Valt jouw audio ook onder driving-fun?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Pica
Auto: Ford Focus CC Titanium

Valt jouw audio ook onder driving-fun?

Bericht door Pica » 17 feb 2016, 23:43

Bij mij valt audio in de auto ook onder driving fun. :df:

Ik vraag me af wie mijn mening deelt, en wat hij/zij in de wagen heeft zitten.

Mijn audio driving fun ziet er als volgt uit.

Headunit:
Alpine UTE 93DAB

Speakers:
Audison APK 165

Versterker:
Hertz HCP4

Subwoofer:
Hertz EBX F25

demping etc etc.

dvh

Re: Valt jouw audio ook onder driving-fun?

Bericht door dvh » 17 feb 2016, 23:51

Fuck no
Ik hou van rust aan m'n kop.
Als ik herrie wil horen ga ik wel thuis tussen mijn kinderen zitten

:coffee:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 18 feb 2016, 00:22

Afbeelding

Afbeelding

Dat geld voor de meeste hier denk ik? Zelf heb ik niets met audio in de auto. Radio staat aan maar niet hard ofzo. Tijdens het rijden wil ik m'n omgeving kunnen horen. En hoe harder de muziek hoe harder ik ga rijden. Hoe stiller de auto (elektrisch bijvoorbeeld) hoe makkelijker je ongemerkt te hard rijd.
Na het wisselen van motorhelm merkte ik dit ook goed, doordat de nieuwe helm stiller is, ging ik automatisch overal te hard.
Verschil in geluid verstoord mijn snelheids referentie tussen de oren, radio staat dus altijd op exact hetzelfde geluidniveau. Alleen in file of iets dergelijks wijkt het wel af, dan ga je toch vanzelf met de stroom mee.

Maar ook al heb je de meest zuivere speakers e.d hoor je rijwind, herrie van banden of motorgeluid er door heen. Mijn keuze zou dan eerder zijn om thuis in zulke zaken aan te pakken, waar je op je gemakje lekker kan luisteren.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 18 feb 2016, 00:43

Macboy

Bericht door Macboy » 18 feb 2016, 04:28

Hier valt Audio absoluut onder driving-fun. Voor mij is de auto ook echt de enige plek waar ik muziek luister. Thuis heb ik niet eens een audio of radio. Maar in de auto kan ik niet zonder. Vaak als ik zin heb in bepaalde muziek stap ik even in de auto.

Heerlijk om ook mooie opzwepende club/trance muziek op de snelweg aan te hebben. Vooral bij snelle liedjes en lange afstanden. Je gaat er ook harder door rijden.

Ben geen audiofiel, maar een goede diepe bass vind ik wel belangrijk. Heb zelf Bose gehad in de auto die briljant was, Dynaudio was ook goed, maar kwam niet in de buurt van Bose. Nu HK in de 1-serie dat al veel beter is dan de vorige HK.

Ben ook gek op de mogelijkheden van fabrikanten en de combinaties die ze met audio fabrieken aanbieden. Jaguar doet het op dat vlak bijvoorbeeld heel erg goed. Maar Audi ook. Lexus stond er ook om bekend en Volvo paar jaar terug ook. Volg dat verder niet zo heel veel op de voet. Maar bij het bestellen van een auto probeer ik wel het beste samen te stellen.

Geen audiofiel dus, maar wel een zeer groot liefhebber van goed geluid in de auto :thumbup:

allen

Bericht door allen » 18 feb 2016, 07:46

dvh schreef:Fuck no

Herkenbaar. :tooth:

Op de een of andere manier luister ik overigens liever naar het getokkel van m'n dieseltje, het geblaas als de ventilator van koeling draait (alsof er een vliegtuig opstijgt) en alle mechanische geluiden van de aandrijflijn.
Radio zou in mijn wagen dan ook zo hard aan moeten dat het op den duur vermoeiend zou worden.
Staat alleen aan als ik op m'n gemak binnendoor cruise.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 18 feb 2016, 08:15

uhmmmmm, in mijn auto zit geen radio :df:

Knot

Bericht door Knot » 18 feb 2016, 08:29

Ik heb de F30 er onder andere voor verkocht (onderstel speelde ook mee dat was het duurste), standaard audio was echt niet goed genoeg, dan is een auto niet naar mn zin.

Moet goede audio in zitten anders is de auto niks waard. Thuis kan het niet voluit i.v.m. buren/kinderen etc maar de auto is juist de enige plek waar je hoog volume kunt draaien (tenzij je een vrijstaand huis hebt etc).

Auto's zonder audio prima maar alleen op circuit en weer van en naar met eentje waar wel een goede audioinstallatie in zit. Natuurlijk zet ik alles op stil als ik ff een rondje gek ga driften etc maar zodra de rust er weer in zit meteen aan!

Zelfs in de E36 vond ik het pas goed toen ik de Pioneer subwooferkist (WX206A) erin had gelegd.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 18 feb 2016, 11:13

Precies. Een auto moet een acceptabele installatie hebben, anders heb ik liever niks. Dan erger ik me er alleen maar aan en dan luister ik liever naar de 6-cilinder.

Ik heb deze overigens in de achterwielbak van de 330i touring liggen(ideetje voor Rody? :)):
Afbeelding
Ik heb de binnenbak verwijderd en deze ondersteboven op de thuiskomer gelegd. Ik heb daarvoor het schroefdraad wel wat ingekort(om te voorkomen dat de sub zichzelf perforeert :lol: ) en de chrome bescherming verwijderd. Verder heb ik het versterkerdeel losgehaald omdat anders de kabels tegen de afdekplaat komen. Ik ben nu zeer tevreden over het geluid, meer bas hoef ik écht niet. En hij is totaal onzichtbaar en kost me amper ruimte(je bent het "geheime" bergvak kwijt).

Knot

Bericht door Knot » 18 feb 2016, 11:33

Liefst de origineel af fabriek dikst mogelijke installatie... de E46 heeft Harman Kardon, niet super maar acceptable.

Wil als het kan geen losse verstekers, kabels en subs in de auto. Is bij de E90 en F30 super opgelost onder de voorstoelen natuurlijk!

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 18 feb 2016, 11:46

Vroeger veel met audio bezig geweest in auto's, maar tegenwoordig luister in bijna geen radio of muziek meer in de auto. Lekker rustig. Al vind ik Oscar and the Wolf wel lekker om naar te luisten op zijn tijd :df:

In de zwarte viper heb ik wel geïnvesteerd in speakers en een subwoofer van Focul Utopia series. Prima spul!

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 feb 2016, 11:53

Wat je in de Z3 M had vond ik nice and clean klinken Kees. :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 feb 2016, 11:54

+1
Als ik nieuw koop en de upgrade is max een 500,- vink ik het wel aan. Puur voor die paar keer dat ik hem wat harder zet. Gebruikt maakt niet heel veel uit, ligt aan de rest van de opties.
Ik luister gewoon radio op normale sterkte waarbij je ook nog een gesprek in de auto kunt voeren.

Peric

Bericht door Peric » 18 feb 2016, 12:41

Absoluut! Had in alle van mijn auto's een lekkere sub staan.
Nu met de Polo is de kofferbak dusdanig klein dat ik er geen sub in wil zetten.
Dus het wordt een HU van Kenwood, de DNX525. Daaraan zitten in de deuren Focal 165(voorin een composet, achter een coaxial) en wil ik in de hoedenplank een set Pioneer TS-A2503i(met een aparte versterker er aan).
Dat moet dan wel voldoende klinken.. :)

ErikS

Bericht door ErikS » 18 feb 2016, 12:52

Dynaudio in de Golf is voor mij de lekkerste upgrade die ik heb gedaan.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2016, 12:55

:roflol:
Eric Z schreef:Afbeelding

Afbeelding

Dat geld voor de meeste hier denk ik? Zelf heb ik niets met audio in de auto. Radio staat aan maar niet hard ofzo. Tijdens het rijden wil ik m'n omgeving kunnen horen. En hoe harder de muziek hoe harder ik ga rijden. Hoe stiller de auto (elektrisch bijvoorbeeld) hoe makkelijker je ongemerkt te hard rijd.
Na het wisselen van motorhelm merkte ik dit ook goed, doordat de nieuwe helm stiller is, ging ik automatisch overal te hard.
Verschil in geluid verstoord mijn snelheids referentie tussen de oren, radio staat dus altijd op exact hetzelfde geluidniveau. Alleen in file of iets dergelijks wijkt het wel af, dan ga je toch vanzelf met de stroom mee.

Maar ook al heb je de meest zuivere speakers e.d hoor je rijwind, herrie van banden of motorgeluid er door heen. Mijn keuze zou dan eerder zijn om thuis in zulke zaken aan te pakken, waar je op je gemakje lekker kan luisteren.
verder vooral dit, in mijn eerste jaren (zeg vanaf mijn 18de de eerste 5 jaar) ging ik wel subs versterkers en dikke speakers inbouwen maar uiteindelijk gebruik ik het bijna nooit en geniet ik liever van de 6 cilinder in het vooronder.

Thuis heb ik redelijk dikke audio staan van Cambridge Audio daar heb ik persoonlijk meer mee op audio gebied :D

Knot

Bericht door Knot » 18 feb 2016, 13:20

Net of je een complete rit van zeg 100km naar het motorgeluid gaat luisteren? Vooral op de snelweg zeker met constant tussen de 100 en de 140??? :shock:

Als je er ff een kwartiertje voor gaat zitten, vol doorhalen, vol afremmen enz enz, dan radio uit maar verder... nah. nee.

Vanmuur

Bericht door Vanmuur » 18 feb 2016, 14:24

Ik vind audio wel degelijk belangrijk voor het hebben van driving fun

Ik merk wel dat mijn stemming heel erg af hangt van de muziek die ik draai. Als de zon zich laat zien op een zondag dan zet ik bijvoorbeeld na het auto wassen graag een album van Kendrick Lamar op en rijd met 30 km/ph door de stad :peace: Wel met de ramen dicht trouwens :tooth:

En voor een ritje van Groningen richting de Eifel zet ik het liefst een set van een dj op. Geen rare overgangen en lekker gaan.

Zoals Knot ook al aangeeft vind ik wel dat de kwaliteit van de standaard audio in de verschillende merken sterk verbeterd is de laatste tijd. Vooral de audio van de Japanners is erg slecht naar mijn mening. Daar hebben de Duitsers toch meer kaas van gegeten. Een maat van mij heeft onlangs een Audi S5 (2011) met Bang & Olufsen systeem aangeschaft. Daar stond ik toch wel van te kijken. Meestal erger ik mij juist bij anderen in de auto om hun slechte kwaliteit van het audio systeem, dat was deze keer niet het geval.

Eigenlijk verdient de muziek ook gewoon een goede installatie. Je hoort zoveel meer geluiden (hoge tonen, lage tonen) en het verschil aan instrumenten bij een goede audio set in vergelijking met de (meeste) standaard meuk in de auto's. En als je meer van de muziek kan genieten, geniet je meer van het auto rijden. Zelfs in de file staan met een goed audio systeem wordt dan een relax momentje!

Tom

Bericht door Tom » 18 feb 2016, 14:32

Ik vind goede audio wel belangrijk.
Vroeger ooit een auto gedropt bij zo'n inbouwbedrijf om netjes een sub en betere speakers in te bouwen, maar daar begin ik niet meer aan. Je was nooit klaar, moest telkens wat extra bij, dan weer rammels en resonantie ergens, en afstelling was een drama.
Dus graag af-fabriek goed geluid.
Helaas in de Porsche de middelste upgrade (standaard-beter-best), is niet slecht maar had voorheen beter. Gelukkig maakt de sportauspuff veel goed :)
Wellicht in m'n volgende auto weer beter.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 18 feb 2016, 14:45

Knot schreef:Net of je een complete rit van zeg 100km naar het motorgeluid gaat luisteren? Vooral op de snelweg zeker met constant tussen de 100 en de 140??? :shock:

Als je er ff een kwartiertje voor gaat zitten, vol doorhalen, vol afremmen enz enz, dan radio uit maar verder... nah. nee.

Dat schrijf ik niet, radio staat wel aan maar op het niveau wat je zeg maar op kantoor aan zou hebben. Je kan nog prima communiceren met je passagiers. Alleen bij langzaam rijdend verkeer wat harder over het algemeen, dan heb je toch niets te doen dus een beetje met de radio spelen, leuke nummertjes opzoeken e.d..

Tijdens het motorrijden luister je toch ook geen radio bijvoorbeeld, gaat ook kilometers lang prima.

Knot

Bericht door Knot » 18 feb 2016, 15:08

Eric Z schreef: Tijdens het motorrijden luister je toch ook geen radio bijvoorbeeld, gaat ook kilometers lang prima.
Mooi vergelijk, op de motor ben ik 100% competatief bezig, wil ik rechtdoor gaat die op rood dan maar links of rechtsaf, zo rij ik. Als ik op zo'n R1200RT zou rijden dan uiteraard wel met radio bestellen :)

In de auto heb ik m uit als ik ook puur competatief bezig ben maar cruisen woon/werk etc zolang ik geen inhaalrace aan het doen ben lekker muziek hard aan.

Luca

Bericht door Luca » 18 feb 2016, 15:38

Voor mij zeker wel!

Erg belangrijk!

In de BMW het hifi systeem en in de s-max het meest uitgebreidde systeem. 11 boxen incl sub

Er is geen km die gereden wordt zonder muziek!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 feb 2016, 18:51

Ik vind het ook zeker belangrijk, zeker omdat niet elke kilometer qua DF fun is. Juist dan kan ik genieten van een goede sound :D

In de oude Volvo heb ik een oude (legendarisch goede) Polk composet ingebouwd met een Alpine head unit. De Z3-M heeft Herman Karton wat echt een tegenvaller is maar in die auto boeit dat ook weer wat minder. Ik zou het wel graag willen verbeteren maar het heeft geen prio.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 18 feb 2016, 19:09

Valt niet onder driving-fun, maar ik wil wel een goede set in de auto hebben.
Is voor mij ook een van de weinige plekken waar ik echt muziek luister.

Heb in de S60 de boel met originele speakers een upgrade gegeven en een originele versterker geplaatst.
Loop nog wel met het idee in de rondte om een kleine subwoofer bij te plaatsen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 feb 2016, 11:52

Knot schreef:Net of je een complete rit van zeg 100km naar het motorgeluid gaat luisteren? Vooral op de snelweg zeker met constant tussen de 100 en de 140??? :shock:

:lollerdelol:

dat is ook weer waar maar zulke afstanden ben ik of zakelijk onderweg en dan dus eigenlijk altijd aan het bellen of privé onderweg maar dan eigenlijk altijd wel iemand mee en dan staat bij mij de radio ook altijd op achtergrond niveau.

Plaats reactie