Lang verhaal kort: De ideale BMW wordt gewoon gemaakt.
Laten we beginnen met de 130i van m'n vrouw. Heerlijke agiele auto. Veel speelser / harder dan bijv. een e46 M3. Soms zelfs een beetje te hard / stug als auto in de stad. Verder mist ie wat en dat is natuurlijk een wat hitseriger moterblok en natuurlijk een sperdiff. Tot vanavond was m'n ideale BMW altijd een 130i met de aandrijflijn van een e46 M3 (csl). Maar die maken ze helaas niet...
Wat Rody van de 130i vond laat ik aan hem over om te vertellen.
Dan de Z4 3.0 coupe. Rody reed de auto eerst warm en ik nam als bijrijder plaats. Pfff wat is zo'n auto dan klein zeg binnenin. Gelukkig viel dat als bestuurder wat mee (stoel omlaag) en was het bekropte gevoel direct verdwenen. Rijden geeft veel overeenkomsten met de 130i. De lekkere 6-cylinder (zelfde blok) voelt vergelijkbaar en ook de bak voelt in de basis vergelijkbaar aan. Mooi koppel, mooi geluid, maar niet uitgesproken sportief / hitsig blok vergelijkbaar met ///M blokken.
Er zijn echter toch belangrijke verschillen. Zo lijkt de 3.0 in de Z4 duidelijk wat meer problemen te hebben in de hogere toeren. Van 6000-7000rpm is ie gewoon iets minder enthousiast dan het blok in de 130i. Bij 7000rpm houdt het ook gewoon op waar de 130i jubelend zeker nog 300 toeren het rood in gaat.
Qua sturen is het ook wat anders. Qua gevoel is de Z4 qua sturen, en dan bedoel ik draaien en gevoel in het stuurwiel, wat lichter. De 130i geeft wat meer weerstand wat ik persoonlijk lekkerder vind. Echter qua onderstel merk je weer dat de Z4 nog lichter, speelser en agieler is dan de 130i. Meer sportauto dan hot hatch zeg maar. Ook is ie wat minder stug qua schakelen en rijdt het gewoon wat soepeler. Zoals gezegd stoor ik me daar in de 130i wel eens aan en dat had ik niet met de Z4 Coupe.
Verschillen zijn nuances uiteraard. Je merkt heel duidelijk de gezamelijke BMW achtergrond en gezamelijke aandrijflijn. Maar de nuances zijn wel genoeg om mijn statement over de ideale BMW bij te stellen. Die wordt (werd) dus gewoon gemaakt: De Z4 M-coupe !
Ik ben nu dus heel erg benieuwd hoe een Z4 M-coupe zou rijden. Kan me nog een vrij negatief verslag van Robin hierover herinneren ooit op DF. Maar op basis van mijn Z4 3.0 Coupe ervaring lijkt me dat echt een zeer, zeer leuke auto.
Foto's ? Helaas. Wel wat gear meegenomen maar er niet aan toe gekomen

Rody bedankt. Was weer een leuke avond...
Mark.