http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... trole.htmlTrajectcontrole ook op binnenwegen 29-12-06
Het Openbaar Ministerie wil binnen enkele jaren op alle gevaarlijke binnenwegen trajectcontrole hebben ingevoerd. Het komend jaar wordt daarmee begonnen op zo'n tien wegen.
Het gaat om de zogenoemde N- en de B-wegen waar niet harder dan 80 kilometer per uur mag worden gereden. Op die wegen, in de volksmond dodenwegen genoemd, komen relatief veel ongelukken voor.
Trajectcontroles moeten ervoor zorgen dat automobilisten op die wegen langzamer gaan rijden.
Gemiddelde
Bij trajectcontrole hangen camera’s op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van elke auto en vrachtwagen.
Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de automobilist een bekeuring thuis gestuurd. Hierdoor heeft remmen vlak voor een flitspaal geen nut meer.
Volgens de landelijk verkeersofficier Koos Spee is een proef met trajectcontrole op de Zeelandbrug, die een paar maanden geleden werd ingevoerd, een groot succes.
Inmiddels zijn er op vijf snelwegen al trajectcontroles (A4, A10, A12 op verschillende plaatsen, A13 en A20) en ook zijn er enkele verplaatsbare systemen, onder meer in Friesland.
Digitaal
De invoering van de trajectcontrole op de binnenwegen heeft te maken met de nieuwe generatie flitspalen. Die zijn digitaal en daardoor is het mogelijk om ze aan elkaar te koppelen.
In Nederland staan zo'n 1700 flitspalen. Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie heeft 900 flitspalen en de rest is eigendom van voornamelijk provincies en gemeenten.
Het Openbaar Ministerie wil binnen twee jaar hun flitspalen digitaal maken.
Het gaat helemaal de verkeerde kant op. [IMG:30:25]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... pompom.gif[/img]