Acceleratie 850i

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Acceleratie 850i

Bericht door Jelmer850i » 31 dec 2006, 20:41

Een kennis van me heeft net zijn 850i voorzien van een nieuw differentieel.
Ik meende een van een M5, of er is het een en ander veranderd aan zijn differentieel.

Hierdoor draait de wagen zo'n 800 toeren meer dan normaal maar schiet er als een raket van door!

De 0-100 tijd moet dan rond de 5 seconden komen in plaats van 7,4!
Alleen de top wordt lager, aangezien dit theoretisch rond de 300 km/h zit zit het dan nog wel dik boven de 200, dus geen probleem.

Opzich wel de moeite waard, de wagen moet volgens hem nu echt als een sportwagen aanvoelen, accelereren als een gek!.
Een heel verschil en toch met evenveel vermogen.

7 januari ga ik een stukje met hem mee rijden, ik ben benieuwd!
Verder is het geen dure ombouw!

Wat denken jullie van zoiets..
Zelf heb ik nog wel een paar vragen.

Wat zou dit doen met:

- de krachten op de automaatbak
- slijtage achterbanden :lol:
- benzine verbruik (moet 1 liter schelen op de 100km volgens hem... )

Verder wel een leuke mod! Ben je sneller dan een Csi, onder de 200 dan..

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 31 dec 2006, 21:23

Klinkt me als muziek in de oren.
M5 heeft zowiezo een korter diff dan een 850i daarom draaien ///M motoren ook meer toeren om hoge snelheden te klokken.

Je 850i zal altijd nog tegen de 250 aanhikken Jelmer ;)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 31 dec 2006, 21:25

Kortere eindoverbrenging is een goede upgrade, heb zelf een tijd geleden een m3 sper (3.15) op mijn 328 gehad (2.93). Persoonlijk denk ik dat het diff waar jij het over hebt niet van een m5 is aangezien de top van een m5 zonder begrenzer ook richting 300 gaat. Mijn idee is dat er een diff van bijvoorbeeld een 520 (geen idee wat de overbrenging daarvan is maar komt overeen met je genoemde top denk ik) omgebouwd is naar sper en onder die 850 ligt. Ook lijkt me de genoemde verandering van top erg overdreven. Als ie 6 seconde nu doet lijkt me dat wel reeel. Kost je idd een euro of 500 voor deze ombouw incl sper.

Benzineverbruik gaat omhoog van deze ombouw want je draait mee toeren in dezelfde versnelling, achterbanden heb je altijd zelf in de hand. Krachten op je bak nemen uiteraard ook toe in dit geval dus zal vast ook wel iets slijten. Ik zou het voor lief nemen. Als alle techniek fris is moet het dit echt wel aankunnen.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 31 dec 2006, 22:11

De genoemde verbetering lijkt me sterk overdreven. Je zou daar een eindoverbrenging voor nodig hebben die zo'n 50 procent korter is. De 850i heeft standaard iets van 2.91:1 en daar zou je dan 4.33:1 van moeten maken? Dit lijkt me niet erg praktisch omdat de motor op kruissnelheid bij elke snelheid 50 procent meer toeren zal maken (dus ook meer herrie en brandstofverbruik).

Volgens deze site heeft de E34 M5 een eindoverbrenging van 3.91:1. De 850i automaat heeft een standaard overbrenging van 3.64:1 dus dat gaat je hooguit een verbetering van 7,4% opleveren. De handbak heeft geloof ik wel 2.91:1 (upgrade naar 3.15:1 was populair).

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 31 dec 2006, 22:12

De 250 tikt hij nog wel aan ja.. normaal draait hij nog geen 5000 toeren.
Hij mag 6200 toeren hebben (meende ik zo.. )
Dus tel er 1000 toeren bij op en je red het nog (als dit zo werkt... ).

Overige informatie van het dif zal ik binnenkort opvragen.
Hij was laaiend enthousiast over de stap echter betwijfel ik zijn rijkusten :lol:
Een quote:
Mijn S-diff 391 avontuur: wow, aaaah, ohhhh, oef !
Ik heb een kanon op wielen gekregen, gaat me wel wat top kosten, maar den
dat ik binnen de 5 seconden op de 100 zit, accelereer, het stop maar
niet, wow, echt
Dacht even een spin te maken uit stilstand op droge weg, nu. dat moet je
niet doen als je er niet op voorbereid bent, dat is pas driften, ik stond
bijna achterste voren en omdat ik gewoon het gas er op hield en de goede
richting heb aangehouden verklaard dat ik dit nog kan schrijven.
Ze spreken er nog van in Friesland(die halve gare met zijn 8 ), kicken
!!!!!!!!!!!!!

Spreekt mij ook wel aan.. echter ik ben als de dood dat mijn automaatbak het begeeft :(.
Ik heb er nog geen problemen mee gehad, en wil dit ook niet.
Eerst maar eens informeren wat zoiets gaat kosten. haha

Verder kost dit idd rond de 400-500 euro, geen geld voor de sprintcapaciteit die je ervoor terug krijgt.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 31 dec 2006, 22:14

E39 M5 meende ik Femme.. (weet niet als dat kan.. )
de 7de maar even ervaren wat er gebeurd is en wat eraan gedaan is.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 01 jan 2007, 03:31

Lekker belangrijk Jelmer. Hopen dat de automaat dood gaat. Gelijk een smoes om een handbak erin te knallen en dan is het echt feest. :wink:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 01 jan 2007, 12:00

Of maakt het voor de automaat niet uit?
Een 850i met handbak liggen niet voor het oprapen ;-)

Verder rijdt het wel relaxed met een automaat, net alsof het bij de wagen hoort. 8) En zeker omdat ik normaal altijd voor een handbak ben!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 jan 2007, 13:54

Voor de automaat maakt het in principe niet uit op een hogere theoretische slijtage na (draait immers meer toeren :wink: ). Een hogere belasting realiseer je alleen door de auto zelf meer te belasten en is dus van jezelf afhankelijk.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 01 jan 2007, 21:18

Het diff word eruit gehaald, vervolgens pakken ze een M5 E34 sperr differentieel. Van deze 2 maken ze een mix en komen ze met dit resultaat.

Bijelkaar incl. montage is het zo'n 4 uur werk.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 01 jan 2007, 21:22

Dat is nog keer te doen Jelmer 8)

Dan wordt de A31 CBR nog leuker van dan :D met zo'n snel accelererende 8 serie erbij :D

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 01 jan 2007, 21:25

:D

Dan nog 2 superchargers :lol:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 01 jan 2007, 22:03

Dat wordt je te duur mejong :D:D

Gewoon 2 kelken erop van K&N.
Dan klinkt die V12 al heel anders boven de 5000rpm ;)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 01 jan 2007, 22:24

kan..je hebt ook van die dingen die je in je box kan plaatsen, hoe zijn die?

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 01 jan 2007, 22:34

Of je verwijdert de 2 resonatieboxen (als die erin zitten). Dan heb je ook een feestelijk geluid met een aftermarket plaatfilter.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 01 jan 2007, 22:35

weg halen opslaan en van die open filters kopen kan natuurlijk ook.

Echter dat is misschien voor het geluid leuk.. maar het wordt echt gloeiend heet bij die V12... , dus hij zal niet genoeg frisse lucht krijgen ben ik bang...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2007, 00:10

Van 7.4 naar 5 sec is echt onzin. Ik heb 3.23 -> 3.62 op mijn M3 gedaan en dan zou ik op 4.0 sec op 100 zitten??? :lol:

Wat een hoop vergeten is dat je wel harder door een versnelling heen gaat, maar dat je ook eerder opschakelen moet. En dat kost snelheid tov je concurrent.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 02 jan 2007, 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 02 jan 2007, 00:55

Ik kan die tijdwinst wel verklaren, geen enkel probleem: meneer heeft de overbrenging vervangen maar natuurlijk niet opnieuw z'n snelheidsmeter gecalibreerd... :roll: Al accelererend denk hij 100km/h te hebben bereikt terwijl het misschien feitelijk maar 90 of 95km/h was. Ja, ZO kunnen wij het ook wel! :lol:
Dus: nogmaals meten maar dan met bv GPS of hectometerpaaltjes en stopwatch. (doet me denken aan mijn 2002-tje waar ik een 1602 diff onder had gehangen. dat ding liep 200km/h! op de teller en in m'n dromen... :roll:

het vergelijken met een M5 is echt onzin tenzij je er ook bij vertelt welke overbrenging de betreffende versnelling heeft in beide auto's en welke afrolomtrek de aangedreven wielen van beide auto's hebben.
Zoals ook al gezegd is de M5-motor een hoogtoerige, levert dus ook z'n piekvermogen bij een relatief hoog toerental en als gevolg daarvan (dus niet andersom!) is de kortere eindoverbrenging gekozen.
De V12 is laagtoeriger ontworpen en kan daardoor een langere eindoverbrenging met gemak trekken. (max koppel bij lager toerental)

Dat de auto sneller zal zijn in acceleratie is een feit, dat je eerder moet schakelen ook maar dat zal met zo'n straatversnellingsbak (met wijd uiteenliggende ratio's) nauwelijks een issue zijn, met een automaat al helemaal niet. Dat de auto meer gaat verbruiken is in principe waar maar dat hoeft niet, als je b.v. net mazzel hebt dat de automaat al bij een lagere snelheid in de lock-up gaat of opschakelt naar een hogere versnelling dan kan het gunstig uitpakken bij snelheden die je vaak moet rijden (50-70-80-100-120) Andersom kan ook natuurlijk. Kwestie van uitproberen. (maar onthou 1 ding: BMW-engineers zijn niet gek! Je moet aardig wat in je mars hebben om het beter te weten dan zij)

Die automaat blijft trouwens gewoon heel. Er gaat immers niet meer koppel in vanaf de motor. Versnellingen en een eindoverbrenging zijn allemaal koppel multiplicatoren. Ze doen iets met het aangeboden koppel. De automaat krijgt het zelfs iets makkelijker omdat de totale overbrenging in 1 korter is geworden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2007, 02:19

Bij BMW's zit de snelheids sensor op de kooi in het diff, als je dus je overbrenging veranderd dan maakt dat niks uit voor je snelheidsmeter.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 02 jan 2007, 09:56

MAar die gast hoeft niet te schakelen want het ging om een automaat.
Nu weet ik niet hoe snel die door zn versnellingen jaagt

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2007, 13:12

Nee die hebben trappen en daar treed dus hetzelfde op. 1e trap is korter maar je moet ook sneller naar de 2de.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 03 jan 2007, 01:41

dit diff was toch een samenstelsel van onderdelen? M5 spul in 850 diffhuis, toch? Als dan de 850-pulsring er weer terug in is gegaan met het M5 kroonwiel/pignon dan gaat het alsnog fout met de snelheidsmeter.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 03 jan 2007, 02:10

Nee. Wil je een M5 sperklok in een 850i huis zetten dan moeten ze toch fysiek qua bouw gelijk zijn? (anders knappe jongen als je dat voort elkaar krijgt)

De snelheissensor meet gewoon het aantal omwentelingen van de kooi, dat is dus gelijk aan het aantal omwentelingen die je achterassen maken. Dit pulssignaal word in je cluster omgerekend naar snelheid.

Zet jij op die kooi een ander kroonwiel en pignon dan veranderd er dus niks aan je aanwijzing. Zet je er een andere kooi in dan veranderd er ook niks omdat dit systeem voor BMW's gelijk is.

Je kan het ook wel raden, als hij zelf al zegt dat hij bij 120 800 RPM meer draait dan is zijn snelheidsmeter dus ook mee veranderd.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 04 jan 2007, 00:01

ik denk dat ik het nu begrijp... Je hebt gelijk. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nivek en 1 gast