335i testdrive

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Daniel

335i testdrive

Bericht door Daniel » 01 dec 2006, 15:05

Vandaag zijn Roelant (collega) en ik een rondje gaan maken in de nieuwe BMW 335i coupe (High Executive automaat), en we hebben werkelijk waar krom gelegen van het lachen. In stemmig donkerblauw uitgevoerd oogt de Coupé versie op het eerste gezicht niet heel veel anders dan de normale sedan, maar bij nadere bestudering blijkt het model totaal anders te zijn. De neus is een stuk lager, de flanken zijn boller en de daklijn is lager waardoor het beest nogal een gestrekt uiterlijk krijgt. De algehele look is erg beschaafd. Wel is duidelijk dat het model zo groot mogelijke wielen nodig heeft. Deze demo stond op ultralage 19" Bridgestone Potenza's wat een goed effect heeft (ook op de tractie trouwens).

[img=600,450,,,,1:600:450]http://tweakers.net/ext/f/dc89ef658d226 ... e/full.jpg[/img]

Aan de achterzijde steken twee bladblazers naar buiten om aan te geven dat we hier met een serieuze motorisering te maken hebben.

[img=600,522,,,,1:600:522]http://tweakers.net/ext/f/d69ef18785f61 ... 6/full.jpg[/img]

[img=600,450,,,,1:600:450]http://tweakers.net/ext/f/3b99acfd621a6 ... 9/full.jpg[/img]

Grootste partypiece van deze auto is natuurlijk de drieliter zes-in-lijn die voorin ligt. BMW claimed dat deze motor dankzij de twee turbo's het vermogen van een V8 heeft, bij het gewicht en het verbruik van een zescylinder. De ruwe cijfers lijken die claim wel te ondersteunen, de 4.4 liter V8 in mijn 645 heeft op papier 'slechts' 27 pk en 50 Nm meer, waarbij het voordeel van de 3-serie is dat dat koppel al bij een veel lager toerental beschikbaar is. Door kleinere turbo's te monteren die sneller druk opbouwen dan grote wordt voorkomen dat er een turbo-gat ontstaan (het effect van 'gas in...wachten...en dan komt het vermogen pas)

[img=600,450,,,,1:600:450]http://tweakers.net/ext/f/34b0fbc19ef10 ... f/full.jpg[/img]

Overigens klinkt de motor onder de kap als een gare diesel:

http://tweakers.net/~roelant/BMWpret/335i/026.avi (16 Mb AVI)

Aan de uitlaatkant is niks te klagen:

http://tweakers.net/~roelant/BMWpret/335i/019.avi (11 Mb AVI)

Het interieur zit goed in elkaar en valt qua ruimte erg mee. Achterin is zeer goed te zitten, veel beter dan bij mijn 6-serie (die 30 cm langer is). De instap is wat krapjes maar verder hoef je je niet te schamen tegenover je passagiers. De zit in de sportstoelen is uitstekend, hoewel ik wel het idee had wat hoog te zitten ten opzichte van het dashboard. Echt kwaliteitssjonniegedrag is dus niet echt mogelijk :P

En dan maar eens rijden :) Dat valt niet tegen. Met 1515 kilo leeg is het geen lichtgewicht maar het voertuig blijkt goed in balans te zijn. Pas bij extreme provocaties (TC en DSC uit en vervolgens zo lomp mogelijk een haakse bocht nemen) is op droog wegdek zoals vandaag een driftachtige situatie op te wekken. Desondanks is het comfort goed te noemen. Ondanks de spijkerharde runflat banden en de grote wielen, plus de sportieve afstemming van het onderstel worden oneffenheden redelijk goed gedempt. Je hoeft je niet te verbijten voor elke verkeersdrempel.
De remmen zijn wat aan de bijterige kant maar wel zeer goed te doseren en erg, erg sterk. De automatische bak schakelt zijdezacht, ook bij bot optrekken. Wel jammer was dat deze demo-coupe geen stuurschakeling bezat.

[img=600,352,,,,1:600:352]http://tweakers.net/ext/f/9703e903f9eb4 ... 2/full.jpg[/img]

Het lolligst is natuurlijk de acceleratie. Op papier is deze coupe door het wat lagere gewicht precies eentiende van een seconde sneller bij de 100 dan de 645 maar dat verschil is op de weg niet merkbaar. Wel is duidelijk dat de turbomotor een totaal andere karakteristiek vertoond. Leveren de meeste atmosferische benzinemotoren hun grootste prestaties juist bij zo hoog mogelijke toerentallen, deze motor is het meest indrukwekkend tot pakweg 5000 toeren. In mijn 6-serie is de acceleratie één toenemende beweging tot het rode gebied, bij de 335i is de acceleratie in het begin het sterkst en vlakt dan wat af. Dat is even wennen, maar het neemt niet weg dat de vlucht richting horizon ronduit spectaculair te noemen is. Voor dit geld zijn nergens dusdanige prestaties te koop.

Tijd voor een paar filmpjes (en let vooral op de begeleidende teksten en geluiden :P)

Daniël trapt hem op de staart (40 Mb AVI)
Roelant komt de hoek om gieren (21 Mb AVI)
En op de terugweg (23 Mb AVI)
Nog één keertje dan :P (13 Mb AVI)
Zo'n tussenacceleratie in 3 wil ook wel (15 Mb AVI)

Goed, om e.e.a. wat beter in beeld te kunnen brengen besloot ik vervolgens om achterin te gaan zitten en over de schouder van Roelant te filmen. Het gebrek aan houvast was vervolgens licht in de beelden terug te zien.

Beetje shaky moet kunnen (32 Mb AVI)
Tweede poging was niet veel beter:
Ow f**k (12 Mb AVI)

Uiteindelijk ging het nog wel:
Hit it baby! (23 Mb AVI)

Opvallend ook het flikkerende traction-control lampje bij de overschakeling van 1 naar 2...op droog wegdek 8) Anyway. We hebben ons uitstekend vermaakt, de prestaties van de 335i zijn meer dan lomp te noemen, de looks zijn zeer OK, het comfort is prima voor elkaar en de prijs is, relatief gezien dan, behoorlijk scherp. Een Mercedes CLK 350 heeft minder vermogen, is daardoor ook langzamer en een paar mille duurder. Wel zou ik persoonlijk de handbak de voorkeur geven (scheelt je weer 3 mille) of de 141 euro extra uittrekken voor het sportstuur met schakelflippers.

[img=600,450,,,,1:600:450]http://tweakers.net/ext/f/3d7012551f709 ... 5/full.jpg[/img]

Remy

Bericht door Remy » 01 dec 2006, 15:11

Bladblazers en kwaliteitsjonniegedrag mooie termen hahaha.
Inhoudelijk kan ik er niet op ingaan want ik heb geen ervaring met deze auto. Wel een mooi verslag. Mijn complimenten.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 01 dec 2006, 15:16

Het is duidelijk, ik zou meteen met de firma Garret bellen en 2 joekols van turbo's erop donderen, op naar de 600 pk met dat hok :lol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 dec 2006, 17:01

mooi verhaal. Leuk voor de jongens op e90post.com. Zal zo de filmpjes ff bekijken. :D

De filmpjes werken niet bij mij. Nouja, ik weet wel hoe een 335i klinkt/zuipt/rijdt :P

Hielke

Bericht door Hielke » 01 dec 2006, 17:29

Mooi verslag.

Met de Windows Movie Maker van XP kun je de filmpjes simpel kleiner maken door ze naar .wmv om te renderen. Duurt bijna net zo lang als het laden van de filmpjes nu :D

Erik K.

Bericht door Erik K. » 01 dec 2006, 18:01

Leuk verslag Daniel!
Eindelijk eens wat filmpjes erbij, moet vaker gebeuren 8)

@Robin,

Download anders ff VLC-player, daarmee kun je bijna alles afspelen.

Hier te downloaden:
http://www.videolan.org/mirror.php?mirr ... -win32.exe

Remy

Bericht door Remy » 01 dec 2006, 18:27

Robin schreef:mooi verhaal. Leuk voor de jongens op e90post.com. Zal zo de filmpjes ff bekijken. :D

De filmpjes werken niet bij mij. Nouja, ik weet wel hoe een 335i klinkt/zuipt/rijdt :P
Filmpjes hoef je niet meer te bekijken. Kwaliteit is echt focking goed, maar een computer nerd aan het stuur is hetzelfde als een vrouw achter het stuur. :lol:

No offence daniel maar stuurmanskunsten worden hier niet vertoond. Verslag blijft wel leuk om te lezen!

Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan » 01 dec 2006, 19:27

Mooi verslag!

Oferweeg je een deze auto als opvolger van je 645?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 dec 2006, 19:51

Kan me er wel in vinden, mijn eigen ervaring met de 335i doet er niet voor onder, idd de beste automaat waarmee ik zelf ooit heb gereden, zijde zacht en super snel. Een super de luxe GT dat is ie.

Daniel

Bericht door Daniel » 01 dec 2006, 22:20

Remy schreef:
Robin schreef:Filmpjes hoef je niet meer te bekijken. Kwaliteit is echt focking goed, maar een computer nerd aan het stuur is hetzelfde als een vrouw achter het stuur. :lol:

No offence daniel maar stuurmanskunsten worden hier niet vertoond. Verslag blijft wel leuk om te lezen!
En bedankt he :) Ik ben eerlijk genoeg om toe te geven dat ik me qua rijkwaliteiten niet kan meten met de meer ervaren bestuurders hier, daarvoor heb ik gewoon te weinig ervaring in achterwielaangedreven auto's met veel vermogen. Dan ga ik geen risico nemen met een auto van dik over de 70 mille die a) niet van mij is, b) die ik niet ken en c) in een omgeving die ik niet ken (proefrit was verplaatst van mijn hometown Nijkerk naar Veenendaal)

Ik wil niet het risico lopen die 335 in een boom te hangen omdat de weg net iets anders loopt dan ik verwacht had. Acceleratietests op een overzichtelijke weg zijn dan wat eenvoudiger.

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 01 dec 2006, 22:48

Mooie review !!!
:D

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 dec 2006, 23:13

Bizar goeie kwaliteit die filmpjes, wat voor cam. is dat?

Prachtige wagen, vooral in deze kleur. 8)

Daniel

Bericht door Daniel » 01 dec 2006, 23:25

Erik-Jan schreef:Mooi verslag!

Oferweeg je een deze auto als opvolger van je 645?
Nee, dat niet, ik vind de 6-serie toch wat aparter :) zou ik echter nu met 80 mille in mijn hand voor de keuze staan tussen een nieuwe 335i of een gebruikte 645 dan zou ik me nog wel even achter de oren krabben. 't is meer dat ik wel interesse heb ik een 335i Touring als lease-opvolger.
Wouter81 schreef:Bizar goeie kwaliteit die filmpjes, wat voor cam. is dat?
Canon Powershot G7. Een fototoestel dus maar hij kan in 1024x768 AVI's (eigenlijk mjpg) opnemen wat bizar goede beeldkwaliteit oplevert vergeleken met gsm-filmpjes en dergelijke.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 dec 2006, 09:24

Heel erg leuk verslag, filmpjes maken het af qua beleving. Persoonlijk vind ik de sedan 100x mooier evenals de touring.

Michel

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 dec 2006, 11:42

Grappig, ik vind de sedan en de touring juist niet zo mooi.
Daarentegen staat mij deze coupe al meer aan :wink:
Vind huidige 3 serie (nog) niet echt wat.
Tuurlijk motoren zijn prima en zal best goed rijden maar kan er nog niet aan wennen.
Voorkant zou nog wel lukken maar achterkant van zowel sedan als touring vind ik niet mooi.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 02 dec 2006, 11:51

Ik sluit me aan bij Arthur, ik vind de coupe ook veel mooier dan de sedan of de touring van de 3 serie.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 02 dec 2006, 12:06

ik vind de coupe te Amerikaans overkomen en omdat ik veel op E90post.com zit waar 80% van de 335i rijders couperijders met een nogal vreemde smaak op tuninggebied zijn krijg ik steeds meer 'afkeer' van de getunede E92s :twisted:

En ik ben niet gans weg van mij E90 achterlichten, maar de coupe is helemaal Prelude 1995 wat mij betreft :P

Maar smaken verschillen idd. Ik vind mijn E90 voor een normale sedan gewoon erg mooi. Zo'n WTCC pakket zoals Andy heeft is nog niet voor straatauto's leverbaar, dan is ie helemaal af :D

Erik K.

Bericht door Erik K. » 02 dec 2006, 12:48

Erg scherpe filmpjes ja!
Hoe bevalt de Canon Powershot G7 verder, qua foto's dan?
Ben zelf op zoek naar een andere fotocamera.

Martijn

Bericht door Martijn » 02 dec 2006, 13:18

[img:640:480]http://images.wheeler.nl/s1163472350/704290-3-2-2.jpg[/img]

.35i onder de kap en klaar. Veel mooier dan een coupe.

Remy

Bericht door Remy » 02 dec 2006, 15:27

Daniel schreef:
Remy schreef:
Robin schreef:Filmpjes hoef je niet meer te bekijken. Kwaliteit is echt focking goed, maar een computer nerd aan het stuur is hetzelfde als een vrouw achter het stuur. :lol:

En bedankt he :) Ik ben eerlijk genoeg om toe te geven dat ik me qua rijkwaliteiten niet kan meten met de meer ervaren bestuurders hier, daarvoor heb ik gewoon te weinig ervaring in achterwielaangedreven auto's met veel vermogen. Dan ga ik geen risico nemen met een auto van dik over de 70 mille die a) niet van mij is, b) die ik niet ken en c) in een omgeving die ik niet ken (proefrit was verplaatst van mijn hometown Nijkerk naar Veenendaal)

Ik wil niet het risico lopen die 335 in een boom te hangen omdat de weg net iets anders loopt dan ik verwacht had. Acceleratietests op een overzichtelijke weg zijn dan wat eenvoudiger.
Je hebt gelijk. Beetje lullige reactie. Excuus!

Daniel

Bericht door Daniel » 04 dec 2006, 08:29

Accepted :)

Plaats reactie