kopen bij Bosch dealer of niet

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
theo300pk+

kopen bij Bosch dealer of niet

Bericht door theo300pk+ » 06 jul 2016, 15:44

:?
Ik wil voor mijn Subaru GTT een aftermarket Bosch electronische in-electronische brandstofpomp met bestelnummer 0 580 254 044 kopen.

Bij een erkende dealer/leverancier kost het 371,55 euro excl. BTW.
Bij de niet-Bosch dealer bedrijven zoals Autosport Company, Celtemp Carequipment en vele andere wordt deze aangeboden met prijzen van ca. 225 euro inclusief BTW
Op internet en helemaal in de US voor nog eens veel minder.

Zijn de artikelen die voor minder worden aangeboden imitatie of van mindere Chinese kwaliteit ???

Ik snap er niets van.
De foto's die bij de goedkope pomp staan zijn volledig identiek aan de officiele pomp van de Bosch dealer tot en met de verpakking en product/leveringsnummer aan toe.
De pomp moet echt wel goed zijn, want hij moet 700 pk kunnen trekken.

Wat is wijsheid? te doen ?

Ik heb trouwens hier al wat vragen gesteld in de veronderstelling dat ik toch zeer binnenkort me officieel zou voorstellen.
Ik ben echter al drie maanden aan het mappen op de dyno, echter ik probeer dat iedere keer, maar inmiddels al drie keer gestaakt ivm lekkende radiateur, gescheurd custom inlaat spruitstuk, AFR-meter dyno kapot en nu weer wegvallende brandstof druk.
Nu wordt het hele systeem weer vervangen in de hoop dat de volgende dyno de laatste mapping zal zijn.
Voor de zekerheid ook nog brandstofdruk sensor op de Syvecs installeren.
Ik ben nu al aan het popelen om me te stellen met mijn project van 4 jaar en 4 maanden die geteisterd werd door hoogtepunten maar nog meer dieptepunten als tegenslag en helaas ook fouten.

Enfin, tot binnen kort elders op dit forum

Theo

Niels
Auto: Prius+

Re: kopen bij Bosch dealer of niet

Bericht door Niels » 06 jul 2016, 17:57

Tot op heden heb ik weinig problemen gehad met online aankopen van onderdelen. Er zit vaak nogal wat marge op dus dat het goedkoper kan dan bij Bosch zelf geloof ik wel.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 06 jul 2016, 18:15

Ik zie ze ook allemaal net boven de 200 euro te koop staan. Kan me niet voorstellen dat het namaak is als ze worden aangeprezen als Bosch brandstofpomp.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 07 jul 2016, 07:37

Officieel staat deze pomp voor €371.55 bruto ex in de prijslijst.
Kan dus zo maar zijn dat als je een beetje navraag doet, je hier nog wel korting op kan krijgen, maar reken op hooguit 15 a 20%
Echter, BCS (Bosch Car Service) is niet in de markt gezet om als prijsstunter bekend te staan.

Andere aanbieders hebben zeer waarschijnlijk dezelfde pomp, dus ook gewoon Bosch, maar zij calculeren van onderaf. Oftewel, inkoopprijs plus opslag (datgene wat ze willen verdienen op die pomp) plus BTW is verkoop prijs.

Daarbij scheelt het ook veel wat de bron is.
Een Nederlandse BCS is aangewezen op een Nederlandse leverancier (vraag me niet waarom ik dat weet :mrgreen: ) Terwijl de andere aanbieders wellicht een buitenlandse bron hebben.
Bosch hanteert namelijk niet in alle landen dezelfde prijslijst :wink:
En dat is niet uitzonderlijk, er zijn namelijk veel mee producenten die dit doen, en niet alleen in automaterialen.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 07 jul 2016, 08:08

Mister Auto heeft hem voor € 210,-. De kans is erg groot dat die pomp uit Polen komt. Ik heb net wat onderdelen binnengekregen en die kwamen deels via Duitsland.

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 07 jul 2016, 12:12

Het is inderdaad aannemelijk dat in andere landen Bosch een andere prijspolitiek hanteert. maar dat lijkt me niet voldoende verklaring dat de verschillen binnen de EU zo groot zijn met een gemeenschappelijke Europese markt.

Dat in de US de pomp 169 dollar kost (met korting!) is wellicht wel helemaal terug te voeren op ander land, werelddeel en prijzen. US bovendien veeeel groter en veel meer aanbieders, en dus gezonde concurrentie en navenante prijzen.

Ik heb dit aangekaart omdat het probleem van goedkope imitatie wel bestaat bij bv. turbo's. Daarvan worden vele Chinese imitaties aangeboden voor veel lagere prijzen. Daarvan is echter bekend dat de kwaliteit minder tot ronduit slecht is.

Ik ben inmiddels wel grotendeels overtuigd, dat de goedkopere ook officieel Bosch fabrikaat is.
Mijn leverancier - met de NL Bosch prijzen - heeft evenwel begrip voor mijn vraagtekens over de NL prijspolitiek, dat hij mij de pomp ad. 371 euro met aanzienlijke korting levert.
Dan betaal ik weliswaar nog steeds meer dan elders, maar dan heb ik wel de gemoedsrust dat er een goed onderdeel op de auto komt.
Ik heb inmiddels genoeg slapeloze nachten over de auto gehad. :hot:

Wederom veel dank voor de waardevolle reacties.
Nu hele brandstof toevoer vervangen en 17 juli hopenlijk de laatste keer op de dyno.

Theo

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 15 jul 2016, 13:58

In Duitsland zijn de onderdelen voor BMW een stuk goedkoper dan in Nederland.

Ik had het met een nokkenas set voor een M40B18

Was hier bij de automaterialen zaak €480
In das heimat €197 incl verzendkosten ( wel in Duitsland laten bezorgen )

Was gewoon 100% dezelfde set maar een mega verschil in prijs.

In gun de Nederlandse ondernemer ook wel wat, maar dit verschil is gewoon te groot.

Will F.

Bericht door Will F. » 15 jul 2016, 14:47

Waar heb je die nokkenas set besteld? ik overweeg de nokkenas vd touring misschien te vervangen, is geen noodzaak maar ze zijn gemaakt van chocolade zo lijkt, dus slijten allemaal bovenmatig op de m40. Febi -set via ebay?

Plaats reactie