Toyo R888 Semi Slicks - Wanneer zijn ze op?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
xchristox
Auto: Mitsubishi FTO GP version R

Toyo R888 Semi Slicks - Wanneer zijn ze op?

Bericht door xchristox » 06 jan 2016, 11:57

Ik heb een redelijk versleten setje van Toyo R888's. Voorbanden 1.8 MM, achterbanden 2.5 MM. Origineel kwam de band met 4,5 mm meen ik..

De auto is uitsluitend voor circuit gebruik maar ik vraag me af hoe lang de banden nog effectief zijn, even van uitgaand dat ik alleen op droog wegdek rijd.

De 1 zegt namelijk je kunt ermee doorrijden totdat je een volledige slick hebt, de ander zegt dat ik ze nu al moet vervangen.

Aangezien het prijzige bandjes zijn, wil ik ze natuurlijk niet onnodig vroeg vervangen. Kan iemand mij meer vertellen over de levensduur van deze banden?

Alvast bedankt :)

Bert ///M3

Re: Toyo R888 Semi Slicks - Wanneer zijn ze op?

Bericht door Bert ///M3 » 06 jan 2016, 12:14

Gewoon doorrijden totdat ze kaal zijn.

Mocht de grip wat teruglopen dan merk je dat vanzelf maar je kan ze gewoon oprijden.

yarisroy

Bericht door yarisroy » 06 jan 2016, 14:58

gewoon oprijden ja, ze houden bijna alle grip tot zo helemaal kaal zijn. alleen in de regen ga je het echt merken

Roy RS

Bericht door Roy RS » 06 jan 2016, 16:05

oprijden tot het profiel weg is, dan ook echt wisselen, want er zit daarna niet veel vlees meer op de wang tot aan het canvas...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 06 jan 2016, 17:18

In navolging van deze heb ik ook een vraag.
Men zegt wel eens dat semi's het meeste grip hebben als ze net nieuw zijn.
Wat slijt er dan zo snel? Zit er een magische plaklaag aan alleen de buitenste millimeter, of is het de wang die steeds meer op zijn donder krijg in de loopt der tijd en iets gaat rekken?

allen

Bericht door allen » 06 jan 2016, 17:26

Zo'n band kan een x aantal keer warm / koud worden. Daarna wordt het minder.
Leeftijd doet ook meer dan ik had gedacht.
Mijn banden staan na dit weekend op de nominatie om zo snel mogelijk omgegooid te worden voor een verse set. Profiel genoeg, 5 jaar stil gestaan.
Dacht nog wel dat het meeviel, maar inmiddels ben ik blij dat m'n hoofd nog op m'n romp zit en niet op de Belgische vangrail langs de snelweg staat. En dat terwijl het een van m'n meest voorzichtigste ritten ooit was in dat hok. :bag:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 06 jan 2016, 17:50

allen schreef:Zo'n band kan een x aantal keer warm / koud worden. Daarna wordt het minder.
Wat wordt er dan precies minder?

allen

Bericht door allen » 06 jan 2016, 17:59

Heeft met de rubbersamenstelling te maken. De grip wordt gewoon minder.
Er zijn voor mijn bandenmaten geen normale banden te krijgen anders had ik het zelf op straatbanden gehouden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 jan 2016, 18:57

Zijn meerdere oorzaken voor.

Sowieso heeft elke band weekmakers, Chemicaliën welke het rubber soepel houden en over tijd verdampen die, waardoor het rubber dus uithard en minder grip gaat geven.

Bij slicks zit er een chemisch goedje in welke de plaklaag vormt, ik weet eigenlijk niet of je dat onder weekmakers moet zetten, het is niet echt om het rubber week te maken maar het zit er specifiek in zodat de oppervlakte plakkerig word. Als een slick heet word dan worden die chemicaliën dus vloeibaar en komen ze naar de oppervlakte. Je ziet bij slicks die voor de eerste keer gebruikt zijn vaak een blauwe goed als je ze af laat koelen, dat is het restant van van die chemicaliën die er nog uit lopen tijdens het afkoelproces. Daarom is een slick ook nieuw het snelst, dan zitten die chemicaliën er nog voor de volle 100% in. Bij de keren daarna, als je ze weer gebruikt zij bepaalde bestanddelen dus verdampt, en neemt de plakkerigheid al meer af, tot die chemicaliën er volledig uit zijn en dan heb je nog maar net iets meer grip als een straatband. Beetje slick heeft ca 2,5-3mm 'profiel' als je het zo wilt noemen, maar in feite is het meer een spons laag.

Als je met een auto op nieuwe slicks gereden hebt en vervolgens je auto opkrikt in de pitbox dan staat hij aan de vloer geplakt, dan moet je even doorkrikken om de wielen los te krijgen :)

Het aantal heatcycles is dus bij slicks wel van belang, je hebt er het meeste profijt van als je ze meteen op rijd. Als je een paar keer een dag hebt dat je maar 10 minuten rijd, dan zijn je slicks wel heet geweest, en hebben ze nog bijna vol profiel maar kunnen ze toch de container in omdat ze uitgedroogd zijn.

Semislicks is een beetje een verhaal apart. Sommige zijn gewoon veredelde straatbanden met weinig profiel en bij sommige andere semislicks zit er wat van hetzelfde goedje door als in slicks, maar dan met een iets andere samenstelling en hoeveelheid waardoor ze vaak wat minder plakken en langer meegaan. Bij sommige semislicks welke dichter tegen opgesneden slicks aan zitten zijn ze na een aantal heatcycles gewoon hun snelheid kwijt omdat die chemicaliën er uit zijn, en worden het in feite weer veredelde straatbanden, bij sommige typen semislicks komen die vloeistoffen in langzamere mate vrij en gaan ze zo goed als het hele leven van de band mee.

Bij semi slicks is het dus een beetje type afhankelijk of je ze op kunt rijden ja of nee. Maar van de R888 is het vrij bekend dat je ze gewoon op kunt rijden en ze tijdens de hele levensloop vrij consistent blijven. Mits je ze dus niet 5 jaar laat liggen, dan worden ze wel oud en heb je er ook niks meer aan.

xchristox
Auto: Mitsubishi FTO GP version R

Bericht door xchristox » 06 jan 2016, 19:30

Helder, bedankt allen! En vooral van de uitgebreide uitleg hierboven ^^ :headbang:

daNpy

Bericht door daNpy » 06 jan 2016, 20:15

Bertipedia :D

yarisroy

Bericht door yarisroy » 07 jan 2016, 19:38

Ik hoor van andere mensen juist vaak dat bij de Toyo R888 ze juist minder grip hebben aan het begin en je echt heel wat km's moet maken en ze dan juist beter worden. Is dit waar?

Luco

Bericht door Luco » 07 jan 2016, 20:05

als je de staaldraden in je wielkasten hoort zijn ze pas op :tong:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 jan 2016, 05:27

yarisroy schreef:Ik hoor van andere mensen juist vaak dat bij de Toyo R888 ze juist minder grip hebben aan het begin en je echt heel wat km's moet maken en ze dan juist beter worden. Is dit waar?
Je moet altijd even de banden opruwen dus de nieuwe laag er af rijden. Tegen het einde van hun leven dan raakt je profiel op, dus dan heb je minder last van thread squirm. Dwz vervormen van de profielblokken. Maar goed die heb je op een R888 toch niet zo erg.

Wat ze in sommige competities wel doen is het wegschaven van de toplaag zodat je nog maar 1mm profiel hebt. Dan zijn Ze nog zo zacht mogelijk en heb je de minste threadsquirm. Verbruikt alleen wel heel veel banden :tooth:

Plaats reactie