onderstel coilover vragen e.d.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

onderstel coilover vragen e.d.

Bericht door GTRene » 03 jun 2014, 15:23

Ik heb een vraagje,

Heb nu nog de KW 2 (oude 3?) coilovers onder mijn kar zitten met

Front 70-170 veren (hulpveer ff niet meegerekend die ik er trouwens ook niet tussen heb nu)
Rear KW 2002

Ben aan het kijken naar en verse nwe set, ook al is mijn set opzich nog goed, maar daar zie ik andere cijfers...
bv je kan kiezen tussen F/R 6/6kg mm of 8/8kg mm

Nu zal 8/8 stugger zijn neem ik aan maar hoe vertaald dat zch naar de KW set met F/R 70-170/KW 2002 ?

de set die ik van KW heb vind ik voor iets te stug/hard en achter mag die best stugger, maja is dat 6/6 of 8/8 oid :D

wie het weet mag het zeggen :mrgreen:

GTRene

Re: onderstel coilover vragen e.d.

Bericht door GTRene » 04 jun 2014, 12:45

Niemand? :hmmm:

Ik had trouwens al een set nwe coilovers incl nwe topmounts e.d. besteld in de UK, daar zag ik een betere prijs en dat type wat ik wou.

betaald en al, krijg ik de volgende dag een mail van die UK firma...geld is terug gestort ik hoorde net van de fabrikant dat wij het niet aan NL mogen leveren omdat er ook een dealer in NL zit (die trouwens een stuk duurder is en niet dat type op de website heeft)

dus ik dacht WTF ik bestel daar en waren geen voorwaarden daar en alles netjes afgerond, en dan mogen ze niet van de fabrikant aan NL leveren, dan denk ik dan zeg of vraag je dat toch niet oid, magoed hij schreef terug dat hij anders zijn dealerschap kon verliezen, afijn, ik zo van ok dan begrijp ik de ommekeer.

Dan maar bij een NL dealer dat type zien te krijgen met goede korting anders houd het op voorlopig.

magoed, wellicht goed dat die UK dealer niet mocht leveren anders kreeg ik de 6/6kg/mm en wie weet heb ik de 8/8kg/mm nodig (kan zonder meerprijs overigens).
dus eerst maar eens weten hoe het zicht vertaald naar de KW set die ik nu eronder heb want die geeft 70/170 voor aan en KW2002 achter, maja wat is dat :mrgreen:
anders maar eens KW NL mailen oid.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 04 jun 2014, 14:32

Scheelt het veel geld? Anders heb ik wel een tussenadres in de UK voor je. ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2014, 15:00

Riceaux schreef:Scheelt het veel geld? Anders heb ik wel een tussenadres in de UK voor je. ;)
:D zoiets zou idd ook nog kunnen, het scheelt zo'n 100,-euro dus zo'n 10% goedkoper.

Maar zal eerst binnenkort als ik de veersterkte info heb, eens mailen naar de NL BC racing dealers, denk dat die wel een korting kunnen regelen zodat het bedrag net zo of nog beter uit komt? who knows.

BC Racing Z3M (BR) I-10-2-BR-RA
deze is meer een straat versie :ongeveer als: ook geschikt voor trackdays en die wordt bv geleverd
in 6/6kg/mm Front and rear of 8/8kg/mm front and rear.

maja, welke dus...de 6 of 8
hoe vertaalt zich dat naar de KW set die ik nu heb 70/170 en KW 2002 voor Achslast VA/HA:- 850/- 890.

voor mag bv iets minder stug maar achter mag iets stugger.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2014, 16:39

net al een mailtje terug gekregen van GKB import
Beste Rene,

Wij durven dat zelf niet te zeggen, zojuist hebben wij met KW gesproken en die zeggen dat het eigenlijk enkel met gewicht van de wagen te maken heeft.
dus...lastig :mrgreen:

edit:

heb BC Racing in de UK ook maar gemaild en alles voorgelegd, wellicht dat ze het daar weten om te zetten in meer simpele info zodat ik kan kiezen wat het beste zou passen bij. :)

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2014, 18:04

ook al een mail terug van hen :D
dat gaat rap, maar ook daar niet heel veel duidelijkheid omdat ze dat van KW of course ook zo niet weten, maar wel wat meer over de Z3M vertellen.
Hi,

I don't know the conversion but I can tell you that 6/6kg/mm is the default kit (aimed at fast road / occasional track use) however the 8/8kg/mm kit may be more suitable for the Z3M model.

Regards,
James
keuze's keuze's :mrgreen:
las toevallig net ook ergens on the web, 6/6 good for road Z3 but a Z3M coupe is better of with 8/8
magoed, tis allemaal best persoonlijk of course.

Ik ga dan straks maar voor de 8/8kg/mm set-up, als je al wat lager gaat moet het ook niet te slap worden.

TLRS

Bericht door TLRS » 05 jun 2014, 01:30

Na wat zoeken lijkt het erop dat het gaat om de balans voor en achter. Dus 6/6 zou 6kg/mm voor en achter zijn. Dus geen vrije lengte veer. In plaats van Nm/mm nu kg/mm en daarbij aangegeven hoeveel voor en hoeveel achter. En dat heeft dan weer te maken met voorkeur/toepassing, snelle lastwissels of tractie geneuzel.

Maar kan er naast zitten hoor, is even hoe ik het lees elders!

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jun 2014, 09:43

ik snap er niet zoveel van :tooth:
ik heb ook ergens gelezen dat zoiets betekent als, per 6 of 8 kg is 1 mm inveren zeg maar?
dus zeg bij de ene veer zakt ie bij 6kg 1 mm in en bij de andere veer zakt ie pas bij 8kg 1 mm in en dus is die laatste stugger.

las ook ergens dat iemand 8kg voor had en 6kg achter (verder niks over gelezen van die)
dus heeft die gekozen voor zachter achter, terwijl achter al snel te zacht is, wat wel goed is voor de grip maar zo in de kont zakken hoeft van mij niet te veel bij hard optrekken.

Adwo

Bericht door Adwo » 05 jun 2014, 15:42

170 is de vrije lengte van de veer onbelast. Dus zonder het gewicht van de auto erop is dat 17 cm.

KW2002 is geen aanduiding voor lengte of de sterkte.

Verkijk je ook niet op de absolute getallen. Ik weet niet of dat speelt voor de ZM3 maar de 'suspension motion ratio' kan er voor zorgen dat een veer van 10 kg effectief maar 8 kg betekent. Het verschil wordt veroorzaakt door de verhouding van de wielophanging tussen veer/schokdemper/draagarm.

Bij mijn Evo 6 is die ratio voor 0.98 en achter 0.816. De mannen van Proflex hebben me een tijd geleden uitgelegd waarom ik dus achter zwaardere veren nodig had dan voor..

Adwo

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jun 2014, 16:00

dat van die KW getallen is het enige wat ik weet en wat op de veren staat :mrgreen:
en KW NL weet verder ook weinig, hebben met KW gemaild oid en wisten verder ook niks, ja ze hadden nog wel een set op de site te koop :mrgreen:

schoot ik dus weinig mee op, maar maakt een beslissing wel wat gemakkelijker.

ik ga gewoon voor de 8/8kg/mm van dat type, je moet toch wat proberen, heb wel wat op het web gelezen van iemand die bv 8/6 deed maar aangezien standaard achter al wat te soft is ook van KW ga ik (ook op 'advies' ) en nog ergens anders gelezen voor de 8/8 op de Z3M.

daarnaast kan je met dit type de voorspanning aanpassen zonder dat je dan hoger of lager gaat, ivm dat je de hoogte elders versteld en dus (denk ik) zou je daar ook nog wat mee kunnen spelen if you wish.

TLRS

Bericht door TLRS » 06 jun 2014, 01:23

GTRene schreef:ik heb ook ergens gelezen dat zoiets betekent als, per 6 of 8 kg is 1 mm inveren zeg maar?
dus zeg bij de ene veer zakt ie bij 6kg 1 mm in en bij de andere veer zakt ie pas bij 8kg 1 mm in en dus is die laatste stugger.
Ja zo moet je het zien. Dus stel bij een slag (veerweg) van 125mm aan het wiel, 8kg/mm. Dus bij een 1000kg zou je aan het eind van de veerweg moeten zitten. Gelukkig heb je twee veren voor, dat scheelt dan weer. Zou zelf niet zo snel op gevoel kiezen voor 8/8 om zakken achter tegen te gaan.

Zou zelf graag zeker weten dat het voordeel is wat je zoekt. Als de demping zijn werk goed doet merk je misschien weinig tot niets van het 'hurken'.

En bedenk je dat rijhoogte en preload verstellen misschien wat meer werk is dan je denkt. Durf niet te zeggen of je met een schuifmaat zelf wat kan gaan draaien of dat je de hoeken moet gaan wegen. Maar er is vast iemand die het wel weet..

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 06 jun 2014, 08:32

Waarom leg je niet wat meer neer voor een onderstel op maat? Een AST onderstel bijvoorbeeld kost ook niet de wereld en het wordt op maat voor de auto samengesteld. Neem anders eens contact op met Bas Roos, die kan jou wel verder helpen. Persoonlijk vind ik het ook zonde om onder zo'n speciale auto een set als bc racing te schroeven. Doet mi afbreuk aan de auto.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jun 2014, 12:00

kan altijd weer verwijderd worden indien gewenst, hoor/las er niet echt slechte zaken over, ja wellicht eens problemen met sommige sets van een paar jaar terug wat ze destijds hebben aangepakt, kijk bv wat reviews van het laatste jaar.

Je kan genoeg ellende vinden bij bv duurdere sets, dus dat zegt niet zoveel.

verder staat mij vooral de verstelling aan hoe dat werkt, dat principe zoek ik juist en kan ik bij bv KW niet vinden.

prut is het sowieso niet, er rijden zelfs wat teams mee, ik ben er dus niet zo bang voor :df:

Natuurlijk zou uitwegen van zoiets het beste zijn, wat ook mooi kan bij dit soort coilovers.

dacht vroegah altijd dat je dan 4 weegschalen nodig had, maar las een tijdje terug ergens dat je voor en achter apart kan wegen/meten.

dus bv eerst voor L + R uitwegen en dan achter L + R uitwegen.

dus zou je met 2 weegschalen in je knutselruimte al een heel eind kunnen komen?

GTRene

Bericht door GTRene » 07 jun 2014, 19:34

de complete set die ik wil en zoek is:

BC Racing Z3M (BR) I-10-2-BR-RA met veersterkte keuze 8/8/mm

de veersterkte kost niks meer, is gewoon een keuze daar (nice) verder komt de set compleet incl sleutels en topmounts etc en lees er vele goede resultaten over. zeker in die prijsklasse.

edit: tekst aangepast, het gaat allemaal geregeld worden door een meedenkende NL importeur die ook veel andere onderdelen verkoopt :thumbup:
Laatst gewijzigd door GTRene op 13 jun 2014, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 jun 2014, 17:19

KW sets zijn ca 70 N/mm voor en 75 N/mm achter.

6/6 op die bc. Dempers is dus iets lichter en 8/8 iets stugger. Bc. vermeld versterktes in kg/mm dus 80 n/mm v/a.

Verder heb je door de manier van verstellen op die bc. dempers minder demper slag. Zou mijn keuze niet zijn.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 jun 2014, 18:21

weet niet of dat zo is van die demperslag?

tenminste de demperslag blijft altijd gelijk van de BC set, terwijl je bij een KW set als je die laag set je dus minder ingaande demping slag hebt, bij de BC set blijft die gelijk door dat principe. (als je dat bedoelt tenminste) :)

Ah, goed te horen hoe ik het dan ongeveer kan gaan zien straks qua vergelijking BC vs KW

TLRS

Bericht door TLRS » 08 jun 2014, 20:42

Vering/demping is zo goed als de tuner ervan. Dat zou voor mij een reden zijn om weg te blijven van goedkope sets. Qua mogelijkheden zal het er allemaal zijn, maar je hebt nu eenmaal demping en demping. Het feit dat de knopjes er op zitten wil niet zeggen dat het stelbereik groot genoeg is. Of het shimpakket goed samengesteld, toleranties in orde zijn of de luchtkamer klopt.

Als een gerenomeerd merk iets er niet op heeft zitten zal daar ook vast een reden voor zijn.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 jun 2014, 23:32

zo goedkoop zijn ze nou ook weer niet, in NL dat soort iets van 955,- en de track set iets van 100 meer, in de UK sommige omgerekend nog duurder en of zelfs bijna gelijk aan wat duurdere sets.

bc racing is al lang bezig en hoor/lees veel goede dingen de laatste jaren,
en dat van, als KW het niet er op heeft zal het om een reden zijn....geloof ik ook niet want wat duurdere sets gebruiken ook die nwe manier, KW is wat oud ;-) (just kidding a bit)

ik ben der in elk geval niet bang voor en zelf proberen is ook het beste :tooth: hopelijk valt het dan mee :mrgreen:

lees ook eens verhalen van wat mensen hier die een dure (so called goed merk set) set kochten en veel problemen kenden en of na korte tijd al moesten reviseren e.d., daar wordt je ook niet blij van ;-)

Heb ook nog speciale spruitstukken in de US besteld, zal ook met een paar weken hier zijn denk, weet niet wanneer ik ze erop zet maar schijnt zonder lassen te kunnen als ik ze zo zag...maja zal wel niet zonder pijn gaan denk ;-)
afijn, zoiets wilde ik ook al lange tijd eens proberen, zijn niet de dikste waar je de meeste pk's uit haalt maar een mooie tussenweg en als het goed is aansluitend op de rest van het systeem.

wordt wel een heel geklooi vrees ik...had laatst met alle boutjes wat natrekken al veel moeite met bijkomen van...deed ik bijna een dag over :shock: kun je nagaan hoelang het duurt ze te plaatsen en passen e.d. als beide kanten passen that is :tooth:

ook dat gaan we ooit meemaken als ik 'power' heb om dat aan te pakken dit jaar, die standaard M5 en of 540/740 spruitstukken zijn niet ideaal (verre van) dus zou mooi zijn als het past en werkt zoals ik hoop.

Plaats reactie