Hulp bij NAP

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
aussie

Hulp bij NAP

Bericht door aussie » 30 apr 2013, 13:03

We staan op het punt om een auto te kopen met 62.000 km op de teller. De auto ziet er keurig uit, uiterlijk klopt met de km stand, onderhoudsboekje ook, maar.... volgens de check op NAP heeft het een onlogische km stand :( Nu schijnt het dat we contact op moeten nemen met een autodealer die aangesloten is bij het NAP en dat die de gegevens voor ons kan controleren, maar helaas alles dicht.... wie kan ik via PB het kenteken sturen en kan degene voor mij de gegevens controleren? Alvast bedankt!

Karin.

Shakes

Re: Hulp bij NAP

Bericht door Shakes » 30 apr 2013, 13:31

Welkom op DF!

FrankS

Bericht door FrankS » 30 apr 2013, 14:16

Morgen is alles weer open toch? Kan me niet voorstellen dat je vandaag moet tekenen :P

aussie

Bericht door aussie » 30 apr 2013, 14:19

Nee, maar morgen zouden we hem ophalen en het is niet bepaald naast de deur :df: Ik ga dus niet zover rijden als de km echt niet klopt. Daarom wil ik het graag nu weten, ook ivm de planning morgen...

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 apr 2013, 20:21

Ik kan je nu niet helpen, maar de eerste de beste garage bij je inde buurt die APK kan uitvoeren, kan zo een NAP printje voor je uitdraaien morgenochtend. Beter een dag wachten dan het risico nemen, laat je niet leiden door emotie.

daNpy

Bericht door daNpy » 30 apr 2013, 21:19

Je kan toch zelf voor een paar euro het NAP rapport opvragen?

http://www.autopas.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

aussie

Bericht door aussie » 30 apr 2013, 21:28

daNpy schreef:Je kan toch zelf voor een paar euro het NAP rapport opvragen?

http://www.autopas.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hebben we gedaan, maar je krijgt geen uitdraai... er staat alleen "kilometerstand onlogisch", niet waarom....

daNpy

Bericht door daNpy » 30 apr 2013, 21:29

Ah oke, da's wel jammer.
Dan zul je idd naar een NAP aangesloten bedrijf moeten...

Fabian

Bericht door Fabian » 30 apr 2013, 21:36

En die willen de afgelezen stand zelf aflezen (als ze de regels volgen), dus dan schiet je er nog niets mee op.

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 apr 2013, 22:02

Waarom laat je niet een aankoopkeuring doen bij een door jou gekozen garage? Voor pakweg 100 Euro weet je alle gebreken en kun je meteen de NAP checken. Als je de auto toch al wil kopen zal die 100 Euro ook relatief 'wisselgeld' zijn bij een auto met 60k op de teller. En als er wel iets bijzonders uitkomt was het je beste besteding van het jaar.

EG

Bericht door EG » 30 apr 2013, 22:35

Je moet naar een garage die bij NAP aangesloten is en de auto en papieren moeten erbij zijn (officieel he!).

Dan kunnen ze de km stand invoeren en krijg je een mooi grafiek met de km standen die zijn ingevoerd.

Je zou eens naar een grote dealer kunnen gaan morgen in de buurt van de particulier? / garage? waar je die auto koopt, beetje met 2 lieve bolle oogjes naar de dealer kijken of ze de km stand willen checken met het NAP systeem en dan weet je of het een invoerfout is of er echt gesjoemeld is.

Ik weet overigens niet of dealers die grafiek kunnen zien, autobedrijven aangesloten bij NAP in ieder geval wel.

Wat ik wel VERDOMD ergerlijk is voor die 3 euro oplichterij dat je geen NAP grafiek mag zien. WTF.

Tegenwoordig kan je bij de site van de RDW zien hoeveel eigenaren een auto heeft gehad!!! Mooi nu nog GRATIS een NAP check en dan ben ik al blij.

aussie

Bericht door aussie » 01 mei 2013, 09:49

Nou, de NAP klopte gewoon hoor :tong: Via een meewerkende dealer er achter gekomen. Alleen vrij weinig gereden ( afgelopen jaren 5000 ?), en daarom is het blijkbaar onlogisch :wtf: Het rare is.... als we er een ton bij optelde (waar we dus bang voor waren, dat hij 162000 had gereden ipv 62000) vond de NAP het ineens wel héél logisch.... :blabla:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 mei 2013, 10:06

Misschien zit er een type fout tussen. Die kun je niet herstellen namelijk en dan is het een kwestie van een logisch verloop van de rest van de genoteerde standen.

Om wat voor auto gaat het? :)

Fabian

Bericht door Fabian » 01 mei 2013, 10:13

Typefouten kunnen ook hersteld worden, kost alleen wat moeite :)

Degene die de fout gemaakt heeft kan hem zelf online herstellen. (probleem is vaak diegene te achterhalen, zeker als er geen boekjes bijzijn of als de stand die is ingevuld niet voorkomt in de boekjes)

Iedere andere NAP-houder kan een aanvraag doen bij de stichting NAP om de foute stand te wijzigen, mits voldoende onderbouwd met bewijslast.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 mei 2013, 10:17

O.k. dacht dat ze niet te herstellen waren, waren ze in mijn tijd achter het RDC nog niet zo ver ik weet.

Snipe

Bericht door Snipe » 01 mei 2013, 10:19

Fabian schreef:Typefouten kunnen ook hersteld worden, kost alleen wat moeite :)

Degene die de fout gemaakt heeft kan hem zelf online herstellen. (probleem is vaak diegene te achterhalen, zeker als er geen boekjes bijzijn of als de stand die is ingevuld niet voorkomt in de boekjes)

Iedere andere NAP-houder kan een aanvraag doen bij de stichting NAP om de foute stand te wijzigen, mits voldoende onderbouwd met bewijslast.
Bij mij was er laatst een foutje gemaakt, de dealer had per ongeluk de kilometerstand van mijn ene auto ingevoerd voor mijn andere auto, maar daar moest wel wat gefax aan te pas komen om het te herstellen (door de dealer die de fout had gemaakt).

Fabian

Bericht door Fabian » 01 mei 2013, 11:22

Klopt, er moet wat werk voor gedaan worden. Als het makkelijk zou zijn dan stelt NAP natuurlijk helemaal niets meer voor :)

bm-dub

Bericht door bm-dub » 09 jun 2013, 03:09

Heren,
ik heb nu zo'n zelfde iets. ik wil graag de km-stand van een auto controleren maar de NAP website geeft aan:
"Er zijn ONVOLDOENDE GEGEVENS om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over dit kenteken.

Stichting Nationale AutoPas verzamelt uit diverse bronnen kilometerstanden. Bijvoorbeeld bij APK keuringen, onderhoudsbeurten en via gegevens van het Rijksdienst van het wegverkeer, Importeurs en Leasemaatschappijen. Onze conclusie is gebaseerd op de gegevens van deze auto in onze database. De conclusie kan een aantal oorzaken hebben, bijvoorbeeld:

Wij hebben geen gegevens van deze auto in onze database (zeldzaam)
De auto is geïmporteerd
De auto heeft een 5-cijferige teller

Wilt u meer weten over de betrouwbaarheid van de kilometerstand van dit voertuig, dan adviseren wij u om hier zelf grondig onderzoek naar te doen. Dit kan via de onderhoudsboekjes (let op vervalsingen), via het autobedrijf dat de auto in onderhoud gehad heeft of u kunt contact opnemen met een deelnemend autobedrijf van de Stichting Nationale AutoPas."

De auto heeft inderdaad een 5-cijferige tellerstand. Gewoon een deze dagen langs een NAP aangesloten bedrijf gaan en de stand controleren? Of krijgen die dan dezelfde melding? Ik hoor het graag.

D20VT

Bericht door D20VT » 09 jun 2013, 08:12

Dat kan, maar ook gewoon mogelijk dat er heel weinig of geen registraties zijn ingevoerd

daNpy

Bericht door daNpy » 09 jun 2013, 18:19

De auto is geimporteerd (?) dan is het logisch dat er niet veel registraties beschikbaar zijn, de eerste registratie betrwoubaar is of de auto uberhaupt NAP heeft.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 jun 2013, 19:13

Dus mijn auto heeft nu ook een onlogische NAP??? Kan ik me niet voorstellen. Ik heb dit jaar <5kkm gereden nl. Auto zelf is 8 jaar oud met nu ~65kkm. Vorige rapport was ook gewoon logisch. En heb al vaker een tweede auto gehad met steeds erg weinig km's. NAP was nooit onlogisch? Hoe kan dat met deze dan?
aussie schreef:Nou, de NAP klopte gewoon hoor :tong: Via een meewerkende dealer er achter gekomen. Alleen vrij weinig gereden ( afgelopen jaren 5000 ?), en daarom is het blijkbaar onlogisch :wtf: Het rare is.... als we er een ton bij optelde (waar we dus bang voor waren, dat hij 162000 had gereden ipv 62000) vond de NAP het ineens wel héél logisch.... :blabla:

Tim N

Bericht door Tim N » 11 jun 2013, 10:28

Volgens mij kan dat idd niet.
Misschien ergens een tikfout?

Mijn golf hebben ze ook eens 666.000 ingevoerd ipv 66.600, komt in NAP ook als onlogisch.
Echter zie je aan de NAP uitdraai duidelijk dat het een foute invoer is. (of iemand heeft 600.000 in een jaar erbij geklokt)

Plaats reactie