Zal ff in vogelvlucht vertellen wat er met de auto gebeurd sinds de aankoop een paar jaar geleden.

De Lotus Elise 1.8i S1 komt uit 2000 en is in Engeland gekocht, daar is deze gebleven tot juli 2014.
Zover ik weet 2 eigenaars, heb er een hele stapel rekeningen/MOT bij gekregen....heeft ieder jaar netjes zijn a/b/c serivice beurten gehad zonder gekke dingen en is geheel standaard naar Nederland gekomen waar ik de eerste eigenaar ben geworden.
Hoe hij erbij stond bij aankoop net uit Engeland:

De Elise had dus in 2014 toen ik de eigenaar werd op dat moment 51.000Mile gelopen wat ook op de rekeningen ed. klopt.
Na enige weken bleken de schokdempers niet helemaal fris meer te zijn, eentje lekte dus tijd voor wat nieuws.
Gekozen voor een setje Nitron instelbare dempers zodat ik de hoogte en hardheid kon bepalen, iets lager stond (ook veul beter) en de wegligging was ook een wereld van verschil vergeleken met de nog originele Koni's die eronder zaten.
Nog voor weinig een hard-top kunnen kopen voor de slechte jaargetijden want als het regent komt er wel eens een druppel binnen....
Hoe de Elise erbij stond met de verlaging en hard-top:

Omdat ik nu ook harder de bocht om kon deed het volgende 'probleem' zich aan, op de harde leren stoeltjes schoof ik alle kanten op en kreeg pijn in de kont voordat ik de straat uit was....
Dus toen via een kennis een interieur overgenomen van een Elise 111S welke Alcantara stoelen had en een gordelbar ( een pijp achter de stoelen waar je gordels aan vast kan maken ) daar kwamen toen 4-punts gordels aan vast waardoor ik geen mm meer verschoof in de stoel.
Wat plaatjes van het interieur:

Dat was echt de beste upgrade die ik gedaan heb, wat zit dat lekker je voelt echt iedere beweging die de auto maakt en toch enige comfort, rij nu zo in 1 ruk naar België bv. zonder een centje pijn.
Omdat toen een beetje meer vermogen/koppel ook niet verkeerd zou zijn wat kleine aanpassingen gedaan:
RVS race kat.
RVS einddemper
Groter Alu. gasklephuis
Huricane Inductiekit ( soort ram-air luchtfilter )
En hiermee is het standaard 118PK naar de geschatte 130PK gegaan en wat meer koppel wat je voelt , hij is een stuk soepeler onderin geworden en door het luchtfilter/uitlaat een lekkere brul.
Tussendoor uiteraard ieder jaar de standaard beurtjes en slijtage delen zoals remmen/banden /etc.
Probeer wel zo veel mogelijk zelf te doen, want na een verhuizing kan de auto binnen staan en dat is toch beter werken als aan de straatkant waar die de eerste 2 jaar stond....
Wel nog 1x de velgen opnieuw laten spuiten, omdat het weer en remstof er niet meer afging.
Laatste beurt is geweest dit jaar ( 2021 )en toen had de Elise 74.000 Mile gelopen, heb er dus in 7 jaar 23.000Mile mee gereden, niet zo veel maar iedere km

Nog wat plaatjes van dit jaar:

En je komt best ver in de duinen.....

Nu staat tie thuis in de garage en ben hem aan het nalopen op eventuele slijtage en een uitgebreide schoonmaak/poets beurt, plaatjes en verhalen volgen.