5 of toch een 7?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
mark323ti
Berichten: 1576
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

5 of toch een 7?

Bericht door mark323ti » 30 nov 2015, 15:45

Ik ben aan het rond kijken voor een nieuwe gezinsauto. Ik heb veel verschillende opties. Ik kijk naar Youngtimers. Veel auto en fiscaal gunstig op de zaak. Maar toch blijven het oude auto's...... Privé rijden is wat mij betreft ook prima. Ik heb de huidige generatie BMW 5 altijd zeer mooi gevonden. Tegenwoordig rij ik jaarlijks tussen de 10 en 15k kilometer. Gezien jaarlijks kilometrage is een benzine voordeliger. Doordat ik zo weinig rij is het mogelijk om eens een lekkere motor te kiezen. Kandidaten zijn 528i, 530i en 535i. Ik kijk naar 2009-2011 modellen. Nu zag ik dat je voor hetzelfde geld ook een 740i f01 kan kopen. Vaak met weinig kilometers en ze zitten standaard natuurlijk dikker in de opties dan een 5. Ik heb de indruk dat de kosten tussen een 5 en een 7 niet zoveel verschillen, zeker omdat ik zo weinig rij. Zag op dit forum geen topics over de f01 7 serie. Wie heeft er ervaring met de f01 740i?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door Knot » 30 nov 2015, 16:06

Stond een keer een 740iL in de huisselectie bij Hans Severs, dike auto, maar kom er maar eens vanaf weer, stond voor 40k dacht ik... zat er nog met een schuin oog naar te kijken maar denk dat je er in een jaar ruim 10k op verliest.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door Joy » 30 nov 2015, 16:27

Wat Knot zegt is wel een puntje. Een 7-serie schrijft nog steeds flink af. Nieuw worden zulke auto's voornamelijk zakelijk gekocht en na deze periode is er slechts een kleine particuliere markt potentieel koper. Dat maakt de aanschafwaarde interessant maar eigenlijk zou je er dan ook een tijd mee moeten rijden wil het lonen.
In dat opzicht is een Youngtimer interessanter want veel van deze modellen zijn al aardig stabiel in dagwaarde.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door dvh » 30 nov 2015, 16:30

Wel een gigantisch fijne auto..
:love:

mark323ti
Berichten: 1576
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door mark323ti » 30 nov 2015, 17:10

Ik vond deze wel interessant. BMW 740i 11/2010 53.000km 26.900euro.
Leek mij toch geen geld voor een 7 serie. Komt natuurlijk nog BPM bij. Zou hem natuurlijk laten checken bij BMW dealer. Geen garantie vind ik geen probleem als de BMW dealer hem heeft beoordeeld.
De grootste afschrijving lijkt mij al achter de rug. Als ik hem 4 jaar zou rijden dan schat ik 15K aan afschrijving, of zit ik dan heel gek? Dat lijkt me qua afschrijving niet slechter dan welke andere C of D segmenter.
Bijlagen
BMW 740-2.jpg
BMW 740-2.jpg (350.72 KiB) 4151 keer bekeken
BMW 740-1.jpg
BMW 740-1.jpg (381.7 KiB) 4151 keer bekeken

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door dvh » 30 nov 2015, 17:31

Die afschrijving heb je ook als je een nieuwe polo koopt...
Ik vind het een gigantisch gave auto. En als je van een beetje luxe houdt dan is er weinig beter....

Het is dat wij als gezin aan een station vastzitten. Anders kocht ik ook een dergelijke auto als gezinsbak.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10888
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door tomgtr » 30 nov 2015, 17:41

Ook helemaal mee eens. De CFO wil bij ons een station of SUV, anders had ik ook voor een 7 serie of S of A8 gekozen. Heerlijk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door Arthur » 30 nov 2015, 18:04

Ik vind de station sowieso mooier dus dan een F11 wat mij betreft. 7 vind ik wel een enorme sloep en dan zou ik liever een A8 of S-klasse nemen. 5 sedan, F10, vind ik mooier dan de 7 dus dan zou ik die nemen. Ik weet niet wat Mark zoekt, sedan of station? Ik neem aan een sedan.

mark323ti
Berichten: 1576
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door mark323ti » 30 nov 2015, 18:15

Ik weet niet of afschrijving van 15K in 4 jaar reëel is, maar ik kan er nooit ver naast zitten. Volgens mij kan een dergelijke auto prima voor een gezin. Ik heb ook een zeer jong gezin en alles wat ik mee wil nemen kan volgens mij achterin. Kofferbak is dacht ik 520 liter. De pre facelift heeft echter wel nog een 6 bak, dus voor een ZF 8 bak moet ik nog 2 jaar wachten voor ze betaalbaar zijn.

FDD
Berichten: 786
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door FDD » 30 nov 2015, 18:32

Of een 5GT kopen.....

De luxe van een 7 serie in een 5 serie standard met de door jouw gewenste 8 traps automaat :) Uiterlijk is alleen een discussiepuntje hehehe, maar qua rijden heerlijk!!!!!!!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door dvh » 30 nov 2015, 19:01

FDD schreef:Of een 5GT kopen.....

De luxe van een 7 serie in een 5 serie standard met de door jouw gewenste 8 traps automaat :) Uiterlijk is alleen een discussiepuntje hehehe, maar qua rijden heerlijk!!!!!!!
+1

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door EvdP » 30 nov 2015, 19:12

5GT is het onderstel van een E65. Op het BMW7forum staat een verhaal van iemand die een F01 kocht na zijn E65 FL maar toch liever in zijn E65 stapte.
Na 2 maanden in de E65 & F01 750i naast elkaar gereden te hebben begonnen me toch een aantal dingen op te vallen in negatieve zin aan de F01. Tot 2 weken terug heb ik dagelijks in de F01 gereden, daarna begon ik me teveel te ergeren aan de auto en heb ik de auto gedegradeerd tot oprit ornament.

Bombadil
Berichten: 746
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door Bombadil » 30 nov 2015, 20:14

mark323ti schreef:Ik weet niet of afschrijving van 15K in 4 jaar reëel is, maar ik kan er nooit ver naast zitten.
Ik snap de 7-serie angst nooit zo goed. Het is exact wat DVHzegt; met een nieuw autotje heb je ook veel afschrijving. Natuurlijk verbruik enzo zijn hoger maar je krijgt er ook veel voor terug. Je moet alleen niet denken dat je een 20 jaar oude verwaarloosde voor peanuts kan rijden. Maar een nette dealer-auto speelt vooral de afschrijving.

Zeker met een fijn gemotoriseerde uitvoering wil je toch niet in dezelfde koets rijden als een sloeber met zn lease 520d.. :tooth:

mark323ti schreef: Volgens mij kan een dergelijke auto prima voor een gezin. Ik heb ook een zeer jong gezin en alles wat ik mee wil nemen kan volgens mij achterin. Kofferbak is dacht ik 520 liter.
Natuurlijk kan een 7 met een gezin. Waarom zou een 7 serie niet geschikt zijn maar een 3 serie of een Vectra wel?! De E38 is ook een prima gezinswagen. Enige nadeel is vaak dat er geen neerklapbare achterbank is. Nu is dat minder van belang met zo`n grote kofferbak maar als je wekelijks bij de Gamma staat wellicht een minpunt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door Arthur » 30 nov 2015, 20:24

Ik zie hier anders niet zoveel 7-serie angst? Hooguit de, terechte, afschrijvingsvraag. Waar gelijk bij wordt gezegd dat een nieuwe Golf dat ook afschrijft dus waar hebben we het over. De vaste lasten zijn hoger maar dat maakt de TS niet uit. Wel iets om rekening mee te houden maar verder? Overigens tekende ik gelijk voor 15k afschrijven in 4 jaar :) Red ik meestal niet :oops:
Ik snap overigens, afgaande op je reactie hierop (je hebt wss een 7), niet dat je dan zo'n opmerking over een "sloeber in z'n lease 520d" maakt :wink:

Tom
Berichten: 22251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door Tom » 30 nov 2015, 20:42

De 7 serie zit alleen bomvol met elektronica, vaak spul wat relatief nieuw is. Kan allemaal kapot en is vaak nog niet uitontwikkeld. Zou bij mij wel wat angst zitten.
Al die luxe komt uiteindelijk ook op lagere modellen die in grotere volumes gebouwd worden, maar dan hebben ze al jaren ervaring opgedaan op de hogere modellen zoals een 7 serie. Alle ontwerpfouten en problemen zijn er dan wel uit. Beetje hetzelfde als een pre-facelift v.s. faceliftmodel.

De 5 vind ik mooier. De 7 is natuurlijk wel wat speciaals, en gewoon gaaf om ooit eens zo'n vlaggenschip van BMW/Mercedes/Audi te bezitten.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door Knot » 30 nov 2015, 20:57

Tom,

Dat verhaal was natuurlijk overduidelijk op de E65/E66, faceliftmodel deed het echt stukken beter... zou bij mijn de F01 ook de voorkeur hebben, een wat later model ipv de eerste modeljaren, tenzij premiumselection auto natuurlijk.

mark323ti
Berichten: 1576
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door mark323ti » 30 nov 2015, 21:31

@bombadil.: Jij hebt het over 20 jaar oude bakken. Ik zoek echter geen 740 uit de jaren 90. Ik kijk vanaf 2009.

Als alternatief komt nog een youngtimer X5 e53 tot 2001 in aanmerking. Die kan ik dan zakelijk rijden. Dat is wel aanzienlijk goedkoper dan een 7 serie prive. Bij Autohan staat er wel een mooie nu, maar 19,5k is toch veel geld voor een X5 van 15 jaar oud......

mark323ti
Berichten: 1576
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door mark323ti » 30 nov 2015, 21:33

@EvdP: heb je een linkje naar het verhaal de ontevreden 750 rijder. Kan het niet vinden.

PeterB
Berichten: 3379
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door PeterB » 30 nov 2015, 22:19

mark323ti schreef:@EvdP: heb je een linkje naar het verhaal de ontevreden 750 rijder. Kan het niet vinden.
http://www.bmw7forum.nl/viewtopic.php?f=80&t=11998" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door Sjoerd » 30 nov 2015, 22:39

Mijn vader heeft probleemloos 250k in een F01 gereden. Betrouwbaarheid zit wel goed.

Zorg dat je wel een exemplaar met Integral Active Steering (meesturende achteras) koopt.

Online
Eric Z
Berichten: 4124
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door Eric Z » 30 nov 2015, 23:08

Wat is het voordeel van die meesturende achter as dan tenopzichte van de versie die het niet heeft?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door MarkS » 30 nov 2015, 23:30

Dat voordeel kan ik wel bedenken. Porsche monteert het tegenwoordig ook op de 911.
Maar lijkt me nu juist geen must have optie. Ook niet op een 7.

Linkje werkt overigens bij mij niet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door GTRene » 01 dec 2015, 00:06

mark323ti schreef:Ik vond deze wel interessant. BMW 740i 11/2010 53.000km 26.900euro.
Leek mij toch geen geld voor een 7 serie. Komt natuurlijk nog BPM bij. Zou hem natuurlijk laten checken bij BMW dealer. Geen garantie vind ik geen probleem als de BMW dealer hem heeft beoordeeld.
De grootste afschrijving lijkt mij al achter de rug. Als ik hem 4 jaar zou rijden dan schat ik 15K aan afschrijving, of zit ik dan heel gek? Dat lijkt me qua afschrijving niet slechter dan welke andere C of D segmenter.
lijkt me niet duur voor zoveel auto.

PeterB
Berichten: 3379
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door PeterB » 01 dec 2015, 07:15

MarkS schreef:Dat voordeel kan ik wel bedenken. Porsche monteert het tegenwoordig ook op de 911.
Maar lijkt me nu juist geen must have optie. Ook niet op een 7.

Linkje werkt overigens bij mij niet.
Nee, account maken en inloggen.
Gratis..

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: 5 of toch een 7?

Bericht door EvdP » 01 dec 2015, 08:28

mark323ti schreef:@EvdP: heb je een linkje naar het verhaal de ontevreden 750 rijder. Kan het niet vinden.
Ontevreden is misschien het verkeerde woord, hij rijdt nu een F01 760 dacht ik en die bevalt hem stukken beter dan de 750i.

Mar om het hele verhaal te lezen zul je je wel moeten aanmelden. Zelf vind ik de E65 FL en de F01 mooier dan de E60 en F11. Maar smaak is uiteraard persoonlijk. De E65 750i rijdt trouwens prima.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Marcelvv, matthyssie en 3 gasten