Ambtenaren voor snelheidslimiet op Duitse snelwegen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hans

Bericht door Hans » 28 dec 2006, 19:48

Uitgegeven: 28 december 2006 19:32
Laatst gewijzigd: 28 december 2006 19:36

BERLIJN - Duitse topambtenaren willen een snelheidsbeperking op alle autosnelwegen in de Bondsrepubliek. Het hoofd van het federale milieubureau, Andreas Troge, pleitte donderdag in Duitse media voor een maximum snelheid van 120 kilometer per uur.

Troge wees op de voordelen voor het milieu in de strijd tegen het broeikaseffect. Volgens hem wordt door het 'tempolimiet' de uitstoot van kooldioxide teruggedrongen, mogelijk tot 30 procent.

De topambtenaar stelde ook dat de kans op ongevallen zal verminderen. Verder zouden er minder files ontstaan
http://www.nu.nl/news/929323/21/Ambtena ... wegen.html

[IMG:30:25]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... pompom.gif[/img]

Zou het er dan toch een keertje van komen? Of is de Duitse Auto lobby sterk genoeg? En dan meteen 120km/h, man wat een slakken tempo.

Michel P

Bericht door Michel P » 28 dec 2006, 19:54

Drama voor de tuning industrie :cry: De ambtenaren mogen toch gewoon 120 rijden ;-)

Michel

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 dec 2006, 19:57

Met weer het milieu als zondebok..........................gtver de gatver, wat een slap gelul toch weer, die groene lobby maakt ons kapot.

Doe het toch gelijk goed; verbied subbiet alle auto verkeer, alle zware industrie, alle vlieg verkeer, nooit meer op vakantie, alleen met je je 3 serie zeilboot en als klap op de vuurpijl; geen vuurwerk meer (dat lucht op; mensen kunnnen weer ademen en belangerijker; sommigen kunnen ook tot 10 blijven tellen)

Niet te vergeten; 60% groene belasting uiteraard; er moet toch wel een vervanging voor BPM, benzine accijns en wegenbelasting komen nietwaar, we gaan toch met de benewagen...........................och, ook nog zonne en wind energie belasting. De zon ging tot net nog voorniets op, maar intussen achterhaald.....................................

Lekker met zijn allen terug naar het stenen tijdperk............................waar net de aller grootste vulkaan uitbarsting plaatsvindt.......................met een CO2 uitstoot die we zelf de afglopen 100 jaar cumulatief niet hebben gescoord.................................zo en nu die groene lobby maar weer................................

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2006, 20:10

romo schreef: Lekker met zijn allen terug naar het stenen tijdperk............................waar net de aller grootste vulkaan uitbarsting plaatsvindt.......................met een CO2 uitstoot die we zelf de afglopen 100 jaar cumulatief niet hebben gescoord.................................zo en nu die groene lobby maar weer................................

:lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:

On topic denk ik dat ze bij de autolobby wel sterk in hun schoenen staan. En anders, zou toch jammer wezen als auto's ala M6 en RS6 opeens 330 km/u kunnen ipv 250 zo van de showroomvloer :shock: :mrgreen:

Fabian

Bericht door Fabian » 28 dec 2006, 20:18

T zal me aan me reet roesten, echter hebben we dan op de Ring ook een probleem als ze de limiet invoeren op alle Duitse snelwegen....... :(

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2006, 20:21

Fabian schreef:T zal me aan me reet roesten, echter hebben we dan op de Ring ook een probleem als ze de limiet invoeren op alle Duitse snelwegen....... :(
Nee hoor. Afgesloten circuit van maken en nog steeds kaartjes verkopen voor 19 euro. Ala Hockenheim ring.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 dec 2006, 20:24

Precies. Dan gaat de E30 gewoon weer daar gestald worden :)

Ook nooit gezeik meer met verzekering, politie etc. Evt. aanvullende polis aanbieden a x0 euro per rondje voor schade aan vangrails etc..

Maar valt mij op dat men in Duitsland afgelopen jaren steeds rustiger is gaan rijden. Ik zou alsnog met 140-160 door Duitsland heen knallen, net als in Frankrijk, als ik richting het Zuiden rijd. Maar goed, boetes scoren is minder grappig.

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 28 dec 2006, 20:26

Gaat ze NOOOOIT lukken....de duitse autolobby is veel te sterk...dit valt meer in de categorie "1-April" grap :D

HSR

Bericht door HSR » 28 dec 2006, 21:15

Dennis Cavallino schreef:Precies. Dan gaat de E30 gewoon weer daar gestald worden :)

Ook nooit gezeik meer met verzekering, politie etc. Evt. aanvullende polis aanbieden a x0 euro per rondje voor schade aan vangrails etc..

Maar valt mij op dat men in Duitsland afgelopen jaren steeds rustiger is gaan rijden. Ik zou alsnog met 140-160 door Duitsland heen knallen, net als in Frankrijk, als ik richting het Zuiden rijd. Maar goed, boetes scoren is minder grappig.

Je hebt gelijk, Dennis. Het valt mij ook erg op dat ze steeds rustiger rijden in Duitsland. Ik rij de 31 vrij regelmatig en ik ben vaak de enige die daar 200+ rij.

Hans

Bericht door Hans » 28 dec 2006, 21:17

Dan snap ik niet waar die [IMG:33:36]http://i119.photobucket.com/albums/o138/hh666/swear.gif[/img]ambtenaren zich druk over maken, die paar % die stevig doorrijdt kan je nauwlijks een gevaar voor het milieu noemen.

Rebel

Bericht door Rebel » 28 dec 2006, 21:56

Tis inderdaad asociaal van duitsland om het milieu aspect van harder rijden te negeren. Ieder land in Europa is bezig met deze problematiek behalve duitsland, alwaar de auto nog steeds de heilge koe is.

Verder ben ik het wel met Dennis eens, wat betreft de Ring.

RVV

Bericht door RVV » 28 dec 2006, 22:51

Ik vraag me af of de ring dan buiten schot kan blijven. autolobby is wel megamachtig. maar we gaan het meemaken jammergenoeg.

Cupra R

Bericht door Cupra R » 29 dec 2006, 01:37

Zit Femke Halsema soms daar ook in de regering met haar oude stinkende Mercedes diesel :x

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 29 dec 2006, 01:47

Die rijdt een mooiere auto dan jij :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 29 dec 2006, 09:15

Maak er dan 160 van.

Wilbert

Bericht door Wilbert » 29 dec 2006, 09:20

Ik denk dat het geen tien jaar meer gaat duren voor de limiet naar 120 of 130 gaat. Veel duitser rijden rustig omdat het ze gewoon te veel geld kost om hard te rijden. Brandstof is in duitsland niet echt goedkoop meer zeker de diesel niet.

Hans

Bericht door Hans » 29 dec 2006, 09:26

Duits politiek tegen maximumsnelheid

Van onze correspondent

BERLIJN, vrijdag
De eis om op Duitse snelwegen een maximumsnelheid in te voeren is op veel weerstand gestoten. Het wetenschappelijke adviesorgaan van het Duitse milieuministerie vindt 120 kilometer per uur wel welletjes en wees er gisteren op dat de Bondsrepubliek het enige land in Europa is zonder snelheidsbeperking.
Door de in te voeren maximumsnelheid moet een CO2reductie van ten minste dertig procent worden bereikt. Tegelijk zou zo het fileprobleem worden aangepakt en het aantal ongevallen dalen.
De Duitse automobilistenbond ADAC vindt het plan maar niks. „Een typisch proefballonnetje voor de jaarwisseling”, aldus een woordvoerder. Volgens de ADAC kent Duitsland na Nederland en Engeland de minste ongevallen in Europa. Daarnaast zou de gemiddelde snelheid er sowieso onder 120 kilometer per uur liggen.

Daarnaast is het recht op hard rijden in Duitsland een heilige koe. De SPD-fractie ziet voor een snelheidslimiet momenteel geen meerderheid. „Zonder ging het toch prima”, merkte Stephan Schütz van de SPD op. De collega’s van de CDU/CSU zijn ook tegen. „We hebben in Duitsland al genoeg regels”, klaagde Ronald Pofalla, secretaris-generaal van de CDU. „Op de helft van onze snelwegen zijn er al beperkingen.”
De Duitse auto-industrie moet vrijwillig aan milieumaatregelen gaan meewerken.
bron : www.telegraaf.nl 29 december 2006 (inlogpagina)

[IMG:41:24]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... static.gif[/img]

Macboy

Bericht door Macboy » 29 dec 2006, 09:43

Macboy

Bericht door Macboy » 29 dec 2006, 13:54

Ik ben een leek op klimatologisch gebied, maar heb wel een goede dozis gezond verstand. Al lange tijd ging ik er vanuit dat de lobby (welke kant op ook) sterk overtrokken is. Global Warming (broeikaseffect) is al een hot item sinds ik op school kon lezen. Ik vreesde het ergste. Nu 20 jaar later is er nog geen fuck aan de hand.

Er hoeft maar 1 flinke vulkaan te eruperen (?) en de CO2 uitstoot bereikt waardes die de mens in 25 jaar niet kan veroorzaken. Wolken hebben ook een grote invloed hierop. Daar wordt niet veel studie naar gedaan, maar de mens kan veel minder veroorzaken dan nu wordt voorgedaan.

Bovendien, die 5 graden verhoging is een schommeling in de marge. Niet wat betreft de (desastreuse) gevolgen die dit kan hebben voor het milieu, maar bezien onze tijdsladder. De mens is zo nietig, dat de bijdrage ook gering moet zijn. Punt.

Leest u maar.

28-12-2006
--------------------------------------------------------------------------------

Ruziën over opwarming van de aarde
Het afgelopen jaar was het warmste in de Nederlandse metereologische geschiedenis.

Even opmerkelijk was de hitte van het debat over de wereldwijde klimaatverandering. Fel en soms onverkwikkelijk verliepen de discussies tussen ‘alarmisten’ (95 procent van de klimaatwetenschappers) en de kleine, maar hardnekkige kring van ‘sceptici’.

De alarmisten luiden de noodklok. De beroemdste onder hen, de vroegere Amerikaanse vice-president Al Gore, bracht de An inconvenient truth uit, waarvan de boodschap luidt: als we nu niet beginnen met maatregelen tegen de opwarming, zal deze generatie nog een drastische verandering van haar levensomstandigheden meemaken. Bangmakerij, vinden de sceptici. Gore gaat selectief met de feiten om.

Zo is er een richtingenstrijd ontstaan waarbij de stereotyperingen niet van de lucht zijn: de alarmisten dragen geitenwollen sokken en laten zich subsidiëren door politici die zich van het onderwerp hebben meester gemaakt. Sceptici zijn lakeien van de olie-industrie.

Hoogleraar Salomon Kroonenberg van de Technische Universiteit in Delft vindt zichzelf boven de partijen staan. Hij wil er als geoloog, ofwel historicus van Moeder Aarde, alleen op wijzen dat datgene waarvoor we nu bang zijn zich al vele malen heeft voorgedaan, zonder dat er een mens aan te pas kwam: toename van broeikasgassen in de atmosfeer, opwarming, afgewisseld door ijstijden.

,,We hebben het over zeer grote processen. De kans dat de mens die kan sturen is twijfelachtig, in elk geval op lange termijn. Daarom denk ik dat de maatregelen die in het verdrag van Kyoto zijn vastgelegd een onvoorspelbaar effect zullen hebben.’’

De geoloog vindt symptoombestrijding, zoals dijkverhoging in de delta’s, in dit geval beter dan genezing. De kwaal gaat het menselijk begrip immers te boven. ,,Zorg dat we goed zijn voorbereid op de klimaatverandering die onvermijdelijk komt. Daaraan kan beter geld worden besteed dan aan Kyoto.’’

Als Kroonenberg gelijk heeft, hoe komt het dan dat slechts weinigen dat inzien? Modern schuldgevoel, meent hij. De gedachte dat de mensheid het klimaat in de war heeft gebracht, appelleert daaraan. ,,Het moet altijd iemands schuld zijn en we hebben er recht op dat het weer goed komt.’’

Tot nu toe

Dat klimatologie een onzekere tak van wetenschap is, blijkt uit het aantal voorspellingen in de vorige eeuw van een klimaatramp. Vooral Amerikaanse media waarschuwden afwisselend voor een nieuwe ijstijd en een dodelijk hittetijdperk.

In 1919 meldt de New York Times dat de ontdekkingsreiziger Donald MacMillan tijdens een van zijn Zuidpoolexpedities tot de conclusie was gekomen dat we ‘aan de vooravond staan van een nieuwe ijstijd’. Tien jaar later melden de New York Times én de Los Angeles Times dat ‘de wereld, volgens veel geologen, warmer wordt en nog verder zal opwarmen’

In 1975 kondigt een groot aantal kranten en bladen een nieuwe ijstijd aan, die ‘de gehele menselijke bewoning van de aarde zal aantasten’. Vanaf eind jaren ’90 gooien de meeste wetenschappers het op een relatief snelle opwarming, te wijten aan menselijke activiteit.

Warmste jaar in Nederland sinds drie eeuwen

Met name de maanden juni, september en de herfst zorgden ervoor dat het dit jaar in Nederland warmer was dan in 300 jaar is gemeten. Wereldwijd was 2006 voor het noordelijk halfrond het op drie na warmste, en voor het zuidelijk halfrond het op zes na warmste jaar sinds 1861.

lDe afgelopen eeuw is de aarde 0,7 graden warmer geworden. Sinds 1976 is er sprake van een sterke stijging van gemiddeld 0,18 graden Celsius per decennium. Voor deze eeuw wordt een temperatuurstijging van 1,4 tot 5,8 graden Celsius verwacht. De wereldwijde ecologische, economische en sociale gevolgen van deze stijging kunnen ingrijpend zijn.

lHet verdrag van Kyoto, dat in 1997 werd opgesteld en begin 2005 officieel van kracht werd, heeft tot doel de temperatuurstijging deze eeuw tot 2 procent te beperken. Daartoe moet de uitstoot van broeikasgassen, vooral koolstofdioxide (CO2), tussen 200 en 2012 met 5 procent verminderen. De VS hebben het verdrag niet ondertekend.

Gegevens: KNMI en IPCC.

Pech voor de dinosauriër, geluk voor de mens

Plotselinge klimaatveranderingen hebben zich in de oeroude geschiedenis van de aarde vele malen voorgedaan en de gevolgen waren vaak ontstellend. Hele diersoorten, zoals de dinosauriërs, stierven uit. Andere, zoals de mens, hebben er daarentegen hun bestaan aan te danken. Ofwel: als de dinosauriërs nu nog hadden geleefd, was er voor mensen geen plaats geweest.

Volgens de gangbare theorie stierven de reuzereptielen zo’n 70 miljoen jaar geleden zeer snel uit als gevolg van plotselinge veranderingen in het klimaat, die weer waren veroorzaakt door de inslag van een reusachtige meteoriet in het Mexicaanse schiereiland Yucatan.

De verdwijning van de dinosauriërs betekende wel de opkomst van de zoogdieren, waartoe ook de mens behoort, al was die toen nog in geen velden of wegen te bekennen. Een volgende wereldwijde temperatuurstijging met onbekende oorzaak - zo’n 50 miljoen jaar geleden - zou het pad voor hem effenen. Toen stierf weliswaar een groot aantal zoogdieren uit, maar ontstonden ook nieuwe soorten, waaronder paarden en halfapen, onze verre achterneefjes.

De mens heeft dus al van twee grote klimaatveranderingen profijt gehad. Het is vanuit natuurhistorisch perspectief bekeken daarom niet onredelijk als een volgende hem fataal wordt.

‘Verband menselijke activiteit en opwarming staat vast’

Voor Rob van Dorland, klimatoloog bij het KNMI, hoeft het verband tussen de opwarming van de aarde en de menselijke uitstoot van CO2 niet te worden aangetoond. ,,Dat verband staat vrijwel vast.’’

De wetenschapper is co-auteur van het vierde, in februari te verschijnen rapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), een door de Verenigde Naties opgericht forum van wetenschappers die de risico’s van klimaatverandering bestuderen.

Naar verluidt zal het komende rapport nóg sterker de nadruk leggen op het menselijke aandeel in de opwarming van de aarde. Een kleine minderheid van deskundigen meent dat het met dat aandeel wel meevalt of dat er niets aan is te doen. Enkele van hun beweringen en Van Dorlands antwoord daarop.

Tussen 1945 en 1975 steeg het CO2-aandeel ook, maar daalde de temperatuur, vanwege hoge vulkaanactiviteit. Onverwachte omstandigheden kunnen zich altijd voordoen en dus is het ondoenlijk het klimaat te voorspellen en onwenselijk daarop beleid te baseren.

,,Er zijn klimaatscenario’s voor de komende tientallen jaren die rekening houden met dempende factoren als zonne-activiteit, vulkanisme en El Niño. En die laten nog altijd temperatuurstijging zien. Menselijke CO2-uitstoot is de laatste dertig jaar dan ook verder toegenomen, en wel zeer scherp.’’

Er is ‘weinig wetenschappelijke kennis over acht van de twaalf factoren die het klimaat beïnvloeden’. Geeft het IPCC zelf toe.

,,Dat is een verwijzing naar een staafjesgrafiek die klimaatsceptici kennelijk niet kunnen of willen begrijpen. De grafiek zegt iets over de onzekerheid van de mate waarin die factoren effect hebben. Dát ze effect hebben, weten we wél. De verwachting is dat het deze eeuw 1,4 tot 5,8 graden Celsius warmer wordt. Het ‘gebrek aan wetenschappelijke kennis’, ofwel de onzekerheid, zit in het verschil tussen deze twee cijfers.’’

Rampverhalen over het klimaat komen van wetenschappers die zich laten opjutten door politici, die duidelijke uitspraken willen.

,,Als wetenschappers de hete adem van politici en media in hun nek voelen, kan dat nadelige gevolgen hebben. Toch verkies ik deze situatie boven een wetenschappelijke ivoren toren. Nooit is er zo veel helderheid geweest over wat wetenschappers doen. Het IPCC is een goed voorbeeld. Een wereldwijd podium van wetenschappers die zich bezighouden met klimaat - kan het transparanter?’’

--------------------------------------------------------------------------------

Door CARL STELLWEG (http://www.ad.nl)

RVV

Bericht door RVV » 29 dec 2006, 14:06

heb je ook een samenvatting :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 dec 2006, 14:14

Hehe lol. Maar soms vraag ik me af of het niet andersom is, wetenschappers die de aandacht van de politiek willen ipv de politiek achter de wetenschappers aanzitten. Als je immers maar hard genoeg brult en met rapporten gooit dat we allemaal verdoemd zijn dan komen de subsidies wel binnen.

Marc R

Bericht door Marc R » 29 dec 2006, 14:17

K denk dat de autolobby te sterk is: vergeet niet dat half Duitsland draait op de auto-industrie...

EN als het te duur is voor de mensen om hard te rijden dan lost het zichzelf op....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 dec 2006, 15:25

@Macboy: Kyotoverdrag gaat niet alleen maar om klimaatverandering zoals jij het nu schetst. Gaat ook om terugdringen van fossiele brandstoffen, stimuleren van ontwikkelingslanden, luchtkwaliteit verbeteren (hoeveelheid Astma patienten is aanzienlijk gestegen afgelopen decennia, terwijl er vroeger veel vervuilender industrie was, het zijn er nu gewoon meer).

Duitsland heeft met zijn nuchtere verstand ook het Kyotoprotocol ondertekend en dus moeten ze maatregelen nemen. Zo simpel is het.
Als ik leest in de vet gedrukte quote hierboven, dan lees ik dat de helft van Duitslands snelwegen al een limiet heeft. Dat verbaast me echt! Dat is VEEL. Ik had verwacht dat het veel minder zou zijn.

Duitsland moet ten opzichte van 1990 echt veel Co2 (= de gekozen verzamelnaam om alle vormen van energie over 1 kam te scheren en het rekenwerk te vergemakkelijken, dus staar je niet blind op de scheikundige samenstelling). Want je hebt wat betreft die vulkaan uitbarsting gelijk, want het draait niet alleen maar om de pure Co2 in het Kyotoverdrag.

Je kan twee dingen doen:
- Of je blijft jarenlang mekkeren over het feit of het Kyotoverdrag wel ondertekend had moeten worden (en je vervolgens gaan afvragen wat er dan wel gedaan had moeten worden om energieverbruik te reduceren, nieuwe energiebronnen te stimuleren etc.)
- of je zegt: ok, we hebben een afspraak gemaakt, die gaan we nakomen. Hoe we dat doen, daar gaan we over in discussie. Ik vind het reduceren van de max snelheid een beetje een nood oplossing.
Stimuleer nu gewoon biobrandstoffen etc. en je probleem is méétbaar te reduceren. Dat doen ze niet.

Maak gvd een vuist tegen Shell en het belastingstelsel. Ga aan de haal met nieuwe initiatieven en zorg dat de burgers krijgen wat ze verdienen. Veel mensen willen én kapitalistische BMW's rijden én ze willen een steentje bijdragen aan het milieu. Lever dan alternatieve energie/brandstof. Dat is wat we op korte termijn nodig hebben!

RVV

Bericht door RVV » 29 dec 2006, 15:42

Die auobahnen waar geen tempolimiet geld zijn niet het probleem voor het miljö

Macboy

Bericht door Macboy » 29 dec 2006, 16:46

Duidelijke post Cav. Ik simplificeer natuurlijk alleen maar.

Plaats reactie