Na wat wikken & wegen heb ik besloten mijn F31 te gaan upgraden naar een G21 330d in 2024. Ik heb geen haast, nog niet helemaal rond budget maar wel al paar fixatie punten gemaakt.
Zo wil ik niet meer dan 25k gaan uitgeven, ex bpm en ex btw. Ze staan nu rond de 32-35 in dl.
Ik twijfel nog over wel of geen xdrive. Enerzijds is het gewicht een ding, al is het maar die extra tientjes mrb per maand. Ik ga geen track days doen maar elke kilo is er 1.
Ik twijfel ook over wel of geen m sport onderstel. Ik heb deze nu wel onder de F31 maar vond dat eigenlijk te slap en heb andere Bilstein dempers eronder laten zetten in Apeldoorn. Dat maakte de auto veel beter in de bochten en over hobbels maar ook weer een beetje te stuiterig. Ik besloot de run flat te vervangen voor non run flat en na diverse merken nu erg blij met Michelin PS 5 als compromis, al moet je de spanning goed in de gaten houden en sweet spot ergens rond 2.4-2.7 bar rondom.
Ook wil ik een sper en keek voor de af fabriek M sportdifferenzial maar die wordt bijna niet 2e hands aangeboden. Na belletje met Hardeman overtuigd dat ik bij hem een OS Giken of misschien een Drexler eronder laat zetten.
Wat zouden jullie adviseren voor wat betreft wel of geen xdrive, wel of geen m sport onderstel? Ook: zijn die adaptieve dempers de moeite waard of kan ik beter weer voor een setje Bilstein of andere custom dempers kijken? En dan: de m sport onderstel van BMW maakt dat je de korte Bilstein dempers eronder moet zetten. Is het niet beter om een normaal onderstel te nemen en daar bilstein onder te knallen? Put is wel dat in die hoek erg weinig andere extra goodies zoals m sport remmen als samenstelling op 2e hands te vinden zijn.
Verder echte must have opties naast de M sport remmen: M-sport stuur, HUD, H&K, Pro navi, Adaptive cruise. 360 cam, adaptive LED zou leuk zijn. Leer interieur niet belangrijk want ik zet er een recaro ergomod stoel in.
Laatste puntje: ik zoek een 330d g21 (g20 is niet praktisch ivm hond en verdere familie) van 2019 tm 2020, dus voordat ze hybrid werden en nog meer gewicht hebben(en lci g21 heeft lelijke grote schermen). Wat is het afschrijfsweetspot voor een eind 2019/begin 2020 kandidaat? Ik kom er zelf op uit om ergens rond de zomer van 2024 de echte shortlist te maken maar misschien ook langer. Ik mik op een daling van rond de 5k op de prijzen van nu. In DL gaan ze net boven de ton in km flink zakken dus ook daar is wellicht nog iets te winnen. Alle adviezen welkom. En excuus als dit niet het juiste draadje is.