Honda Integra Type R DC2

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
voetbalboer87

Honda Integra Type R DC2

Bericht door voetbalboer87 » 14 apr 2015, 19:59

Na een kort avontuur met de Honda CRX vond ik het alweer tijd voor een andere auto. (en ja ik heb m heel gehouden ;) ) De CRX was een hele leuke auto voor op het circuit, echter daarbuiten werd het toch wel wat minder met oog op comfort. Dat was ook logisch want daar was de auto niet voor gebouwd, maar ik miste het toch wel. Ik mag ook graag even op een mooie zomer of lenteavond een rondje toeren in de buurt, ik merkte dat ik dat steeds minder deed. Om die reden ben ik rustig om mij heen gaan kijken naar wellicht wat anders. Al snel wist ik voor mijzelf dat het een Integra Type R (ITR) moest worden, deze is standaard al aardig gemaakt voor mijn doeleinden. Zodoende ben ik de markt voor deze auto's maar eens wat in de gaten gaan houden, en tot mijn verbazing waren ze goedkoper dan ik had gedacht. Gelijk de stoute schoenen aan getrokken en de CRX (in onderdelen) te koop gezet, mocht ik een koper vinden voor het casco dan ging de auto weg had ik besloten. Gek genoeg was ik het casco al na 1 week kwijt, en veel van de onderdelen eigenlijk ook al. Na meerdere Integra's te hebben bekeken kwam er ineens een hele geschikte kandidaat op de markt. Een zwarte ITR met de nodige mods wat ik zelf evt ook zou doen. Perfect dus, gelijk contact gezocht en 2 dagen later stond de auto al in onze garagebox.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo stond de auto er bij toen ik deze ophaalde. Binnen een week had ik uiteraard alweer wat versleuteld aan de auto. Het deepdish stuur vond ik helemaal niks, dus gelijk mijn eigen Sparco stuur gemonteerd. Deze had ik nog over van de CRX, net als de OMI schroefset. De schroefset heb ik ook gelijk gemonteerd, en daarna de boel netjes uitgelijnd.

Afbeelding

Afbeelding

Na wat technisch onderhoud zoals verse olie, nieuwe remblokken en nieuwe banden (Kuhmo Ecsta KU36) werd het tijd om de auto eens te testen op de ring.

Afbeelding

Afbeelding

De trip naar de ring was zeer geslaagd, de auto hield zich fantastisch. Erg onder de indruk van de ITR, een groot verschil tov een aangepaste CRX of Civic. Als beloning van de goede prestaties mocht de auto wel even goed opgefrist worden. Wat poetsspullen besteld en gelijk aan de gang gegaan. Naast het poetsen gelijk de kentekenplaten vervangen voor de luxere exemplaren.

Afbeelding

Om vervolgens ook nog eens de Rota's te vervangen voor een andere set replica wielen. Replica's van de OEM JDM ITR 98'' spec wielen. Ik moet zeggen, ze zijn best goed gelukt en zijn op een paar details na niet van echt te onderscheiden.

Afbeelding

Afbeelding

Na deze vertroetelingen werd het weer tijd om de auto te gebruiken. En uiteraard werd dit weer 400km verderop gedaan. B)
Wederom heeft de auto zich keurig gedragen. Wat is het toch heerlijk om comfortabel 400km naar de ring toe te rijden, om na wat heerlijke rondjes sturen en rondtoeren daar weer comfortabel richting huis te rijden. Precies zoals ik dat wilde. Echter 1 puntje van kritiek. De uitlaat, nouja uitlaat.. Het is meer een kanon zo groot :D

Gelukkig heb ik ondertussen een vervanger gevonden hiervoor, welke er net onder zit.

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot nog een speclist.

Honda Integra Type R (DC2)
B18C6

Mugen Air intake
Skunk2 Tuner stage 2 nokkenassen
Supertech klepveren
Supertech klepschotels
RMF Replica header
Invidia G200 catback
Racimex oliekoeler met thermostaat

ACT koppelingset
Competition Clutch vliegwiel 3,9Kg
Carbon-Lined Synchro ringen

Stoptech AeroRotor 2 delige schijven 282MM
Stoptech gegroefde schijven 260MM
Ferodo DS2500 V+A
Goodridge RVS remslangen V+A

OMI Performance Spec SR Schroefset
Front camberkit
Energy Suspension PU bushings
Kuhmo Ecsta KU36 215-45-16
JDM ITR 98'' Spec replica wielen 16x7 5x114,3

OEM Honda Modulo skirts
OEM Honda Modulo Valances

Sparco R333 stuurwiel
NRG Quick Release
STRI X-line meterset
Innovate wideband a/f meter
Spoon Sports blue wide achteruitkijkspiegel

Kortom zo goed als af... ;)

Tenminste dat dacht ik....

Zonder dat ik de bedoeling had de huidge stoelen te vervangen, heb ik toch vorige week een Recaro Pole Position geplaatst. Deze stoel kon ik voor een leuke prijs overnemen, dus maar geprobeerd. Waar ik totaal geen spijt van heb, de stoel houd mij goed op mn plek en zit heerlijk. Kortom een goede upgrade voor het fijne sturen!

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover het genieten...

Niels
Auto: Prius+

Re: Honda Integra Type R DC2

Bericht door Niels » 14 apr 2015, 20:02

Super! Mooi ook zo in het zwart :D Future classic imho.

voetbalboer87

Bericht door voetbalboer87 » 14 apr 2015, 20:05

En dan nu het begin van de ellende... :D

Omdat ik zelf niet zo goed stil kan zitten qua auto's moest er weer wat gebeuren. En wel het volgende...

Allereerst de B18 verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

Welke plaats mag maken voor deze krachtbron.

Afbeelding

Verse spullen voor het nieuwe hart.

Afbeelding

Nieuw vliegwiel en koppeling.

Afbeelding

Bij het vervangen van de kettingspanner tot de ontdekking gekomen dat er niets meer klopte van de huidige timing.

Afbeelding

Oorzaak, de oude ketting was uitgerekt. Dus gelijk een nieuwe spanner en ketting gemonteerd, thnx All4Honda voor de vlotte levering!

Afbeelding

Ondertussen ook een LSD ontvangen, een platen sper van Kaaz.

Afbeelding

De bak deels gedemonteerd om de LSD te plaatsen.

Afbeelding

Kaaz diff op zijn plaats, helaas hier tot de ontdekking gekomen dat de originele snelheidssensor niet meer pas. Kaaz exemplaar is gelukkig onderweg.

Afbeelding

Een hopelijk kleine verbetering in het schakelen. Dit zou het schakelen strakker maken.

Afbeelding

Links = Nieuw, Rechts = Origineel

Afbeelding

Mechanisme gedemonteerd.

Afbeelding

Een set motorsteunen overgenomen van Maarten, hierbij moest ik alleen zelf de distributiekantsteun maken.

Afbeelding

De steun bijna afgelast, hierna gelijk in de zinkspray en gespoten in kleur.

Afbeelding

De swap op zijn plek.

Afbeelding

Kaarsrecht geplaatst, helemaal naar mijn zin.

Afbeelding

De motorkap past nog maar net dicht, motor hangt nu nog iets hoger zelfs.

Afbeelding

Hier dan het schakelmechanisme, het is nu zo goed als af. Enkel moet ik sommige dingen nog netjes afwerken.
Ik heb een Prelude schakelmechanmisme gebruikt met EP3 schakelkabels. Omdat ik ook een 3'' uitlaat heb gekocht, welke nog eens erg hoog in de tunnel hangt was mn ruimte heel erg beperkt. Ik wilde perse het interieur zo netjes mogelijk houden, dus het liefst geen rare dingen van de shifter of kabels in het zicht. Met wat knutselwerk is dat aardig gelukt. De speling met de uitlaat is erg weinig, op de foto is te zien hoe hoog de uitlaat hangt. De shifter zit precies zo gemonteerd dat de originele middenconsole er echt net overheen past. En tevens zo hoog mogelijk dat de uitlaat niet geraakt word. De uitlaat wordt / is voorzien van heatwrap om de temperatuur een beetje normaal te houden.

Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden hoe het gemonteerd zit, daarnaast schakelt het erg strak. Een groot verschil ten opzichte van de K20-EG. Ik ben erg benieuwd hoe het op de weg gaat uitpakken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 14 apr 2015, 20:06

Heerlijke toerenjanker.

Lekker lijstje met mods!

voetbalboer87

Bericht door voetbalboer87 » 14 apr 2015, 20:08

De auto rijd sinds een week eindelijk, na wat tegenslagen te hebben gehad was het nu dan eindelijk zo ver. Heerlijk om weer in de DC2 te kunnen rijden, en wat een power levert de motor zeg!

Het schakelmechanisme lijkt goed te werken, en schakelt erg strak. Helaas is de versnellingsbak nog niet 100 punten, maar dat neem ik eerst maar even voor lief. De LSD daarintegen werkt zeer goed :mrgreen:

Het aangepaste stuurhuis doet ook goed zn werk, ik vind het persoonlijk echt een stuk beter sturen dan een doorgelust stuurhuis. Ik heb de auto afgelopen week ook gelijk even weer goed uitgelijnd, dus dat kunnen we weer afvinken.

De motor draait nu op een basismap, en wordt als het goed is aan het eind van deze maand afgesteld. Hiervoor gebruik ik een nieuw systeem genaamd ProECU-K, wat vergelijkbaar is met Hondata Kpro. Dit is een product van een Oostenrijkse Tuner welke ook eerder een programma heeft ontwikkeld voor B-series. Deze man wilde een concurrerende ecu op de markt brengen, voor een veel vriendelijkere prijs. Wat in mijn ogen aardig goed gelukt is.

Afbeelding

Tot nu toe ben ik erg blij met dit systeem, het werkt voor mij erg goed en makkelijk. Wellicht schaf ik nog een keer een Android-tablet aan om alle parameters live te kunnen zien in de auto. Zo zou ik de huidige meters in de A stijl kunnen laten vervallen.

Voor de nieuwe Aluminium radiateur van Tegiwa moet ik nog een coolfan monteren, en wellicht nog weer een oliekoeler met oog op het circuitrijden.

Doelstelling is om op hemelvaartsdag de eerste kilometers te maken op Assen met de nieuwe setup. Voor die tijd wil ik nog de ABS verwijderen en de bedrading netjes maken.

Genoeg getypt, tijd voor een paar foto's..

Afbeelding

De nieuwe 2015 look

Afbeelding

Enginbay incl RBC inlaat en een nieuwe radiateur

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 14 apr 2015, 20:23

:gek: holy shit

Ik doe een jaar over een motor revisie en jij koopt in een dag een ITR en lepelt er een K20 in.

Wat heb je met je stuurhuis gedaan?

Zit er veel verschil tussen Kaaz LSD en de standaard helical sper?

Niels

Bericht door Niels » 14 apr 2015, 20:26

Ik zit niet zo in de Honda scène, wat voor motor is het? S2000?

Tim N

Bericht door Tim N » 14 apr 2015, 20:34

Meen uit een civic type R integra type R toch?

Geweldige update btw, lekkere looks ook zo zwart met die witte wielen :thumbup:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 14 apr 2015, 21:12

Gaaf :clap:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 14 apr 2015, 21:25

Gaaf ding Rouke! :df:

Bart Eykens

Bericht door Bart Eykens » 14 apr 2015, 21:32

Leuk ding Rouke! Zeker nu met de K20 erin :df:

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 14 apr 2015, 21:35

Mooi project hoor. En een cool toerenmonster. Future classic indeed!

Roy RS

Bericht door Roy RS » 15 apr 2015, 08:53

leuk karretje, future classic not so much met deze engine swap, maar wel veel leuker natuurlijk, die K20 is een heerlijk blok! (supercharger erop zou ik zeggen...)

remonrace

Bericht door remonrace » 15 apr 2015, 18:51

Cool ding zeg! Ziet er ook netjes uit aan de buitenkant. Moet toch altijd denken aan de NFS Drift :tooth:

Alexander

Bericht door Alexander » 16 apr 2015, 07:47

vette bak weer, snel maar eens meeten am ring :df:

Hoppa

Bericht door Hoppa » 16 apr 2015, 16:35

Kijk, dan wordt zo ITR ineens een stuk leuker!

Zie m wel weer voorbij huis rijden Rouke... van de zomer maar s een krachtmeeting doen ? ;)

Afbeelding

grtz de buurman :beer:

voetbalboer87

Bericht door voetbalboer87 » 23 apr 2015, 12:46

Het stuurhuis heb ik onbekrachtigd gemaakt. Ik heb hierbij ook het hele stuurhuis gedemonteerd, en de ring op de tandheugel verwijderd. Zo hoe je niet overbodig lucht of vloeistof te verplaatsen.

Een platen sper rijd wel heel anders ja, hij is vrij aanwezig. Als je rustig rijd en een kort bochtje maakt klappert het behoorlijk. Ik heb m verder nog niet evht kunnen gebruiken waar het voor bedoeld is. Hopelijk lukt dit Hemelvaartsdag op assen wel.

De motor komt inderdaad uit een Civic Type R uit 2003. Het vermogen zal afgesteld tussen de 230 en 245 pk liggen schat ik zo.

Dat wordt nu wel eens tijd ja Alexander!

Hoppa, jou golf nog nooit zien rijden. Ook niet bij de boerderij zien staan, kom er toch wekelijks langs :)

Hoppa

Bericht door Hoppa » 24 apr 2015, 10:57

Rouke, staat binnen :D

Mag volgende maand weer naar buiten -> 470+ ponies :D

Niels

Bericht door Niels » 24 apr 2015, 14:37

Leuk ding, is ook wel een topic waard :D

Macboy

Bericht door Macboy » 24 apr 2015, 18:36

Wat een snelle aanpassingen, respect en erg fraai :thumbup:

RC Power

Bericht door RC Power » 29 apr 2015, 21:58

Welkom met deze mooie ITR.
Veel plezierige km's ermee!

voetbalboer87

Bericht door voetbalboer87 » 18 mei 2015, 22:25

Afgelopen donderdag de ITR eindelijk op het circuit kunnen uitlaten met de nieuwe motor. De motor heeft zich fantastisch gehouden, heeft geen problemen gegeven. Alleen maar gedaan wat ze moest doen, power leveren. :) De auto hield zich verder ook goed, enkel wat problemen met remmen, de achterwielen blokkeerden nogal snel. Hierdoor had ik de remdruk "verdeler'' al helemaal dicht gedraaid. Maar helaas bleef de achterkant te vroeg blokkeren. Na de eerste sessie gelijk de achterkant verder verlaagd om meer druk op de achterwielen te krijgen, in de hoop het probleem te verhelpen. Maar ook nu weer bleek het niet echt te helpen, ik merkte wel dat naarmate de temperatuur steeg het beter werd.
Later heb ik de achterkant nog iets zwaarder gemaakt door mijn reservewiel terug te leggen en de tank weer vol te gooien. Uiteindelijk ging het wel beter, maar af en toe bleef de auto met remmen wel verassen waardoor ik hier niet 100% vertrouwen in had. Ondanks dat toch 5 sessies gereden, ik heb ontzettend genoten! En ook nog eens 5 seconden van mn pr op Assen af gereden (met de ITR) 2.09
De motorswap is wat dat betreft dus wel de moeite waard geweest, naast het hogere vermogen en koppel helpt de platensper hier ook heel goed aan mee. Ongelooflijk wat een grip je hiermee wint, daar word je wel vrolijk van ;)

Zondag ben ik met Patrick en Leon nog naar Hondafest geweest, daar zijn we rond 3 uur weer vertrokken en hebben we heerlijk binnendoor naar huis gereden (via de zeven heuvelen, de Posbank en langs de IJssel. Echt genoten van de auto, ik heb m bijna op het niveau waar ik de auto hebben wil :)
Laatst gewijzigd door voetbalboer87 op 29 mei 2015, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels

Bericht door Niels » 18 mei 2015, 23:00

Klinkt ook lekker :df:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2015, 03:49

Nice :thumbup:

Heeft zo'n Kaaz platensper ook sperwerking onder deceleratie? Dat heeft oa ook met je remdruk verdeling te maken. Als hij tegenspert dan gaat hij blokkeren van de voorwielen tegen. Dus dan kan je inderdaad meer front bias zetten.

Verder als je een schroefset achter lager zet, dan veranderd je gewichtsverdeling haast niet, dus hem omlaag schroeven heeft niet veel zin. Als die schokbrekers een hardheidsverstelling hebben dan had je nog kunnen proberen om de achterkant wat harder te zetten (rebound) om zo wat minder gewichtstransfer naar de voorwielen te krijgen. Maar dat werkt alleen op het moment dat je begint met vertragen. Je vertraagd de gewichtstransfer alleen maar, maar houd het niet tegen. Verder heeft dat natuurlijk ook invloed op de balans met insturen.

Weet ook niet of die auto nog ABS heeft? Dan werkt een remdruk verdeler namelijk nauwelijks.

Als ik gewoon naar de maat van de remmen kijk, 282mm voor en 260mm achter dan zit er niet veel verschil tussen, zou suggereren dat het een remsysteem voor ABS auto's is, omdat een FWD auto eigenlijk altijd veel zwaarder is aan de voorkant. Daarom zou ik ook blokken nemen met een hogere frictiecoeffcient aan de voorkant. Als je bij Ferrodo blijven wilt, bijvoorbeeld DS3000 voor en DS2500 achter, of zelfs gewoon standaard blokken achter.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 mei 2015, 09:24

Mooi speelgoed weer! :thumbup:

Plaats reactie