Trackday BDC Zolder

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Bert ///M3

Trackday BDC Zolder

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2006, 12:04

Gisteren met de BMW driversclub naar Zolder geweest.

Eerste paar sessies gingen volkomen kut, behalve een blokje om was het voor mij de eerste keer dat ik in die auto reed, plus sowieso de eerste keer op een circuit met een ouderwetse schakelbak. Zoeken naar versnellingen en proberen dat heel en toe gedoe onder de knie te krijgen, schoot allemaal niet op. +/- 2:20 gaf de laptimer aan. Lijnen heb ik me niet eens druk om gemaakt als het maar de goede kant op gaat, eerst maar eens die auto onder de knie krijgen. Nog 1 keer rechtuit gegaan in de chicane, ik zat wat te kloten met de pedalen en dacht ik haal het niet dus dan maar vol gas rechtdoor.

Soms kreeg ik hem niet in zijn 2, en de remmen voelen niet helemaal vertrouwd aan. Gelukkig zijn nieuwe blokken onderweg. Ik liet ook meestal wel een meter of 30 liggen maar ook om mezelf wat meer tijd te geven voor tussengas. Dat ging wel veel beter tegen het einde van de dag. De semislicks was ook zoiets het duurde even voor ik daar aan gewend was. Als je denkt dat je gaat nog wat harder gaan tot hij op zij springt :mrgreen: Viel mij wel op dat de semislicks niet gek veel onder doen voor gewone (gebruikte) slicks als je ze eenmaal warm hebt. Volgende keer druk nog iets lager dan zouden ze het nog iets beter moeten doen.

Ondertussen een hoop bekenden gesproken, was best aardig wat belangstelling.

Gelukkig ging het gedurende de dag wat beter, laatste sessie na 16:30 was het snelst, 1:59~2:00 en een top van 198 aan de achterkant van de paddock volgens GPS laptimer. Ben ik nog niet happy mee, moeten nog 10 sec af :mrgreen:

Plaatje met dan aan Sven:
[IMG:640:427]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... g_0038.jpg[/img]

Een een filmpje gemaakt door een lid van NB.nl:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... 383d23d2bc

Elmar

Bericht door Elmar » 03 dec 2006, 12:09

Onder de 2 minuten is toch niet verkeerd?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2006, 12:11

Nee zeker niet voor de eerste keer met die auto. Maar ik heb wel het gevoel dat ik nog heel veel laat liggen daar :) Beetje meer oefenen nog en dan moet het wel goedkomen.

Maik

Bericht door Maik » 03 dec 2006, 13:18

Mooi verhaal Bert!
Zolder moet ik toch ook maar eens gaan doen. De prijzen voor een trackday daar zijn in ieder geval altijd wel te doen wat ik begrijp!

Ga je nog wat aan de remmen doen denk je, of was het inderdaad alleen een kwestie van vertrouwen erin krijgen?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2006, 13:36

Nee daar moet nog wel even wat aan gebeuren. Zolder is sowieso heel erg zwaar op de remmen, als je daar met je straatblokken aan komt kan je het wel vergeten. De maat van de schijven ligt het niet aan (315x28 mm voor op een auto van 1180 KG) maar ik ga denk ik voor dezelfde setup als op mijn E36 M3, Pagid yellow blokken en Castrol SRF vloeistof. Leuk was wel trouwens dat 1 van de baanposten zei dat mijn achterschijven opgloeiden :lol: Kon ook wel merken dat hij hem blokkeerde totdat de semi's warm waren, op dat moment kan ik nog wel wat extra remkracht gebruiken.

Alleen dat schakelprobleem moet ik nog even over nadenken, het gebeurde alleen bij bepaalde bochten als ik bijvoorbeeld van 4 naar 2 terugschakelde. 3 naar 2 gaf dan geen probleem.

Maik

Bericht door Maik » 03 dec 2006, 13:46

Met (semi)slicks kan je inderdaad je remmen nog wel even een graadje meer belasten ja. Op de speedster zitten nog straatbanden, en daar is de remkracht en uithoudingsvermogen nu wel voldoende voor, als er ooit nog eens semi's onder komen moet daar ook wel weer wat aan gebeuren :roll:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2006, 14:11

Ik zou het gewoon doen een set semi's halen voor het circuit. Je kan zoveel harder op die dingen als op straatbanden. Als deze op zijn ga ik waarschijnlijk voor een gewone slick, dat moet nog net even harder kunnen :)

Leen

Re: Trackday BDC Zolder

Bericht door Leen » 03 dec 2006, 15:00

Bert ///M3 schreef:Gisteren met de BMW driversclub naar Zolder geweest.

Gelukkig ging het gedurende de dag wat beter, laatste sessie na 16:30 was het snelst, 1:59~2:00 en een top van 198 aan de achterkant van de paddock volgens GPS laptimer. Ben ik nog niet happy mee, moeten nog 10 sec af :mrgreen:
daar moet zeker 10 seconden vanaf met die ca 300 pk's 8)

Waarom ga je niet je licentie halen en bijv bij de Zomeravondcompetitie rijden ? auto heb je al , kost uiteindelijk per dag nix meer als een trackday , maar is wel veel spannender/uitdagender en geeft zoveel meer voldoening.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 03 dec 2006, 15:00

Vast een leuke ervaring rijker Bert!
Moet wel kicke zijn met zo'n M3 over de baan de knallen, al moet je er nog even aan wennen natuurlijk :wink:

Kun al bepaalde grote verschillen aan geven qua remmen, acceleratie, handeling t.o.v. je e36?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2006, 15:24

Ja dat wel.

De E36 stuurt veel preciezer tov de E30 en ook sneller. Waar dat onder andere mee te maken heeft is dat er onder de E30 een E36 onderstel zit, dan veranderen de scharnierpunten iets tov het normale onderstel. Er zou een bepaalde vorm van bumpsteer op moeten treden op het moment dat je overhelt. Met name door het Intrax onderstel helt de E30 nog veel minder over als de E36 dus je hebt er niet heel erg veel last van.

Intrax onderstel van de E30 bevalt heel goed, ik heb er nog niet aan gesteld of wat maar de afstelling die Henk Thuis hem gegeven heeft is al erg goed, hij ligt heel erg neutraal, misschien met een klein tikke onderstuur er nog in maar dat is wel op te lossen met 0.1 bar meer spanning achter. Camberhoeken lijken ook prima, geen overmatige slijtage aan de binnen of buitenkant. Hij stabiliseert sneller als de E36, al valt het minder op omdat hij 300 KG minder weegt, dat merk je gewoon bij insturen.

Qua acceleratievermogen heeft de E36 veel meer koppel in het middengebied, dus je moet bij de E30 beter opletten dat je wel in zijn toerengebied blijft. De E30 3.0 kan daarintegen door tot over de 8000 RPM en blijft gewoon gaan. daardoor is hij uiteindelijk wel sneller. Ze hebben ongeveer de zelfde overbrenging, E36 een korter diff, maar de E30 heeft kleinere wielen.

Remmen is gewoon stukken beter in de E36. Maar ik ga hetzelfde systeem gebruiken voor de E30. De E36 heeft sowieso veel meer remdruk, even kijken of ik daar bij de E30 wat aan kan doen. De E30 heeft geen ABS, dat kan wel eens lastig zijn als de banden nog koud zijn, maar banden eenmaal warm komt hij net remkracht te kort om te blokkeren. Dus in de weg zat het niet.

Ik denk wel dat een E36 M3 uiteindelijk een beter platform is, maar dit voldoet ook zeker wel :)

Maik

Bericht door Maik » 03 dec 2006, 16:01

Bert ///M3 schreef:Ik zou het gewoon doen een set semi's halen voor het circuit. Je kan zoveel harder op die dingen als op straatbanden. Als deze op zijn ga ik waarschijnlijk voor een gewone slick, dat moet nog net even harder kunnen :)
Ach, nu trekken semi's mij nog niet, ik moet eerst de auto nog beter ontdekken, vind ik tenminste :wink:
Als jij vol slicks gaat nemen, vallen er dan niet een hoop trackdays af voor je? Ik dacht dat niet elke trackday organisator vol slicks toeliet op de baan (o.a. vrijrijden.nl)?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2006, 16:05

Vrij rijden wel volgens mij. Semi's is daarvoor beter omdat je heen rijd en dan meteen de baan op kan. Maar zoals op Zolder heb ik toch een pitbox dus ruimte zat om wielen te wisselen enz.

Bert ///M3

Re: Trackday BDC Zolder

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2006, 23:25

Leen schreef:
Bert ///M3 schreef:Gisteren met de BMW driversclub naar Zolder geweest.

daar moet zeker 10 seconden vanaf met die ca 300 pk's 8)

Waarom ga je niet je licentie halen en bijv bij de Zomeravondcompetitie rijden ? auto heb je al , kost uiteindelijk per dag nix meer als een trackday , maar is wel veel spannender/uitdagender en geeft zoveel meer voldoening.
Licentie halen staat nog wel eens op de planning. ZAC rijden klinkt wel leuk al mis ik racerervaring. Plus dat ik erg onregelmatig thuis ben dus ik zou sowieso geen vol seizoen kunnen rijden.

RVV

Bericht door RVV » 04 dec 2006, 00:27

Mooi verslag. Zolder ken ik ook als remmen sloper.

Wannes

Bericht door Wannes » 20 jan 2007, 12:55

heb op zolder mijn achterste remblokken van mijn 535d ook eens compleet weg gereden.. ik laat voor de veiligheid al de rijhulpsystemen opstaan, en die moeten dus extra inspanning leveren om alles op de baan te houden...
Met de mini heb ik geen problemen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jan 2007, 13:15

Met mijn E36 M3 was ik daar ook binnen een dag door een set DS2500 heen.

Toen ze er af gingen bij de garage keken ze echt van :shock: hoe krijg je dat voor elkaar ???

Plaats reactie