Maximale temperatuur motorolie...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Erminio » 07 nov 2014, 12:15

Wat is eigenlijk de maximale temperatuur die motorolie mag hebben, zonder dat de olie zijn specifieke werking begint te verliezen.

Ik vraag dit, omdat mijn olietemp bij volgas op "der autobahn" op 136 graden stond en ook op trackdays zie ook regelmatig 125+ voorbij komen :roll:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11742
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door WJ » 07 nov 2014, 12:57

Met wat voor olie rij je?

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Alexander » 07 nov 2014, 13:03

Dat verschilt per soort olie, 10w40 vs 10w60 bijvoorbeeld.
Bij veel circuit kilometers is een oliekoeler geen gek idee, ook gedaan.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Erminio » 07 nov 2014, 15:02

WJ schreef:Met wat voor olie rij je?
Total Quarts INEO Long Life 5W30

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Erik K. » 07 nov 2014, 16:47

+125 graden zijn temperaturen die je niet te lang/vaak moet doen lijkt me..

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door SlowCo » 07 nov 2014, 16:58

Bij 180 graden kunnen de friet en kroketten erin... :tooth: :bag:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Niels » 07 nov 2014, 18:09

:lol:

Ik wacht ff op Raymond :D

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Jurrian » 07 nov 2014, 18:57

Optimale temperatuur is 100 graden normaal gesproken. Maar volgens de msds sheet begint de olie pas bij veel hogere punten te verbranden, dus op zich geen man overboord bij 135. Je olie is alleen wel eerder aan vervanging toe op deze manier want je blok is niet overal 135 graden.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door PD power » 07 nov 2014, 19:06

Idd, tot 140 graden vaak weinig aan de hand, alleen wel vaker olie verversen, lang volgas is voor een diesel nooit lekker, zeker ICM roetfilter.

Een extra olie koeler of een extern koelvloeistof circuit voor de warmte wisselaar, is bij "zwaar" gebruik wel aan te raden.

Wat ook wel wat kan werken, bodemplaat en motor afdekplaat weglaten, daarnaast de motorkap aan de vooruit kant iets omhoog zetten ( dit laatste) kun je simpel door wat langere bouten en vulplaatjes.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Erminio » 08 nov 2014, 09:56

PD power schreef:Idd, tot 140 graden vaak weinig aan de hand, alleen wel vaker olie verversen, lang volgas is voor een diesel nooit lekker, zeker ICM roetfilter.

Een extra olie koeler of een extern koelvloeistof circuit voor de warmte wisselaar, is bij "zwaar" gebruik wel aan te raden.

Wat ook wel wat kan werken, bodemplaat en motor afdekplaat weglaten, daarnaast de motorkap aan de vooruit kant iets omhoog zetten ( dit laatste) kun je simpel door wat langere bouten en vulplaatjes.
Motor afdekplaat was al weg :D , ik zou eens kijken naar de bodem en de motorkap, thanx.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 nov 2014, 11:29

Had vroeger met de Golf II GTI 16v ook regelmatig 130gr op de boordcomputer staan....niks aan de hand hoor.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Peter Tunissen » 08 nov 2014, 11:47

Boven de 150 graden zou ik pas gaan schrikken, maar als je temperatuur regelmatig boven de 130 komt lijkt het me inderdaad geen gek idee om een keer naar een oliekoeler te gaan kijken... :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door GTRene » 08 nov 2014, 13:03

idd denk ook oliekoeler en goede olie die hoge temps goed aan kan, minimaal een goede 5w40 or to be sure een 5w50 goed tegen koude start en hoge temps bestendig.

hier kan je bv wel zien wat de verschillen zijn qua smeren bij bepaalde temps, het vlampunt ligt bij de meesten wel ongeveer gelijk, maar goede smering/dikte is natuurlijk wel wat verschillend, let wel dat als je te dikke olie/smering hebt bij warme motor krijgt die ook iets meer weerstand wat zich kan vertalen in iets lagere topsnelheid bv :)

http://www.eurol.com/nl/2-producten/383 ... 5w-50.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door PD power » 08 nov 2014, 15:26

Deze motor mag niet zomaar 5w40 in, dus begin daar aub niet aan, gewoon de 5w30 met de juiste specifikaties.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door raymondw » 08 nov 2014, 18:06

De olietemperatuur wordt gemeten door een sensor die extern van de motor zit, vaak op het oliefilterhuis. Vaak is de olie al wat koeler dan de hot-spots in de motor zelf, ergo in de motor kan je hogere temperaturen verwachten, welke dat zijn is koffiedik kijken, maar is afhankelijk van het design en de oliekeuze.

Als je de boel andersom draait kun je wel een aanname doen. Zoals eerder geschreven is de optimale bedrijfstemperatuur waar elke motor op ontworpen wordt circa 100grdn Celcius. Dit is tevens een van de twee punten waar de viscositeit (weerstand tegen flow) van de olie wordt gespecificeerd, bij een xW40 is dat een range van 12,5 tot 16 cst. 'cst' staat voor centistokes (eenheid van de kinematische viscositeit). Nou is er ook nog ziets als dynamische viscositeit (elasticiteit), die wordt uitgedrukt in 'cp' en is direct gerelateerd aan de kinematische viscositeit.

De elasticiteit is van belang bij de lagers, want daar wordt de oliefilm sterk uitgerekt wanneer de drijfstanglager in zijn uiterste positie staat. Op een gegeven moment staat er zoveel spanning op de oliefilm dat deze breekt en dan heb je metaal-op metaal. Dus een hoge elasticiteit is beter voor de levensduur, maar slechter voor het verbruik (meer verliezen) en wat minder performance.

De viscositeit is temperatuuur afhankelijk, ergo olie wordt dunner bij een toenemende temperatuur. Op een gegeven moment heeft de olie geen viscositeit meer en kan dus ook geen bescherming meer bieden. Echter er is nog een andere factor die de viscositeit beinvloedt en dat is de druk. De eigenschap van een olie om druk te weerstaan wordt uitgedrukt in de zogenaamde High Tension High Shear (HTHS). Deze wordt gespecificeerd bij 150grdn Celcius.

Om de discussie wat af te kaderen zou je dit als het maximaal toelaatbare van een olie kunnen beschouwen, ofwel, de max delta tussen de bedrijfstemperatuur en de hotspot mag maximaal 50grdn Celcius zijn. In de praktijk is er bij een nieuwe olie wel wat marge naar boven toe; hoeveel is weer afhankelijk van de kwaliteit van de olie.

M.a.w, als je in de praktijk een olie temperatuur van 130grdn Celcius meet, mag je er vanuit gaan dat intern in de motor, de olie wel eens 180grdn Celcius kan worden!!!

En hier wringt hem de schoen. Multigrade oliën bevatten polymeerketens als additief om de olie temp. stabiel te maken. Dat stelt fabrikanten in staat om een dunne basis olie (0W of 5W) bij bedrijfs temperatuur (100grdn Celcius) de eigenschappen van een SAE 40-grade te geven. Het probleem met de polymeer additieven is dat hun levensduur afhankelijk is van de temp. belasting (duur en cycles) die ze ondergaan, ergo na verloop van tijd breken ze af en de olie wordt dunner. Dit heeft een direct gevolg voor de oliedruk, maar de meeste moderne auto's hebben geen oliedruk meter dus merken hun eigenaren dat niet.

Voor een nieuwe olie kan dat best, maar het probleem zit in de lange verversings-intervallen die bij moderne auto's gangbaar zijn. Voor de klanten lijkt het leuk dat ze maar 1 keer per 30000km naar de garage hoeven om vervolgens veel geld voor een inspectie met vloeibaar goud neer te leggen, maar die lange verversings intervallen zijn alleen maar goed voor de branche zelf.

Nieuwe olie, Long Life of niet heeft een beperkte levensduur. Long Life zegt alleen maar dat de olie door een autofabrikant geschikt is om bij TBN's onder 1 gebruikt te worden. Dit is het punt waarbij een olie abrasief wordt en auto fabrikanten vinden dat prima, want dan slijt een motor net wat harder. De eerste eigenaar of de lease markt merkt er niets van, die gaat toch maar max over 150k km, maar de tweede eigenaar merkt dat wel in een toenemend olieverbruik omdat het hoonpatroon dan verdwenen is of een lagertje dat door zijn tweede laag heen is, of wat meer pitting op de nokkenstokken! Dat is de voornaamste reden dat de levensduur van een moderne motor i.d.r. niet boven de 300k km komt. Autofabrikanten vinden dat prima.... want dan komen er eerder grote reparaties en dat bevordert natuurlijk de doorstroming.

Een nieuwe olie heeft een TBN van 10-11. Dat wordt na verloop van kilometers een stuk lager. De olieanalyses die ik laat uitvoeren tonen aan dat het TBN van een olie na max 15k km tot 1 is gedaald. Hierbij is er geen verschil tussen motoren die wel of niet voor Long Life zijn vrijgegeven. Die TBN zakt en bij 15k km zit deze al op 1, waaronder de olie abrasief wordt. Bij 30k km mag je ervan uitgaan dat deze tot bijna nul is gereduceerd en dat merk je aan je motor.

Maar goed, door het verouderingsproces breken ook de polymeer additieven af en dan vervalt de olie voor zijj gebruikt worst case tot zijn basis olie, ergo een 0W40 heeft dan geen enkele viscositeit meer bij 100grdn Celcius. Dan mag je je afvragen hoever de olie dan nog in staat is om de draaiende delen zelfs bij normaal gebruik nog te beschermen?

Dus hoge temperaturen geen probleem, mits de olie nog van goede kwaliteit is! Daarom frequent olie-verversen en wacht niet op de service-indicator, dan is het al vaak 'te laat'. Ik hanteer bij mijn M5's maximaal 6k km (Mobil1 10W60) en bij mijn dagelijkse 530i maximaal 15k km (Mobil1 0W40). De tot nu toe uitgevoerde olieanalyses tonen aan dat de viscositeit dan nog prima in de range van de betreffende viscositeitsklasse valt.

Zelf ben ik meer van de wat dikke olie; ja dat leidt tot iets meer dynamische verliezen en dus een wat hoger verbruik en wat minder performance, maar een dikkere olie heeft ook ene hoge HTHS en daarmee meer thermische marge t.a.v hotspots. Een 5W30 olie heeft een lagere eis voor HTHS (2,9cp) dan een 5W40 (3,5cp) of een 15W40 (3,7cp). Die paar pk's kunnen me gestolen worden, die paar litertjes aan brandstof ook, maar een lagertje dat na 150k km geen slijtage vertoont is mij veel liever.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door GTRene » 08 nov 2014, 18:36

mooi verwoord/omschreven :D

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27892
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Luco » 08 nov 2014, 18:45

Toch snap ik dan je laatste twee alinea's niet Raymond, want uit divers onderzoek is gebleken dat juist 10w60 veel meer slijtage geeft bij een koude motor dan 5w50 en er bij warme motor bijna geen verschil in slijtage/smering is.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Erminio » 08 nov 2014, 19:08

Volgens mij heb ik met een expert te maken iig op gebied van olien :wink:

@Raymond,
Ik moet bij mijn dieselmotor na 10k al ca. 1 ltr bijvullen (olievberbruik lampje op het deskboard gaat aan).
Er komt dan gewoon dezelfde olie bij 5W30, ik kan me voorstellen dat dit ook een positief effect heeft op de kwaliteit van de olie in mijn motor. De TBN waarde zou dan toch weer iets omhoog moeten gaan :roll:
Laatst gewijzigd door Erminio op 08 nov 2014, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door raymondw » 08 nov 2014, 19:11

Luco schreef:Toch snap ik dan je laatste twee alinea's niet Raymond, want uit divers onderzoek is gebleken dat juist 10w60 veel meer slijtage geeft bij een koude motor dan 5w50 en er bij warme motor bijna geen verschil in slijtage/smering is.
Die diverse onderzoeken ken ik niet, maar kunnen interessant zijn. Heb je daar verwijzingen naar zodat ik ze kan lezen?

Als ik naar de olie die jij noemt vermoedt ik dat dit Mobil1 (peak Life) is. Als dat klopt, dan heeft deze een hoge HTHS (5cp) en het verschil met 10W60 (5,7cp voor Mobil1 EL) is dan klein. Dus dat is logisch. Bij koude temp duurt het i.d.d. ietsje langer voordat een dikke olie rondgepompt is, maar kijk ik naar mijn referentiekader (BMW M54B30) merk ik geen verschil op 10W60 (circa 1sec na koude start voordat het olielampje uit is) en de 0W40 (eveneens circa 1sec). Het kan zijn dat de oliepomp een constant volume type is.... dan maakt de viscositeit niet zoveel uit.

Mijn waarnemingen worden bevestigd door de twee UOA's van mijn M54B30 kijk (allebei met TWS 10W60). Bijna alle slijtage elementen zitten onder het gemiddelde voor dit type motor waarvoor BMW een 5W40 'adviseert', dus die conclusie kan ik voor mijn referentiekader die eveneens erg veel koude starts voor zijn kiezen krijgt niet onderschrijven..
Bijlagen
GV44730-050814.jpg
GV44730-050814.jpg (310.71 KiB) 37907 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27892
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Luco » 08 nov 2014, 19:18

Volgens mij heeft het hier op df gestaan of op em, was van een aantal dezelfde auto's met diverse olieen.
Onderzoek was uitgevoerd bij een oliefabrikant.

Daaruit bleek duidelijk meer motorslijtage bij koude motor met 10w60
werd aangetoond door ijzerdeeltjes in de olie.

Als na 1 sec je lampje uitgaat wil niks zeggen over je olietemp.
Maar belangrijkste is dat jij tevreden bent over de olie en de analyse van de gebruikte olie.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door raymondw » 08 nov 2014, 19:30

Erminio schreef:Volgens mij heb ik met een expert te maken iig op gebied van olien :wink:

@Raymond,
Ik moet bij mijn dieselmotor na 10k al ca. 1 ltr bijvullen (olievberbruik lampje op het deskboard gaat aan).
Er komt dan gewoon dezelfde olie bij 5W30, ik kan me voorstellen dat dit ook een positief effect heeft op de kwaliteit van de olie in mijn motor. De TBN waarde zou dan toch weer iets omhoog moeten gaan :roll:
Klopt, maar het effect is marginaal. Bij mijn motoren is 1 ltr dan een keer 12% tot 16% en ik betwijfel of je lineaire interpolatie mag toepassen, maar aangenomen dat dat wel mag, dan is 1ltr bij jouw motor een keer 20%-25%. Als je TBN van 4ltr dan een keer TBN=3 is en je voegt 1ltr met een TBN=10 toe, dan is het eind-resultaat @best 4.4, dus je wint niet zoveel. De grens dat je onder TBN=1 verschuift ietsje, maar zeker niet zover dat je daarmee de 30k km gaat halen. Dat wordt nog steeds afgedekt in de business-cases van de autofabrikanten.

Ik zou bij moderne motoren zeker niet zomaar een veel dikkere olie toepassen omdat de olie-filmdikte niet groter mag zijn dan de mechanische spelingen, maar reken er maar op dat een 5W30 met een HTHS van 2,9cp dan te licht is voor menig auto. Dan moet je wel vertrouwen op de door de fabrikant vrij-gegeven olie omdat daar hogere eisen aan de olie gesteld kan zijn.

Een autofabrikant kan best een 5W30 kiezen die een viscositeit heeft die dicht op de ondergrens van een SAE40-grade zit (12,5cst bij 100grdn Celcius). Als je dan een garden variety 5W30 uit de 'handel' pakt kan het zomaar zijn dat deze aan de ondergrens van een SAE-30-grade (9,3cst bij 100grdn Celcius). Dan mag je het effect op HTHS raden? M.a.w, de ene 5W30 is de andere niet. Dat geldt overigens voor alle oliën.
Laatst gewijzigd door raymondw op 09 nov 2014, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door raymondw » 08 nov 2014, 19:42

Luco schreef:Volgens mij heeft het hier op df gestaan of op em, was van een aantal dezelfde auto's met diverse olieen.
Onderzoek was uitgevoerd bij een oliefabrikant.

Daaruit bleek duidelijk meer motorslijtage bij koude motor met 10w60
werd aangetoond door ijzerdeeltjes in de olie.
Volgens mij heb ik die een keer op EM gezien, maar dan is het referentie kader net als de mijne beperkt, dus mag je de conclusies niet algemeen toepassen omdat alle randvoorwaarden niet duidelijk zijn (constructie verschillen, verschillen in de staat van de motor).

N.B: EM lijkt terziele te zijn, dus het document is niet meer herleidbaar. Jammer.
Luco schreef:Als na 1 sec je lampje uitgaat wil niks zeggen over je olietemp.
Klopt, maar volgens mij praten we over hetzelfde. De meeste slijtage heb je bij koude start en als ik binnen mijn referentiekader bij dikke en dunne olie geen verschil heb in de dooftijd van het oliedruk lampje (P>0,5bar) dan is de tijd die het de pomp kost om de olie rond te pompen ook hetzelfde.
Laatst gewijzigd door raymondw op 08 nov 2014, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Niels » 08 nov 2014, 19:53

Goede info weer :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door GTRene » 08 nov 2014, 21:27

denk dat sommige fabrikanten ook voor een lage waarde (minder wrijving op bedrijfstemp) kiezen bv 5w30 of lager, ivm minder weerstand is zuiniger label? (verkoop plaatje) ik hou ook liever iets over, dan maar iets meer weerstand maar goede bescherming (niet te hoog natuurlijk)

verder denk ik dat het ook uitmaakt of je auto altijd buiten staat in weer en wind, dat kan condens aantrekken ook al is het weinig en verdampt het weer zodra alles weer op temp komt, toch heeft het wat invloed lijkt me ten opzichte van een zelfde voertuig die altijd binnen staat, die olie zal wat langer aan de specificaties blijven voldoen lijkt me.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Maximale temperatuur motorolie...

Bericht door Erminio » 09 nov 2014, 09:43

Thanx voor de heldere uitleg :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Eeuwe, Enrico, Nico e39 en 417 gasten