130i M-sport vs Z4 Coupe 3.0

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
markk

130i M-sport vs Z4 Coupe 3.0

Bericht door markk » 03 jul 2013, 23:21

Vanavond moest vrouwlief werken en dochter was natuurlijk bij d'r vriend. Markk eenzaam alleen thuis ? Nou dus niet, Rody (Knot) ge-sms-ed of ie tijd had. We zouden nog steeds een 130i/Z4 3.0 vergelijk doen maar kwam er maar niet van. Kort antwoord van Rody, "prima, kom maar langs". Dus sleutels gepakt en langsgecrossed.

Lang verhaal kort: De ideale BMW wordt gewoon gemaakt.

Laten we beginnen met de 130i van m'n vrouw. Heerlijke agiele auto. Veel speelser / harder dan bijv. een e46 M3. Soms zelfs een beetje te hard / stug als auto in de stad. Verder mist ie wat en dat is natuurlijk een wat hitseriger moterblok en natuurlijk een sperdiff. Tot vanavond was m'n ideale BMW altijd een 130i met de aandrijflijn van een e46 M3 (csl). Maar die maken ze helaas niet...

Wat Rody van de 130i vond laat ik aan hem over om te vertellen.

Dan de Z4 3.0 coupe. Rody reed de auto eerst warm en ik nam als bijrijder plaats. Pfff wat is zo'n auto dan klein zeg binnenin. Gelukkig viel dat als bestuurder wat mee (stoel omlaag) en was het bekropte gevoel direct verdwenen. Rijden geeft veel overeenkomsten met de 130i. De lekkere 6-cylinder (zelfde blok) voelt vergelijkbaar en ook de bak voelt in de basis vergelijkbaar aan. Mooi koppel, mooi geluid, maar niet uitgesproken sportief / hitsig blok vergelijkbaar met ///M blokken.

Er zijn echter toch belangrijke verschillen. Zo lijkt de 3.0 in de Z4 duidelijk wat meer problemen te hebben in de hogere toeren. Van 6000-7000rpm is ie gewoon iets minder enthousiast dan het blok in de 130i. Bij 7000rpm houdt het ook gewoon op waar de 130i jubelend zeker nog 300 toeren het rood in gaat.

Qua sturen is het ook wat anders. Qua gevoel is de Z4 qua sturen, en dan bedoel ik draaien en gevoel in het stuurwiel, wat lichter. De 130i geeft wat meer weerstand wat ik persoonlijk lekkerder vind. Echter qua onderstel merk je weer dat de Z4 nog lichter, speelser en agieler is dan de 130i. Meer sportauto dan hot hatch zeg maar. Ook is ie wat minder stug qua schakelen en rijdt het gewoon wat soepeler. Zoals gezegd stoor ik me daar in de 130i wel eens aan en dat had ik niet met de Z4 Coupe.

Verschillen zijn nuances uiteraard. Je merkt heel duidelijk de gezamelijke BMW achtergrond en gezamelijke aandrijflijn. Maar de nuances zijn wel genoeg om mijn statement over de ideale BMW bij te stellen. Die wordt (werd) dus gewoon gemaakt: De Z4 M-coupe !

Ik ben nu dus heel erg benieuwd hoe een Z4 M-coupe zou rijden. Kan me nog een vrij negatief verslag van Robin hierover herinneren ooit op DF. Maar op basis van mijn Z4 3.0 Coupe ervaring lijkt me dat echt een zeer, zeer leuke auto.

Foto's ? Helaas. Wel wat gear meegenomen maar er niet aan toe gekomen :-)

Rody bedankt. Was weer een leuke avond...

Mark.

Snipe

Re: 130i M-sport vs Z4 Coupe 3.0

Bericht door Snipe » 03 jul 2013, 23:46

Leuk verslag!
Die Z4 M beviel mij ook wel toen we in Heerenveen het verhaal met de M's deden. Om allerlei redenen vond (en vind) ik de 1 M leuker, maar die Z4 was een goede nummer twee.

Rupie

Bericht door Rupie » 04 jul 2013, 08:34

Hoe zit dat eigenlijk met de gewichtsverdeling? Zit het blok verder naar achteren bij de Z4? Ik heb met de Gummen dag een rondje met Rody meegereden en vond het blok als vanouds heerlijk lopen. Een verschil in hoe het blok loopt zou mij dan ook verbazen. Wat betreft het onderstel en soepelheid moet je ook een paar dingen niet vergeten. Het belangrijkste is dat het onderstel van de M uitvoering van de 130i kut is imo. Ik heb de auto daarom laten staan destijds. Twee is het verschil in banden, denk dat dat ook wat uit kan maken. Had het idee, maar kan er naast zitten, dat Rody er niet de meest stijve band onder had zitten.

Knot

Bericht door Knot » 04 jul 2013, 08:57

Zo, ff op kantoor reageren hoor met gratis koffie :)

Was leuk rijden gisteravond, zo spontaan, moest het huishouden maar ff wachten.

De 130i op RFT en standaard Msport onderstel, ik had het idee dat er lage spanning in de banden zat maar dat was het verschil in runflat dus, de Z4 staat op normale banden. De zit is prima, wel wat hoger dan de Z4 maar sportstoelen, stuurtje en pook voelen prima aan, je blijft tenminste zitten in een sportstoel! Zowel stuur, bak als koppeling vragen net iets meer kracht, voor de echte man dus.

Na een stukje warmrijden gooi ik de 130i meteen met 120 vol op de gripgrens een bocht in..... ohja, even brain reset, niet mijn eigen auto en er zijn ook mensen (zoals Mark) die niet als een geflipte waus rijden maar gewoon sportief :)

Het voelt allemaal net wat groter aan, als je in een lange bocht (DE total bocht bijvoorbeeld) een stik aan het stuur meegeeft voel je wel weer dat de auto speels is, hij wil prima alle kanten op waar jij hem heen wijst. Wel zat er voor mn gevoel nog wat veel veerweg in, daar de Z4 op eibach pro-kit veren staat, die is echt veel stugger, daardoor ook directer maar de 130i geeft het beter aan als er wat spannends zou gaan gebeuren met de grip. Ook op de lange afstand is dit onderstel fijner als je niet 100% voor funritjes gaat.

Koppel, pickup etc liggen de auto's erg dicht bij elkaar, grappig dat we beiden onze eigen auto sneller onderin vonden. Wel triest vind ik het dat de Z4 tussen 6 en 7000 afzwakt en bij 6800 zelfs helemaal doodvalt en op 7000 rond blijft hangen als begrenzer. De 130i heeft in dat gebied meer pit en haalt zelfs vol (snerpend is het niet, eerder suizend) door naar 7300, 300 het rood in, prachtig. Waarom kan de Z4 dat niet?? Ik wil ook kracht tussen 6 en 7 en die 300 toeren erbij.... aan het uitlaatspruitstuk zal het niet liggen, dat is standaard al een soort van spaghetti dus moet iets met de in laat en software zijn dan?

Ruben, ik vind de Vorti een gemiddelde band, vind een Michelin PS2/3 en Dunlop meer beweging in de wang hebben. Beste vind ik nog Potenza's die zijn stijf er erg direct maar laten ook spontaan los als het op is mede door de stugheid.

Bijkomstigheid, vergeten de audio van de 130i te checken, dat vind ik bij de Z4 zo standaard echt al goed klinken met 10 speakers en volle diepe bassen.

Mark, als je de S54 er perfect in vind, zou je dan geen roadster willen hebben? Minder stijf als de coupe (zie cijfers van Rene, het is echt een stugge koets zo) maar dan zou je een Z4M roadster kunnen nemen in plaats van de Boxster en de E46M3....

Knot

Bericht door Knot » 04 jul 2013, 09:04

Ruben schreef:Hoe zit dat eigenlijk met de gewichtsverdeling? Zit het blok verder naar achteren bij de Z4?
Ik had het idee dat de veerpoten verder naar achter zaten in de Z4 maar is bedrog denkik omdat bij de 130i er veel plastic achterin de motorruimte zit.

Als je zo kijkt ligt het blok bij de Z4 ietsje verder naar achteren.

Afbeelding

Afbeelding

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 jul 2013, 10:42

Leuk om te lezen :D De Z4 heb ik nog nooit gereden maar de 130i wel en die blijf ik geweldig vinden. Qua motor loop misschien niet M maar qua gretigheid vond ik het akelig dicht in de buurt komen. Met de tijd moet de cabrio maar het veld ruimen voor zoiets, in Duitsland zakken ze al aardig in prijs.

En Mark de Boxster verkopen zie ik nog niet gebeuren hoor :wink:

Knot

Bericht door Knot » 04 jul 2013, 10:55

Tsja, ik ben van het wisselen he... wil gewoon elk jaar een auto kopen en dan moet er ook weer wat het veld ruimen.

Hielke

Bericht door Hielke » 04 jul 2013, 11:43

Grootste verschil tussen de auto's zit natuurlijk in het zwaartepunt dat bij de Z4 veel lager ligt.

Van een proefrit in een Z4M herinner ik me vooral dat de onderstuurkarakteristiek precies overeenkomt met een E46 M3. Twee bochtjes aanvallen gaat mooi, maar de volgende bochten kort daarop leveren een behoorlijke portie onderstuur op. Zodanig zelfs dat het de lol van het leuke sturen ontneemt. Dat doet het modernere onderstel van de 1 serie veel beter. Ongeacht het misbruik en de temperatuur van de banden blijft de balans mooi.

Knot

Bericht door Knot » 04 jul 2013, 12:24

Die staan achter breder dan voor, daarom heb ik die 18inch set van 225 voor en 255 achter ook niet genomen maar ben voor 225 rondom gegaan, dan is de Z4 wel speels!

Wat ik nog opmerkelijk vond, richtingaanwijzer van de Z4 is nog ouderwets en de 130i zo'n, 1x is 3x systeem met veel meer weerstand in de hendel, ook weer net wat je gewend bent.

Net nog gekeken, de Z4 maakt bij 140 in 6 ongeveer 3350rpm en de 130i deed daar 3550 dus iets andere diffverhouding lijkt me.

Wel eens leuk om uit te zoeken waarom de Z4 niet naar 7300rpm gaat.

Rupie

Bericht door Rupie » 04 jul 2013, 12:39

Zag het inderdaad ook op Autoweek. Gewichtsverdeling kan ik helaas niet vinden.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... &id2=37503" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 jul 2013, 16:28

Leuk. Wat ik mij van een lange proefrit in 'n Z4M Coupé herinner terwijl ik op dat moment 'n E90 335i had, m'n ex E46 M3(zelfde motor ongeveer als de Z4M Coupé toch) in 't achterhoofd was dit.

Zo'n klein claustrofobisch Duits TVR etje zou me doen denken aan het hooliganism van een rit in de regen jaren terug in 'n 2001 Z3 M Coupe.

Het viel allemaal wat tegen.
Wat Hylke ook zegt. Onderstuur op droog. Door de enorme walsen achter en op droog amper in 'n overstuurreactie naar drift te krijgen, want relatief koppelarm...(kan ook aan merk/type banden hebben gelegen mede)

Ik vond 'm qua snelheid dus ook niet zo bij de les, wel 'n mooi kabaal, maar niet überhooligan snel. En ik vond 'm dus nogmaals achter te strak. Op winterbanden zou 't een groot feest zijn geweest bedenk ik me nu, rondom 225jes ofzo:)

Verder leuk ding, maar er zijn echt leukere meer nekharenrijzende BMW's imho.... :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2013, 17:14

dus jullie hebben elkaars liefje gedeeld :tooth:

leuk om te lezen wat de ervaringen waren van de toch best verschillende auto's.

trouwens wat voor luchtfilter heb jij (Knot) en jij (Mark)
wellicht dat er daar ook wat zit qua verschil?
of hij staat te arm boven in oid, wellicht is het mengsel bovenin beter af te stellen, tis wel mooi dat ie tot de begrenzer mooi doorgaat.

markk

Bericht door markk » 04 jul 2013, 20:49

130i heeft standaard blok en standaard luchtfilter.

Mark.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 06 jul 2013, 08:35

Redelijk tijdje z4m gehad en was behoorlijk weg van het rijden. Verhaal van zo snel onderstuur heb ik nooit als dusdanig ervaren (ook wel vrij snel naar 2gr negatief voorzijde gegaan). Maar vond de auto altijd super speels, motor geweldig, compacte gevoel was super (vroeg bij instappen in de 1m of het de nieuwe x3 was ;)), het zo laag en ver naar achteren was echt mijn ding, hoop lol van sper + schitterende motor gehad. Grote voordeel van de m3 is wel dat deze 100 keer praktischer is en wellicht nog iets dikker overkomt. Maar qua lol in rijden/ervaring 100% de voorkeur voor de z4m, de ervaring is toch zeker anders :).

Edit: best wat DF-ers zijn meegeweest, wellicht dat zij er nog wat van vonden. Maar om op Mark terug te komen, als je de zit/compactheid leuk vindt en de S54+sper je aanspreekt, is het echt wel wat :).
Laatst gewijzigd door Kasteel op 06 jul 2013, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 06 jul 2013, 08:58

Overigens vind ik de Z4 coupé één van de mooiste auto;s ooit gebouwd! Alleen daarom al veel likes voor die auto.

Collin Bello

Bericht door Collin Bello » 06 jul 2013, 12:36

Nu m'n 130i weg is weet ik weer wat een geweldig gewillig blok hij heeft en agiele auto het is! Vooral vergeleken met m'n nieuwe E93 335i die meer als een lome Sint Bernhard aanvoelt.
Wilde ook comfort dus is niet erg.

Jullie hebben een leuke avond gehad!

Plaats reactie