de stalling om hem te starten wat hij altijd nog gemakkelijk doet en klein stukje rijden.Doet hem geen goed buiten staan al ligt er een zeil overheen,interieur begint te schimmelen en velgen zijn meer zwart dan zilver.

Lex70V

Bericht door Lex70V » 18 apr 2025, 10:46

Wel al nieuwe remblokken gekocht,zijn hawk(semi race)blokken geworden schijnen te piepen en veel remstof te geven,boeit me niet.
Tijdje geleden ..in naar mijn eigen..mooiere achterlichten gekocht die beter bij de auto passen.
Heatwrap gekocht om de sportcat in te wikkelen,meen dat het een 200cell was,en dan te laten keuren en hopen dan door de apk te komen.
Mocht er nog meer aan de hand zijn dan laat ik het maar en ga ik er naar de verhuizing zelf aan sleutelen.Remmen voelen heel sponzig aan,hoop dat op te lossen door de nieuwe remblokken.Dus..poging wagen voor apk..en zien dan wel weer hoe verder.

Lex70V

Bericht door Lex70V » 08 jun 2025, 13:39

Heel makkelijk door de apk gekomen,open downpijp mocht uiteraard niet dus nu zit de sportcat eronder,en de koplampen moesten gepolijst worden voor het lichtbeeld.
Dus apk er weer op,verzekering en wegenbelasting weer aan gezet en we konden weer rijden.Eerste ritjes waren weer even spannend,vooral de remmen moesten weer ff ingeremd worden zo leek het wel.Ook hield hij bij goed gas geven niet zijn turbodruk vast..was meer..aan..uit..aan zeg maar,op goed geluk de luchtmassameter vervangen en tot nu toe lijkt dat de oorzaak te zijn geweest.
Nu toch maar stoelframes gekocht om de kuipjes eindelijk te gaan monteren en wat stickers ook om hem toch iets meer'racewagen'te doen lijken.
Wil nog wel een middagje op zandvoort ff lopen spelen met dat ding eigenlijk maar of het er nog van gaat komen?
Maat van mij heeft aangegeven dat als ik hem te koop zet dat hij serieuze interesse heeft,dus ja kan er net zo goed niks meer aan doen.

Erminio

Bericht door Erminio » 08 jun 2025, 14:00

Nog een seat tracktool rijder..., leuk project om te volgen en van de 1.8T 20V en het Ibiza platform is een hoop bekend op o.a. het seat-online forum :wink:

Lex70V

Bericht door Lex70V » 13 jun 2025, 18:23

Intussen een andere daily/tracktool gekocht,maar is nog even wachten tot ik hem in bezit heb.
Foto's zijn er ja maar wacht er nog even mee totdat ik hem ook echt in bezit heb.
Het is mijn "droomauto"geworden als je daar over kan spreken..een renault megane rs cup editie. van bj 2010.
NL auto met volledig onderhoudshistorie,recaro sportstoelen,sportonderstel met sperdifferentieel enz enz.
Subtiele wijzigingen aan de auto,verlagingsveren,andere einddemper en gechipt.
Stukje mee gereden;niet normaal hoe dat trekt zeg.Vanaf onderin al enorm veel koppel,heel wat anders als de 2rs die ik had die bewust minder koppel onderin had.
Heb bewust voor deze versie gekocht omdat alles af fabriek is en dus waarschijnlijk straks een stuk makkelijker in te voeren in Belgie is waarschijnlijk dan dat je after market spul gaat monteren.

Plaats reactie