Behandeling semi slicks/R1R

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
sh00ks

Behandeling semi slicks/R1R

Bericht door sh00ks » 14 jul 2013, 11:53

Hi,

Heb een Punto HGT en rijdt al meerdere jaren trackdays met d'r. Heb sinds kort semi slicks in de vorm van Toyo R1R's eronder zitten. Ze rijden als een malle (vergeleken met de T1R's).

Nu ben ik een nieuweling als het gaat om semi slicks en vraag me op sommige vlakken af of ik het nou 'goed' doe :oops:

Zodoende wou ik jullie de volgende vraagstukken voorleggen, in de hoop dat iemand mij kan aangeven wat juist is.

Bandenspanning:
Mijn HGT is 1080 kg met rijder en heeft zo'n 150 pk. Op welke druk kan ik het beste rijden (voor en achter)?
Nu heb ik altijd als vuistregel vastgehouden dat ze warm op zo'n 2.2 / 2.3 bar moeten komen. Dit betekent koud bij mij 1.8 bar. Dit doe ik rondom.
Echter blijf ik de vraag uit interesse stellen aan mede trackday genoten, maar hoor toch ook vaak dat dit te hoog is en best op 2.0 warm uit mag komen. Met name bij de R1R vertelde laatst iemand mij, daar diens wangen relatief hard zijn.

Blijf erdoor twijfelen, want eigen gevoel zegt dat ze eigenlijk nog iets harder mogen, gezien ik na 20 minuten al lichtjes begin te smeren.
Ook denk ik dit gevoel terug te zien in mijn banden:
Links voor na 3x20 min
Afbeelding
IMG_1506 by sh00ks, on Flickr
Gezien de 'rand' wat ruwer is van structuur, denk ik dat de wanden nog teveel bewegen en dus wat harder kan.

Wat is jullie mening?

Opwarmen
Hoe warm je je semi slicks goed op?

Persoonlijk probeer ik het befaamde 'zigzaggen' achter de safetycar en rijdt de eerste lap gerserveerd, met medium rem-/accelratiepunten. Bij de lap 2 gooi ik er alles uit wat ik heb :oops:
Zelf vind ik het moeilijk te beoordelen of dit juist voor mijn situatie is, gezien ik nog niet echt de banden qua koud/warm gedrag ken. Ik merk wel dat bij lap 3/4 ik max grip heb.

Bij mijn voorlaatste trackday op CPZ kendde mijn voorbanden, links met name, een olie-achtige gloed in het rubber op/nabij de wangen en harder van structuur dan het overige rubber.
Heb dit proberen op te zoeken op internet wat dit kan betekenen/veroorzaken, maar niks concreets gevonden. Zelf vermoed ik dat de temperatuur te hoog is geweest en dat het griplevel van dit stuk band niet meer optimaal is.

Slijtage verloop
Hier heb ik zorgen over. Dit punt is waarschijnlijk inherent aan bovenstaande voorbereidingsgedrag.
Na zo'n 3 a 4x20 minuten tracktime, waarbij baantemperatuur tussen 20 en 35 graden lag, zijn mijn voorbanden op een (m.i.) vreemde wijze versleten. Beetje lastig uit te leggen, maar hopelijk helpt onderstaande foto

Linksvoor
Afbeelding

Je ziet velgzijde van de band en het gaat om de slijtage van de 1e strook rubber na de 1e groef tov de strook rubber van de wang.
De rechtste strook loop (van rechts naar links) af naar de groef, maar de linkerstrook begint (van rechts gezien) met een opstaande rand en loopt recht door naar de wand.
Daar waar de eerste strook afloopt (links) zit ik na 4x20 min al op de groef, wat mij de zorgen geeft.

Afbeelding

Ik begrijp niet waarom de stroken rubber niet gelijkmatig doorlopen in elkaar.
Ik heb andere R1R's gezien, maar geen kennen het slijtage verloop zoals de mijne.
Heb bijvoorbeeld een Delta Integrale gezien, en die had vanaf de helft naar buitenkant gezien een mooi regelmatig verloop en andere helft naar binnenkant nauwelijks slijtage.

Aangezien ik nieuw in het land der semi slicks ben en nergens dit gedrag zie, vraag ik me af hoeveel tracktime deze banden in dit stadium nog aankunnen. Namelijk geen zin in een klapband bij een heftige rempartij, vooral er nog geen kooi inhangt.

Ik hoop het duidelijk overgebracht te hebben en dat jullie mij enigzins kunnen sturen in de juiste richting qua gedachtengang.

Nog wat specs, die invloed kunnen hebben op de banden:
- Koni coilover, harde demping ingesteld
- Veerpootbrug
- Braces onderzijde
- Bbk 300mm 4 pots

daNpy

Re: Behandeling semi slicks/R1R

Bericht door daNpy » 14 jul 2013, 12:10

Bandenspanning van tussen de 2.0 en 2.2 is voor semi's prima.
Maar ook hier geld: kijk naar je bandenslijtage. Als je banden koud hol trekken, rijdt je op te hoge druk.
Slijten de wangen meer af, rijdt je een te lage druk.

Als de banden gaan smeren, is het niet het juiste type band voor jouw auto denk ik.

Semislicks moet je als ze nieuw zijn een beetje voorzichtig in rijden. Niet meteen afraggen want dan help je ze meteen om zeep.
Druk is ook erg belangrijk; zie boven.

Je linker voorband krijg op Zandvoort het meeste voor zijn kiezen. Die slijt dus het hardste.
Ik wissel zelf voor en achter nog wel eens om een gelijkmatigere slijtage te krijgen.
Links/rechts wisselen kan helaas niet met mijn R888's.

Verder zijn je detail foto's van de banden te ver ingezoomd voor mij om er iets over te kunnen zeggen.
Daarnaast is het nog veel te vroeg op de zondagochtend om je verhaal begrijpend te lezen, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij :+

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jul 2013, 13:27

Ik ben ook wel benieuwd wat de R1R kenners van dit slijtagepatroon vinden. Overweeg nog steeds om deze banden op mijn MX-5 te leggen. Het rubber is in ieder geval erg zacht, dat heb ik al eerder gezien.

Waarom die tweede ril zoveel versleten is tov de eerste ril. Een slijtagepatroon dat ik ook al na 10 snelle rondjes met mijn MX-5 op Dunlop Bluresponses heb gezien. Ik schat in dat het met een te gering negatief camber te maken heeft.

Met hoeveel camber rij je rond shOOks? En misschien nog belangrijker, met welke rondetijden rij je rond? Je zou ze de kost moeten geven die gedurfde uitspraken over bandengedrag durven doen terwijl ze op een rondje zonder blikken of blozen 20 seconden laten liggen.

Gert.

Bericht door Gert. » 14 jul 2013, 13:35

Ik heb deze ook onder een Porsche 911 gehad en merkte ook dat ze gingen smeren.
Even voor de duidelijkheid, dit zijn GEEN semi-slicks maar straatbanden die redelijk geschikt zijn om incidenteel een trackday mee te doen.
Toyo R888 is zeker een betere optie.

sh00ks

Bericht door sh00ks » 14 jul 2013, 13:40

daNpy schreef:Bandenspanning van tussen de 2.0 en 2.2 is voor semi's prima.
Maar ook hier geld: kijk naar je bandenslijtage. Als je banden koud hol trekken, rijdt je op te hoge druk.
Slijten de wangen meer af, rijdt je een te lage druk.
Gezien mijn wang/rand, zou ik dus iets hoger moeten rijden?
En is het voor een fwd verstandiger om achter een tikkie harder te zetten?
Semislicks moet je als ze nieuw zijn een beetje voorzichtig in rijden. Niet meteen afraggen want dan help je ze meteen om zeep.
Maar zijn mijn voorbereidingen zoals boven beschreven dan toereikend of toch nog ff wachten met volle bak gaan?
Je linker voorband krijg op Zandvoort het meeste voor zijn kiezen. Die slijt dus het hardste.
Ik wissel zelf voor en achter nog wel eens om een gelijkmatigere slijtage te krijgen.
Heb ik ook gedaan, maar wel pas na 3x20 min. Misschien volgende keer een sessie eerder proberen.
Verder zijn je detail foto's van de banden te ver ingezoomd voor mij om er iets over te kunnen zeggen.
Daarnaast is het nog veel te vroeg op de zondagochtend om je verhaal begrijpend te lezen, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij :+
Ik hoop dat het aan de 'ochtend' ligt, want foto verder af zie je het bijna niet op :tong:

Thx iig!
Laatst gewijzigd door sh00ks op 14 jul 2013, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.

sh00ks

Bericht door sh00ks » 14 jul 2013, 13:43

Hielke schreef:Met hoeveel camber rij je rond shOOks?
Zal een 0,5 zijn ofzo. Heb geen camber instelbaar onderstel, dus enige negatieve camber die ik heb is door de verlaging.
En misschien nog belangrijker, met welke rondetijden rij je rond?
2:18.5 is pb, maar gemiddeld 2:19.+
Je zou ze de kost moeten geven die gedurfde uitspraken over bandengedrag durven doen terwijl ze op een rondje zonder blikken of blozen 20 seconden laten liggen.
Deze kan ik niet helemaal volgen :oops:
Bedoel je dat mensen makkelijk praten of wat 'het beste' is volgens hun, terwijl ze zelf niet de max rijden?

sh00ks

Bericht door sh00ks » 14 jul 2013, 13:46

Gert. schreef:Ik heb deze ook onder een Porsche 911 gehad en merkte ook dat ze gingen smeren.
Even voor de duidelijkheid, dit zijn GEEN semi-slicks maar straatbanden die redelijk geschikt zijn om incidenteel een trackday mee te doen.
Toyo R888 is zeker een betere optie.
Heb ik vaker gehoord idd! Heb zelfs vernomen dat ze initieel gemaakt zijn voor korte (amerikaanse) sprintraces en niet goed tegen langere stints (15+) kunnen.

Zit nu te twijfelen of ik nog een (aantal) set R1R's eronder leg om er bekend mee te raken en ervaring op te doen of als eerstvolgende een set R888...

daNpy

Bericht door daNpy » 14 jul 2013, 13:54

sh00ks schreef: Gezien mijn wang/rand, zou ik dus iets hoger moeten rijden?
En is het voor een fwd verstandiger om achter een tikkie harder te zetten?
Wat ik zeg, omdat er geen totaal plaatje van de band is is dit moeilijk te zeggen.
Ik vind het wel vreemd dat de zijkant van je band al veel slijtage vertoont. Bij mijn R888s is dit -volgens mij- niet zo. Wellicht omdat die toch een stijvere wang hebben.

Je moet warm op dezelfde druk rondom uit komen. Dit houd bij een voorwielaandrijver vaak in dat je koud achter wat hoger moet starten; 0,1 of 0,2 bar.
Maar zijn mijn voorbereidingen zoals boven beschreven dan toereikend of toch nog ff wachten met volle bak gaan?
Geldt als ze nieuw zijn, kan ik niet direct uit jouw verhaal opmaken?
In ieder geval zijn ze nu ingereden. Ik maak de eerste sessie niet te lang, gewoon paar rondjes doen, circuit verkennen, kijken hoe het erbij ligt en dan weer naar binnen voor natrekken van wielbouten en bandenspanningcheck.

Hier een foto van een voorband van mij op Assen:
http://danpy.autofans.nl/images/Golf/On ... G_7636.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hangt ook een beetje rommel aan. Banden zijn na 4 trackmiddagen wel recht afgesleten.

sh00ks

Bericht door sh00ks » 14 jul 2013, 14:11

Die zien er zoals verwacht uit idd.
4 trackmiddagen haal ik echter bij lange na niet :-)

Tov van jouw advies mbt de eerste sessie van een set, heb ik ze waarschijnlijk wel te bruut behandeld :oops:
Thx iig

Hierbij nog wat plaatjes wat misschien helpt
Afbeelding
Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 jul 2013, 14:22

Hielke schreef:Ik ben ook wel benieuwd wat de R1R kenners van dit slijtagepatroon vinden. Overweeg nog steeds om deze banden op mijn MX-5 te leggen. Het rubber is in ieder geval erg zacht, dat heb ik al eerder gezien.

Waarom die tweede ril zoveel versleten is tov de eerste ril. Een slijtagepatroon dat ik ook al na 10 snelle rondjes met mijn MX-5 op Dunlop Bluresponses heb gezien. Ik schat in dat het met een te gering negatief camber te maken heeft.

Met hoeveel camber rij je rond shOOks? En misschien nog belangrijker, met welke rondetijden rij je rond? Je zou ze de kost moeten geven die gedurfde uitspraken over bandengedrag durven doen terwijl ze op een rondje zonder blikken of blozen 20 seconden laten liggen.
Denk te kort camber icm het blokken profiel. De band schuift over het asfalt, en het asfalt hapt in de randen van die blokken bij de langsgroeven en vandaar worden ze weggevreten. Dat rubber van een R1R is heel erg zacht en je rijd de stukken er dus zo af.

Overigens vind ik de wangen van een R1R juist heel slap, juist niet stug.

Heb dat wel meer gezien bij banden met veel langsgroeven of v-profiel. Dan krijg je een soort zaagtand patroon als je er van de voorkant naar kijkt zeg maar. Zelf ook gehad met oa Eagle F1.

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jul 2013, 15:38

sh00ks schreef:
Hielke schreef:Je zou ze de kost moeten geven die gedurfde uitspraken over bandengedrag durven doen terwijl ze op een rondje zonder blikken of blozen 20 seconden laten liggen.
Deze kan ik niet helemaal volgen :oops:
Bedoel je dat mensen makkelijk praten of wat 'het beste' is volgens hun, terwijl ze zelf niet de max rijden?
Precies. 2.18 is met 150pk op 1000 kg een prima tijd.

sh00ks

Bericht door sh00ks » 16 jul 2013, 19:35

Dank voor de reacties!

Hopelijk binnenkort een beter onderstel eronder met regelbaar camber ;-)

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 17 jul 2013, 00:03

Je moet je niet te druk maken over die R1R's. Het is de zachtste R888 compound met enorme groeven. Als je de 195-50-15 hebt dan blijven ze grippen tot aan het canvas, de rest loopt bij 1.5mm tegen een andere compound en dan is het gedaan met de pret.
Ik gooi ze er gewoon op en rij ze nooit in. Na Hugenholtz zijn ze op temp, dus 2 rondjes rustig aan is zonde van 1.75 rondjes.

Ik heb zelf op mijn linkervoorband hetzelfde probleem. Begint met die rare happen en eindigt met een buitenband die kaal is en een binnenband die nog restprofiel heeft en een scherpe overgang daartussen. Ik verdenk zelf de rubbers en toe settings meer dan het camber. We gaan het meemaken (ben aan het wisselen)

(geldt voor een MX5 1160kg met bestuurder, 2.2/1.7 camber, 0.1 toe, 120pk en 2:15s op cpz. 1.2G lateraal continue)

Ik vind het wel prima bandjes. 92% van de grip van R888s voor 57% van de prijs. En ze zijn ook nog eens epic als het per ongeluk regent, beter dan R888s iig.

(crap je hebt m ook als PB zie ik, foutje)

Plaats reactie