Heb een Punto HGT en rijdt al meerdere jaren trackdays met d'r. Heb sinds kort semi slicks in de vorm van Toyo R1R's eronder zitten. Ze rijden als een malle (vergeleken met de T1R's).
Nu ben ik een nieuweling als het gaat om semi slicks en vraag me op sommige vlakken af of ik het nou 'goed' doe

Zodoende wou ik jullie de volgende vraagstukken voorleggen, in de hoop dat iemand mij kan aangeven wat juist is.
Bandenspanning:
Mijn HGT is 1080 kg met rijder en heeft zo'n 150 pk. Op welke druk kan ik het beste rijden (voor en achter)?
Nu heb ik altijd als vuistregel vastgehouden dat ze warm op zo'n 2.2 / 2.3 bar moeten komen. Dit betekent koud bij mij 1.8 bar. Dit doe ik rondom.
Echter blijf ik de vraag uit interesse stellen aan mede trackday genoten, maar hoor toch ook vaak dat dit te hoog is en best op 2.0 warm uit mag komen. Met name bij de R1R vertelde laatst iemand mij, daar diens wangen relatief hard zijn.
Blijf erdoor twijfelen, want eigen gevoel zegt dat ze eigenlijk nog iets harder mogen, gezien ik na 20 minuten al lichtjes begin te smeren.
Ook denk ik dit gevoel terug te zien in mijn banden:
Links voor na 3x20 min
IMG_1506 by sh00ks, on Flickr
Gezien de 'rand' wat ruwer is van structuur, denk ik dat de wanden nog teveel bewegen en dus wat harder kan.
Wat is jullie mening?
Opwarmen
Hoe warm je je semi slicks goed op?
Persoonlijk probeer ik het befaamde 'zigzaggen' achter de safetycar en rijdt de eerste lap gerserveerd, met medium rem-/accelratiepunten. Bij de lap 2 gooi ik er alles uit wat ik heb

Zelf vind ik het moeilijk te beoordelen of dit juist voor mijn situatie is, gezien ik nog niet echt de banden qua koud/warm gedrag ken. Ik merk wel dat bij lap 3/4 ik max grip heb.
Bij mijn voorlaatste trackday op CPZ kendde mijn voorbanden, links met name, een olie-achtige gloed in het rubber op/nabij de wangen en harder van structuur dan het overige rubber.
Heb dit proberen op te zoeken op internet wat dit kan betekenen/veroorzaken, maar niks concreets gevonden. Zelf vermoed ik dat de temperatuur te hoog is geweest en dat het griplevel van dit stuk band niet meer optimaal is.
Slijtage verloop
Hier heb ik zorgen over. Dit punt is waarschijnlijk inherent aan bovenstaande voorbereidingsgedrag.
Na zo'n 3 a 4x20 minuten tracktime, waarbij baantemperatuur tussen 20 en 35 graden lag, zijn mijn voorbanden op een (m.i.) vreemde wijze versleten. Beetje lastig uit te leggen, maar hopelijk helpt onderstaande foto
Linksvoor
Je ziet velgzijde van de band en het gaat om de slijtage van de 1e strook rubber na de 1e groef tov de strook rubber van de wang.
De rechtste strook loop (van rechts naar links) af naar de groef, maar de linkerstrook begint (van rechts gezien) met een opstaande rand en loopt recht door naar de wand.
Daar waar de eerste strook afloopt (links) zit ik na 4x20 min al op de groef, wat mij de zorgen geeft.
Ik begrijp niet waarom de stroken rubber niet gelijkmatig doorlopen in elkaar.
Ik heb andere R1R's gezien, maar geen kennen het slijtage verloop zoals de mijne.
Heb bijvoorbeeld een Delta Integrale gezien, en die had vanaf de helft naar buitenkant gezien een mooi regelmatig verloop en andere helft naar binnenkant nauwelijks slijtage.
Aangezien ik nieuw in het land der semi slicks ben en nergens dit gedrag zie, vraag ik me af hoeveel tracktime deze banden in dit stadium nog aankunnen. Namelijk geen zin in een klapband bij een heftige rempartij, vooral er nog geen kooi inhangt.
Ik hoop het duidelijk overgebracht te hebben en dat jullie mij enigzins kunnen sturen in de juiste richting qua gedachtengang.
Nog wat specs, die invloed kunnen hebben op de banden:
- Koni coilover, harde demping ingesteld
- Veerpootbrug
- Braces onderzijde
- Bbk 300mm 4 pots