Gaat slecht met Auto Century maar Porsche komt !

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Gaat slecht met Auto Century maar Porsche komt !

Bericht door RVV » 15 feb 2006, 11:23

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=55117

Autocentury zo'n beetje het grootste dealer bedrijf van Noord Nederland gaat het slecht. Van de 350 man worden 35 op straat gezet. Tegenvallende verkopen en teruglopende werkplaats orders zijn de oorzaak. Door de lange onderhoudsintervallen zien de auto's steeds minder vaak een monteur. Die dure monteur staat alleen maar in zijn neus te peuteren. Ook de verkoop heeft een stuk minder te doen. Om de verkopen op te krikken zijn ze ook maar Seat's gaan verkopen. Opmerkelijk omdat er al 2 verkooppunten in Groningen zijn waar Seat's worden verkocht. Vrouwtje van de vakbond vond het wel een goed idee dat Century Seat's verkoopt, dat was weer goed voor de werkgelegenheid.

Maar er is ook ander nieuws, Century word officieel Porsche dealer. Officieus verkochten ze al regelmatig Porsche's maar nu komt er een dealerschap, het enige in Noord Nederland.

Je ziet toch dat de autobranche grote klappen moeten verwerken. Zelfs de echt grote jongens krijgen problemen.

Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2006, 11:28

Bij andere takken van ze gaat het ook niet goed.

Knot

Bericht door Knot » 15 feb 2006, 11:50

Daarom vervangen ze ook altijd die ruitensproeiervloeistof toch? ;)

Michel P

Bericht door Michel P » 15 feb 2006, 13:51

Knot schreef:Daarom vervangen ze ook altijd die ruitensproeiervloeistof toch? ;)
LOL, kruideniers, is gewoon urine van de monteurs ;-)

Michel

RVV

Bericht door RVV » 15 feb 2006, 14:04

hehehe

Tomaz

Bericht door Tomaz » 15 feb 2006, 14:19

Zal wel, maar die peut werkt wel beter als die citrusgeurmeuk die je aan de pomp koopt! :wink:

Martijn

Bericht door Martijn » 16 feb 2006, 16:31

http://www.pon.nl/nl/home/producten_en_ ... nl,00.html

Century is onderdeel van het Pon-concern; er zit dus geen (of: geen noemenswaardige) ondernemersgeest in de figuren die zich directeur noemen bij dit soort garagebedrijven. Ze hebben meer weg van interim-accountants...

Werkt erg goed icm service en klantvriendelijkheid die Pon zo hoog in het vaandel heeft staan... (NOT)

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 18 feb 2006, 12:10

Oude Century management/eigenaren hebben sinds kort de dealer hier in de buurt (Huiskes Kokkeler, oud Pon garage) overgenomen. Deze liep/loopt ook zeer slecht.

Mijn dealer was tot oktober een van de kleinste onafhankelijke Audi dealers. Behoort nu tot de grootste autodealer groep van Nederland (Pouw). Over het algemeen blijf ik graag bij de kleine dealers, veel meer betrokkenheid. Eerste ervaringen met de nieuwe groep zijn echter goed.

In oost NL heeft Edwin Lammertink (Homepage) een officieel Porsche (onderhoud)dealerschap gekregen.

RVV

Bericht door RVV » 10 okt 2006, 23:38

Vraag aan Niels? weet jij ook of century ondertussen Porsche dealer is?

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 10 okt 2006, 23:53

Die dure monteur staat alleen maar in zijn neus te peuteren???Jaja :?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 okt 2006, 07:54

Rico v Velzen schreef:Vraag aan Niels? weet jij ook of century ondertussen Porsche dealer is?
Toen ik vorig jaar afscheid nam waren ze net bezig om ook Seat dealer te worden. De plannen om officieel Porsche dealer te worden deden toen ook al de ronde. Heel officieel zijn ze het nog niet maar het Porsche aanbod is al wel behoorlijk uitgebreid.
Martijn schreef:http://www.pon.nl/nl/home/producten_en_ ... nl,00.html

Century is onderdeel van het Pon-concern; er zit dus geen (of: geen noemenswaardige) ondernemersgeest in de figuren die zich directeur noemen bij dit soort garagebedrijven. Ze hebben meer weg van interim-accountants...

Werkt erg goed icm service en klantvriendelijkheid die Pon zo hoog in het vaandel heeft staan... (NOT)
Sjoerd schreef:Oude Century management/eigenaren hebben sinds kort de dealer hier in de buurt (Huiskes Kokkeler, oud Pon garage) overgenomen. Deze liep/loopt ook zeer slecht.
De oorspronkelijke directeur heeft onlangs idd. Huiskes gekocht en is een echte auto liefhebber. Een dergelijk persoon heeft natuurlijk veel meer verbondenheid met "zijn" mensen en product dan iemand die door PON aangenomen wordt om de rol van directeur op zich te nemen. Sinds de oorspronkelijke directeur weg is zijn de resultaten er niet op vooruit gegaan maar VW ligt sindsdien ook zwaarder onder vuur. Met name Peugeot is rond die tijd begonnen met het wegsnoepen van marktaandeel. Je kunt je afvragen in hoeverre met name theoretische mensen die alleen op cijfers sturen en reageren vervolgens de juiste beslissingen nemen. Maar goed of het nu aan de leiding ligt kan ik moeilijk zeggen helemaal omdat er een nieuwe directeur werd aangesteld op een erg lastig moment wat betreft de markt.

Sla het blad Automotive er maar op na, grote dealers van de merken VW, Renault en Peugeot draaien maar een rendement van om en nabij de 1%. Zelfs VW AG zelf draait amper een hoger rendement. Century heeft zich altijd gericht (en nog) op schaalgrootte en volume aantallen maar als het rendement zo laag ligt krijg je ook als eerste de klappen te verwerken in moeilijke tijden en dat zie je gebeuren op het moment dat men afscheid moet nemen van 10% van de werknemers. Aangezien grote concerns alleen sturen op cijfers is schaalvergroting de gemakkelijkste manier om geld binnen te brengen wanneer de huidige bezetting gelijk blijft of kleiner wordt. Als je mij vraagt zijn ze echter wel te laat met het voeren van bijvoorbeeld Seat. Seat en Skoda werden voor een paar jaar terug in Groningen vertegenwoordigd door erg kleine bedrijfjes. Had Century het toen overgenomen voor "weinig" dan hadden ze grootste groei (en bijbehorend rendement) van beide merken meegemaakt. Het huidige MT heeft hier natuurlijk geen aandeel in maar ik denk dat PON zelf daar scherper op had moeten anticiperen. Als PON had je alleen maar naar Martin Schilder in Alkmaar te hoeven kijken. Proactiviteit en synergie op grote schaal bij PON is nog niet echt aanwezig :cry: Als je het mij vraagt.

Verder is het probleem is gewoon dat de concurrentie moordend is en de marges daardoor steeds kleiner worden.
Vrouwtje van de vakbond vond het wel een goed idee dat Century Seat's verkoopt, dat was weer goed voor de werkgelegenheid.

Ja goeie beslissing :? Takens is Seat dealer met een redelijk aantal mensen in dienst. Century krijgt dealerschap wat ze natuurlijk met de huidige personele bezetting gaan vervullen. Zeker goed voor de werkgelegenheid :shock: . Ik weet niet hoe het met Takens gaat sinds die tijd maar beter lijkt me onmogelijk! Heeft ze handig gedaan, ze kan beter als saneerder dienst gaan doen bij grote bedrijven.

Fabian

Bericht door Fabian » 11 okt 2006, 08:04

Jan Visser schreef:Die dure monteur staat alleen maar in zijn neus te peuteren???Jaja :?
Ik kwam gisteren een basis-uurtarief tegen van 92 Euro bij een grote VW-dealer in Amsterdam.......

Daar brengt toch geen enkele particulier zijn auto nog naartoe!?

Das verdomme 250 ouderwetse guldentjes per uur inclusief de BTW :!:

Maar idd, zoals hierboven vermeld, rendement gemiddels 1,1%...das echt nix. En dat wordt alleen maar gegenereerd door volume. Valt het volume weg in moeilijke tijd dan kun je op 1 hand natellen wat er met het rendement gebeurd.

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2006, 08:07

Niels is auto Pruis nu ook nog Seat dealer?

Niels

Bericht door Niels » 11 okt 2006, 08:10

Nee alleen VAG service partner o.i.d. ze zijn geen dealer meer sinds het nieuwe pand.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 okt 2006, 09:03

In Assen heeft Century wel groot Porsche op de showroomruiten staan.
Dat doe je niet als je geen dealer bent toch?

Blijft Arend Benthem in Assen wel SEAT dealer?
Of gaat Century overal SEAT voeren.

In Emmen iig niet, daar blijft het bij Hoge voor zover ik weet.

Niels

Bericht door Niels » 11 okt 2006, 10:00

In Assen is men begonnen met de serieuze voorbereidingen. Hoe ver ze zijn weet ik niet, zit niet te dicht meer op het vuur :D

Plannen m.b.t. Seat in Assen zou ik niet weten..

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2006, 10:38

Jan Visser schreef:Die dure monteur staat alleen maar in zijn neus te peuteren???Jaja :?
Jan in dit geval sloeg de opmerking op Century, en niet op monteurs in het algemeen. Zeg nou zelf als er geen werk is voor een monteur omdat er teveel monteurs zijn en te weinig auto's voor onderhoud, dan is er toch structureel iets mis bij een dealer bedrijf. Monteurs moeten sleutelen en niet het magazijn gaan vegen ofzo.

Niels

Bericht door Niels » 11 okt 2006, 10:42

Wees gerust als er structureel teveel monteurs zijn dan wordt daar heel snel wat aangedaan :?

Mensen op de werkvloer moeten ze verdienen voor het bedrijf. De rest kan ze alleen maar besparen.....

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2006, 10:49

Niels de eerste post is ergens van 15 februari toen dit ook in de media speelde, ik heb natuurlijk geen enkel idee hoe de zaken er nu voor staan op monteursgebied. En omdat we het elders over de Cayman hadden, bedacht ik me ineens dat Century aankondigde Porsche dealer te worden. vandaar de schop omhoog.

Ik weet trouwens nog goed dat Century in 2000 toen ik de S3 kreeg het superdruk had, ze hadden toen zelfs een hele grote loods in Hoogkerk, voor het rijklaar maken van auto's.

Was ook een andere tijd natuurlijk, hoogtij ICT zeepbel die steeds groter werd etc.

Niels

Bericht door Niels » 11 okt 2006, 11:09

Rico,
Vind het topic interessant met name als je het doortrekt naar algemeen dealerland want alle grote dealers krijgen hier mee te maken. Kwestie van tijd. Je kunt duidelijk zien dat er een trend is van 3-4 jaar aangezien dat de leasetermijnen zijn.

1998-1999 introductie Golf IV, qua leasing echt een mega klapper. Leasecontract duurt 3-4 jaar. Vervolgens zie je al die Golfjes terugkomen in 2001-2002 en stappen ze massaal in een 307. Weer 3-4 jaar rijden tot 2004-2005 komt de Golf V uit zie je vervolgens weer iedereen overstappen (ff zwart wit).

In 2000 heb ik verkopers gezien die alleen over de telefoon auto's als Passat en Golf verkochten aan leasmaatschappijen. Dat is het volgende probleem van de dealer. De gemiddelde verkoper (uitzonderingen daargelaten) is reactief. Ze denken dat de klanten vanzelf komen omdat ze dat in goede tijden gewend zijn. Maar met toenemende concurrentie en de marktwerking van internet werkt dat niet meer en dan heb je als bedrijf nog een probleem maar dat is mijn visie....

Link ik het nu terug naar de topic van je hoe de communicatie tussen fabrikant en consument en men kan concluderen dat in de toekomst modellen na 3 jaar worden vervangen waar nu alleen wijzigingen plaatsvinden.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 11 okt 2006, 17:26

Fabian schreef:
Ik kwam gisteren een basis-uurtarief tegen van 92 Euro bij een grote VW-dealer in Amsterdam.......

Daar brengt toch geen enkele particulier zijn auto nog naartoe!?

Das verdomme 250 ouderwetse guldentjes per uur inclusief de BTW :!:

Maar idd, zoals hierboven vermeld, rendement gemiddels 1,1%...das echt nix. En dat wordt alleen maar gegenereerd door volume. Valt het volume weg in moeilijke tijd dan kun je op 1 hand natellen wat er met het rendement gebeurd.
Weet je Fabian,de monteur is niet duur.Die 92 euro zitten echt niet in de monteur maar heel ergens anders.Was het maar zo dat de monteur duur was.

Niels

Bericht door Niels » 11 okt 2006, 21:47

Klopt Jan. De overhead kosten van een dealer gaan echt nergens meer over........beetje grote VAG dealer heeft zeker voor één tot anderhalf miljoen aan demo's rijden, heren directie zitten er voor geen verkeerd loon (hoezo klein metaal CAO) en een importeur die vindt dat je aan allerlei (dure) eisen moet voldoen.....

Fabian, 92,- holy sh.. compenseren ze op die manier de longlife beurten.

Plaats reactie