Zijn meerdere oorzaken voor.
Sowieso heeft elke band weekmakers, Chemicaliën welke het rubber soepel houden en over tijd verdampen die, waardoor het rubber dus uithard en minder grip gaat geven.
Bij slicks zit er een chemisch goedje in welke de plaklaag vormt, ik weet eigenlijk niet of je dat onder weekmakers moet zetten, het is niet echt om het rubber week te maken maar het zit er specifiek in zodat de oppervlakte plakkerig word. Als een slick heet word dan worden die chemicaliën dus vloeibaar en komen ze naar de oppervlakte. Je ziet bij slicks die voor de eerste keer gebruikt zijn vaak een blauwe goed als je ze af laat koelen, dat is het restant van van die chemicaliën die er nog uit lopen tijdens het afkoelproces. Daarom is een slick ook nieuw het snelst, dan zitten die chemicaliën er nog voor de volle 100% in. Bij de keren daarna, als je ze weer gebruikt zij bepaalde bestanddelen dus verdampt, en neemt de plakkerigheid al meer af, tot die chemicaliën er volledig uit zijn en dan heb je nog maar net iets meer grip als een straatband. Beetje slick heeft ca 2,5-3mm 'profiel' als je het zo wilt noemen, maar in feite is het meer een spons laag.
Als je met een auto op nieuwe slicks gereden hebt en vervolgens je auto opkrikt in de pitbox dan staat hij aan de vloer geplakt, dan moet je even doorkrikken om de wielen los te krijgen
Het aantal heatcycles is dus bij slicks wel van belang, je hebt er het meeste profijt van als je ze meteen op rijd. Als je een paar keer een dag hebt dat je maar 10 minuten rijd, dan zijn je slicks wel heet geweest, en hebben ze nog bijna vol profiel maar kunnen ze toch de container in omdat ze uitgedroogd zijn.
Semislicks is een beetje een verhaal apart. Sommige zijn gewoon veredelde straatbanden met weinig profiel en bij sommige andere semislicks zit er wat van hetzelfde goedje door als in slicks, maar dan met een iets andere samenstelling en hoeveelheid waardoor ze vaak wat minder plakken en langer meegaan. Bij sommige semislicks welke dichter tegen opgesneden slicks aan zitten zijn ze na een aantal heatcycles gewoon hun snelheid kwijt omdat die chemicaliën er uit zijn, en worden het in feite weer veredelde straatbanden, bij sommige typen semislicks komen die vloeistoffen in langzamere mate vrij en gaan ze zo goed als het hele leven van de band mee.
Bij semi slicks is het dus een beetje type afhankelijk of je ze op kunt rijden ja of nee. Maar van de R888 is het vrij bekend dat je ze gewoon op kunt rijden en ze tijdens de hele levensloop vrij consistent blijven. Mits je ze dus niet 5 jaar laat liggen, dan worden ze wel oud en heb je er ook niks meer aan.