Trajectcontrole ook op binnenwegen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hans

Trajectcontrole ook op binnenwegen

Bericht door Hans » 29 dec 2006, 18:36

Trajectcontrole ook op binnenwegen 29-12-06

Het Openbaar Ministerie wil binnen enkele jaren op alle gevaarlijke binnenwegen trajectcontrole hebben ingevoerd. Het komend jaar wordt daarmee begonnen op zo'n tien wegen.

Het gaat om de zogenoemde N- en de B-wegen waar niet harder dan 80 kilometer per uur mag worden gereden. Op die wegen, in de volksmond dodenwegen genoemd, komen relatief veel ongelukken voor.

Trajectcontroles moeten ervoor zorgen dat automobilisten op die wegen langzamer gaan rijden.

Gemiddelde
Bij trajectcontrole hangen camera’s op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van elke auto en vrachtwagen.

Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de automobilist een bekeuring thuis gestuurd. Hierdoor heeft remmen vlak voor een flitspaal geen nut meer.

Volgens de landelijk verkeersofficier Koos Spee is een proef met trajectcontrole op de Zeelandbrug, die een paar maanden geleden werd ingevoerd, een groot succes.

Inmiddels zijn er op vijf snelwegen al trajectcontroles (A4, A10, A12 op verschillende plaatsen, A13 en A20) en ook zijn er enkele verplaatsbare systemen, onder meer in Friesland.

Digitaal
De invoering van de trajectcontrole op de binnenwegen heeft te maken met de nieuwe generatie flitspalen. Die zijn digitaal en daardoor is het mogelijk om ze aan elkaar te koppelen.

In Nederland staan zo'n 1700 flitspalen. Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie heeft 900 flitspalen en de rest is eigendom van voornamelijk provincies en gemeenten.

Het Openbaar Ministerie wil binnen twee jaar hun flitspalen digitaal maken.
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... trole.html

Het gaat helemaal de verkeerde kant op. [IMG:30:25]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... pompom.gif[/img]

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 dec 2006, 19:54

Gaat om de dodenwegen. Ben ervan overtuigd dat 't werkt.

Alleen is niet de snelheid de oorzaak van die ongelukken, maar het verkeerd inschatten van de situatie. Alleen als je iedere max 80 laat rijden, dan gaan ze ook niet inhalen (of juist wel als iemand dan 75 rijdt...)

We zullen zien.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 29 dec 2006, 22:59

Ik vind t niet werken...

Men remt af voor een flitskast...maar dat dioen ze ook voor een traject controle...daarna gaat t gas er gewoon weer op...t enige voordeel...het gecontroleerde stuk is wat langer dan met alleen een flitskast..

Tja...

DDX

Bericht door DDX » 29 dec 2006, 23:05

tja traject controle op a10 is erg leuk
iedereen max 70km/u want ojee als je maar een tikje boven de 80 op je teller komt
en waarom zou je van baan wisselen als je toch niet harder mag
iemand die er dus af wilt gaat remmen en dan met 60 proberen naar rechterbaan te gaan

etc etc

allen

Bericht door allen » 30 dec 2006, 00:45

Ik rijdt zelf niet overdreven te hard. Maar net na een trajectcontrole schakel ik wel altijd ff 2 terug en knal ik hem op het gas naar de 7200 rpm. Als het rustig is uiteraard. Gewoon ff een paar keer doorhalen en dan weer met 130 verder kachelen. Het is een tik denk ik...

Hans

Bericht door Hans » 30 dec 2006, 08:29

Dennis Cavallino schreef:Gaat om de dodenwegen. Ben ervan overtuigd dat 't werkt.
Geloof me, dat blijft echt niet beperkt tot dodenwegen.

DDX

Bericht door DDX » 30 dec 2006, 09:57

op 'dodenwegen' gaat het helemaal leuk werken NOT
gaan mensen 70 rijden waar je 80 mag, krijg je dus mensen die met 75 gaan inhalen....

Hans

Bericht door Hans » 30 dec 2006, 12:29

Inhalen is op de meeste wegen zowiezo al verboden. En inhaalverboden worden alleen nog maar uit gebreid. In heel de Provincie Zeeland willen ze het inhalen buiten de bebouwde kom verbieden, op die manier willen ze ook de snelheid naar benenden halen. Er is altijd wel iemand die onder de max rijd, en die haalt dan het gemiddelde van iedereen die er achter zit naar beneden. Dat is veilig zeggen ze. (maar heel slecht voor de bloedruk van de mensen die er achter zitten)

DDX

Bericht door DDX » 30 dec 2006, 12:37

tja leuk al die dubbele strepen in het midden
alleen als er iemand 60 gaat rijden als je 80 mag trek ik me er weinig van aan
(zeker als je vorig jaar nog gewoon 100 mocht op die weg/wel mocht inhalen)

Michel P

Bericht door Michel P » 30 dec 2006, 13:07

De vertrutting van nederland gaat door, volgende stap, GPS koppeling en snelheid van je auto op afstand gereld. Is al getest en werkt......

Straks allemaal in een 800cc 2 cyl met 30pk, voor NL meer dan genoeg power........ :cry:

Michel

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 dec 2006, 13:50

Ik woon ook bij zo'n 'dodenweg' daar hebben ze ook alles al geprobeerd. Verbod om in te halen, heeft iedereen scheit aan (ik ook). Probleem is dat het deels een 100 km/u weg is maar een hoop weten dat niet en blijven er stug 70 rijden. Ander deel hebben ze sinds kort alle kruisingen 50 km/u gemaakt, houd ook niemand zich aan. Ze staan er wel een hoop te flitsen maar toch.

Plaats reactie