Ik vraag dit, omdat mijn olietemp bij volgas op "der autobahn" op 136 graden stond en ook op trackdays zie ook regelmatig 125+ voorbij komen

Total Quarts INEO Long Life 5W30WJ schreef:Met wat voor olie rij je?
Motor afdekplaat was al wegPD power schreef:Idd, tot 140 graden vaak weinig aan de hand, alleen wel vaker olie verversen, lang volgas is voor een diesel nooit lekker, zeker ICM roetfilter.
Een extra olie koeler of een extern koelvloeistof circuit voor de warmte wisselaar, is bij "zwaar" gebruik wel aan te raden.
Wat ook wel wat kan werken, bodemplaat en motor afdekplaat weglaten, daarnaast de motorkap aan de vooruit kant iets omhoog zetten ( dit laatste) kun je simpel door wat langere bouten en vulplaatjes.
Die diverse onderzoeken ken ik niet, maar kunnen interessant zijn. Heb je daar verwijzingen naar zodat ik ze kan lezen?Luco schreef:Toch snap ik dan je laatste twee alinea's niet Raymond, want uit divers onderzoek is gebleken dat juist 10w60 veel meer slijtage geeft bij een koude motor dan 5w50 en er bij warme motor bijna geen verschil in slijtage/smering is.
Klopt, maar het effect is marginaal. Bij mijn motoren is 1 ltr dan een keer 12% tot 16% en ik betwijfel of je lineaire interpolatie mag toepassen, maar aangenomen dat dat wel mag, dan is 1ltr bij jouw motor een keer 20%-25%. Als je TBN van 4ltr dan een keer TBN=3 is en je voegt 1ltr met een TBN=10 toe, dan is het eind-resultaat @best 4.4, dus je wint niet zoveel. De grens dat je onder TBN=1 verschuift ietsje, maar zeker niet zover dat je daarmee de 30k km gaat halen. Dat wordt nog steeds afgedekt in de business-cases van de autofabrikanten.Erminio schreef:Volgens mij heb ik met een expert te maken iig op gebied van olien![]()
@Raymond,
Ik moet bij mijn dieselmotor na 10k al ca. 1 ltr bijvullen (olievberbruik lampje op het deskboard gaat aan).
Er komt dan gewoon dezelfde olie bij 5W30, ik kan me voorstellen dat dit ook een positief effect heeft op de kwaliteit van de olie in mijn motor. De TBN waarde zou dan toch weer iets omhoog moeten gaan
Volgens mij heb ik die een keer op EM gezien, maar dan is het referentie kader net als de mijne beperkt, dus mag je de conclusies niet algemeen toepassen omdat alle randvoorwaarden niet duidelijk zijn (constructie verschillen, verschillen in de staat van de motor).Luco schreef:Volgens mij heeft het hier op df gestaan of op em, was van een aantal dezelfde auto's met diverse olieen.
Onderzoek was uitgevoerd bij een oliefabrikant.
Daaruit bleek duidelijk meer motorslijtage bij koude motor met 10w60
werd aangetoond door ijzerdeeltjes in de olie.
Klopt, maar volgens mij praten we over hetzelfde. De meeste slijtage heb je bij koude start en als ik binnen mijn referentiekader bij dikke en dunne olie geen verschil heb in de dooftijd van het oliedruk lampje (P>0,5bar) dan is de tijd die het de pomp kost om de olie rond te pompen ook hetzelfde.Luco schreef:Als na 1 sec je lampje uitgaat wil niks zeggen over je olietemp.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], SlowCo en 5 gasten