Gaat slecht met Auto Century maar Porsche komt !
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Gaat slecht met Auto Century maar Porsche komt !
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=55117
Autocentury zo'n beetje het grootste dealer bedrijf van Noord Nederland gaat het slecht. Van de 350 man worden 35 op straat gezet. Tegenvallende verkopen en teruglopende werkplaats orders zijn de oorzaak. Door de lange onderhoudsintervallen zien de auto's steeds minder vaak een monteur. Die dure monteur staat alleen maar in zijn neus te peuteren. Ook de verkoop heeft een stuk minder te doen. Om de verkopen op te krikken zijn ze ook maar Seat's gaan verkopen. Opmerkelijk omdat er al 2 verkooppunten in Groningen zijn waar Seat's worden verkocht. Vrouwtje van de vakbond vond het wel een goed idee dat Century Seat's verkoopt, dat was weer goed voor de werkgelegenheid.
Maar er is ook ander nieuws, Century word officieel Porsche dealer. Officieus verkochten ze al regelmatig Porsche's maar nu komt er een dealerschap, het enige in Noord Nederland.
Je ziet toch dat de autobranche grote klappen moeten verwerken. Zelfs de echt grote jongens krijgen problemen.
Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.
Autocentury zo'n beetje het grootste dealer bedrijf van Noord Nederland gaat het slecht. Van de 350 man worden 35 op straat gezet. Tegenvallende verkopen en teruglopende werkplaats orders zijn de oorzaak. Door de lange onderhoudsintervallen zien de auto's steeds minder vaak een monteur. Die dure monteur staat alleen maar in zijn neus te peuteren. Ook de verkoop heeft een stuk minder te doen. Om de verkopen op te krikken zijn ze ook maar Seat's gaan verkopen. Opmerkelijk omdat er al 2 verkooppunten in Groningen zijn waar Seat's worden verkocht. Vrouwtje van de vakbond vond het wel een goed idee dat Century Seat's verkoopt, dat was weer goed voor de werkgelegenheid.
Maar er is ook ander nieuws, Century word officieel Porsche dealer. Officieus verkochten ze al regelmatig Porsche's maar nu komt er een dealerschap, het enige in Noord Nederland.
Je ziet toch dat de autobranche grote klappen moeten verwerken. Zelfs de echt grote jongens krijgen problemen.
Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59
http://www.pon.nl/nl/home/producten_en_ ... nl,00.html
Century is onderdeel van het Pon-concern; er zit dus geen (of: geen noemenswaardige) ondernemersgeest in de figuren die zich directeur noemen bij dit soort garagebedrijven. Ze hebben meer weg van interim-accountants...
Werkt erg goed icm service en klantvriendelijkheid die Pon zo hoog in het vaandel heeft staan... (NOT)
Century is onderdeel van het Pon-concern; er zit dus geen (of: geen noemenswaardige) ondernemersgeest in de figuren die zich directeur noemen bij dit soort garagebedrijven. Ze hebben meer weg van interim-accountants...
Werkt erg goed icm service en klantvriendelijkheid die Pon zo hoog in het vaandel heeft staan... (NOT)
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Oude Century management/eigenaren hebben sinds kort de dealer hier in de buurt (Huiskes Kokkeler, oud Pon garage) overgenomen. Deze liep/loopt ook zeer slecht.
Mijn dealer was tot oktober een van de kleinste onafhankelijke Audi dealers. Behoort nu tot de grootste autodealer groep van Nederland (Pouw). Over het algemeen blijf ik graag bij de kleine dealers, veel meer betrokkenheid. Eerste ervaringen met de nieuwe groep zijn echter goed.
In oost NL heeft Edwin Lammertink (Homepage) een officieel Porsche (onderhoud)dealerschap gekregen.
Mijn dealer was tot oktober een van de kleinste onafhankelijke Audi dealers. Behoort nu tot de grootste autodealer groep van Nederland (Pouw). Over het algemeen blijf ik graag bij de kleine dealers, veel meer betrokkenheid. Eerste ervaringen met de nieuwe groep zijn echter goed.
In oost NL heeft Edwin Lammertink (Homepage) een officieel Porsche (onderhoud)dealerschap gekregen.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Toen ik vorig jaar afscheid nam waren ze net bezig om ook Seat dealer te worden. De plannen om officieel Porsche dealer te worden deden toen ook al de ronde. Heel officieel zijn ze het nog niet maar het Porsche aanbod is al wel behoorlijk uitgebreid.Rico v Velzen schreef:Vraag aan Niels? weet jij ook of century ondertussen Porsche dealer is?
Martijn schreef:http://www.pon.nl/nl/home/producten_en_ ... nl,00.html
Century is onderdeel van het Pon-concern; er zit dus geen (of: geen noemenswaardige) ondernemersgeest in de figuren die zich directeur noemen bij dit soort garagebedrijven. Ze hebben meer weg van interim-accountants...
Werkt erg goed icm service en klantvriendelijkheid die Pon zo hoog in het vaandel heeft staan... (NOT)
De oorspronkelijke directeur heeft onlangs idd. Huiskes gekocht en is een echte auto liefhebber. Een dergelijk persoon heeft natuurlijk veel meer verbondenheid met "zijn" mensen en product dan iemand die door PON aangenomen wordt om de rol van directeur op zich te nemen. Sinds de oorspronkelijke directeur weg is zijn de resultaten er niet op vooruit gegaan maar VW ligt sindsdien ook zwaarder onder vuur. Met name Peugeot is rond die tijd begonnen met het wegsnoepen van marktaandeel. Je kunt je afvragen in hoeverre met name theoretische mensen die alleen op cijfers sturen en reageren vervolgens de juiste beslissingen nemen. Maar goed of het nu aan de leiding ligt kan ik moeilijk zeggen helemaal omdat er een nieuwe directeur werd aangesteld op een erg lastig moment wat betreft de markt.Sjoerd schreef:Oude Century management/eigenaren hebben sinds kort de dealer hier in de buurt (Huiskes Kokkeler, oud Pon garage) overgenomen. Deze liep/loopt ook zeer slecht.
Sla het blad Automotive er maar op na, grote dealers van de merken VW, Renault en Peugeot draaien maar een rendement van om en nabij de 1%. Zelfs VW AG zelf draait amper een hoger rendement. Century heeft zich altijd gericht (en nog) op schaalgrootte en volume aantallen maar als het rendement zo laag ligt krijg je ook als eerste de klappen te verwerken in moeilijke tijden en dat zie je gebeuren op het moment dat men afscheid moet nemen van 10% van de werknemers. Aangezien grote concerns alleen sturen op cijfers is schaalvergroting de gemakkelijkste manier om geld binnen te brengen wanneer de huidige bezetting gelijk blijft of kleiner wordt. Als je mij vraagt zijn ze echter wel te laat met het voeren van bijvoorbeeld Seat. Seat en Skoda werden voor een paar jaar terug in Groningen vertegenwoordigd door erg kleine bedrijfjes. Had Century het toen overgenomen voor "weinig" dan hadden ze grootste groei (en bijbehorend rendement) van beide merken meegemaakt. Het huidige MT heeft hier natuurlijk geen aandeel in maar ik denk dat PON zelf daar scherper op had moeten anticiperen. Als PON had je alleen maar naar Martin Schilder in Alkmaar te hoeven kijken. Proactiviteit en synergie op grote schaal bij PON is nog niet echt aanwezig

Verder is het probleem is gewoon dat de concurrentie moordend is en de marges daardoor steeds kleiner worden.
Vrouwtje van de vakbond vond het wel een goed idee dat Century Seat's verkoopt, dat was weer goed voor de werkgelegenheid.
Ja goeie beslissing


- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Ik kwam gisteren een basis-uurtarief tegen van 92 Euro bij een grote VW-dealer in Amsterdam.......Jan Visser schreef:Die dure monteur staat alleen maar in zijn neus te peuteren???Jaja
Daar brengt toch geen enkele particulier zijn auto nog naartoe!?
Das verdomme 250 ouderwetse guldentjes per uur inclusief de BTW :!:
Maar idd, zoals hierboven vermeld, rendement gemiddels 1,1%...das echt nix. En dat wordt alleen maar gegenereerd door volume. Valt het volume weg in moeilijke tijd dan kun je op 1 hand natellen wat er met het rendement gebeurd.
- Arthur
- Berichten: 43039
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Jan in dit geval sloeg de opmerking op Century, en niet op monteurs in het algemeen. Zeg nou zelf als er geen werk is voor een monteur omdat er teveel monteurs zijn en te weinig auto's voor onderhoud, dan is er toch structureel iets mis bij een dealer bedrijf. Monteurs moeten sleutelen en niet het magazijn gaan vegen ofzo.Jan Visser schreef:Die dure monteur staat alleen maar in zijn neus te peuteren???Jaja
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Niels de eerste post is ergens van 15 februari toen dit ook in de media speelde, ik heb natuurlijk geen enkel idee hoe de zaken er nu voor staan op monteursgebied. En omdat we het elders over de Cayman hadden, bedacht ik me ineens dat Century aankondigde Porsche dealer te worden. vandaar de schop omhoog.
Ik weet trouwens nog goed dat Century in 2000 toen ik de S3 kreeg het superdruk had, ze hadden toen zelfs een hele grote loods in Hoogkerk, voor het rijklaar maken van auto's.
Was ook een andere tijd natuurlijk, hoogtij ICT zeepbel die steeds groter werd etc.
Ik weet trouwens nog goed dat Century in 2000 toen ik de S3 kreeg het superdruk had, ze hadden toen zelfs een hele grote loods in Hoogkerk, voor het rijklaar maken van auto's.
Was ook een andere tijd natuurlijk, hoogtij ICT zeepbel die steeds groter werd etc.
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Rico,
Vind het topic interessant met name als je het doortrekt naar algemeen dealerland want alle grote dealers krijgen hier mee te maken. Kwestie van tijd. Je kunt duidelijk zien dat er een trend is van 3-4 jaar aangezien dat de leasetermijnen zijn.
1998-1999 introductie Golf IV, qua leasing echt een mega klapper. Leasecontract duurt 3-4 jaar. Vervolgens zie je al die Golfjes terugkomen in 2001-2002 en stappen ze massaal in een 307. Weer 3-4 jaar rijden tot 2004-2005 komt de Golf V uit zie je vervolgens weer iedereen overstappen (ff zwart wit).
In 2000 heb ik verkopers gezien die alleen over de telefoon auto's als Passat en Golf verkochten aan leasmaatschappijen. Dat is het volgende probleem van de dealer. De gemiddelde verkoper (uitzonderingen daargelaten) is reactief. Ze denken dat de klanten vanzelf komen omdat ze dat in goede tijden gewend zijn. Maar met toenemende concurrentie en de marktwerking van internet werkt dat niet meer en dan heb je als bedrijf nog een probleem maar dat is mijn visie....
Link ik het nu terug naar de topic van je hoe de communicatie tussen fabrikant en consument en men kan concluderen dat in de toekomst modellen na 3 jaar worden vervangen waar nu alleen wijzigingen plaatsvinden.
Vind het topic interessant met name als je het doortrekt naar algemeen dealerland want alle grote dealers krijgen hier mee te maken. Kwestie van tijd. Je kunt duidelijk zien dat er een trend is van 3-4 jaar aangezien dat de leasetermijnen zijn.
1998-1999 introductie Golf IV, qua leasing echt een mega klapper. Leasecontract duurt 3-4 jaar. Vervolgens zie je al die Golfjes terugkomen in 2001-2002 en stappen ze massaal in een 307. Weer 3-4 jaar rijden tot 2004-2005 komt de Golf V uit zie je vervolgens weer iedereen overstappen (ff zwart wit).
In 2000 heb ik verkopers gezien die alleen over de telefoon auto's als Passat en Golf verkochten aan leasmaatschappijen. Dat is het volgende probleem van de dealer. De gemiddelde verkoper (uitzonderingen daargelaten) is reactief. Ze denken dat de klanten vanzelf komen omdat ze dat in goede tijden gewend zijn. Maar met toenemende concurrentie en de marktwerking van internet werkt dat niet meer en dan heb je als bedrijf nog een probleem maar dat is mijn visie....
Link ik het nu terug naar de topic van je hoe de communicatie tussen fabrikant en consument en men kan concluderen dat in de toekomst modellen na 3 jaar worden vervangen waar nu alleen wijzigingen plaatsvinden.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Weet je Fabian,de monteur is niet duur.Die 92 euro zitten echt niet in de monteur maar heel ergens anders.Was het maar zo dat de monteur duur was.Fabian schreef:Ik kwam gisteren een basis-uurtarief tegen van 92 Euro bij een grote VW-dealer in Amsterdam.......Jan Visser schreef:Die dure monteur staat alleen maar in zijn neus te peuteren???Jaja
Daar brengt toch geen enkele particulier zijn auto nog naartoe!?
Das verdomme 250 ouderwetse guldentjes per uur inclusief de BTW :!:
Maar idd, zoals hierboven vermeld, rendement gemiddels 1,1%...das echt nix. En dat wordt alleen maar gegenereerd door volume. Valt het volume weg in moeilijke tijd dan kun je op 1 hand natellen wat er met het rendement gebeurd.
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Klopt Jan. De overhead kosten van een dealer gaan echt nergens meer over........beetje grote VAG dealer heeft zeker voor één tot anderhalf miljoen aan demo's rijden, heren directie zitten er voor geen verkeerd loon (hoezo klein metaal CAO) en een importeur die vindt dat je aan allerlei (dure) eisen moet voldoen.....
Fabian, 92,- holy sh.. compenseren ze op die manier de longlife beurten.
Fabian, 92,- holy sh.. compenseren ze op die manier de longlife beurten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten