Lotus Elise S1
- Alexsti
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Lotus Elise S1
Aangezien ik nog geen topic heb voor de Lotus, alleen in m'n voorsteltopic dus maar eindelijk even in het juiste gedeelte een topic nu.
Zal ff in vogelvlucht vertellen wat er met de auto gebeurd sinds de aankoop een paar jaar geleden.
De Lotus Elise 1.8i S1 komt uit 2000 en is in Engeland gekocht, daar is deze gebleven tot juli 2014.
Zover ik weet 2 eigenaars, heb er een hele stapel rekeningen/MOT bij gekregen....heeft ieder jaar netjes zijn a/b/c serivice beurten gehad zonder gekke dingen en is geheel standaard naar Nederland gekomen waar ik de eerste eigenaar ben geworden.
Hoe hij erbij stond bij aankoop net uit Engeland:
De Elise had dus in 2014 toen ik de eigenaar werd op dat moment 51.000Mile gelopen wat ook op de rekeningen ed. klopt.
Na enige weken bleken de schokdempers niet helemaal fris meer te zijn, eentje lekte dus tijd voor wat nieuws.
Gekozen voor een setje Nitron instelbare dempers zodat ik de hoogte en hardheid kon bepalen, iets lager stond (ook veul beter) en de wegligging was ook een wereld van verschil vergeleken met de nog originele Koni's die eronder zaten.
Nog voor weinig een hard-top kunnen kopen voor de slechte jaargetijden want als het regent komt er wel eens een druppel binnen....
Hoe de Elise erbij stond met de verlaging en hard-top:
Omdat ik nu ook harder de bocht om kon deed het volgende 'probleem' zich aan, op de harde leren stoeltjes schoof ik alle kanten op en kreeg pijn in de kont voordat ik de straat uit was....
Dus toen via een kennis een interieur overgenomen van een Elise 111S welke Alcantara stoelen had en een gordelbar ( een pijp achter de stoelen waar je gordels aan vast kan maken ) daar kwamen toen 4-punts gordels aan vast waardoor ik geen mm meer verschoof in de stoel.
Wat plaatjes van het interieur:
Dat was echt de beste upgrade die ik gedaan heb, wat zit dat lekker je voelt echt iedere beweging die de auto maakt en toch enige comfort, rij nu zo in 1 ruk naar België bv. zonder een centje pijn.
Omdat toen een beetje meer vermogen/koppel ook niet verkeerd zou zijn wat kleine aanpassingen gedaan:
RVS race kat.
RVS einddemper
Groter Alu. gasklephuis
Huricane Inductiekit ( soort ram-air luchtfilter )
En hiermee is het standaard 118PK naar de geschatte 130PK gegaan en wat meer koppel wat je voelt , hij is een stuk soepeler onderin geworden en door het luchtfilter/uitlaat een lekkere brul.
Tussendoor uiteraard ieder jaar de standaard beurtjes en slijtage delen zoals remmen/banden /etc.
Probeer wel zo veel mogelijk zelf te doen, want na een verhuizing kan de auto binnen staan en dat is toch beter werken als aan de straatkant waar die de eerste 2 jaar stond....
Wel nog 1x de velgen opnieuw laten spuiten, omdat het weer en remstof er niet meer afging.
Laatste beurt is geweest dit jaar ( 2021 )en toen had de Elise 74.000 Mile gelopen, heb er dus in 7 jaar 23.000Mile mee gereden, niet zo veel maar iedere km plezier !
Nog wat plaatjes van dit jaar:
En je komt best ver in de duinen.....
Nu staat tie thuis in de garage en ben hem aan het nalopen op eventuele slijtage en een uitgebreide schoonmaak/poets beurt, plaatjes en verhalen volgen.
Zal ff in vogelvlucht vertellen wat er met de auto gebeurd sinds de aankoop een paar jaar geleden.
De Lotus Elise 1.8i S1 komt uit 2000 en is in Engeland gekocht, daar is deze gebleven tot juli 2014.
Zover ik weet 2 eigenaars, heb er een hele stapel rekeningen/MOT bij gekregen....heeft ieder jaar netjes zijn a/b/c serivice beurten gehad zonder gekke dingen en is geheel standaard naar Nederland gekomen waar ik de eerste eigenaar ben geworden.
Hoe hij erbij stond bij aankoop net uit Engeland:
De Elise had dus in 2014 toen ik de eigenaar werd op dat moment 51.000Mile gelopen wat ook op de rekeningen ed. klopt.
Na enige weken bleken de schokdempers niet helemaal fris meer te zijn, eentje lekte dus tijd voor wat nieuws.
Gekozen voor een setje Nitron instelbare dempers zodat ik de hoogte en hardheid kon bepalen, iets lager stond (ook veul beter) en de wegligging was ook een wereld van verschil vergeleken met de nog originele Koni's die eronder zaten.
Nog voor weinig een hard-top kunnen kopen voor de slechte jaargetijden want als het regent komt er wel eens een druppel binnen....
Hoe de Elise erbij stond met de verlaging en hard-top:
Omdat ik nu ook harder de bocht om kon deed het volgende 'probleem' zich aan, op de harde leren stoeltjes schoof ik alle kanten op en kreeg pijn in de kont voordat ik de straat uit was....
Dus toen via een kennis een interieur overgenomen van een Elise 111S welke Alcantara stoelen had en een gordelbar ( een pijp achter de stoelen waar je gordels aan vast kan maken ) daar kwamen toen 4-punts gordels aan vast waardoor ik geen mm meer verschoof in de stoel.
Wat plaatjes van het interieur:
Dat was echt de beste upgrade die ik gedaan heb, wat zit dat lekker je voelt echt iedere beweging die de auto maakt en toch enige comfort, rij nu zo in 1 ruk naar België bv. zonder een centje pijn.
Omdat toen een beetje meer vermogen/koppel ook niet verkeerd zou zijn wat kleine aanpassingen gedaan:
RVS race kat.
RVS einddemper
Groter Alu. gasklephuis
Huricane Inductiekit ( soort ram-air luchtfilter )
En hiermee is het standaard 118PK naar de geschatte 130PK gegaan en wat meer koppel wat je voelt , hij is een stuk soepeler onderin geworden en door het luchtfilter/uitlaat een lekkere brul.
Tussendoor uiteraard ieder jaar de standaard beurtjes en slijtage delen zoals remmen/banden /etc.
Probeer wel zo veel mogelijk zelf te doen, want na een verhuizing kan de auto binnen staan en dat is toch beter werken als aan de straatkant waar die de eerste 2 jaar stond....
Wel nog 1x de velgen opnieuw laten spuiten, omdat het weer en remstof er niet meer afging.
Laatste beurt is geweest dit jaar ( 2021 )en toen had de Elise 74.000 Mile gelopen, heb er dus in 7 jaar 23.000Mile mee gereden, niet zo veel maar iedere km plezier !
Nog wat plaatjes van dit jaar:
En je komt best ver in de duinen.....
Nu staat tie thuis in de garage en ben hem aan het nalopen op eventuele slijtage en een uitgebreide schoonmaak/poets beurt, plaatjes en verhalen volgen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26844
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Lotus Elise S1
Leuk dat je hem voorstelt! Blijft toch een heel leuk stuk speelgoed zo’n Elise.
- Arthur
- Berichten: 39876
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Lotus Elise S1
Mooi ding!
-
OnlineDimitri
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: Lotus Elise S1
Ik begin een S1 steeds mooier te vinden.. En zeker als ze er zo netjes bij staan als die van jou!
-
Online
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Lotus Elise S1
Leuk ding!
- WJ
- Berichten: 11748
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Lotus Elise S1
Heel gaaf!
- Alexsti
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise S1
Dank, en ja je ziet ze niet op iedere straathoek....en mensen weten ook vaak niet wat voor merk het is.
De ruimte waar die in staat is naast/achter het huis, heel vroeger in en na de oorlog stonden er paarden in, de ringen waar je ze vast kan slaan zitten nog in de muren ( of de vorige bewoner had een vreemde hobby..... dat kan ook... )
Zit geen kachel in wel nog een schoorsteen/pijp, best fris nu......dus vaak naar binnen in huis voor een warme bak koffie als ik bezig ben.
De ruimte waar die in staat is naast/achter het huis, heel vroeger in en na de oorlog stonden er paarden in, de ringen waar je ze vast kan slaan zitten nog in de muren ( of de vorige bewoner had een vreemde hobby..... dat kan ook... )
Zit geen kachel in wel nog een schoorsteen/pijp, best fris nu......dus vaak naar binnen in huis voor een warme bak koffie als ik bezig ben.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
- Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
- Locatie: Neerpelt
Re: Lotus Elise S1
Gave auto, lijkt me ook heerlijk speelgoed
- Kasteel
- Berichten: 5294
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Lotus Elise S1
Wijs Alex, heb je de Mini en de Sub ook nog??
- Jurjen
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: Lotus Elise S1
Wat een leuk ding! Goeie stoelen ook en mooie kleurencombinatie. Ooit nog plannen om 'm om te bouwen?
- Alexsti
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise S1
De Mini is weg, de Subaru staat hier nog.
Die stoelen zijn idd. super 10.000x beter als de standaard stoelen, degene die daar ooit in gezeten heeft kan dat wel beamen....
En nee geen plannen voor ombouw ben er aan gewend om rechts te sturen en ik kom niet in parkeergarages of de Mc Donalds drive in.
- Alexsti
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
- Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
- Locatie: Neerpelt
- Emiel
- Berichten: 3885
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise S1
Niks zo mooi en speels als een vrijwel standaard Elise S1
Super mooie auto!
Super mooie auto!
- Alexsti
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise S1
Haha...ja dat scheelt de helft en een beetje en dat voel je zeker in de bochten.
Heb een paar x bij de HARC gereden op Zandvoort of ga richting de Eifel voor een toerritje ed. of gewoon met het kapje open rustig toeren.
Wil hem ook zo houden zonder ingrijpende dingen te wijzigen, hij is zo bedoeld hoe lotus hem ooit bedoeld heeft is mijn idee.
-
Online
- Berichten: 4669
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Lotus Elise S1
Altijd leuk een Elise. Nooit gedacht aan LHD conversie?
-
- Berichten: 21766
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Lotus Elise S1
Heel gaaf! Iconische auto inmiddels, niet meer weg doen.
-
OnlineOpa
- Berichten: 6273
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Lotus Elise S1
Blijft een mooi en lekker licht karretje, Alex.
- Alexsti
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise S1
Nee te duur en voor mij geen probleem om aan de andere kant te zitten.
Zo lang het kan, en ik er nog in en uit kan kruipen blijft tie.
Die Mini, herinner je hem nog Ron was nog lichter 520kg.....en jij weet ook hoe lichter hoe beter in de bochten, GTT/WRX
-
OnlineOpa
- Berichten: 6273
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Lotus Elise S1
Was die Mini echt zo licht?
En natuurlijk herinner ik me de Mini, ik heb er zelfs nog foto's van op m'n pc.
Mijn Cinquecento Sporting weegt iets meer dan 700kg, is ook een leuk karretje om dikke grote zware bakken mee op te jagen in de bochten.
Die GTT's bleven altijd de snellere t.o.v. de WRXen.
En natuurlijk herinner ik me de Mini, ik heb er zelfs nog foto's van op m'n pc.
Mijn Cinquecento Sporting weegt iets meer dan 700kg, is ook een leuk karretje om dikke grote zware bakken mee op te jagen in de bochten.
Die GTT's bleven altijd de snellere t.o.v. de WRXen.
-
- Berichten: 7443
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Lotus Elise S1
Heerlijk bakkie zo'n S1, een van de fijnste auto's die ik ooit gehad heb.
- Emiel
- Berichten: 3885
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise S1
Heel goed te begrijpen! Mijn standaard S2 135R was super tof, had ik nooit weg moeten doen.
Standaard S1 is super.
Ik wilde wel wat extremer
- Alexsti
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise S1
Sommige slaan door ja in het modificeren.... , kennis van me had een mooie S1 aangepast met meer als 400pk....was geen rijden , na een paar duizend km toen die af was verkocht.
- Emiel
- Berichten: 3885
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise S1
Ja met zoiets gereden. Absurd snel. Daarna besloten tot max 250pk/250nm te gaan met behoud van originele bak en aandrijfassen. Onderstel aardig in geïnvesteerd wel.
Nadeel is wel dat het leuke karakter van vlot de rotonde over rijden is gegaan naar snel tot hard de rotonde over rijden voor dezelfde fun. Wel tof op circuit maar iets minder op straat
- Alexsti
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise S1
Met 130 tot 160 pk pak hem beet is meer dan genoeg om 'sportief' te rijden op straat vindt ik, op lange rechte stukken ja dan wil je altijd meer pk's maar daar is de auto niet voor bedoeld, harder als 185 heb ik nooit gereden eigenlijk....volgens de boekies kan een standaard S1 ook net 200.
Ben wel weer even bezig geweest in de garage, klein verslagje met wat plaatjes:
Wilde het onderstel/remmen controleren op slijtage en de alles schoonmaken ed. , had wel al door de velgen gezien dat de achterremmen niet zo best meer waren.
Na de velgen gedemonteerd te hebben, begonnen aan de voorzijde.
De remblokken waren nog dik zat maar het opp. van de blokken was gebrokkeld/gaten...de schijven waren nog wel in goede staat, de blokken stonden dus op lijst om vervangen te worden.
Verder gegaan om de klauwen schoon te maken en de rubbers en onderstel te controleren, dit was nog ok.
Wel de klauwen even een vers kleurtje gegeven ( hittebestendig zilver ), staat altijd wel netjes als je door de velgen kijkt.
Aan de achterzijde de schijfdikte gemeten die was met 24,5 nog wel binnen de vervangingsmaat 24-26 maar de blokken waren hier ook een soort van op....zaten scheuren in en de voering begon van de backplate los te komen.
De blokken aan de voor en achterzijde waren van Carbone Lorraine de 5+ een blok wat heel goed remt en een hele goed bite heeft daar was ik best tevreden over, maar kan dus niet goed tegen een aantal jaar in alle weersomstandigheden......de leverancier die ik gesproken had dacht te zien aan de blokken dat deze te nat waren geworden en dat de blokken tegen de schijf geplakt waardoor met wegrijden er brokken uitbraken....
Sja en aangezien het in Nederland vrij moeilijk is om je auto altijd droog te houden, al staat tie vaak in de garage ga ik maar voor een ander merk blok.
Voorblokken:
Achter:
Ondertussen was er een kerst cadeautje binnengekomen, nieuwe schijven voor de achterzijde origineel geboord en Brembo HP sport blokken voor de voor en achterkant, kijken hoe deze gaan bevallen.
Kunnen weer even verder !
Ben wel weer even bezig geweest in de garage, klein verslagje met wat plaatjes:
Wilde het onderstel/remmen controleren op slijtage en de alles schoonmaken ed. , had wel al door de velgen gezien dat de achterremmen niet zo best meer waren.
Na de velgen gedemonteerd te hebben, begonnen aan de voorzijde.
De remblokken waren nog dik zat maar het opp. van de blokken was gebrokkeld/gaten...de schijven waren nog wel in goede staat, de blokken stonden dus op lijst om vervangen te worden.
Verder gegaan om de klauwen schoon te maken en de rubbers en onderstel te controleren, dit was nog ok.
Wel de klauwen even een vers kleurtje gegeven ( hittebestendig zilver ), staat altijd wel netjes als je door de velgen kijkt.
Aan de achterzijde de schijfdikte gemeten die was met 24,5 nog wel binnen de vervangingsmaat 24-26 maar de blokken waren hier ook een soort van op....zaten scheuren in en de voering begon van de backplate los te komen.
De blokken aan de voor en achterzijde waren van Carbone Lorraine de 5+ een blok wat heel goed remt en een hele goed bite heeft daar was ik best tevreden over, maar kan dus niet goed tegen een aantal jaar in alle weersomstandigheden......de leverancier die ik gesproken had dacht te zien aan de blokken dat deze te nat waren geworden en dat de blokken tegen de schijf geplakt waardoor met wegrijden er brokken uitbraken....
Sja en aangezien het in Nederland vrij moeilijk is om je auto altijd droog te houden, al staat tie vaak in de garage ga ik maar voor een ander merk blok.
Voorblokken:
Achter:
Ondertussen was er een kerst cadeautje binnengekomen, nieuwe schijven voor de achterzijde origineel geboord en Brembo HP sport blokken voor de voor en achterkant, kijken hoe deze gaan bevallen.
Kunnen weer even verder !