Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FabianGTi
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mar 2009, 18:53

Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Bericht door FabianGTi » 12 feb 2014, 10:57

Hi,

Ik heb een vraag met betrekking tot het RDW of hier mensen ervaring hebben met het herkeuren van hun auto na het vervangen van de motor voor een krachtiger exemplaar.

Gaat om een Corsa A TR uit 1988, de orginele 1.2S 8v heeft plaatst gemaakt voor een 2.0 8v motor met 118 pk.
Remmerij is aangepast en er is een orgineel uitlaatsysteem gemonteerd, auto is lekker stil dus.
Enige waar ik mee zit is dat ik geen papieren van motor of eventueel donor kenteken heb, onderblok is namelijk nog orgineel en kop is een revisie exemplaar op gekomen.

Nu heb ik gelezen hier in een topic dat een jongen met een CRX ook in 2012 een zogenaamde herkeuring heeft laten doen en hij wel een opmerking kreeg over het ontbreken van de papieren van de donor motor, zijn ze hier inmiddels strenger in geworden of is het een kwestie van welke keurmeester je treft?

Volgende vraag:

Ik heb ook nog een Skyline R33 uit 1995 welke een stuk minder weegt als op kenteken vermeld staat, gewicht aanpassen is dat iets wat zonder al teveel moeite geregeld kan worden?
Ook is het vermogen 'iets' toegenomen waardoor ik boven het percentage zit wat op kenteken vermeld staat... ook maar laten herkeuren? Dit moet volgens mij minder werk zijn aangezien deze auto technisch is topstaat is.

Heel verhaal, degenen die de tijd nemen om het even door te nemen en te antwoorden, bedankt! :D

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Bericht door Walter » 12 feb 2014, 12:56

.
Laatst gewijzigd door Walter op 10 dec 2015, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Bericht door hanske » 13 feb 2014, 00:09

Walter schreef:Je moet een halve tank benzine hebben en een reservewiel + gereedschap. Ik kwam aanzetten met 3/4 tank en geen wiel, de keurmeester heeft dat tegen elkaar weggestreept.
Dat reservewiel verhaal klopt niet Walter, vele nieuwe auto's worden tegenwoordig standaard afgeleverd zonder reservewiel. Mijn BMW is ook bij het RDW gekeurd en gewogen zonder reserve wiel of gereedschap, had er voor de zekerheid wel zo'n banden reparatie spuitbusje in gelegd maar daar werd niet naar gekeken.

:wink:

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Bericht door Walter » 13 feb 2014, 12:37

.
Laatst gewijzigd door Walter op 10 dec 2015, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Bericht door 328Ti » 13 feb 2014, 16:16

Walter schreef:
hanske schreef:
Walter schreef:Je moet een halve tank benzine hebben en een reservewiel + gereedschap. Ik kwam aanzetten met 3/4 tank en geen wiel, de keurmeester heeft dat tegen elkaar weggestreept.
Dat reservewiel verhaal klopt niet Walter, vele nieuwe auto's worden tegenwoordig standaard afgeleverd zonder reservewiel. Mijn BMW is ook bij het RDW gekeurd en gewogen zonder reserve wiel of gereedschap, had er voor de zekerheid wel zo'n banden reparatie spuitbusje in gelegd maar daar werd niet naar gekeken.

:wink:
Klopt, hoeft alleen als 'ie er ook in hoort. Maar omdat het om een E36 ging, heb je dus wel een reservewiel nodig (officieel).
Uit welk jaar kwam de BMW Hans? Ik zit hier ook aan te denken namelijk. Als een reparatie spuitbusje volstaat, kan dat nét een schaal v/d wegenbelasting schelen.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Bericht door Mark » 13 feb 2014, 17:50

Interessant, wellicht wil ik mijn MK1 Escort ook herkeuren. Nu staat er geen cilinderinhoud en vermogen op het kenteken maar bij het type Escort 1100.

De nieuwe motor is geen standaard motor meer (van turbo naar atmo). Hoe gaat het RDW dan om met het in te vullen vermogen?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Bericht door 328Ti » 13 feb 2014, 18:07

Mark schreef:Interessant, wellicht wil ik mijn MK1 Escort ook herkeuren. Nu staat er geen cilinderinhoud en vermogen op het kenteken maar bij het type Escort 1100.

De nieuwe motor is geen standaard motor meer (van turbo naar atmo). Hoe gaat het RDW dan om met het in te vullen vermogen?
Ik vind het maar een vaag gebied. In het RDW register staat geen cilinderinhoud bekend. Toch is het een gegeven dat een 2.8 nooit in een Compact is geleverd. Ik moet sowieso nog naar de RDW om dit te checken. Bij een eventuele herkeuring trek ik de koets helemaal leeg om een mooi gewicht op het kenteken te krijgen. Dat zou wel prettig zijn als 2e, euhh 3e, euhh nee, 4e auto..... pfffff achterhaald concept dat je voor bezit moet betalen :kotsen: . In Zwitserland snappen ze het tenminste dat je niet in 4 auto,s tegelijk kan rijden (afneembare kentekenplaat houder) :dood:

Gebruikersavatar
FabianGTi
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mar 2009, 18:53

Re: Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Bericht door FabianGTi » 14 feb 2014, 15:18

Wat dat aangaat kunnen we nog wel wat leren van andere landen... maargoed het zal in NL wel altijd de 'melkkoe' van de overheid blijven?!

In ieder geval dank voor de ervaringen te posten! Ik ga binnenkort een afspraak maken en probeer er wel even een verslagje van online te zetten voor de geintresseerden.

mishi
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2014, 21:25

Re: Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Bericht door mishi » 18 apr 2014, 21:44

Vorig jaar heb ik mijn auto ook om laten keuren.
Helaas was het bij mij niet zo makkelijk.

De keurmeester wilde de herkomst van het blok natrekken. (ivm evt gestolen auto ed)
Hierdoor moest ik dus terug naar de verkoper.
Deze had zelf ook een blokwissel gedaan, maar nog niet helemaal gereed.
Hij zou dus ook een oproep ontvangen...

Allemaal wel netjes afgehandeld, maar het is dus maar net wie je treft..

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Locatie: Regio 010

Re: Auto herkeuren bij RDW (motorombouw & gewicht)

Bericht door Corsa_GSi » 20 mei 2014, 18:32

Nu heb ik mijn auto al een tijd geleden laten omkeuren van 1.6 16v naar 2.0 Turbo (ook een Corsa B GSi).

Dingen die mij opvielen:
Reserve wiel is niet naar gekeken.
Uitlaat is niet naar gekeken.
Vermogen nemen ze het standaard vermogen van de nieuwe motor ook al heb je bewijs (vermogensrun) dat je al meer hebt.
Zorg ervoor dat je uitlaatgassen apk waardig zijn.
Identificatie van het blok / vermogen ging bij mij met printjes van de autoweek site en diverse wiki pagina's.
ze keken niet naar de motorcode op het blok (was bij mij een atmo c20xe blok wat omgebouwd was naar turbo c20let).
de originele motorcode verdwijnt uit de type aanduiding op je papieren.
cilinderinhoud wordt aangepast
vermogen wordt dus ook aangepast.
En ze wegen je auto inderdaad vooras / achteras.
dus zorg ervoor dat alles eruit is wat je ermaar uit kan halen en met een kwart tank erin.
dus ook je ruitensproeier vloeistof bijna leeg enzo
ik ging namelijk een gewichtsklasse omhoog (logisch 6 bak is zwaarder dan 5bak maar toch)!!


Ook zit er veel verschil in het keuringsstation waar je naar toe gaat!!!
Mijn ervaring is met Schiedam, maar heb verhalen gehoord over Waddinxveen en Almelo dat ze daar makkelijker zouden zijn en ook het vermogen registreren dat je aangeeft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten