Even voorstellen - Nick Doesburg M535i Turbo

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
nickdoesburg
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30

Even voorstellen - Nick Doesburg M535i Turbo

Bericht door nickdoesburg » 06 aug 2013, 20:44

Hallo allemaal,

Ik ben Nick, afkomstig uit Utrecht en op dit moment 23 jaar. Ben aardig autogek. Naast uiteraard het rijden sleutel ik ook graag aan mijn autotjes :mrgreen: Ik studeer op dit moment HTS Autotechniek in Arnhem, waar ik aankomend jaar hoop af te studeren.

Lees hier regelmatig mee, dus vond het ook wel leuk om me is aan te melden. Ben benieuwd wat jullie van mijn auto vinden!

Ik ben in het bezit van een BMW E28 M535i turbo. Deze auto heb ik nu ongeveer 3 jaar en is eigenlijk een doorlopend (leer)project. het begon een jaar geleden met een vrijprogrammeerbaar motormanagement icm LPG injectie. Nadat ik dat succesvol had afgerond was het tijd voor de volgende stap: een turboproject..
Om een lang verhaal kort te maken, inmiddels zitten de eerste proefritten erop. Doelvermogen van dit project is voorlopig gesteld op ongeveer 500pk. Op dit moment ben ik nog wat beperkt in het verhogen van de boost omdat ik eerst nog een paar aanpassingen moet doen, vandaar dat ik op dit moment ongeveer 0,6bar boost draai, wat icm met de 3,4l 6 cilinder ongeveer 450nm en >300pk oplevert. Ook al bijzonder gaaf om mee te rijden. Levert nu een acceleratie op van 0-100 in ongeveer 5 sec. Maargoed, doel is nog niet bereikt dus binnenkort gaan we weer lekker verder sleutelen :mrgreen: Genoeg over deze auto hier tot zover, ik zal binnenkort ook even een "mijn auto" topic aanmaken om uitgebreid over dit project te vertellen. (genoeg te vertellen :mrgreen: )

Afbeelding

Nog een foto van de motorruimte, nu nog een beetje rommelig, alles zit nog in de testfase..
Afbeelding

Verder heb ik nog samen met een vriend een BMW E30 voor het circuit. Deze heb ik vorig jaar opgebouwd, een keer een df trackday mee gedaan. (en een aantal andere) Inmiddels van de winter heb ik hier een M50B25 ingebouwd uit een E36, loopt inmiddels super maar een zijn nog een paar kleine probleempjes op te lossen voor we weer wat vaker trackdays kunnen gaan doen. Meeste aandacht werd opgeëist door de M535i turbo en de studie..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als we naar het ciruict gaan, gaan uiteraard wel in stijl ;)
Afbeelding

Gr, Nick
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 06 aug 2013, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Re: Even voorstellen - Nick Doesburg M535i Turbo

Bericht door EvdP » 06 aug 2013, 20:48

Welkom! Leuk speelgoed. Ik ben ooit bij Rob geweest en heb een rondje meegereden in zijn E23. Deze zelfbouw projecten zijn aardig wat indrukwekkender dan mijn 745i.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 06 aug 2013, 20:50

Mooie techniek, al dat vermogen met LPG. Zou leuk zijn in mijn 635.
Ik ga het volgen.

AlexMK4

Bericht door AlexMK4 » 06 aug 2013, 20:54

Ha mede HTS'er, welkom.

Ik ben zovaak lamgs jou auto gelopen op school, maar heb nooit geweten dat er een dikke fohn op zat! Nice man. Ben benieuwd!

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 06 aug 2013, 21:07

EvdP schreef:Welkom! Leuk speelgoed. Ik ben ooit bij Rob geweest en heb een rondje meegereden in zijn E23. Deze zelfbouw projecten zijn aardig wat indrukwekkender dan mijn 745i.
Jou project mag er ook zijn hoor! (even op je pagina gekeken) Rob is echt een pionier op dit gebied. (en een super aardige gozer) hij is mij echt een flink aantal stappen voor, heb veel dingen van hem mogen leren. Zijn 745i heeft overigens alweer een upgrade gehad. 500pk is voor hem niet genoeg :mrgreen: Heb mee mogen rijden in de 745i en de M535i op 1,7 bar.. je moet het meemaken voor je het kunt geloven, echt te bizar.. (richting de 700pk)
Ar schreef:Mooie techniek, al dat vermogen met LPG. Zou leuk zijn in mijn 635.
Ik ga het volgen.
He Ar, ik draai niet alles op LPG hoor, dat kan haast niet. ik rij nu tot 3000rpm op puur lpg en daarboven met benzine op de staged injection, dus LPG en benzine tegelijk. Werkt voortreffelijk :thumbup: Verder is het inderdaad super leuke techniek, het moet alleen wel echt je hobby zijn, want het kost zoo ontzettend veel tijd..(en helaas ook geld) Uiteraard is het het wel dubbel en dwars waard!
AlexMK4 schreef: Ik ben zovaak lamgs jou auto gelopen op school, maar heb nooit geweten dat er een dikke fohn op zat! Nice man. Ben benieuwd!
He Alex, die fohn zit er pas net op hoor ;) dit jaar heb ik hem bijna niet mee gehad omdat hij ook een tijdje heeft stilgestaan ivm het bouwen. In September neem ik hem sowiezo weer mee! Welk jaar zit/ga je?

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 06 aug 2013, 21:13

Gave wagens! Die vijf serie is wel een sleeper nu!

Is jullie E30 de ex-dennis (Cav)?

GTRene

Bericht door GTRene » 06 aug 2013, 21:25

welkom en gaaf die 535i turbo LPG :mrgreen:
dat is een heel denkwerk geweest neem ik aan, nice.

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 06 aug 2013, 22:06

indobesar schreef:Gave wagens! Die vijf serie is wel een sleeper nu!

Is jullie E30 de ex-dennis (Cav)?
Thanks! de E28 is idd wel een leuke sleeper nu :mrgreen: Overigens was het al niet echt een trage auto. Als ik de acceleratietijden bekijk zit ik nu ongeveer gelijk met een S8 V10. Gelukkig is dat maar tijdelijk en zal ik binnenkort de S8 vrij gemakkelijk in een stofwolk achterlaten :mrgreen: Op dit moment word ik zwaar begrenst door de standaard koppeling die maar ongeveer 450nm houd. Zodra ik een andere koppeling heb kan ik de boost weer iets opschroeven. In januari gaat het blok eruit en dan kan ik na een paar kleine aanpassingen naar >1 bar en 500+pk In principe zou het blok het allemaal goed moeten kunnen hebben, maar sta natuurlijk niet raar te kijken als er iets kapot gaat. Dat is deel van de hobby en daar leer ik weer heel veel van. bovendien koop je een (ijzersterke) M30 motor echt voor een drol als het echt misgaat. Overigens verwacht dat niet (koppakking is de zwakste schakel)

E30 is niet van dennis geweest volgens mij, heb hem als 320i gekocht met kapotte motor en zelf trackday ready gemaakt. Ontzettend veel werk geweest, eigenlijk is alleen de koets nog van de 320i, motor onderstel etc etc is allemaal veranderd..
Toen we hem kochten stond ie er zo bij :hmmm: :
Afbeelding
GTRene schreef:welkom en gaaf die 535i turbo LPG :mrgreen:
dat is een heel denkwerk geweest neem ik aan, nice.
Bedankt!
De LPG maakt het idd er allemaal niet makkelijker op. Vooral het kunnen starten op benzine icm staged injection waarbij de LPG injectoren de primaire injectoren zijn (lang verhaal) kostte nog wel wat nadenkwerk. Verder is het natuurlijk wat lastiger met afstellen. (LPG is ook heel erg veranderlijk qua dichtheid) Dat doe ik overigens gewoon zelf op straat met de laptop :mrgreen: Overigens moet je overal goed over nadenken, heb echt alles zelf gemaakt (uitlaatspruitstuk, downpipe, uitlaat, etc,etc) en dan zie je nogal snel iets over het het hoofd. Ook wat dat betreft is dit een waanzinnig leuk en leerzaam project!

AlexMK4

Bericht door AlexMK4 » 06 aug 2013, 22:32

nickdoesburg schreef: He Alex, die fohn zit er pas net op hoor ;) dit jaar heb ik hem bijna niet mee gehad omdat hij ook een tijdje heeft stilgestaan ivm het bouwen. In September neem ik hem sowiezo weer mee! Welk jaar zit/ga je?
Ik ga september beginnen met afstuderen, laatste loodjes dus. Zal voorlopig ook niet meer in Arnhem zijn dus, alleen om mn diploma op te halen. :hosanna:

Ik rij in een lage knal-blauwe golf 4, die moet je ook wel eens gezien hebben haha.

Ar

Bericht door Ar » 06 aug 2013, 23:00

De Volvo rijders weten met aardige vermogens te rijden op LPG met een turbo. Voordeel is dat ze fabriekaf al een turbo hebben, nadeel dat ze een cilinder minder hebben.

Een collega van mij liet zijn oude Audi S6 overschakelen op benzine, omdat zijn flink getunede motor te weinig LPG ingespoten kreeg.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 aug 2013, 07:26

Welkom Nick, super project!! :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 07 aug 2013, 08:35

Wauw, gaaf project zeg! :ken ik jou:

EvdP

Bericht door EvdP » 07 aug 2013, 09:50

RIj jij met de originele koppeling? Dat werd mij afgeraden. Ik heb een Sachs performance koppeling (en drukgroep).

Knot

Bericht door Knot » 07 aug 2013, 09:51

Mooi project die 535 turbo op LPG!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 07 aug 2013, 10:09

Gaaf! Welkom!

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 07 aug 2013, 18:43

Bedankt allemaal!
AlexMK4 schreef:Ik ga september beginnen met afstuderen, laatste loodjes dus. Zal voorlopig ook niet meer in Arnhem zijn dus, alleen om mn diploma op te halen. :hosanna:

Ik rij in een lage knal-blauwe golf 4, die moet je ook wel eens gezien hebben haha.
He Alex, dan ben je me net een stapje voor! Succes met afstuderen!! Golf heb ik idd wel is gezien, gaaf ding!
Ar schreef:De Volvo rijders weten met aardige vermogens te rijden op LPG met een turbo. Voordeel is dat ze fabriekaf al een turbo hebben, nadeel dat ze een cilinder minder hebben.

Een collega van mij liet zijn oude Audi S6 overschakelen op benzine, omdat zijn flink getunede motor te weinig LPG ingespoten kreeg.
He Ar, Volvo is inderdaad ook goed geschikt. Scheelt inderdaad wel dat ze fabriek af een turbo hebben. Vind Volvo's sowiezo erg leuke auto's, alleen eeuwig zonde dat de meeste voorwielaandrijving hebben..
Overigens zijn de oude BMW motoren ook erg geschikt omdat die ook niet zo'n extreem hoge compressie hebben..(en makkelijk te verlagen zijn in compressie)

Het vermogen wat je kan draaien met LPG is inderdaad wel beperkt. Mijn verdamper zou in theorie goed moeten zijn voor 300pk, maar dat red hij in de praktijk bij lange na niet. Voordat ik de staged injection aan de gang had zag je in de datalog dat vanaf 4500 toeren de AFR omhoog schoot terwijl de dutycycle nog flink opliep. Overigens vind ik LPG een erg mooie brandstof; waar ik met benzine al lang detonatie had, had ik met LPG nog nergens last van. Hij loopt qua EGT's ook nauwelijks warmer op LPG. Het enige nadeel is dat je de verdampingsenergie minder goed kan benutten omdat de LPG al verdampt in de verdamper (door de energie van de koelvloeistof) in plaats van vlak voor de inlaatklep. (waar bij verdamping de energie in de vorm van warmte aan de omgeving word onttrokken, zoals bij inspuiting van vloeibare benzine)
Wat dat betreft is LPI, oftewel vloeibare gasinjectie heel erg interessant, maar die systemen vereisen een bijzonder onderhoudsgevoelige pomp die vaak maar heel weinig vermogen kan leveren..

Overigens is deze LPG/benzine combinatie voor mij waarschijnlijk maar van tijdelijke aard als de huidige plannen voor de oldtimer regeling worden doorgezet. Vind het erg jammer omdat dit erg goed werkt. Bovendien kan ik er nu nog aardig mee rijden zonder dat het extreem duur word, want zuinig is hij uiteraard niet :mrgreen: (Als ik rustig aan doe kan ik de 1:7 nog wel halen, maarja rustig aan doen.. :mrgreen: :df: )
EvdP schreef:RIj jij met de originele koppeling? Dat werd mij afgeraden. Ik heb een Sachs performance koppeling (en drukgroep).
Ik rij inderdaad nu nog wel met standaard koppeling. Ik wist uiteraard van te voren al dat die het niet ging houden. Echter kan ik als student ook niet alles tegelijk, (mag blij zijn dat ik het überhaupt allemaal kan doen) en een andere koppeling (drukgroep+plaat) is toch al snel weer een investering van 500 euro. Ik ga nu naar een versterkte drukgroep met sinterplaat, die ongeveer 800Nm moet kunnen houden. Voorlopig is dat wel genoeg. Overigens is het hele project constant in beweging hoor, ik doe het vooral als leer project, en zal zodoende de grens steeds verder opschroeven. Het vermogendoel ligt dan ook voorlopig op 500pk, als ik dat heb bereikt en hij rijd enigsinds betrouwbaar gaan we uiteraard gewoon weer verder. Als je eenmaal ben begonnen aan zo'n project en heb geproeft aan de power word het echt een uitdaging om steeds verder te gaan. (gewoon omdat het kan en technisch zeer interessant is) Ik doe het ook niet alleen voor het rijden; het bouwen en uitzoeken is minstens net zo'n groot deel van de hobby, zoniet groter.. (en ook nog leuk icm mijn opleiding)

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 07 aug 2013, 23:53

Welkom, fraai project! E28 B7 turbo staat hoog op het verlanglijstje maar dit is een goed alternatief haha! Leuk ook met die E30 op de kar erachter. Kun je evengoed nog een fatsoenlijk stoplichtsprintje doen :lol:

Hou ons op de hoogte van je vorderingen en succes met de laatste loodjes HTS!

Xave30

Bericht door Xave30 » 07 aug 2013, 23:58

Gaaf en welkom hier.

Altijd een leuk old-school BMW te vinden op de HAN. :mrgreen:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 08 aug 2013, 02:23

Welkom!!!!

HJ2

Bericht door HJ2 » 08 aug 2013, 15:07

Hulde!
Mooi project.

Ar

Bericht door Ar » 09 aug 2013, 08:23

Wat betreft de pomp van een Vialle installatie zou je misschien kunnen werken met twee evengrote kleinere tanks. Door de revisie aan de pompen vallen de kosten ook wel mee. Levensduur zou 200k km moeten zijn?

Ach het gaat er misschien toch uit.

EvdP

Bericht door EvdP » 09 aug 2013, 09:21

Vialle werkt met een eigen systeem. Dit zijn losse onder die aangestuurd worden boor een vrij programmeerbaar systeem.

Walter

Bericht door Walter » 09 aug 2013, 10:18

.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Tim N

Bericht door Tim N » 10 aug 2013, 23:48

Nice, ga dit zeker volgen, heb je filmpjes?

nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 11 aug 2013, 11:10

Bedankt voor de leuke reacties!
Jeroen E21 schreef:Welkom, fraai project! E28 B7 turbo staat hoog op het verlanglijstje maar dit is een goed alternatief haha! Leuk ook met die E30 op de kar erachter. Kun je evengoed nog een fatsoenlijk stoplichtsprintje doen :lol:

Hou ons op de hoogte van je vorderingen en succes met de laatste loodjes HTS!
E28 B7 is inderdaad ook heel erg gaaf. Vooral als je echt een originele hebt.. Qua power kan je beter zelf een setup bouwen op een " normale" e28, dan heb je veel meer mogelijkheden voor behoorlijk wat meer power (want een originele B7 moet je natuurlijk origineel laten)
Xave30 schreef:Gaaf en welkom hier.

Altijd een leuk old-school BMW te vinden op de HAN. :mrgreen:
Vind ik ook altijd leuk, er zijn er inmiddels al best een paar! welke opleiding doe je?
Ar schreef:Wat betreft de pomp van een Vialle installatie zou je misschien kunnen werken met twee evengrote kleinere tanks. Door de revisie aan de pompen vallen de kosten ook wel mee. Levensduur zou 200k km moeten zijn?

Ach het gaat er misschien toch uit.
He Ar, Het zou inderdaad een mooie oplossing zijn, maar je zegt het al; waarschijnlijk gaat het er toch uit. Prijstechnisch is het ook niet echt interessant omdat een goedkopere dampgasinstallatie zoals ik nu heb ook prima voldoet.

Als de LPG eruit is ga ik misschien E85 voor de staged injection gebruiken. Is alleen wel weer een vrij prijzige grap qua tank/pomp/injectoren dus ik ben er nog niet helemaal uit. Geeft wel veel mogelijkheden voor serieus vermogen :mrgreen:
Tim N schreef:Nice, ga dit zeker volgen, heb je filmpjes?
He Tim,

Heb wel een paar filmpjes van hoe hij op het moment is ;) :

Ik zie dat de youtube tags niet werken, weet iemand wat ik verkeerd doe?? edit: opgelost :)
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 11 aug 2013, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie