Ik kan die tijdwinst wel verklaren, geen enkel probleem: meneer heeft de overbrenging vervangen maar natuurlijk niet opnieuw z'n snelheidsmeter gecalibreerd...

Al accelererend denk hij 100km/h te hebben bereikt terwijl het misschien
feitelijk maar 90 of 95km/h was. Ja, ZO kunnen wij het ook wel!
Dus: nogmaals meten maar dan met bv GPS of hectometerpaaltjes en stopwatch. (doet me denken aan mijn 2002-tje waar ik een 1602 diff onder had gehangen. dat ding liep 200km/h! op de teller en in m'n dromen...
het vergelijken met een M5 is echt onzin tenzij je er ook bij vertelt welke overbrenging de betreffende versnelling heeft in
beide auto's en welke afrolomtrek de aangedreven wielen van beide auto's hebben.
Zoals ook al gezegd is de M5-motor een hoogtoerige, levert dus ook z'n piekvermogen bij een relatief hoog toerental en
als gevolg daarvan (dus niet andersom!) is de kortere eindoverbrenging gekozen.
De V12 is laagtoeriger ontworpen en
kan daardoor een langere eindoverbrenging met gemak trekken. (max koppel bij lager toerental)
Dat de auto sneller zal zijn in acceleratie is een feit, dat je eerder moet schakelen ook maar dat zal met zo'n straatversnellingsbak (met wijd uiteenliggende ratio's) nauwelijks een issue zijn, met een automaat al helemaal niet. Dat de auto meer gaat verbruiken is in principe waar maar dat hoeft niet, als je b.v. net mazzel hebt dat de automaat al bij een lagere snelheid in de lock-up gaat of opschakelt naar een hogere versnelling dan kan het gunstig uitpakken bij snelheden die je vaak moet rijden (50-70-80-100-120) Andersom kan ook natuurlijk. Kwestie van uitproberen. (maar onthou 1 ding: BMW-engineers zijn niet gek! Je moet aardig wat in je mars hebben om het beter te weten dan zij)
Die automaat blijft trouwens gewoon heel. Er gaat immers niet meer koppel in vanaf de motor. Versnellingen en een eindoverbrenging zijn allemaal koppel multiplicatoren. Ze doen iets met het
aangeboden koppel. De automaat krijgt het zelfs iets makkelijker omdat de totale overbrenging in 1 korter is geworden.