[img=600,450,,,,1:600:450]http://tweakers.net/ext/f/dc89ef658d226 ... e/full.jpg[/img]
Aan de achterzijde steken twee bladblazers naar buiten om aan te geven dat we hier met een serieuze motorisering te maken hebben.
[img=600,522,,,,1:600:522]http://tweakers.net/ext/f/d69ef18785f61 ... 6/full.jpg[/img]
[img=600,450,,,,1:600:450]http://tweakers.net/ext/f/3b99acfd621a6 ... 9/full.jpg[/img]
Grootste partypiece van deze auto is natuurlijk de drieliter zes-in-lijn die voorin ligt. BMW claimed dat deze motor dankzij de twee turbo's het vermogen van een V8 heeft, bij het gewicht en het verbruik van een zescylinder. De ruwe cijfers lijken die claim wel te ondersteunen, de 4.4 liter V8 in mijn 645 heeft op papier 'slechts' 27 pk en 50 Nm meer, waarbij het voordeel van de 3-serie is dat dat koppel al bij een veel lager toerental beschikbaar is. Door kleinere turbo's te monteren die sneller druk opbouwen dan grote wordt voorkomen dat er een turbo-gat ontstaan (het effect van 'gas in...wachten...en dan komt het vermogen pas)
[img=600,450,,,,1:600:450]http://tweakers.net/ext/f/34b0fbc19ef10 ... f/full.jpg[/img]
Overigens klinkt de motor onder de kap als een gare diesel:
http://tweakers.net/~roelant/BMWpret/335i/026.avi (16 Mb AVI)
Aan de uitlaatkant is niks te klagen:
http://tweakers.net/~roelant/BMWpret/335i/019.avi (11 Mb AVI)
Het interieur zit goed in elkaar en valt qua ruimte erg mee. Achterin is zeer goed te zitten, veel beter dan bij mijn 6-serie (die 30 cm langer is). De instap is wat krapjes maar verder hoef je je niet te schamen tegenover je passagiers. De zit in de sportstoelen is uitstekend, hoewel ik wel het idee had wat hoog te zitten ten opzichte van het dashboard. Echt kwaliteitssjonniegedrag is dus niet echt mogelijk

En dan maar eens rijden

De remmen zijn wat aan de bijterige kant maar wel zeer goed te doseren en erg, erg sterk. De automatische bak schakelt zijdezacht, ook bij bot optrekken. Wel jammer was dat deze demo-coupe geen stuurschakeling bezat.
[img=600,352,,,,1:600:352]http://tweakers.net/ext/f/9703e903f9eb4 ... 2/full.jpg[/img]
Het lolligst is natuurlijk de acceleratie. Op papier is deze coupe door het wat lagere gewicht precies eentiende van een seconde sneller bij de 100 dan de 645 maar dat verschil is op de weg niet merkbaar. Wel is duidelijk dat de turbomotor een totaal andere karakteristiek vertoond. Leveren de meeste atmosferische benzinemotoren hun grootste prestaties juist bij zo hoog mogelijke toerentallen, deze motor is het meest indrukwekkend tot pakweg 5000 toeren. In mijn 6-serie is de acceleratie één toenemende beweging tot het rode gebied, bij de 335i is de acceleratie in het begin het sterkst en vlakt dan wat af. Dat is even wennen, maar het neemt niet weg dat de vlucht richting horizon ronduit spectaculair te noemen is. Voor dit geld zijn nergens dusdanige prestaties te koop.
Tijd voor een paar filmpjes (en let vooral op de begeleidende teksten en geluiden

Daniël trapt hem op de staart (40 Mb AVI)
Roelant komt de hoek om gieren (21 Mb AVI)
En op de terugweg (23 Mb AVI)
Nog één keertje dan

Zo'n tussenacceleratie in 3 wil ook wel (15 Mb AVI)
Goed, om e.e.a. wat beter in beeld te kunnen brengen besloot ik vervolgens om achterin te gaan zitten en over de schouder van Roelant te filmen. Het gebrek aan houvast was vervolgens licht in de beelden terug te zien.
Beetje shaky moet kunnen (32 Mb AVI)
Tweede poging was niet veel beter:
Ow f**k (12 Mb AVI)
Uiteindelijk ging het nog wel:
Hit it baby! (23 Mb AVI)
Opvallend ook het flikkerende traction-control lampje bij de overschakeling van 1 naar 2...op droog wegdek 8) Anyway. We hebben ons uitstekend vermaakt, de prestaties van de 335i zijn meer dan lomp te noemen, de looks zijn zeer OK, het comfort is prima voor elkaar en de prijs is, relatief gezien dan, behoorlijk scherp. Een Mercedes CLK 350 heeft minder vermogen, is daardoor ook langzamer en een paar mille duurder. Wel zou ik persoonlijk de handbak de voorkeur geven (scheelt je weer 3 mille) of de 141 euro extra uittrekken voor het sportstuur met schakelflippers.
[img=600,450,,,,1:600:450]http://tweakers.net/ext/f/3d7012551f709 ... 5/full.jpg[/img]